Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Dat komt misschien nog wel te vroeg: in Nederland staat voor stap 6 van het openingsplan (loslaten van de basisregels) geen datum vast, en aangezien de Duitsers ietsjes meer basisregels hebben zal dat misschien ook wat langer duren. Ik kan me niet voorstellen dat Beieren in een keer van FFP2-mondmaskerplicht in stadscentra naar het 'oude normaal' gaat.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom024 »

PHS schreef: di 20 apr 2021, 17:31 De vraag is echter of corona nog een thema is bij de verkiezingen; als het goed is, zijn een groot deel van de maatregelen opgeheven als Duitsland op 26 september naar de stembus gaat.
Natuurlijk zal corona een thema zijn. Zijn het niet de maatregelen (ik verwacht niet dat dan alles weer bij het oude is), dan toch zeker als 'politieke afrekening.'
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

Alargule schreef: di 20 apr 2021, 14:07 En daarmee de kans op wegdobberende stacaravans van kuilengravers.
Misschien komen die kuilengravers al eerder niet meer naar de kust want met een elektrische auto zal dat niet meer zomaar mogelijk zijn en een caravan kan je daarmee sowieso niet slepen! :mrgreen:
ArrivaBas schreef: di 20 apr 2021, 16:09 Van betutteling willen de Groenen ook helemaal niets weten, als ik de krachtige speech uit het RTL Nieuws van gisteren goed begreep.
Heb je het nu over de Duitse of Nederlandse Groenen? Misschien was het ook een vertaalfoutje van mij, met "betuttelen" bedoelde ik waar wij in het Duits "bevormunden" zeggen (dus de baas over iemand spelen en de mensen zeggen wat zij mogen doen of niet doen om een "goede" burger te zijn).
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ArrivaBas »

Baerbock's speech (dus de Duitse Grüne) had een mooi voorbeeld rondom het verbieden van vlees. Dat wil zij niet doen, maar ze is ten aanzien van minder vlees eten wel idealistisch. Nou vind ik het dieet van de burgers niet bepaald een zaak van de overheid, maar het is wel een voorbeeld dat Die Grüne zeker niet alles voor de burgers willen bepalen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Een volwassen Duitsers zonder overgewicht vinden is moeilijker dan een Duitser met overgewicht, dus lijkt mij niet raar als sommige politieke partijen daar wat aan willen doen. Overgewicht heeft ook allerlei andere gevolgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

Men moet dingen niet verbieden, men kan ze ook door de achterdeur bepalen door ze zo moeilijk als mogelijk te maken. En wat het vlees betreft dat is het klassieke voorbeeld, want de Grünen hadden enkele jaren eerder al de idee, dat een dag per week in kantines geen vlees op de tafel komt ("Veggie-Day", voor het klimaat, niet vanwege overgewicht) wat uiteindelijk hun imago als "Verbotspartei" fundeerde.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

ArrivaBas schreef: di 20 apr 2021, 16:09
VIRM schreef: di 20 apr 2021, 11:21 Zijn ze vergelijkbaar met GroenLinks/D66?

En ja, de klimaatcrisis is en blijft een crisis. Alleen merk je het wat minder snel als de temperatuur of zeespiegel heel erg langzaam omhoog gaan.
De Groenen in Duitsland zijn op klimatologisch gebied onmiskenbaar links, maar bestuurlijk gezien vrij rechts, meer richting D66. Van betutteling willen de Groenen ook helemaal niets weten, als ik de krachtige speech uit het RTL Nieuws van gisteren goed begreep.
Een deel van de achterban bestaat uit anarchisten. Die houden niet van betutteling :mrgreen:

Het zal denk ik afhangen van de poging die de partij doet om Duitsland te moderniseren. Er liggen nogal wat uitdagingen, en ik denk wel dat een partij die voor een vleesverbod pleit ook wel in eigen vingers snijdt (woordgrapje!), dus mochten ze het kanseliersambt krijgen zullen de scherpe kantjes er wel afgaan. Ik verwacht dat ze de D66 kant op gaan en niet de GroenLinks kant. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

ICE11 schreef: di 20 apr 2021, 20:30 want de Grünen hadden enkele jaren eerder al de idee, dat een dag per week in kantines geen vlees op de tafel komt ("Veggie-Day", voor het klimaat, niet vanwege overgewicht)
Dat was in het pré-Corona tijdperk op mijn werk ook zo.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Dennenboom »

"Wenn am nächsten Sonntag Bundestagswahl wäre …"
https://www.wahlrecht.de/umfragen/forsa.htm
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Ik denk dat de Groenen erg blij zijn met Laschet. :o
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

Een oude spreekword zegt: "Nur die größten Kälber wählen ihren Schlächter selber....."* En het CDU-presidium heeft voor Laschet gekozen.... Feitelijk is de situatie na 16 jaar Merkel te vergelijken met de situatie na 16 jaar Kohl. De hele politiek van de partij was maatwerk op de kanselier, deze heeft tijdens zijn regeringsperiode ervoor gezorgd dat hij geen kansrijke tegenspelers in de partij heeft, daardoor had men geen echt geschikte opvolger en dus belandde de CDU na de verkiezingen 1998 in de oppositie en had twee regeringsperiodes nodig om te herstellen....


* alleen de grootste kalfjes kiezen voor hun eigen slager
Laatst gewijzigd door ICE11 op di 20 apr 2021, 21:57, 2 keer totaal gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

Meltrain schreef: di 20 apr 2021, 21:35
ICE11 schreef: di 20 apr 2021, 20:30 want de Grünen hadden enkele jaren eerder al de idee, dat een dag per week in kantines geen vlees op de tafel komt ("Veggie-Day", voor het klimaat, niet vanwege overgewicht)
Dat was in het pré-Corona tijdperk op mijn werk ook zo.
Schokkend hoor, een dag zonder vlees!
Maar nu even serieus: je hoeft niks te verbieden, maar als overheid én burger kritischer kijken naar wat er op je bord komt en wat voor invloed dat heeft op het milieu, en er vervolgens iets mee doen, kan echt geen kwaad.
Beul van de blindegeleidelijn
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Chrysa »

Wat er nou fysiek op je bord ligt kan niet zo'n kwaad voor een overheid, maar als je zoals Nederland een stikstofcrisis inglijdt door de grote hoeveelheid vee is het vrij logisch dat een overheid daarin wil sturen. Dat heeft slechts indirect met levensstijlkeuzes te maken.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Durashift »

ICE11 schreef: di 20 apr 2021, 21:53 (..) De hele politiek van de partij was maatwerk op de kanselier, deze heeft tijdens zijn regeringsperiode ervoor gezorgd dat hij geen kansrijke tegenspelers in de partij heeft, daardoor had men geen echt geschikte opvolger en dus belandde de CDU na de verkiezingen 1998 in de oppositie en had twee regeringsperiodes nodig om te herstellen....
(..)
Dat komt wel sterk overeen met de VVD van Mark Rutte..
Die gaat nog ff één keer.. :X
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

Waarvan hij waarschijnlijk gewoon de coronabonus heeft. Voor corona stond de VVD ook op slechts 20 zetels.
🍉
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door waldo79 »

VIRM schreef: di 20 apr 2021, 21:57
Meltrain schreef: di 20 apr 2021, 21:35
ICE11 schreef: di 20 apr 2021, 20:30 want de Grünen hadden enkele jaren eerder al de idee, dat een dag per week in kantines geen vlees op de tafel komt ("Veggie-Day", voor het klimaat, niet vanwege overgewicht)
Dat was in het pré-Corona tijdperk op mijn werk ook zo.
Schokkend hoor, een dag zonder vlees!
Maar nu even serieus: je hoeft niks te verbieden, maar als overheid én burger kritischer kijken naar wat er op je bord komt en wat voor invloed dat heeft op het milieu, en er vervolgens iets mee doen, kan echt geen kwaad.
In Duitsland zijn dat soort veranderingen vrij revolutionair, maar minderen met vlees kan zeker geen kwaad.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom024 »

Klagen over Kamerleden, vooral over CDA’er Pieter Omtzigt. Achter de feiten aanlopen. Binnenskamers erkennen dat onschuldige burgers de dupe zijn van een meedogenloze Belastingdienst, maar 'precedentwerking' willen voorkomen. En niet de informatie geven waarom het parlement vraagt. De geheime notulen van de ministerraad over de toeslagenaffaire geven een onthullend inkijkje in de machinekamer van de macht.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... mer-pieter

Meerdere ministers hebben zich dus kritisch uitgelaten over Omtzigt, zelfs CDA-leider Hoekstra. Interessant stuk.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door isadora »

Rot tot op het bot.

Dank je Tom :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

Vergeet niet dat de Tweede Kamer ook schuldig is: na de Bulgarenfraude moesten dit soort dingen keihard worden aangepakt.
Beul van de blindegeleidelijn
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Aking »

Maar is het dan niet gewoon de schuld van de Bulgaren? *O*
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Jonkervoort »

Ik denk dat je de Groenen op dit moment een beetje kan zien als het GroenLinks onder Femke Halsema. Onversneden progressief, maar minder "traditioneel" links, zoals de SPD en Die Linke. De vergelijking met D66 lijkt me ook wat overdreven, ze zijn mogen dan niet meer extreem zijn zoals in een lang, lang verleden (voor de regeringsdeelname), ze blijven wel links. Als je een progressieve partij zoekt die zoals D66 op economisch gebied naar rechts afwijkt kun je het toch beter bij de FPD zoeken, die een beetje tussen de VVD en D66 inhangt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Je verwacht het niet: er is mot bij 50plus *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 35 gasten