Biebtopic

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Biebtopic

Bericht door en-es »

Eindelijk het boek Spoorwegen 2022 van De Alk ontvangen. Een behoorlijk dikke pil van 848 pagina's.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Biebtopic

Bericht door ODRAIL »

Met die serie boeken ben ik allang gestopt. En de boeken die ik had heb ik succesvol kunnen verkopen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Biebtopic

Bericht door VIRM »

Weer De moordclub op donderdag door Richard Osman gelezen. Het blijft echt de schattigste detective ooit. *O*
Beul van de blindegeleidelijn
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Biebtopic

Bericht door Tom024 »

Even een kleine bump voor dit topic, want ik ben eindelijk begonnen in Aleksandra van Lisa Weeda.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Biebtopic

Bericht door Meltrain »

Ik heb van Zusjeklaas het boek "Onderweg" van João Ricardo Pedro gekregen.
Het is een fictief verhaal rondom de treinbotsing die op 11 september 1985 plaatsvond in Alcafache (Portugal).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Biebtopic

Bericht door Tom024 »

Ik ben gisteravond begonnen in het nieuwe boek van Raynor Winn, Landlijnen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Biebtopic

Bericht door ODRAIL »

Goed ... het boek lag al bijna 30 jaar in de kast ... maar ik ben er afgelopen week toch aan begonnen: "Brief voor de koning" ;) .
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Biebtopic

Bericht door diederickx »

Bij Uitgeverij Fragment is verschenen: De trolleybussen van Willem van Genk geschreven door Jack van der Weide.

Bovenstaande link toont op het moment van posten het genoemde boek als bovenste. Naarmate je later in de tijd de pagina bezoekt, zul je verder naar beneden moeten bladeren.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Biebtopic

Bericht door ODRAIL »

Vanmiddag liep ik in de stripboekenwinkel te Rotterdam tegen dit boek aan:

"Hoe valt een schrijver uit de trein?".

https://www.yendor.nl/product/hoe-valt- ... -de-trein/

En heb het boek gelijk aangeschaft.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Biebtopic

Bericht door Meltrain »

Ik ben nu "Atlas" aan het lezen. Dat is het laatste deel in de serie van De Zeven Zussen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Biebtopic

Bericht door ODRAIL »

@Meltrain: Heb je de overige delen van de serie ook gelezen?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Biebtopic

Bericht door ODRAIL »

ODRAIL schreef: wo 15 feb 2023, 12:01 Goed ... het boek lag al bijna 30 jaar in de kast ... maar ik ben er afgelopen week toch aan begonnen: "Brief voor de koning" ;) .
En inmiddels ook het vervolg hiervan: "Geheimen van het Wilde Woud" uitgelezen ;) .
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Biebtopic

Bericht door Daantje »

Ik heb net het eerste deel van de zeven zussen uitgelezen :) voor het eerst ook een ebook gelezen op de tablet en dat is me eigenlijk heel goed bevallen.

Nu ga ik eerst Nu of nooit van Dai Carter uitlezen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Biebtopic

Bericht door VIRM »

Vandaag is deel zeven uitgekomen van de Millennium-serie van Stieg Larsson. Dit keer geschreven door weer een andere schrijver. Wat is de logica hier achter? En was het niet na deel drie of zes genoeg geweest? Ik ben er nog niet uit of ik het ga lezen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Biebtopic

Bericht door AppleMoose »

De lokroep van het geld is door velen moeilijk te weerstaan...

Een ander van oorsprong Zweeds boek dan maar: deze zomervakantie 'De Overlevenden' van Alex Schulman gelezen. Een prachtig boek, zeer verbeeldend geschreven met een zeer onverwacht slot.
Laatst gewijzigd door AppleMoose op do 31 aug 2023, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Biebtopic

Bericht door Meltrain »

ODRAIL schreef: wo 19 jul 2023, 11:13 @Meltrain: Heb je de overige delen van de serie ook gelezen?
Uiteraard. :) Het laatste deel staat bol van de "O ja"-momenten en die mis je als je de andere delen niet gelezen hebt.
(Excuses voor de late reactie; ik had dit topic al lang niet meer bekeken.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Biebtopic

Bericht door Daantje »

VIRM schreef: do 31 aug 2023, 16:07 Vandaag is deel zeven uitgekomen van de Millennium-serie van Stieg Larsson. Dit keer geschreven door weer een andere schrijver. Wat is de logica hier achter? En was het niet na deel drie of zes genoeg geweest? Ik ben er nog niet uit of ik het ga lezen.
Ik dacht dat er maar drie waren 🙈 deel 1 en 2 heb ik gelezen, deel 3 ben ik in begonnen maar dat is alweer een tijdje geleden.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Biebtopic

Bericht door Daantje »

Meltrain schreef: do 31 aug 2023, 22:54
ODRAIL schreef: wo 19 jul 2023, 11:13 @Meltrain: Heb je de overige delen van de serie ook gelezen?
Uiteraard. :) Het laatste deel staat bol van de "O ja"-momenten en die mis je als je de andere delen niet gelezen hebt.
(Excuses voor de late reactie; ik had dit topic al lang niet meer bekeken.)
Welk deel vond je het beste? Ik heb deel 1 en 2 nu gelezen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Biebtopic

Bericht door VIRM »

Daantje schreef: vr 01 sep 2023, 13:11
VIRM schreef: do 31 aug 2023, 16:07 Vandaag is deel zeven uitgekomen van de Millennium-serie van Stieg Larsson. Dit keer geschreven door weer een andere schrijver. Wat is de logica hier achter? En was het niet na deel drie of zes genoeg geweest? Ik ben er nog niet uit of ik het ga lezen.
Ik dacht dat er maar drie waren 🙈 deel 1 en 2 heb ik gelezen, deel 3 ben ik in begonnen maar dat is alweer een tijdje geleden.
Delen vier tot en met zes zijn door een andere schrijver geschreven. Was op zich een goed vervolg van delen een tot en met drie.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Biebtopic

Bericht door Meltrain »

Daantje schreef: vr 01 sep 2023, 13:11
VIRM schreef: do 31 aug 2023, 16:07 Vandaag is deel zeven uitgekomen van de Millennium-serie van Stieg Larsson. Dit keer geschreven door weer een andere schrijver. Wat is de logica hier achter? En was het niet na deel drie of zes genoeg geweest? Ik ben er nog niet uit of ik het ga lezen.
Ik dacht dat er maar drie waren 🙈 deel 1 en 2 heb ik gelezen, deel 3 ben ik in begonnen maar dat is alweer een tijdje geleden.
Deel 1 is nog redelijk losstaand, maar 2 en 3 zijn een doorlopend verhaal.
Daantje schreef: vr 01 sep 2023, 13:12
Meltrain schreef: do 31 aug 2023, 22:54
ODRAIL schreef: wo 19 jul 2023, 11:13 @Meltrain: Heb je de overige delen van de serie ook gelezen?
Uiteraard. :) Het laatste deel staat bol van de "O ja"-momenten en die mis je als je de andere delen niet gelezen hebt.
(Excuses voor de late reactie; ik had dit topic al lang niet meer bekeken.)
Welk deel vond je het beste? Ik heb deel 1 en 2 nu gelezen.
Ik vond deel 4 erg goed. Van deel 3 vond ik het "historische verhaal" erg interessant, maar viel het verhaal van Star/Asterope wat tegen en de overige delen zijn “gewoon” goed.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Biebtopic

Bericht door Tom024 »

Vandaag ontdekt dat er kennelijk een Brabants Boek Present bestaat en dat je dat deze week cadeau krijgt als je een boek koopt bij een Brabantse boekhandel.

Het werd de Nederlandse vertaling van het recente boek van Katja Hoyer over de DDR.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Biebtopic

Bericht door VIRM »

Het vierde boek van De moordclub op donderdag uitgelezen. Het blijft zeker de moeite waard, al zitten er in dit boek veel meer trieste elementen in.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Biebtopic

Bericht door ODRAIL »

Afgelopen zaterdag het boek "In het spoor van de Blauwe Engel" gekocht.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Biebtopic

Bericht door diederickx »

Via-via kreeg ik, denkelijk uit een buurtboekenkastje, de pocket "Een dollarjacht in een D-trein" van Willy van der Heide uit 1972. Puur jeugdsentiment - volgens mij zijn twee tot drie generaties middelbare-schooljongens met deze serie opgegroeid.

Het boek is eigenlijk deel twee van een drieluik, waardoor je aan het begin ergens in valt en aan het eind zonder afloop blijft zitten. Wat het evenwel bijzonder maakt is dat het verhaal rond of tegen 1950 geschreven is, nog voor de opening van de Noord-Zuid-tunnel onder Brussel door, en dat de daaruit voortvloeiende moeizame overstapsituatie rond Brussel als essentieel element in de plot is opgenomen. In latere herdrukken voelde de schrijver zich genoopt de toenmalige situatie uit te leggen aan nieuwere lezertjes die niet beter konden weten dan dat (bijna) alle treinen halteren op Brussel Noord, Centraal en Zuid.

Hoewel dat in deze draad ongebruikelijk is, citeer ik hier enkele passages, vanwege het historische OV-belang.
… dat de sneltrein naar Parijs, waar zij nu in zaten, eerst Antwerpen passeerde en dan Brussel, om vandaar verder zuidwaarts te rijden naar Parijs. De reizigers voor Zwitserland echter moesten aan het Brusselse station Schaarbeek uitstappen en naar het tweede Brusselse station de ‘Nord’ gaan, om daar de sneltrein op te pikken die van de Belgische kust komt en via Luik, Luxemburg en Noord-Frankrijk de ganse nacht doordavert naar Zürich en Milaan.
Schaarbeek was namelijk, in de jaren waarin dit avontuur zich afspeelde, des avonds een van de ongezelligste D-treinstations van Europa. Het bestond uit weinig anders dan een stuk of acht eindeloos lange perrons, waarop geen restauratie, geen kiosken, en geen mannen die inlichtingen konden geven. Er hingen toen wat elektrische lampen met tussenruimten van schijnbaar zestig meter en hier en daar was er een bord voor gaande en komende treinen, waaruit nooit iemand wijs kon, zodat er onveranderlijk een eindeloos gevraag was onder de reizigers, op welk perron nu precies het elektrische treintje naar Bruxelles-Nord moest binnenkomen. Aangezien even onveranderlijk de reizigers van alle denkbare nationaliteiten waren, was de verwarring steeds groot.
[over hun medereizigers:] … de helft ervan zijn volgens mij: zeelui of internationale seizoensarbeiders. … de nacht-D-trein derdeklas is de goedkoopste reisgelegenheid op lange afstand. Het is een eigenaardigheid van D-treinen dat de rijkste en de armste mensen er gebruik van maken.
Bruxelles-Nord is op het ogenblik een fantastisch station. Men is echter jaren bezig geweest, het te verbouwen. Tijdens die verbouwing is het hele station een zestal meters hoger gelegd. Maar in de tijd van dit D-treinavontuur was men er zowat half mee gereed. Het gevolg was, dat Bruxelles-Nord toen een samenlapsel was van een splinternieuw, hoog gelegen, modern gedeelte met daarnaast een laag station van ongelooflijke smerigheid dat men bereikte via houten trappen, langs schuttingen, over stapels sintels en door plassen. De internationale trein naar Italië, via Zürich, vertrok toen van dat ‘lage station’ te ongeveer half één in de nacht. Koffie kon men er niet krijgen en het enige vertier in het ‘lage station’ op dat uur van de nacht werd toen gevormd door de D-treinreizigers zelve, en door tientallen, door elektrische lorries voortgetrokken wagentjes, volgestapeld met zakken post voor Frankrijk, Zwitserland, Luxemburg en Italië.
Om kort over half één kwam de D-trein naar Zürich binnenrollen; langzaam en omzichtig, want het spoor hield hier op en de trein moest er langs dezelfde baan weer uit.
Ik vind de route van Brussel via Luik naar Luxemburg een beetje verdacht maar Luik komt elders enkele malen terug dus de schrijver zal het echt zo bedoeld hebben. Mogelijk lag de lijn via Namen er toentertijd uit. Of de trein uit Oostende voerde rijtuigen voor Keulen, en splitsen in Luik was handiger. Geen idee.

De sfeertekening doet vermoeden dat de schrijver deze (of een dergelijke) reis aan den lijve heeft ondervonden, en zijn afschuw van zich af schreef.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Biebtopic

Bericht door dennistd »

De omschrijving "station van ongelooflijke smerigheid" past dan wel weer bij de Brusselse stations :X
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten