Brexit

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Brexit

Bericht door Z2N »

De Iers-Republikeinse partij Sinn Féin heeft alvast erg positief gereageerd op de verkiezing van Joe Biden (die van Ierse afkomst is): hij heeft na zijn verkiezing openlijk steun geuit voor het Goede Vrijdagakkoord, aldus Sinn Féin dus inclusief de clausule om een referendum aan te vragen voor reunificatie indien dat verlangd wordt vanuit de Iers-Republikeinse kant van de Noord-Ierse bevolking. Biden heeft zich ook al negatief uitgelaten tegenover het idee van Brexit, en dreigt ook een handelsverdrag tussen het VK en de VS te blokkeren indien het Goede Vrijdagakkoord ondermijnd wordt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Brexit

Bericht door PHS »

Suus schreef: do 19 nov 2020, 13:14 Johnson heeft niet zo veel keuze, hij heeft het bestaan van de douanegrens namelijk zelf afgesproken met de EU. Het Noord-Ierse parlement heeft eerste keuze over het behouden van die douanegrens en die hebben de douanegrens in zee nog niet weggestemd (en als ze dat doen is die pas op zijn vroegst over twee jaar verdwenen).
Maar dat veronderstelt dat de Britten zelf gaan controleren.
Je hebt als Boris Johnson geen wet nodig om het akkoord met de EU aan je laars te lappen, je zegt gewoon: "we gaan niet controleren".
Meltrain schreef: do 19 nov 2020, 14:15 Is het sowieso niet eens tijd dat Noord-Ierland gewoon weer deel uitmaakt van Ierland?
Ik vermoed dat de status quo de meeste stabiliteit geeft in die regio, dus mijn antwoord is nee.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brexit

Bericht door Suus »

Als de Britten in Noord-Ierland niet gaan controleren gaan de grenzen met Ierland dicht, waarmee je een bom legt onder de vrede op het Ierse eiland...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Brexit

Bericht door PHS »

Dat ligt best lastig, omdat Ierland dan de grens zou moeten sluiten, waar de Ieren uiteraard geen zin in hebben en waarmee ze ook een vrij reizen-verdrag met de Britten zouden schenden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brexit

Bericht door Suus »

Ja, maar Ierland kan niet anders want de 26 andere lidstaten zullen anders voor Ierland de grenzen sluiten omdat er anders een gat in de Europese vrije markt ontstaat. Dat wil ook niemand.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Brexit

Bericht door Z2N »

En vergeet niet: mocht de grens in Ierland sluiten, sluiten ook de grenzen met het Europese vasteland. 32% van al het voedsel dat in het VK geconsumeerd wordt komt vanuit de EU, en Boris Johnson zal wel heel snel aan populariteit inboeten als HP sauce niet meer vanuit Elst naar Londen komt. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Brexit

Bericht door Z2N »

Als de huidige sitautie nog niet spannend genoeg was: de face-to-face gesprekken voor een handelsakkoord liggen tot nader orde stil, vanwege een coronabesmetting in het team van EU-onderhandelaar Barnier (The Guardian). De onderhandelingen via beeldbellen gaan wel door.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Brexit

Bericht door PHS »

Alle hypothetische scenario's over dichte grenzen op Ierland kunnen mogelijk de ijskast in, want er zit plots toch schot in de onderhandelingen over een deal, aldus The Guardian.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brexit

Bericht door Vinny »

Onder druk wordt alles vloeibaar, dus ik zet mijn kerstpakketfleswijn op: na 1 januari status-quo en een noodwetje er door heen rammen dat het weer voor enige jaren wordt geprobeerd een uitkomst voor de impasse te vinden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brexit

Bericht door Suus »

PHS schreef:Alle hypothetische scenario's over dichte grenzen op Ierland kunnen mogelijk de ijskast in, want er zit plots toch schot in de onderhandelingen over een deal, aldus The Guardian.
Als ik dit artikel zo lees ontbreekt er volgens mij een letter in de kop van het artikel. Het is volgens mij niet close maar closer...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Brexit

Bericht door PHS »

Barnier zou het machtswoord hebben uitgesproken in de onderhandelingen met de Britten: als de Britse regering niet binnen 48 uur zijn onderhandelingspositie bijstelt, dan trekt de EU dit weekend de stekker uit de onderhandelingen, aldus The Guardian.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Brexit

Bericht door Z2N »

Op de website van de Britse overheid begint langzaamaan wat door te schemeren: op de GOV.uk-pagina over handel met Ierland ná 31 december valt nu al te lezen: 'The EU and UK will trade on WTO terms from 1 January 2021'. Dat is gisterenavond op die pagina verschenen, en zou maar één ding betekenen: no-deal. Officiële aankondigingen blijven al enkele dagen achterwege, al uitte minister Gove, verantwoordelijk voor de voorbereidingen voor een no-deal, vanmorgen nog dat er een kans is op no-deal. De komende dagen lijken in ieder geval beslissend te worden, de deadline voor no-deal is toch aan het einde van deze maand.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brexit

Bericht door Suus »

Zou het Brexit-monster toen hij vanochtend op het toilet zat dit ook in de krant gelezen hebben?

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Brexit

Bericht door trolly »

Het gaat lekker: de Brexit-onderhandelingen zijn opgeschort. Het feest moet nog beginnen, maar de wachttijd in Calais was vandaag al zes uur *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brexit

Bericht door Suus »

Groepsfoto van het Ultieme Brexit Deal-diner gisterenavond in Brussel. Het kan aan mij liggen, maar op basis van deze foto zou ik zeggen dat de afgevaardigden van de EU de onderhandelingen iets serieuzer nemen dan de Britten.

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Brexit

Bericht door PHS »

Anekdotisch bewijs dat Britten veel vaker overgewicht hebben dan Fransen en Duitsers? Lieve help, al heb je een buik die eruitziet als een Londense taxi, koop dan op zijn minst een wat beter vallend kostuum met een lange stropdas :X
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brexit

Bericht door Suus »

Volgens mij valt het met het gewicht van Johnson wel mee, als ik die broek zo zie lubberen :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Brexit

Bericht door PHS »

Hij zal wel wat zijn afgevallen toen hij op de ic lag :')

Nog steeds duidelijk te dik overigens.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Brexit

Bericht door Z2N »

Misschien heeft hij schade aan zijn longen, en lukt het hem niet om te sporten? :roll:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Brexit

Bericht door PHS »

Boris Johnson is altijd al moddervet geweest, dus ik denk eerder dat hij kilo's is kwijtgeraakt dan dat hij recent wat kilo's heeft gewonnen doordat hij niet zou kunnen sporten :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brexit

Bericht door Suus »

De Daily Mail informeert de Britse burgers over de beschikbare voedingswaren volgend jaar:

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Brexit

Bericht door trolly »

Taking back control :pos:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Brexit

Bericht door Z2N »

Nu alleen nog ontdekken dat ze het zonder een goed deel van hun vanuit Nederland geimporteerde bacon en HP Sauce moeten doen, en ik verwacht zondag in de Mail on Sunday een 'Oorlog tegen het Engels ontbijt'
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3435
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Brexit

Bericht door Tom024 »

De reactie van Johnson na het mislukken van de gesprekken deze week vond ik ook heerlijk laconiek, men heeft nog steeds geen idee. En half Kent is straks een grote parkeerplaats, heel benieuwd naar de journaalbeelden in de eerste week van januari. :')

Zondag komt BoJo overigens weer naar Brussel voor een ultieme poging om tot een deal te komen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Brexit

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: do 10 dec 2020, 09:09 Anekdotisch bewijs dat Britten veel vaker overgewicht hebben dan Fransen en Duitsers? Lieve help, al heb je een buik die eruitziet als een Londense taxi, koop dan op zijn minst een wat beter vallend kostuum met een lange stropdas :X
Ik neem aan dat je het met name over de linker persoon hebt?
Geen idee wie het is overigens. :)
Suus schreef: vr 11 dec 2020, 21:12 De Daily Mail informeert de Britse burgers over de beschikbare voedingswaren volgend jaar:

Afbeelding
Die avocado's en bananen komen toch niet uit de EU? Voor die producten zal er dus niet veel veranderen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten