Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door teun »

Wat stelt u voor Malthus? Een genocide van de armen?
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

VIRM schreef: wo 15 jun 2022, 12:20 Ja. Maar in dat debat lijkt de inwoneraantallen nooit ter discussie te staan.
Volgens mij ligt aan vrijwel ieder debat over door de mensheid veroorzaakte globale problemen een erkenning van de rol die onze aantallen daarbij spelen ten grondslag. En daarmee ook de risico's - te denken valt aan de enorme risico's die steeds groter wordende stedelijke centra lopen die aan de kust liggen bij een almaar stijgende zeespiegel.

Maar het probleem van een opwarmende aarde wordt natuurlijk primair door onze uitstoot van broeikasgassen veroorzaakt. Dat is ook kwantificeerbaar, en daarmee is ook kwantificeerbaar met hoeveel die uitstoot omlaag moet om de opwarming tot bepaalde graden beperkt te houden. Dan ligt het het meest voor de hand om in te zetten op technologieën waarmee de uitstoot omlaag gaat, zoals zonne- en windenergie, maar ook op het terugschroeven van het energieverbruik per hoofd van de bevolking.

Uiteindelijk valt ieder door mensen veroorzaakt probleem terug te voeren op het feit dát er mensen zijn, waarbij het nogal wiedes is dat de ernst van die problemen een functie van het aantal mensen is. Maar het is nogal gratuit om te stellen dat er een discussie over de inwonertallen gevoerd moet worden zonder verder te concretiseren waar die discussie dan over zou moeten gaan.
🗣
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

teun schreef: wo 15 jun 2022, 12:30 Wat stelt u voor Malthus? Een genocide van de armen?
Ik stel absoluut geen genocide voor. Maar je zou als mensheid wel kritischer kunnen kijken naar de bevolkingstoename. Meer mensen is meer uitstoot, ook als de welvaart toeneemt.
Beul van de blindegeleidelijn
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door teun »

En hoe wil je er dan kritisch naar kijken?
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

VIRM schreef: wo 15 jun 2022, 13:10 Ik stel absoluut geen genocide voor. Maar je zou als mensheid wel kritischer kunnen kijken naar de bevolkingstoename.
Maar probeer dat nu eens concreter te maken? Daarnaast: de piek in bevolkingsgroei vond wereldwijd al in 1968 plaats - sindsdien daalt die groei alleen maar, met als gevolg dat volgens de meest gangbare prognoses de wereldbevolking rond 2100 wel zal pieken. En die trend van dalende bevolkingsgroei is niet alleen wereldwijd, maar ook in alle afzonderlijke wereldregio's, al zichtbaar - zelfs in delen waarvan je dat in eerste instantie niet zou verwachten, zoals Azië en Afrika.

Dus hoe zou er 'kritischer' naar bevolkingstoename gekeken moeten worden, waarom en door wie?
Meer mensen is meer uitstoot, ook als de welvaart toeneemt.
Die vlieger gaat alleen op als we de energietransitie niet maken. Het lijkt me ook niet meer dan logisch dat we daar onze aandacht op richten, evenals het veranderen van levensstijl naar een minder energie-intensieve manier.
🗣
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

Geen idee of er hele goede maatregelen zijn om de bevolking af te laten nemen. En ik pretendeer ook niet de wijsheid in pacht te hebben hoe dit even te doen.
TffpaA schreef: wo 15 jun 2022, 11:36 Stijgende welvaart leidt in de regel tot minder kinderen, dus als we die op zijn minst op peil weten te houden en wereldwijd ook meer weten te bevorderen, zal dat op den duur ook wel tot een flatlining van de wereldbevolking - en uiteindelijk zelfs een daling - leiden.
Dan kom je natuurlijk o.a. op het bovenstaande uit. Maar dan ga je wel uit van een toenemende en misschien ook gelijkere verdeling van de welvaart.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Ik verwacht ook heus geen oplossingen van je. Maar stellen dat er kritischer naar bevolkingsgroei gekeken mag worden is mijns inziens een stropop, want de bevolkingsomvang is juist een van de grootste punten van zorg als het aankomt op zowat alle problemen van menselijke aard in onze huidige tijd.
🗣
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

Het was niet bedoeld als stropop van mijn kant. Want Ook jou opvatting dat technologische vooruitgang kan helpen deel ik. :|)
Beul van de blindegeleidelijn
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Chrysa »

VIRM schreef: wo 15 jun 2022, 13:10
teun schreef: wo 15 jun 2022, 12:30 Wat stelt u voor Malthus? Een genocide van de armen?
Meer mensen is meer uitstoot, ook als de welvaart toeneemt.
Dan kan je beter de rijken afknallen. *O*
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

Je kunt beter meisjes beter onderwijs geven: in alle landen waar fors geïnvesteerd is in educatieve vorming en seksuele voorlichting is het vruchtbaarheidscijfer fors gedaald: beginnen vrouwen niet tijdens hun puberteit al aan kinderen en krijgen er ook de rest van hun leven een stuk minder.

Een zinvollere strategie dan een nieuwe wereldoorlog beginnen lijkt me :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Je kan het één doen, en het ander niet laten (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Ik was allang blij dat ik gisteren wel tijd vond om naar Amsterdam te gaan om fysiek te gaan stemmen, in de eerste ronde moest ik online stemmen. Maar over de uitslag ben ik niet bepaald te spreken, vooral de score van de RN is teleurstellend. Mijn geboortekiesdistrict is wel naar Ensemble gegaan, maar de plaats waar ik naar het Lycée zou zijn gegaan als ik in mijn geboortestreek was blijven wonen is dus tegenwoordig RN-gebied. Ik ben niet verbaasd, maar wel teleurgesteld.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Een zwarte zondag voor Frankrijk :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Raar argument voor een districtenstelsel waar de opkomst ook nog eens minder dan 50% is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Deze verkiezingen zijn geen verkiezing voor een landelijke weerspiegeling, maar een verkiezing voor een lokale volksvertegenwoordiger die namens het hele kiesdistrict opereert. Dat kan je stom vinden, maar is wel hoe het systeem ontworpen is: onafhankelijk van het kleurtje moet de volksvertegenwoordiger de belangen van alle inwoners in het kiesdistrict vertegenwoordigen in het parlement. Als de RN'ers echt zoveel landelijke macht zouden verdienen zouden ze de president moeten leveren, die daarvoor bedoeld is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

Dit is toch hetzelfde als de Amerikaanse verkiezingen, waarop jij kritiek had?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Wie bedoel je Meltrain?

Overigens fungeren de Franse verkiezingen helemaal niet zoals de Amerikaanse, op geen enkele manier.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

De primaries zijn in principe geen deel van de wet, omdat die binnen de partijen gebeuren. En in de parlementsverkiezingen kan elke kandidaat die 12,5% van de stemmen haalt naar de tweede ronde, dat zijn vaak maar een paar duizend stemmen. Dat is een heel andere schaal dan in de VS, en biedt dus aan elke serieuze stroming in een kiesdistrict de mogelijkheid om serieus mee te doen in beide rondes. Als je dan niet wint is dat niet de schuld van het systeem, maar van de overtuigingskracht van je eigen argumenten.

Overigens: mijn kritiek in het Amerikaanse systeem zit hem in de eerlijkheid van de districten, in tegenstelling tot de inwoners van Parijs mogen de inwoners van Washington DC bijvoorbeeld niet meestemmen in het parlement. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

Oké, ik dacht dat jouw kritiek op het districtenstelsel gericht was.
Maar ik zie de meerwaarde van het districtenstelsel ook niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Districtenstelsels zijn een makkelijke manier om lokale vertegenwoordiging af te dwingen, wat helpt om de afstand tussen de burger en de landelijke politiek te verkleinen: iedereen heeft op relatief korte afstand een parlementslid in de buurt, met een kantoor en een telefoonnummer/emailadres, waar ze terecht kunnen om lokale problemen te adresseren.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten