Het Regenboogtopic

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!

Ik ben...

Hetero!
49
52%
LHBTQenz...!
34
36%
Iets!
11
12%
 
Totaal aantal stemmen: 94

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Regenboogtopic

Bericht door Suus »

Niet zo gek als de aanvoerder van de vocale tegenstanders transgender personen beticht van cultisme, plegers van seksueel geweld en het zijn van vrouwenmepper. En als de medische behandeling door radiologen in de media wordt vergeleken met chemotherapie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Regenboogtopic

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: wo 28 sep 2022, 13:52 Als het daadwerkelijk zover komt dat deze wetswijziging er niet komt, is het toch wel duidelijk dat ik nooit meer wat van die partijen wil horen wat betreft LHBTI+-emancipatie :neg:
Het probleem is wel dat alle letters samengevoegd zijn, terwijl het om verschillende dingen gaat.
Misschien is VVD en/of CDA voor de LHB-emancipatie, maar tegen de TI+-emancipatie?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Regenboogtopic

Bericht door Suus »

Ik presenteer u deze Tweet van de VVD tijdens de meest recente Pride in Amsterdam.

Afbeelding

De Pride waar VVD, CDA, D66, PvdA en GroenLinks op één boot stonden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Regenboogtopic

Bericht door trolly »

Gaat het niet over kunnen zijn wie je bent?

Edit; Suus is me voor.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Het Regenboogtopic

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Regenboogtopic

Bericht door trolly »

Je bent erg snel met anderen op hun tekortkomingen te wijzen, maat ik stelde een vraag. Die zal ik naar aanleiding van bovenstaande post herformuleren: wat is er niet bekrompen, conservatief en paternalistisch aan het belemmeren van de vrijheid van transpersonen? Dit keer graag wel een antwoord.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Regenboogtopic

Bericht door Suus »

En daarbij wil ik nog even aanvullen dat LHB zonder de T niet gaat.

Pride is ontstaan uit de rellen in 1969 die ontstonden toen de politie probeerde genderdiverse mensen in de Stonewall Inn, een café aan Christopher Street in New York City, op te pakken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Het Regenboogtopic

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Regenboogtopic

Bericht door trolly »

Ah, inhoudelijk is er kennelijk weinig zinvols te melden. Tijd om met de deur te slaan.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Regenboogtopic

Bericht door Suus »

Alleen maar liefde hier <3

Vandaag heb ik nog in de brievenrubriek van de Volkskrant een dwaze radioloog afgeserveerd die in een opiniestuk medische transitie vergeleek met chemotherapie. Zo'n opiniestuk wordt vervolgens als "goed beargumenteerd" aangehaald door een actiegroep die denkt dat de "transcult" nauw verweven is met een pedoseksueel complot. Maar nee hoor, in dit debat moeten transgenders toch echt stil zitten en luisteren naar de wensen van de tegenstanders van de transgenderwet, en niet zomaar mensen cancellen. De fobie voor van alles en nog wat zit in Nederland echt vlak onder het oppervlakte, je hoeft alleen maar even te krabbelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Regenboogtopic

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: wo 28 sep 2022, 16:27 Is het niet wat makkelijk om de Transgenderwet te versimpelen tot een strijd tussen voor- en tegenstanders van emancipatie van transgenders? Ik begrijp wel waarom dat gebeurt hoor: de wet draait voor het grootste deel om procedurevoorschriften en dat is taaie juridische en bestuurskundige kost. Gevolg is wel dat het vooral om de vorm, en niet om de inhoud van de Transgenderwet gaat.
Maar wat is er qua inhoud dan zo schokkend dat er mensen tegen de invoering zouden zijn?
Wat mij betreft is het gewoon een hamerstuk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Regenboogtopic

Bericht door trolly »

Exact. En de suggestie dat de vermeende "taaie juridische en bestuurskundig kost" de inhoud van de wet zou zijn, en de discussie over het hinderen van persoonlijke vrijheid enkel vorm zou zijn, is behalve een omkering van zaken ook een fraaie illustratie van paternalistische conservatieve betutteling.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Regenboogtopic

Bericht door ArrivaBas »

Ik snap het hele nut van al dat gekissebis tegen de Transgenderwet niet. Als iemand zich prettiger voelt bij het aangeven van een ander gender dan man/vrouw in zijn paspoort moet diegene dat toch zelf weten? Ik denk niet dat het aan de maatschappij is om dat voor een individu te bepalen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Het Regenboogtopic

Bericht door Chrysa »

Blijkbaar wel, aldus de partijen die voor vrijheid zijn, als ik hun namen mag geloven. *O*
PHS

Re: Het Regenboogtopic

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Regenboogtopic

Bericht door Meltrain »

Nee, ik bedoel het juist andersom: omdat al heel wat slimme mensen in de Haagse ambtenarentorens zich het hoofd erover hebben gebroken, is de discussie niet meer nodig. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het Regenboogtopic

Bericht door TffpaA »

Dat "buitengewoon genuanceerde artikel" is zo te zien geschreven door een beleidsmedewerker namens de SGP. Nu zal ik vast wel weer het verwijt krijgen op de man te spelen of de bron te vergiftigen, maar het zegt wel iets over de motivatie waarmee dit "buitengewoon genuanceerde artikel" zal zijn geschreven.

Mij bekruipt ook het gevoel dat er door tegenstanders vanuit ideologische beginselen naar spijkers op laag water gezocht wordt. Kennelijk is er ook politiek garen te spinnen bij vraagtekens bij deze wet te zetten. Ik vermoed dat hiermee vooral lippendienst aan de meer conservatieve elementen in de eigen achterban wordt bewezen.

De voornaamste reden tot twijfel lijkt te zijn dat de wet het té makkelijk zou maken voor jongeren om hun geslacht te wijzigen, en dat zij daarvan de gevolgen nog helemaal niet zouden kunnen overzien, met alle mogelijke ellende vandien. Dat lijkt echter weersproken te worden door ervaringen uit het buitenland, waar een dergelijk soepel regime al langer praktijk is.

Dus ik ben het wel eens met Meltrain: dit zou gewoon een hamerstuk moeten zijn.
Laatst gewijzigd door TffpaA op do 29 sep 2022, 12:25, 2 keer totaal gewijzigd.
🗣
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Regenboogtopic

Bericht door Suus »

Het argument dat de omgeving geraadpleegd moet worden voordat de genderregistratie op het identiteitsbewijs aangepast wordt. Die kinderen hebben opeens twee moeders of twee vaders en er is helemaal niets aan ze gevraagd. Interessant is dat deze week ook een opiniestuk verscheen waarin werd aangegeven dat kinderen niet zomaar de genderregistratie op het identiteitsbewijs zouden mogen aanpassen, want dan hebben die ouders opeens een ander kind. Wat is nu het juiste argument als het in twee richtingen wordt gebruikt? Is het eigenlijk wel een argument, moeten mensen niet gewoon zelfbeschikkingsrecht hebben?

En dan nog een ander puntje wat betreft de kinderen waarvan een ouder de genderregistratie zou aanpassen. Waarom wordt eigenlijk aan kinderen niets gevraagd als ouders scheiden? Misschien willen die kinderen wel helemaal niet dat ouders scheiden? Sommige kinderen mogen tegen hun wil in maanden- of jarenlang een van hun ouders niet meer zien? Dat lijkt mij veel problematischer voor een kind dan dat een van de ouders een stuk plezanter door het leven stapt. Een depressieve vader/moeder hebben is ook niet alles.

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Het Regenboogtopic

Bericht door April064 »

Een kind kan je echt wel leren dat zijn vader nu zijn moeder is of andersom, dat is echt geen probleem. Dat trans mensen met kinderen bestaan die het misschien aan hun kinderen moeten uitleggen is ook geen reden om het leven voor trans mensen zonder kinderen moeilijker te maken.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Regenboogtopic

Bericht door trolly »

Meltrain schreef: do 29 sep 2022, 09:50 Nee, ik bedoel het juist andersom: omdat al heel wat slimme mensen in de Haagse ambtenarentorens zich het hoofd erover hebben gebroken, is de discussie niet meer nodig. :)
:N

Het lijkt net of je niet begrijpt dat wetgeving maken vooral heel moeilijk en ingewikkeld is als het over het zelfbeschikkingsrecht van transmensen gaat.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Het Regenboogtopic

Bericht door AppleMoose »

Meltrain schreef: do 29 sep 2022, 09:50 Nee, ik bedoel het juist andersom: omdat al heel wat slimme mensen in de Haagse ambtenarentorens zich het hoofd erover hebben gebroken, is de discussie niet meer nodig. :)
Met deze redenering zou je zo'n beetje elk wetsvoorstel als hamerstuk kunnen behandelen. Maar het draait in de politiek niet alleen om juridische en/of praktische uitvoerbaarheid, maar ook om visies, ethiek, belangen etc. Dat alles wordt tegen elkaar afgewogen in beide Kamers met gekozen volksvertegenwoordigers, door onder andere discussie te voeren met elkaar. De ene keer verloopt dit proces snel en is er snel overeenstemming (voor, dan wel tegen de wet) en is er weinig discussie, de andere keer verloopt dit langzamer en met meer rumoer. Dit proces houdt uiteraard ook in dat ook tegenstanders van een wet zich mogen laten horen.

Voor de een lijkt deze wet zo klaar als een klontje, voor de ander niet.
Dat er rumoer over deze wet is, heeft volgens mij met een combinatie van onderstaande zaken te maken:

Voor veel mensen is dit thema vrij onbekend en veel mensen schieten in de weerstand als iets voor hen nieuw is, ze niet precies weten hoe het zit etc. In plaats van een wet als deze door te drukken als hamerstuk en hen tegen je in het harnas te jagen, lijkt het me beter dat je ze 'meeneemt'. Een open discussie kan helpen in dat proces.

Bij dit onderwerp speelt ook de levensbeschouwing van mensen een rol. Hoe kijk je naar de wereld? Beschouw je de wereld vanuit een religie? Met welke normen en waarden ben je opgevoed? Hoe kijk je naar lhbtiq+ in het algemeen, hoe kijk je tegen zelfbeschikkingsrecht aan, etc. En hoe sterk is deze levensbeschouwing? Dat bepaalt uiteraard ook of je voor of tegen een wet als deze bent en hoe je naar iedere uitbreiding van het zelfbeschikkingsrecht kijkt. Maar ook of, en zo ja, in welke mate je te overtuigen bent door iemand met een andere levensbeschouwing, dan wel dat je kunt accepteren dát er mensen met een andere levensbeschouwing zijn en hun leven op hun manier in willen richten. En ook hier geldt weer, een open discussie met respect naar elkaar, kan helpen om de ander mee te nemen in jouw visie.

Deze wet heeft onder andere ook betrekking op minderjarigen. Als het over minderjarigen gaat, komt er vaak een soort drang om te 'beschermen' naar boven bij volwassenen en bovendien hebben mensen een verschillende kijk op hoe je minderjarigen ziet. (Zie je ze als autonome individuen? Als minivolwassenen? Als wezens die total afhankelijk zijn etc.) Over het algemeen wordt aangenomen dat kinderen en pubers de gevolgen van hun handelen niet volledig kunnen overzien en ook niet altijd zeker lijken te weten wat ze willen. (Al verschilt dat nogal per persoon en is het ook niet zo dat iedereen op hun 18e dat plots wel kan en weet). Het aanpassen van je geslacht in het paspoort heeft gevolgen (klein of groot, maakt niet uit). Het lijkt in die zin dan ook best logisch dat je met elkaar nadenkt over hoe je kunt waarborgen dat een besluit van een minderjarige zorgvuldig is genomen en het geen bevlieging lijkt. In het politieke debat wordt dan besloten of de waarborgen die in de wet zijn opgenomen voldoende worden geacht, of dat er toch aanpassingen nodig zijn. Dit hoort allemaal bij een politiek zorgvuldig proces. En zoals Suus ook al illustreert, zijn kinderen een 'fantastisch' middel om in te spelen op de emoties van volwassenen.

Het helpt ook niet mee dat het (politieke) debat vrij gepolariseerd is en men niet meer open lijkt te (willen) staan voor de standpunten en ideeën van een ander. Dit onderwerp wordt door een deel beschouwd als (extreem) links, en woke etc. en dus is het per definitie slecht. Deze groep is niet (meer) vatbaar voor argumenten en informatie van het andere 'kamp' en schreeuwt vooral heel hard dat de andere groep ongelijk heeft. Andersom speelt dit net zo goed. Iedereen die tegen is of twijfels heeft, wordt weggezet als (extreem) rechts, conservatief etc. Ook deze groep lijkt niet (meer) te willen luisteren naar argumenten en bezwaren van het andere 'kamp' en schreeuwt hard terug naar de andere groep dat zíj ongelijk hebben. De persoonlijke aanvallen en andere drogredenen vliegen je van beide kanten in deze discussie om de oren, ook in dit topic. Alles om het eigen gelijk en het ongelijk van de ander 'aan te tonen.' Wanneer de nuance wordt gezocht, je twijfelt of als je (even) geen mening hebt, word je door het ene 'kamp' het andere 'kamp' in geduwd en andersom. En uiteraard ziet het ene kamp het liefst dat het andere kamp van het (politieke) toneel verdwijnt, maar zo werkt het (gelukkig) niet.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Regenboogtopic

Bericht door trolly »

Leuk dat je de stelling van Meltrain over de kwaliteit van de wetgeving als een open deur afdoet. Terecht natuurlijk, maar daarmee demonstreer je ten overvloedde dat het onzinnig is juist in het specifieke geval van deze wet te wijzen op hoe ingewikkeld wetten maken is — het punt waarop Meltrain reageerde.

Je hebt natuurlijk gelijk dat het fijn is als iedereen aan boord is, en de wet met 150 stemmen vóór wordt aangenomen. Helaas zijn er partijen die vinden dat de politiek er is om zich intensief met het leven van mensen die niet op die partijen stemmen te bemoeien, en wel zo, dat deze laatsten optimaal beknot worden in hun zijn en handelen. Winkels op zondag dicht, homohuwelijk afschaffen, abortus verbieden, homo's helemaal afschaffen, dat soort werk. Dat is een minderheid, maar wel een hinderlijke minderheid, die je utopie in de weg zit.

Veel hypocrieter is het gezuig van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie. In plaats van de door Suus hierboven zo mooi geïllustreerde lippendienst aan trans personen zou het die club sieren om daadwerkelijk op te komen voor de individuele vrijheid, en zich zonder gemiezemauw over procedures achter deze wet te scharen. Omdat het "strijden voor de vrijheid" niet hetzelfde is als het zoeken naar beren op de weg.

Het zou fantastisch zijn als de hele kamer vóór zou stemmen. Het is begrijpelijk dat de kleine Gristelijke partijen dat niet zullen doen. Maar het "meekrijgen" van een partij die zegt te vechten voor het zelfbeschikkingsrecht van het individu — herstel: de lhgbtiq+ gemeenschap — herstel: in het bijzonder transmensen — dat is niets minder dan een gotspe. Laat staan dat die taak bij de voorstanders van deze wet terecht zou moeten komen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Het Regenboogtopic

Bericht door AppleMoose »

Meltrain gaf aan dat er wat hem betreft geen discussie nodig zou zijn, omdat de ambtenaren er al goed over nagedacht zouden hebben.
Ik probeer duidelijk te maken dat juist discussie kan bijdragen aan betere wetgeving en dat je daarmee mensen kunt overhalen om voor jouw wet te stemmen. In dit geval spant het erom of de wet het gaat halen of niet. Juist discussie, open staan voor de bezwaren van een ander, uitleg te geven en door eventueel de wet bij te schaven, kan ervoor zorgen dat je twijfelaars naar jouw kant trekt en dat de wet dus wordt aangenomen.

En uiteraard weet ik dat je niet iederéén meekrijgt, maar als je zelf niet de meerderheid hebt, zul je anderen moeten overtuigen van jouw gelijk. Dat doe je niet door de ander van je af te duwen door ze voor van alles en nog wat uit te maken.

En wat je ook vindt van de ideeën van de ander, als je wat wil veranderen, ligt bij jou de taak om te zorgen dat je anderen meekrijgt. Of je dat nou terecht vindt of niet.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Het Regenboogtopic

Bericht door TffpaA »

Dat bothsideism begint toch ook wel knap sleets te raken. Kennelijk komt de kern van trolly's betoog (en dat van anderen hier) maar niet aan: dat nota een regeringspartij met de naam "Vrijheid" in de naam nu ineens over de streep getrokken moet worden om een wet die bij uitstek een verruiming van de individuele vrijheid van iedere burger beoogt over de streep getrokken te krijgen.
🗣
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Het Regenboogtopic

Bericht door AppleMoose »

Je kunt heel hard blijven roepen dat dat een gotspe is, maar als je niet meer doet dan dat en de wet wordt afgeschoten, schiet je daar niks mee op.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 52 gasten