Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Lijn65 »

PHS schreef:In hoeverre zijn vervoerders vrij om te bepalen welke dienstregeling ze gaan rijden? Natuurlijk, ze hebben met de coronacrisis een goede reden om af te wijken af het gebruikelijke, maar er zijn ook nog concessievoorwaarden en -eisen. Hoe gaan de concessieverleners hiermee om, kan er niets over vinden namelijk?

Afijn, heel lang zullen deze nooddienstregelingen toch niet duren, aangezien we binnen een week toch in lockdown verplicht thuis moeten zitten :')
In dit geval is er sprake van overmacht. Mijn ervaring is dat de vervoerders en concessieverleners in gezamenlijkheid afspraken maken over hoe de dienstregeling aangepast moet worden. In alle gevallen zal de concessieverlener wel toestemming gegeven hebben, of een uitzondering maken.
Basislijn
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Coronavirus

Bericht door Statler Rail »

Durashift schreef:
PHS schreef: (..), aangezien we binnen een week toch in lockdown verplicht thuis moeten zitten :')
Dat gaat dus niet gebeuren, heb ik onze MP horen zeggen.
:pos:
En de scholen gaan ook niet dicht, heb ik diezelfde MP vrijdag horen zeggen... :?

President Macron heeft net ook de bevolking toegesproken: vanaf morgen 12 uur moet iedereen in Frankrijk thuis blijven, tenzij het absoluut noodzakelijk is. Wie zich daar niet aan houdt, wordt gestraft. Frankrijk gaat daarmee in een lockdown, vergelijkbaar met Spanje.

Het gaat niet werken als verschillende landen van de Schengenzone verschillende strategieen hebben. Of je moet Nederland gaan langdurig afsluiten van de rest van de Schengenzone, want anders blijft Nederland steeds een besmettingsbron. Ik verwacht dat net als met de scholen onze MP binnen enkele dagen een draai zal maken, al was het maar omdat de andere EU-landen dat gaan vragen.
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Coronavirus

Bericht door Selivio »

https://www.ovnieuwsuitgroningen.nl/202 ... ecies-uit/

Hier de precieze details over de aangepaste zaterdag dienstregeling voor GD. Best wat extra ritten voor de reguliere zaterdagdienst uit...
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Coronavirus

Bericht door marvinkok »

Ik liep vanochtend tijdens de ochtendspits een beetje rondom het station in Enschede, maar het was een surrealistische aanblik...
Waar het normaal krioelt van de studenten en forenzen is het gewoon uitgestorven. Maar wel nog de volledige dienstregeling met vrijwel lege bussen achter elkaar aan...
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21354
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Statler Rail schreef: President Macron heeft net ook de bevolking toegesproken: vanaf morgen 12 uur moet iedereen in Frankrijk thuis blijven, tenzij het absoluut noodzakelijk is. Wie zich daar niet aan houdt, wordt gestraft. Frankrijk gaat daarmee in een lockdown, vergelijkbaar met Spanje.
Hoe staat het ervoor in Duitsland en België? Die landen liggen immers dichter bij Nederland.
Het gaat niet werken als verschillende landen van de Schengenzone verschillende strategieen hebben. Of je moet Nederland gaan langdurig afsluiten van de rest van de Schengenzone, want anders blijft Nederland steeds een besmettingsbron.
Als de andere landen hun grenzen sluiten en de inwoners binnen houden, dan gebeurt dat feitelijk al. :wink:
Sowieso zal de helft van Europa het virus krijgen, dus alle landen blijven een besmettingsbron. We moeten de besmettingen alleen zo veel mogelijk spreiden en daar zijn de maatregelen op gericht.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dennistd
Berichten: 5542
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

Ik heb even een blik bij de Bentheimer Eisenbahn geworpen, maar die rijden geen aangepaste dienstregeling. Wel rijden de buurtbussen niet en moet je achter instappen.

Regionalverkehr Münsterland rijdt vanaf woensdag vakantiedienst.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Coronavirus

Bericht door huibf »

Waar een ramp toch nog wat goed kan doen:
Hermes biedt eindelijk na jaren sinds vandaag ook het Dalurendagkaartje aan als E-ticket.
Ook her ritkaartje wat vorige week ineens op alle CXX site te koop was voor 4 euro is nu hersteld als regionaal kaartje. In Brabant dus 4,38.

Maar ook hier moest weer een bericht naar Hermes aan te pas komen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Statler Rail schreef:Lap tekst.
Ik ben eerlijk gezegd dit gestook om steeds maar meer nog drastischere maatregelen een beetje zat. Bovendien is het niet eens te handhaven, ga maar eens met 2 wijkagenten dag en nacht handhaven wat 7000 mensen wel/niet mogen doen. De scholen sluiten heeft denk ik zelfs meer kwaad gedaan dan goed, nu duiken die kinderen opeens overal op omdat opa/oma (bij 80% van de Nederlandse kinderen spelen zij een rol in opvang en opvoeding) ook geen alternatief is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Coronavirus

Bericht door Chrysa »

PHS schreef:
Chrysa schreef:Ik zit in m'n eentje thuis met coronasymptomen. *O*
Beterschap :pos:
Maar waarom zit je in je eentje thuis? Als er contact met familieleden heeft plaatsgevonden, dan is het protocol juist om samen in thuisisolatie te gaan dacht ik..
Lijkt mij ook, maar goed. Ik zit lekker boven, zij beneden en contact is er amper.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Suus schreef:
Statler Rail schreef:Lap tekst.
Ik ben eerlijk gezegd dit gestook om steeds maar meer nog drastischere maatregelen een beetje zat.
:pos:

En laten we duidelijk zijn: de maatregelen die nu in Nederland genomen worden vindt ik een verdedigbare aanpak. Een volledige lockdown werkt immers zoals onze minister-president al aangaf juist contra-productief.
Je ziet inmiddels ook dat andere landen een soortgelijke aanpak kiezen: Duitsland gaat bijvoorbeeld op punten wel wat verder dan Nederland (en op andere punten juist wat minder ver, restaurants mogen daar bijvoorbeeld overdag wel open), maar gaat niet volledig op slot zoals in Zuid-Europese landen wel het geval is momenteel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13192
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Een Lockdown valt ook maar voor een bepaalde tijd te verdedigen, na verloop van tijd krijg je daar je bevolking niet meer achter. De huidige aanpak bouwt juist op de verantwoordelijkheid van de burgers, wat meer draagvlak creëert, en ik denk dat dat verstandiger is dan iedereen verplichten om binnen te blijven.

Iets meer terug naar het OV: In Zwitserland hebben de SBB vandaag een nieuwe nooddienstregeling aangekondigd. De frequenties op binnenlandse verbindingen (inclusief Postauto) worden vanaf donderdag veelal gehalveerd, en op de ICE's naar Basel SBB na vallen vanaf dan alle internationale langeafstandstreinen uit. Regionale grensoverschrijdende treinen, zoals Léman Express, TILO en de Regio S-Bahn van Basel blijven wel rijden, met een verlaagde frequentie.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

En wat gebeurt er als na 15 dagen Frankrijk weer open gaat en de Fransen zich als kalveren die na de winter weer van stal mogen gaan gedragen? Grote kans dat je dan na twee weken weer volle ziekenhuizen hebt. De vrijgave in China is ook nog steeds maar een gok...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Sex, drugs en baguettes? *O*
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Coronavirus

Bericht door Chrysa »

PHS schreef:
Hef die beperkingen maar op en ga 'gezellig' met z'n allen in zelfisolatie. Inmiddels is wel duidelijk dat als in je hetzelfde huis woont, het vrijwel onmogelijk is om niet ook je huisgenoten te besmetten.
Dat ik boven zit en zij beneden is normale gang van zaken hier. :') Dat laatste zeg ik ook tegen mijn ouders, maar die willen niet luisteren. Dat het corona is lijkt me vrijwel zeker. Testen willen ze me niet omdat het milde klachten zijn, maar ik heb bij een griep nog nooit last van mijn luchtwegen gehad.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10576
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Chrysa schreef:Dat ik boven zit en zij beneden is normale gang van zaken hier.
Op de één of andere manier zag ik die al een beetje aankomen. En gelijk heb je: waarom gezellig en sociaal doen als er ook nog een heel interweb met forums vol verdwaasde contactgestoorde malloten is? (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Coronavirus

Bericht door AppleMoose »

Z2N schreef:Een Lockdown valt ook maar voor een bepaalde tijd te verdedigen, na verloop van tijd krijg je daar je bevolking niet meer achter. De huidige aanpak bouwt juist op de verantwoordelijkheid van de burgers, wat meer draagvlak creëert, en ik denk dat dat verstandiger is dan iedereen verplichten om binnen te blijven.
Mee eens. Het is ook bijna onmogelijk te organiseren. De cliënten van de stichting (een van de grootste, zo niet dé grootste van de regio) waar ik bij werk, zitten al in een soort lock down. Alle activiteitencentra, (beschutte) werkplekken, dagbestedingsplekken, bso's en logeergroepen (laatste twee zijn voor kinderen) zijn nu dicht, cliënten moeten op de woongroepen blijven. Je wilt niet weten wat dat voor consequenties heeft voor ons als personeel, en dan moet de piek nog komen qua zieken... (en dan is er al structureel een tekort aan zorgpersoneel...)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
dennistd
Berichten: 5542
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

Suus schreef:En wat gebeurt er als na 15 dagen Frankrijk weer open gaat en de Fransen zich als kalveren die na de winter weer van stal mogen gaan gedragen? Grote kans dat je dan na twee weken weer volle ziekenhuizen hebt. De vrijgave in China is ook nog steeds maar een gok...
Maar wat is er in Frankrijk nu eigenlijk anders dan in Nederland? Goed, in Frankrijk moet je een papiertje hebben om over straat te mogen. Maar ik denk dat thuiswerken daar veel minder ver gevorderd is dan hier, waardoor er uiteindelijk misschien wel een veel groter deel van de bevolking op straat komt dan in Nederland waar mensen wel de stad in kunnen om kleding te kopen bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13192
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

In Frankrijk krijg je een boete als je zonder geldige reden op straat bent, in Nederland mogen bijvoorbeeld jongeren nog wel op straat hangen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Frankrijk is in ieder geval niet Duitsland. De digitalisering is buiten het openbaar bestuur over het algemeen redelijk vergelijkbaar met Nederland. Amazon heeft op veel treinstations kastjes staan waar je bestellingen kan afhalen, de grote handelsketens hebben al bijna net zo lang online bestelmogelijkheden als Albert in Nederland bestaat (sinds 2001). Waar Frankrijk echter extreem goed in is, is socializen in de horeca. En als het niet in de horeca kan, dan gaan de Fransen blijkbaar massaal picknicks organiseren met spullen uit de supermarkt, en daar was Macron niet zo blij mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7614
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

Vraagje: het aantal reizigers in de spits was gisteren 85% minder, en veel vervoerders zijn teruggegaan naar een weekend- of vakantiedienstregeling. Nu heeft NS alleen de spitsversterkers geschrapt, maar is er een kans dat er verder wordt gesneden in de dienstregeling als de huidige situatie blijft aanhouden?
Beul van de blindegeleidelijn
zone2000
Berichten: 529
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Coronavirus

Bericht door zone2000 »

Dinsdagmorgen spoedoverleg: Ov-bedrijven willen werktijdverkorting

De gezamenlijke openbaar vervoersbedrijven in Nederland willen werktijdverkorting voor hun personeel. Door de corona-maatregelen daalt het aantal passagiers fors. Ook rijden er minder bussen waardoor er voor minder mensen werk is.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf2020031 ... verkorting
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Coronavirus

Bericht door Statler Rail »

Suus schreef:
Statler Rail schreef:Lap tekst.
Ik ben eerlijk gezegd dit gestook om steeds maar meer nog drastischere maatregelen een beetje zat. Bovendien is het niet eens te handhaven, ga maar eens met 2 wijkagenten dag en nacht handhaven wat 7000 mensen wel/niet mogen doen. De scholen sluiten heeft denk ik zelfs meer kwaad gedaan dan goed, nu duiken die kinderen opeens overal op omdat opa/oma (bij 80% van de Nederlandse kinderen spelen zij een rol in opvang en opvoeding) ook geen alternatief is.
Je kan inderdaad denken dat heel Europa gek is en alleen Nederland het juist ziet, maar ik waag dat toch te betwijfelen. Al die andere regeringen baseren zich óók op wetenschappelijke kennis en advies van deskundigen. Toch gaat Nederland op advies van het RIVM steeds een andere kant op.

Ik werk bij een internationaal vervoersbedrijf en heb mooi zicht op wat er in de verschillende landen gebeurt, al was het maar omdat het voor ons enorme gevolgen heeft om je hele netwerk stukje bij beetje te moeten platleggen, en dat nog weken lang. Alle Europese landen trekken min of meer één lijn met hun maatregelen, behalve Nederland (en de UK, maar dat is een eiland en geen EU/Schengen). Iedereen die een beetje op de hoogte is weet dat de gedachte nu is om alles de komende zes weken stil te leggen, tot eind april. Als het de komende weken al iets beter gaat, dan kunnen maatregelen weer verzacht worden. Maar tot eind april is het de adem inhouden.

Ja, natuurlijk kan het virus weer terugkomen, maar dan is het weer in een behapbare hoeveelheid en kan je het weer met indammen af, net zolang totdat in het najaar een vaccin beschikbaar is. Die groepsimmumiteit komt straks gewoon met een vaccinatie, net als onze groepsimmumiteit tegen mazelen, rode hond, polio, etc.. Wat ben je nou voor een deskundige als je die groepsimmumiteit kennelijk niet via vaccineren, maar door het besmetten van 60% van de bevolking wil bereiken. Ja, dat kán, maar dan loop je het risico op een Italie-scenario omdat de verspreiding in Nederland nu niet op een adequate manier wordt beperkt en het straks niet meer te beheersen is.

"We baseren ons op wetenschappelijke kennis" klinkt leuk, maar op basis van dezelfde wetenschappelijke kennis kan je vaak meerdere conclusies trekken. Welke conclusie je trekt hangt vaak er vanaf wie je vraagt: een viroloog trekt wellicht een andere conclusie dan een longarts. Ik vind het verontrustend dat er in de Europa en zelfs in de wereld er een vrij redelijk concensus is wat slim is om te doen, en Nederland gewoon haar eigen weg gaat en een strategie kiest die bijna alle andere landen "op basis van wetenschappelijke kennis" juist niet verstandig vinden.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Coronavirus

Bericht door Frank93 »

Aangezien Connexxion nog vrij weinig heeft veranderd aan de dienstregeling heb ik gister nog gewoon wat ritjes gedaan op lijn 660 en ook nog de ochtendrit naar de Europese School (lijn 606). In die laatste zat natuurlijk helemaal niemand en van de 3 slagen 660 heb ik in totaal 1 iemand in de bus gehad. Bij de andere ritten die ik had zaten soms nog wel een handjevol mensen in de bus op sommige momenten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten