EBS en de politieke situatie in Israel

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Bericht door Moshi »

Ik doel niet alleen op extremisten, maar op de moslimgemeenschap als geheel, zeker zodra die in een land in de meerderheid zijn. Er zijn tientallen landen waar dat het geval is, en in geen een daarvan hebben niet-moslims gelijke rechten en vaak is de situatie voor niet moslims nog veel erger.

Neem Indonesië (de grootste islamitische democratie), daar is de burgemeester van Jakarta veroordeeld voor blasfemie omdat hij heeft gezegd dat moslims ook op hem mogen stemmen https://en.wikipedia.org/wiki/Basuki_Tj ... _the_Quran . Dat na massale protesten en op basis van democratisch tot stand gekomen wetten. Dus niet om dankzij extremistische minderheid.

Of Pakistan (de een-na-grootste islamitische democratie), daar zit Asia Bibi in een dodencel omdat zij het lef heeft gehad van hetzelfde water te drinken als moslims. https://en.wikipedia.org/wiki/Asia_Bibi_blasphemy_case Zij heeft de doodstraf gekregen op basis van wetten niet alleen gesteund door extremisten, maar door een meerderheid van de Pakistaanse bevolking!

Nu kan ik alle islamitische landen afgaan om mijn stelling te onderbouwen, maar als het niet klopt wat ik zeg dan is het natuurlijk veel simpeler antwoord te geven op de vraag in welk land met een islamitische meerderheid niet-moslims gelijke rechten hebben en prettig kunnen leven.
Laatst gewijzigd door Moshi op ma 08 jan 2018, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Bericht door Hainje »

Het feit dat de moslims zo'n hekel aan 'ons' hebben komt echt niet omdat ze zo'n onverdraagzame religie aanhangen. Dat komt eerder doordat de Europeanen (en dan met name de Britten en de Fransen) de boel daar gekoloniseerd hebben. Vervolgens werd er olie gevonden welke met grote gretigheid uit de grond werd gehaald (British Petrol, juist: BP). In het begin beloofde men dat de lokale bevolking nog mee zou profiteren van de opbrengst. Uiteraard is daar niets van terecht gekomen en rond de Eerste Wereldoorlog hebben de Britten en de Fransen de kaart van het gebied gepakt en lukraak lijnen getrokken (heb je je nooit afgevraagd waarom die grenzen zo recht waren?). Niet rekening houdend met de stammen die daar al eeuwen leefden.

De olie was nog niet op, de Britten en Fransen zaten dan misschien niet meer in het dagelijks bestuur, ze wilden wel de touwtjes in handen houden. Dus werden er poppetjes neergezet die goed naar hen luisterden, maar die poppetjes waren ook wat gefrustreerd en uiteindelijk kwamen types als Saddam Hoessein en Ghadaffi aan de macht. En terwijl alle oliewinsten richting die autoritaire leiders en de burgers/regeringen in het Westen gingen, bleven de mensen daar maar berooid achter. HET recept voor extremisme. Want als je een uitzichtloos leven leidt dan boeit het je op den duur niet meer of iemand je nog de waarheid vertelt of niet. Je leven is kut en als je het leven van je familie kan verbeteren door jezelf in een vreemd land op te blazen, dan doe je dat.

Wanneer er dan twee torens in New York neergehaald worden en jouw land als reactie daarop wordt gebombardeerd, dan kun je dat natuurlijk niet over je kant laten gaan. Idem voor de aanslagen in o.a. Parijs, dat werd beantwoord met bommen op Syrië en Libië. Als jouw familie (in het Midden-Oosten dus) enkele generaties achter elkaar enkel repressie heeft gekend, dan ga je ergens een antwoord zoeken. Dat kan de islam bieden, het is dan heel erg afhankelijk van wie je tegenkomt. Kom je de verkeerde tegen, dan radicaliseer je en ga je gekke dingen doen in Europa.

De ellende die deze paar aanslagen in Europa hebben aangericht is echt kinderspel met de ellende die de bevolking in het Midden-Oosten door de eeuwen hebben moeten doorstaan.

Overigens, India en Pakistan zijn oud koloniën van het Verenigd Koninkrijk en Indonesië van Nederland. Ook daar hebben ze de nodige onderdrukking gekend. En onderdrukking leidt vroeg of laat altijd tot extremistische tegenreacties.
Laatst gewijzigd door Hainje op ma 08 jan 2018, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Bericht door trolly »

Moshi schreef:Ik doel niet alleen op extremisten, maar op de moslimgemeenschap als geheel, zeker zodra die in een land in de meerderheid zijn. Er zijn tientallen landen waar dat het geval is, en in geen een daarvan hebben niet-moslims gelijke rechten en vaak is de situatie voor niet moslims nog veel erger.

Neem Indonesië (de grootste islamitische democratie), daar is de burgemeester van Jakarta veroordeeld voor blasfemie omdat hij heeft gezegd dat moslims ook op hem mogen stemmen https://en.wikipedia.org/wiki/Basuki_Tj ... _the_Quran . Dat na massale protesten en op basis van democratisch tot stand gekomen wetten. Dus niet om dankzij extremistische minderheid.

Of Pakistan (de een-na-grootste islamitische democratie), daar zit Asia Bibi in een dodencel omdat zij het lef heeft gehad van hetzelfde water te drinken als moslims. https://en.wikipedia.org/wiki/Asia_Bibi_blasphemy_case Zij heeft de doodstraf gekregen op basis van wetten niet alleen gesteund door extremisten, maar door een meerderheid van de Pakistaanse bevolking!

Nu kan ik alle islamitische landen afgaan om mijn stelling te onderbouwen, maar als het niet klopt wat ik zeg dan is het natuurlijk veel simpeler antwoord te geven op de vraag in welk land met een islamitische meerderheid niet-moslims gelijke rechten hebben en prettig kunnen leven.
Begrijp ik goed dat je op basis van zulk onrecht het bashen van alle moslims gerechtvaardigd vindt?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Bericht door Moshi »

Hainje schreef:Het feit dat de moslims zo'n hekel aan 'ons' hebben komt echt niet omdat ze zo'n onverdraagzame religie aanhangen.
Dit zou een logische verklaring zijn als de problemen zich enkel in Europa voordeden. Dat is helaas niet het geval. Ook in andere landen met een grote islamitische minderheid als China, Rusland, Birma, Maleisië, Thailand, India en Kenia hebben veel moslims een hekel aan niet-moslims en zijn er problemen met islamitisch geïnspireerd terrorisme, dat laat zich geheel niet verklaren door jouw uitleg.

Waar de logica ook ontbreekt is dat veel meer landen door 'het westen' zijn onderdrukt en/of gebombardeerd, zoals in christelijk Afrika of boeddhistisch Vietnam. Opmerkelijk genoeg heeft geen van de mensen met zo'n achtergrond de behoefte zich op te blazen en/of om die reden mensen met een andere achtergrond te haten. En jij hebt toch ook geen hekel aan Spanjaarden en Duitsers neem ik aan?
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Bericht door Moshi »

trolly schreef:Begrijp ik goed dat je op basis van zulk onrecht het bashen van alle moslims gerechtvaardigd vindt?
Nee, ik vind op basis van zulk onrecht (dat in meer of mindere mate voorkomt in elk land waar moslims in de meerderheid zijn) de conclusie gerechtvaardigd dat een islamitische meerderheid tot de onrechtvaardige behandeling van niet-moslims leidt en dat het niet reëel is om in Israel/Palestina of elk ander willekeurig land een andere uitkomst te verwachten. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat er in bijvoorbeeld Indonesië een heleboel hele vriendelijke en verdraagzame moslims zijn, dat maakt de conclusie echter niet anders.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Bericht door Mdk »

In China en Rusland worden moslims nogsteeds systematisch onderdrukt.
In India/Pakistan/Bangladesh is een van de meest duidelijke voorbeelden van westerse kolonealistische oppressie die door het handelen van de Britten geleid heeft tot complete chaos en gigantische conflicten.
In Birma(Myanmar) gaat het nou ook niet helemaal lekker (lees: rohingya moslims).
Maleisië is juist een islamitisch land toch? En de situatie in Thailand ken ik niet.

Doe me overigens een lol, sla een schoolboek Nederlands open, ga het hoofdstuk over drogredenen lezen, en probeer deze te vermijden.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Bericht door trolly »

Hear hear.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Bericht door Moshi »

Mdk schreef:Maleisië is juist een islamitisch land toch
Klopt, ik bedoelde De Filipijnen
Doe me overigens een lol, sla een schoolboek Nederlands open, ga het hoofdstuk over drogredenen lezen, en probeer deze te vermijden.
Geef dan op zijn minst aan wat de drogreden is, op deze manier is het zo’n nietszeggende opmerking dat je die wel tegenover iedereen kunt maken met wie je het niet eens bent.

Het antwoord op de o zo simpele vraag die ik heb gesteld is er overigens nog steeds niet. Als die niet bestaat, hoezo is mijn conclusie dan onzin? :roll:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Bericht door AppleMoose »

Moshi schreef: Geef dan op zijn minst aan wat de drogreden is,
Zo goed als je hele betoog.

Maar omdat je toch om voorbeelden verlegen zit, zie deze quote.
Het antwoord op de o zo simpele vraag die ik heb gesteld is er overigens nog steeds niet. Als die niet bestaat, hoezo is mijn conclusie dan onzin? :roll:
Een prima voorbeeld van een Argumentum ad ignorantiam, of in goed Nederlands: Onwetenheidsdrogreden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Bericht door Nitein-Repart »

Het probleem is ook dat Westerse landen (en met name de VS, maar de VK en Frankrijk hebben er ook een handje van) hun cultuur en hun normen en waarden aan landen met een totaal andere cultuur met totaal andere normen en waarden opleggen. De MENA-landen (Middle East and North Africa) moeten zoveel mogelijk Westerse democratieën worden volgens de VS, terwijl een Westerse democratie totaal niet past in de cultuur en de normen en waarden van een MENA-land. Het gevolg is dat door Westers ingrijpen onder andere Libië en Syrië een chaos is geworden met miljoenen slachtoffers en wanhopige vluchtelingen op zoek naar een beter bestaan. Nu wil ik mensenrechtenschendingen in Saoudi-Arabië niet goed praten, maar ik denk dat Westers ingrijpen de situatie alleen maar verergerd.

Hetzelfde zie je bijvoorbeeld bij Polen, Hongarije en Turkije. De EU/West-Europa bemoeit zich grondig met de democratische achteruitgang van dit soort landen, maar een meerderheid van het volk staat achter hun regering. Dat heeft ook te maken met verschillende opvattingen in cultuur en in normen en waarden. Nu zijn Polen en Hongarije door hun ligging (vlakbij Berlijn en Wenen) wel erg van strategisch belang en is het van belang dat dit soort landen niet in een dictatuur vervallen, maar ik vind dat EU/West-Europa zich niet met de interne zaken van Turkije moet bemoeien. Laat de Turken lekker op Erdogan stemmen, als ze hem een toffe peer vinden. Laat de Turkse Nederlanders lekker op Kuzu stemmen als ze hem een toffe peer vinden. Als Turkije straks een dictatuur wordt hebben ze alleen zichzelf mee.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
FRAM-9390
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 00:10

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Bericht door FRAM-9390 »

webguy schreef:Je doet het nooit goed. Laat je EBS op grond van wat Egged _niet_ toe, dan discrimineer je Israel en de joodse bevolking, laat je ze wel toe dan discrimineer je de Palestijnse bevolking (en allerlei islamitische groeperingen die zich daarbij aansluiten)
Het mensenrechten schendende EBS (Egged) behoort in Nederland geen voet aan de grond te houden, zoals onze Nederlandse overheid zelf heeft onderschreven.

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag schoof het mensenrechtenbeleid terzijde om het besmette bedrijf emplooi te bieden, en raakt nu zelf betrokken bij Israëlische mensenrechtenschendingen in Palestina.

Egged onderhoudt een netwerk van busdiensten dat de illegale Israëlische kolonies (‘nederzettingen’ en ‘buitenposten’) op de bezette Westelijke Jordaanoever onderling en met Israël verbindt. Het maakt daarbij gebruik van de privileges die het bezettingsregime voor zichzelf en de kolonisten heeft geschapen, zoals wegen die niet voor de lokale bevolking toegankelijk zijn en een soepele doorgang bij de vele militaire checkpoints, die voor Palestijnen vaak een amper te nemen hindernis zijn. Het bedrijf verzorgt ook recreatieve tours naar plaatsen in bezet Palestina voor Israëlische toeristen.

Het Nederlandse mensenrechtenbeleid biedt overheden geen ruimte om met besmette bedrijven als EBS in zee te gaan. Samenwerking is in strijd met gedragscodes als de UN Guiding Principles on Business and Human Rights, die integraal onderdeel vormen van dat beleid, en het door de overheid zelf opgestelde Nationaal Actieplan Bedrijfsleven en Mensenrechten. Het centrale principe van de gedragscodes is dat bedrijven en overheden die zaken doen met besmette bedrijven medeverantwoordelijk worden voor de rechtenschendingen waarbij hun partners betrokken zijn. De overheid kent zichzelf een voorbeeldrol toe in het voorkomen van zulke situaties.

Samenwerking met bedrijven als EBS staat bovendien haaks op het zogeheten ‘ontmoedigingsbeleid’ van de rijksoverheid.

Afsluitend: Het lijkt alsof de z.g. HASBARA aanwezig is binnen dit topic, door het onderwerp te proberen af te leiden of te "verzachten". Iets meer info over Hasbara:
https://www.nrc.nl/nieuws/2006/08/05/sl ... 87-a209455
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/israel-g ... -amsterdam
https://brabosh.com/2014/08/01/pqpct-xao-3/
Geen plaats hier voor mensenrechten, maar wel voor HASBARA ?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Bericht door regenmaker »

Ik snap al die ophef niet. EBS rijdt al jaren in Waterland. Je had toen nog de Stadsregio Amsterdam moeten aanklagen om te voorkomen dat EBS hier voet aan de grond zou krijgen. Een beetje mosterd na de maaltijd dus.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
FRAM-9390
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 00:10

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Bericht door FRAM-9390 »

@Regenmaker: Misschien zijn ze stilletjes Nederland "binnengeslopen" en hadden mensenrechtenorganisaties er geen lucht van. Ook op de website van EBS komt i.t.t. bij Arriva niet naar voren dat EBS een Israëlische busmaatschappij is, dus ze lopen er niet mee te koop.

EBS nu weren is van belang: Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.
Geen plaats hier voor mensenrechten, maar wel voor HASBARA ?
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Bericht door Chrysa »

Op de EBS-website staat gewoon dat de enige aandeelhouder in het bedrijf de Egged groep is hoor.
FRAM-9390
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 00:10

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Bericht door FRAM-9390 »

Inderdaad: Egged. Echter zoals ik schreef: op de website van EBS komt niet naar voren dat EBS een Israëlische busmaatschappij is.
Geen plaats hier voor mensenrechten, maar wel voor HASBARA ?
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Bericht door Chrysa »

Op de site van Keolis Nederland staat nergens dat Keolis Frans is, en op de site van Qbuzz staat het moederbedrijf uberhaupt al niet genoemd. So what?

De site van EBS linkt naar Egged, en op die site staat gewoon dat Egged Israelisch is.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Bericht door isadora »

FRAM-9390 schreef:@Regenmaker: Misschien zijn ze stilletjes Nederland "binnengeslopen" ........
En wat is er allemaal zo al niet stilletjes het land binnengeslopen, soms met vliegtuigladingen tegelijk.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Bericht door Mdk »

Puur omdat een bedrijf uit een land komt waar mensenrechten geschonden worden betekent nog niet dat je een bedrijf kunt uitsluiten. Daarvoor moet een onafhankelijke instelling/orgaan/organisatie oid vaststellen dat het bedrijf zelf mensenrechten schending, of moeten er sancties opgelegd worden waardoor Israëlische bedrijven geen zaken mogen doen in Nederland.
Wat jij en ik vinden is hier compleet irrelevant, ebs mag momenteel gewoon zaken doen in Nederland, en de overheid heeft (voor zover ik weet) geen reden om dat te veranderen.

Als je wil dat ebs geen zaken meer in Nederland kan doen zul je moeten aantonen dat zij mensenrechten schenden, dit aan de overheid presenteren, en daarna een onafhankelijk onderzoek en uitspraak van een rechter moeten afwachten.

Tot die tijd stel ik voor dat we het "ebs mag niet" en "ebs moet verdwijnen" even achterwege laten, want hier is simpelweg geen juridische onderbouwing voor, wat wij ook van het bedrijf vinden.
Bij twijfel altijd klagen
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Bericht door Mdk »

isadora schreef:
FRAM-9390 schreef:@Regenmaker: Misschien zijn ze stilletjes Nederland "binnengeslopen" ........
En wat is er allemaal zo al niet stilletjes het land binnengeslopen, soms met vliegtuigladingen tegelijk.
Sinterklaas sluipt elk jaar vanuit Spanje binnen, met zn boot vol zwarte slaven! :lol:
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Bericht door nvdw »

FRAM-9390 schreef:Inderdaad: Egged. Echter zoals ik schreef: op de website van EBS komt niet naar voren dat EBS een Israëlische busmaatschappij is.
Is ook niet zo: het is een Nederlandse firma die 100% dochter is van Egged.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Bericht door Mdk »

Dat is dan ook verricht, alleen Nederlandse bedrijven mogen in Nederland rijden, ook al is het alleen maar in naam, zo is de arriva die hier rijdt ook een dochter van een groter arriva.

EBS is dochter van Egged Europe, wat weer dochter is van Egged group (Israel)
Bij twijfel altijd klagen
FRAM-9390
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 00:10

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Bericht door FRAM-9390 »

Mdk schreef:Puur omdat een bedrijf uit een land komt waar mensenrechten geschonden worden betekent nog niet dat je een bedrijf kunt uitsluiten.
EBS komt niet slechts uit een land waar mensenrechten geschonden worden. EBS werkt er zelf actief en bewust aan mee. Lees de artikelen toch a.u.b. eens. Er zijn wel degelijk juridische gronden: Het Nederlandse mensenrechtenbeleid biedt overheden geen ruimte om met besmette bedrijven als EBS in zee te gaan. Samenwerking is in strijd met gedragscodes als de UN Guiding Principles on Business and Human Rights.
Geen plaats hier voor mensenrechten, maar wel voor HASBARA ?
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Bericht door dylanwild94 »

Ik mis alleen nog de harde bewijzen. Want in de door jou gelinkte artikelen wordt EBS of egged helemaal niet genoemd.

Dus jij bent er 1 die dit NIMBY topic in leven houdt. Gefeliciteerd. *O*
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Bericht door Mdk »

Zoals ik al zei, als je het waterdicht kunt maken, dan zou ik dit zeker doen, en dan heb je nogsteeds een onafhankelijke bevestiging hiervan nodig.

Ik ga overigens geen pagina's lange, langdradige artikelen lezen, want daarvoor interesseert dit topic me simpelweg niet genoeg. En daarbij zou, als je een sterk punt hebt, je dit moeten kunnen overbrengen door te roepen dat partij x deze mensenrechtenschendingen bij egged heeft waargenomen, en dit is bevestigd door onafhankelijke partij X.

Het feit dat je moet verwijzen naar wetboeken, zonder dat die door iemand op de situatie zijn toegepast suggereert dat je punt momenteel niet sterk genoeg is.

Edit: tl;dr, wat Dylan zei
Bij twijfel altijd klagen
FRAM-9390
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 00:10

Re: EBS en de politieke situatie in Israel

Bericht door FRAM-9390 »

dylanwild94 schreef:Ik mis alleen nog de harde bewijzen. Want in de door jou gelinkte artikelen wordt EBS of egged helemaal niet genoemd.

Dus jij bent er 1 die dit NIMBY topic in leven houdt. Gefeliciteerd. *O*
Hierbij op jouw impliciete verzoek een link naar een duidelijk artikel:
https://rightsforum.org/nieuws/metropoo ... appij-ebs/
Geen plaats hier voor mensenrechten, maar wel voor HASBARA ?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten