Coronavirus
-
- Donateur
- Berichten: 1499
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Coronavirus
Inderdaad geniaal.
Als The Sun kopje onder zou gaan, is dat geweldig nieuws voor toiletpapierfabrikanten, dat scheelt ze weer een concurrent met bedrukt wc-papier.
Als The Sun kopje onder zou gaan, is dat geweldig nieuws voor toiletpapierfabrikanten, dat scheelt ze weer een concurrent met bedrukt wc-papier.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Coronavirus
Okay, dan maar hier verder..
Het heeft ook niks te maken met "mijzelf een angst aanpraten" hoor. Ik begrijp niet hoe je daarbij komt. Het is eerder verbazing en boosheid op dat onderwerp.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Iets OV 1,5 meter gerelateerd
(jammer dat het draadje dicht is, want 1,5 meter in het OV zal dadelijk een GEVOLG zijn van het COVID-19 virus.. en lijkt mij juist handig om te laten bestaan voor de helderheid i.p.v. alles onder één noemer te brengen.)
Ik hoorde net in het 3FM radionieuws iets voorbij komen over aangepaste touringcars op 1,5 meter, met plastic schotten in het passagiersgedeelte etc.
Ik kan er alleen, helaas, online nog niks over terugvinden. Wellicht dat er meer over te horen/lezen is in de komende uren?
Zugführer uit het OV 1,5 meter draadje schreef:Ik sluit dit topic, dit kan prima verder besproken worden in het al bestaande coranotopic
Ik heb dat niet hoeven zoeken, want dit vertelde een expert gewoon in een radio uitzending. (zal het ff gaan terug zoeken).Alargule schreef:Maar goed, dit hadden jij en WSM natuurlijk ook wel zelf met een paar minuten googelen kunnen ontdekken, net zoals ik (want ik heb er verder ook geen verstand van). Dan had je jezelf niet zo'n angst hoeven aanpraten, en ook niet op dit forum neer te hoeven quacken.(..)
Het heeft ook niks te maken met "mijzelf een angst aanpraten" hoor. Ik begrijp niet hoe je daarbij komt. Het is eerder verbazing en boosheid op dat onderwerp.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Iets OV 1,5 meter gerelateerd
(jammer dat het draadje dicht is, want 1,5 meter in het OV zal dadelijk een GEVOLG zijn van het COVID-19 virus.. en lijkt mij juist handig om te laten bestaan voor de helderheid i.p.v. alles onder één noemer te brengen.)
Ik hoorde net in het 3FM radionieuws iets voorbij komen over aangepaste touringcars op 1,5 meter, met plastic schotten in het passagiersgedeelte etc.
Ik kan er alleen, helaas, online nog niks over terugvinden. Wellicht dat er meer over te horen/lezen is in de komende uren?
Re: Coronavirus
^^^^ Bedankt. :pos:
Bij het zien van de plaatjes zei mijn brein mij dat het dan de bedoeling is om op het plastic te gaan zitten.. want dat kan je dan na een rit wisselen..
Bij het zien van de plaatjes zei mijn brein mij dat het dan de bedoeling is om op het plastic te gaan zitten.. want dat kan je dan na een rit wisselen..
Re: Coronavirus
Terwijl het artikel juist spreekt over de stoelen bij het raam :')
Re: Coronavirus
Ik heb vandaag mijn werkgever maar eens bij hoge uitzondering verzocht of ik als-je-blieft weer in ons fysieke pand mag, want ik. word. hélemaal. gék. van. ál. dat. thuiswerken. Dat mocht. Met uiteraard inachtneming van alle maatregelen. Dus ben ik vanochtend toch weer op mijn fietsje gesprongen (wel wat frisjes aan de benen). De fietsroute richting het pand leidt mij over de fietssnelweg langs Zv, Dvn en Wtv (mooie uitvinding!).
En toen viel me op hoeveel medemensen hun treinreis tegenwoordig "echt noodzakelijk" vinden, omdat ze een "essentieel beroep" uitvoeren Zo telde ik in het voorbijgaan van Zv dat er toch wel minstens 20 potentiële reizigers stonden te wachten op een GTW 2/6 richting Ah of Dtc. Waaronder een zilverbehaarde mevrouw waarvan ik vermoed dat ze ooit een essentieel beroep uitvoerde, maar dat zeker niet meer heden ten dage doet. Gezien de rollator waarop ze zat te wachten, onderwijl keuvelend met een eveneens zilverbehaarde kennis/vriendin/anderszins. Maar iederéén stond keurig op minstens 1,5 meter van elkaar. Dát zit tenminste wél goed tussen de oren :pos:
Bij Dvn mocht ik ook de brede interesse voor een reisje richting Ah en mogelijk verder constateren. Rolkoffertjes waren er namelijk ook. De belangstelling op Wtv heb ik niet gecheckt (ligt immers op een spoordijk en aan het beklimmen daarvan wilde ik geen tijd besteden), maar daar zijn nooit zoveel instappers/uitstappers rond deze tijd.
Op de terugweg was het zo mogelijk nog gekker: Ik zag toch wel 10 man/vrouw een bijna normaal gevulde Breng GTW verlaten bij Dvn. Waaronder twee heren waarvan ik vermoed dat ze geen essentieel beroep uitvoeren omdat ze daar nog niet aan toe zijn (type student). Maar dat aantal kan er ook mee te maken hebben dat de voorgaande omloop niet reed.
Wat ik maar wil zeggen is: je hebt de papieren werkelijkheid van het RIVM, de regering en de media. En je hebt de échte wereld. Welkom in die laatste.
Oh, ik heb Mat '64 tweemaal gecheckt. Eénmaal richting Ah, en op retour richting Zv. Nummer onbekend. Maar het was niet de Karel, als die inmiddels bestickerd is.
En toen viel me op hoeveel medemensen hun treinreis tegenwoordig "echt noodzakelijk" vinden, omdat ze een "essentieel beroep" uitvoeren Zo telde ik in het voorbijgaan van Zv dat er toch wel minstens 20 potentiële reizigers stonden te wachten op een GTW 2/6 richting Ah of Dtc. Waaronder een zilverbehaarde mevrouw waarvan ik vermoed dat ze ooit een essentieel beroep uitvoerde, maar dat zeker niet meer heden ten dage doet. Gezien de rollator waarop ze zat te wachten, onderwijl keuvelend met een eveneens zilverbehaarde kennis/vriendin/anderszins. Maar iederéén stond keurig op minstens 1,5 meter van elkaar. Dát zit tenminste wél goed tussen de oren :pos:
Bij Dvn mocht ik ook de brede interesse voor een reisje richting Ah en mogelijk verder constateren. Rolkoffertjes waren er namelijk ook. De belangstelling op Wtv heb ik niet gecheckt (ligt immers op een spoordijk en aan het beklimmen daarvan wilde ik geen tijd besteden), maar daar zijn nooit zoveel instappers/uitstappers rond deze tijd.
Op de terugweg was het zo mogelijk nog gekker: Ik zag toch wel 10 man/vrouw een bijna normaal gevulde Breng GTW verlaten bij Dvn. Waaronder twee heren waarvan ik vermoed dat ze geen essentieel beroep uitvoeren omdat ze daar nog niet aan toe zijn (type student). Maar dat aantal kan er ook mee te maken hebben dat de voorgaande omloop niet reed.
Wat ik maar wil zeggen is: je hebt de papieren werkelijkheid van het RIVM, de regering en de media. En je hebt de échte wereld. Welkom in die laatste.
Oh, ik heb Mat '64 tweemaal gecheckt. Eénmaal richting Ah, en op retour richting Zv. Nummer onbekend. Maar het was niet de Karel, als die inmiddels bestickerd is.
Laatst gewijzigd door rikthoff op di 14 apr 2020, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Coronavirus
Ik heb geen vitaal beroep en zou met enige voorbereidingen best thuis kunnen werken. De directie vindt dat echter niet in de bedrijfsvoering passen, vindt dat we genoeg ruimte hebben op kantoor en staat thuis werken absoluut niet toe. Tsja, dan moet ik toch naar m'n werk. Ik zit dan weliswaar op de fiets, maar had net zo goed één van die mensen in de trein kunnen zijn. Ik heb niet echt keus - en als ik het heft in eigen hand neem dan heb ik wel een conflict met de werkgever te pakken, waar ik in deze tijd ook niet op zit te wachten.
Mijn Flickr account.
Re: Coronavirus
Vanmiddag concludeerde een Belgische viroloog dat 'het virus moe is' :') . Zeg dan gewoon dat het seizoen van virussen eindigt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Coronavirus
Bijzondere redenering dat een student geen vitale functie kan uitoefenen. Ik ben ook student, maar ook buschauffeur als bijbaantje. En laat dat nou nét een vitaal beroep zijn. Kortom: je kan in veel gevallen gewoon niet aan de uiterlijke kenmerken van iemand zien wat voor werk hij doet.rikthoff schreef:Waaronder twee heren waarvan ik vermoed dat ze geen essentieel beroep uitvoeren omdat ze daar nog niet aan toe zijn (type student).
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Re: Coronavirus
Spoorbonden: trein alleen voor mensen met cruciaal beroep
De vakbonden VHS, FNV Spoor, VVMC en CNV Vakmensen willen dat de trein alleen nog toegankelijk wordt voor mensen met een cruciaal beroep. Dat schrijven ze in een brief aan hun leden. Volgens de bonden is het nodig om snel maatregelen te nemen om de veiligheid van het spoorpersoneel te waarborgen.
Ze vragen ook om duidelijkheid over de handhaving. Volgens de bonden is er sinds de start van de maatregelen meer overlast en zijn er meer incidenten. "Ondanks dat er heel veel treinen zijn die nagenoeg leeg zijn, komt het wat ons betreft nog te veel voor dat er sprake is van een overvolle trein", staat er in de brief. "Hierbij lijkt het er vaak op dat het niet meer alleen om medewerkers uit cruciale sectoren gaat."
Volgens de spoorbonden gaat de NS nu in beraad en komt het spoorwegbedrijf donderdag met aanvullende maatregelen. De FNV riep eind maart het kabinet al op om het hele openbaar vervoer alleen toegankelijk te maken voor mensen die werken in vitale sectoren.
Bron: https://nos.nl/liveblog/2330400-toch-ne ... op-ic.html
De vakbonden VHS, FNV Spoor, VVMC en CNV Vakmensen willen dat de trein alleen nog toegankelijk wordt voor mensen met een cruciaal beroep. Dat schrijven ze in een brief aan hun leden. Volgens de bonden is het nodig om snel maatregelen te nemen om de veiligheid van het spoorpersoneel te waarborgen.
Ze vragen ook om duidelijkheid over de handhaving. Volgens de bonden is er sinds de start van de maatregelen meer overlast en zijn er meer incidenten. "Ondanks dat er heel veel treinen zijn die nagenoeg leeg zijn, komt het wat ons betreft nog te veel voor dat er sprake is van een overvolle trein", staat er in de brief. "Hierbij lijkt het er vaak op dat het niet meer alleen om medewerkers uit cruciale sectoren gaat."
Volgens de spoorbonden gaat de NS nu in beraad en komt het spoorwegbedrijf donderdag met aanvullende maatregelen. De FNV riep eind maart het kabinet al op om het hele openbaar vervoer alleen toegankelijk te maken voor mensen die werken in vitale sectoren.
Bron: https://nos.nl/liveblog/2330400-toch-ne ... op-ic.html
Re: Coronavirus
Maar mogen werkgevers dit nou wel van je eisen?Timon91 schreef:Ik heb geen vitaal beroep en zou met enige voorbereidingen best thuis kunnen werken. De directie vindt dat echter niet in de bedrijfsvoering passen, vindt dat we genoeg ruimte hebben op kantoor en staat thuis werken absoluut niet toe. Tsja, dan moet ik toch naar m'n werk. Ik zit dan weliswaar op de fiets, maar had net zo goed één van die mensen in de trein kunnen zijn. Ik heb niet echt keus - en als ik het heft in eigen hand neem dan heb ik wel een conflict met de werkgever te pakken, waar ik in deze tijd ook niet op zit te wachten.
Ik doe ook maar wat
Re: Coronavirus
Ach ja. Zo dadelijk moet je nog je Curriculum Vitae meenemen naar het station. Uiteraard naar waarheid ingevuldwouter15 schreef:De vakbonden VHS, FNV Spoor, VVMC en CNV Vakmensen willen dat de trein alleen nog toegankelijk wordt voor mensen met een cruciaal beroep.
Re: Coronavirus
Hmm... Gezien de kleed- en haardracht kan ik je denk ik wél vertellen dat ze geen buschauffeurs zijn, of anderszins een beroep hebben waar representativiteit een factor isTom98 schreef:Kortom: je kan in veel gevallen gewoon niet aan de uiterlijke kenmerken van iemand zien wat voor werk hij doet.
En het was een vermoeden hé. Ik zeg niet dat het zo is.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Coronavirus
Nee, dat mag niet bij mijn weten.Ardan schreef:Maar mogen werkgevers dit nou wel van je eisen?
De definitie van de vakbonden gaat overigens ook wel wat te ver: dat je nu geen dagjesmensen in het OV wilt hebben, dat snap ik volkomen. En daar zijn gezien de situatie in met name de weekenden wellicht ook wel wat extra maatregelen nodig.
Maar je hebt natuurlijk ook nog reizigers in het OV die weliswaar geen vitaal beroep hebben, maar wel werk hebben wat je nu eenmaal niet thuis kunt uitvoeren. Als die naar hun werk reizen maken ze gewoon een noodzakelijke verplaatsing die volgens de richtlijnen van het RIVM ook toegestaan is.
En dat is, zeker doordeweeks, echt ook wel het grootste deel van de reizigers: ik zie bijvoorbeeld 's ochtends uitsluitend uitstappers op haltes bij bedrijventerreinen en slechts een enkeling bij bijvoorbeeld een verzorgingshuis.
Juist die reizigers zie ik ook netjes afstand houden, terwijl dat bij reizigers die twijfelachtiger verplaatsingen maken lang niet altijd het geval is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Coronavirus
Nou, ga dan lekker mat-ritten rijden, zou ik zeggen.rikthoff schreef:(..)wouter15 schreef:De vakbonden VHS, FNV Spoor, VVMC en CNV Vakmensen willen dat de trein alleen nog toegankelijk wordt voor mensen met een cruciaal beroep.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Er zijn nog talloze bedrijfstakken die door moeten werken, niet als cruciaal zijn aangemerkt, en dat niet vanuit huis kunnen.
Neem de bouw en industrie.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Voor wie nog wat NS mensen op de radio wilt horen:
NPO radio 1, spraakmakers:
https://www.nporadio1.nl/spraakmakers/o ... orona-tijdDeze hele week kijken we mee bij mensen die werken in het passagier-vervoer. Hoe werken de corona-maatregelen door in bijvoorbeeld de trein, de bus en de taxi?Vandaag het spoor… Terwijl de meeste mensen een lekker lang paasweekend hadden werd er hard gewerkt bij de Nederlandse Spoorwegen. Drie medewerkers hielden voor ons een dagboek bij. Machinist Audry Wiltink bijt het spits af.
Re: Coronavirus
Wel raar, want de regering heeft aangegeven om zoveel mogelijk thuis te werken. Waarom doet de werkgever dan zo moeilijk als het gewoon praktisch wel kan?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Coronavirus
Tja, de ene is productiever tijdens het thuiswerken dan een ander. En het hangt ook nog vanaf of je kinderen/andere afleiding hebt.
Ik ben ook wel benieuwd waar de NS donderdag mee komt. Wat nu als je de trein nodig hebt om naar het ziekenhuis te gaan?
Ik ben ook wel benieuwd waar de NS donderdag mee komt. Wat nu als je de trein nodig hebt om naar het ziekenhuis te gaan?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Coronavirus
^^^ Misschien een formulier moeten tonen met een stempel van de werkgever?
Maar, ik vind het van de gekke om zo op de strepen te gaan staan.
Wat als er mensen zijn die om een dringende, familiaire, reden van de trein gebruik moeten maken? (want, o zo goed bezig voor het milieu en dus niet in het bezit van een auto..).
Hoeveel treinmedewerkers zijn dan in de afgelopen weken ziek geworden door hun werk?
M.a.w. Hoe groot is het risico nou eigenlijk?
Zelfde als met de leraren.. sommigen zijn ook panisch, als ik zo de berichten mag geloven..
Ja, eens zal de school toch weer open moeten.. en ja, dat kan niet altijd met 1,5 meter tussenruimte..
Maar, ik vind het van de gekke om zo op de strepen te gaan staan.
Wat als er mensen zijn die om een dringende, familiaire, reden van de trein gebruik moeten maken? (want, o zo goed bezig voor het milieu en dus niet in het bezit van een auto..).
Hoeveel treinmedewerkers zijn dan in de afgelopen weken ziek geworden door hun werk?
M.a.w. Hoe groot is het risico nou eigenlijk?
Zelfde als met de leraren.. sommigen zijn ook panisch, als ik zo de berichten mag geloven..
Ja, eens zal de school toch weer open moeten.. en ja, dat kan niet altijd met 1,5 meter tussenruimte..
Re: Coronavirus
Die anderhalve meter tussenruimte zal in de toekomst wel weer verdwijnen als het virus uitgedoofd is.
Re: Coronavirus
Alsof het enkel om het risico voor treinpersoneel zou gaan... Het idee achter de adviezen is verspreiding tegen te gaan — enerzijds door fysieke afstand, anderzijds door zo min mogelijk mobiliteit. Een volle trein is dus de ideale combinatie van het tegendeel. Mensen die een gezellig dagje uit doen met de trein zijn daarmee een risico voor zichzelf, hun omgeving, het treinpersoneel en de samenleving als geheel. Als men er niet in slaagt dat zelf in te zien, lijkt het me niet meer dan terecht dat daar zoveel mogelijk paal en perk aan wordt gesteld.Durashift schreef:Hoeveel treinmedewerkers zijn dan in de afgelopen weken ziek geworden door hun werk?
M.a.w. Hoe groot is het risico nou eigenlijk?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Coronavirus
Deze discussie is niet nieuw, zie bijvoorbeeld https://www.ad.nl/politiek/minister-ov- ... ~a2877d93/ (24 maart).
De incidenten van afgelopen weekend, in het bijzonder die in Gouda, worden nu breed uitgemeten om deze discussie weer opnieuw te voeren.
Dat NS hier ook niet heel handig heeft geopereerd (treinen die voorgaande zaterdagen tien bakken lang reden waren ingekort tot zes bakken en plots paste het niet) mag niet gezegd worden.
Het wettelijk kader is simpel:
- NS heeft de plicht eenieder te vervoeren in het bezit van een geldig vervoerbewijs;
- reizigers hebben de plicht om voor, tijdens en na de reis vorming van groepen > 2 personen met minder dan 1500 mm onderlinge afstand te voorkomen (in het kader van de noodmaatregelen die via via een soort van wettelijk kader hebben).
Daarnaast is er een burgerlijk kader, waar we ervan uit gaan dat eenieder zich in het kader van de 'samen tegen Corona' maximaal inspant om aan de richtlijnen en aanwijzingen van de overheid te voldoen:
- reis alleen indien strikt noodzakelijk (van en naar werk lijkt me noodzakelijk, ook voor niet-cruciale beroepen);
- geef elkaar de ruimte etc. etc;
- fun reizen doe je maar een andere keer.
In het kader van de 'samen tegen Corona' mag echter ook van NS een inspanning verwacht worden:
- treinen zijn voldoende lang (en dus zeker niet opeens korter zoals in Gouda);
- reizigers krijgen voldoende tijd en ruimte om in- en uit te stappen (gaat niet altijd goed, kennelijk moet er soms toch gefloten worden voor iedereen is ingestapt);
- je zou ook kunnen denken aan zitinstructies of markeringen op stoelen die wel / niet gebruikt mogen worden. EBS heeft in Haaglanden bijvoorbeeld aanwijzingen in de bus hangen dat alleen stoelen aan de raamkant gebruikt mogen worden en dan steeds een lege rij ertussen.
De incidenten van afgelopen weekend, in het bijzonder die in Gouda, worden nu breed uitgemeten om deze discussie weer opnieuw te voeren.
Dat NS hier ook niet heel handig heeft geopereerd (treinen die voorgaande zaterdagen tien bakken lang reden waren ingekort tot zes bakken en plots paste het niet) mag niet gezegd worden.
Het wettelijk kader is simpel:
- NS heeft de plicht eenieder te vervoeren in het bezit van een geldig vervoerbewijs;
- reizigers hebben de plicht om voor, tijdens en na de reis vorming van groepen > 2 personen met minder dan 1500 mm onderlinge afstand te voorkomen (in het kader van de noodmaatregelen die via via een soort van wettelijk kader hebben).
Daarnaast is er een burgerlijk kader, waar we ervan uit gaan dat eenieder zich in het kader van de 'samen tegen Corona' maximaal inspant om aan de richtlijnen en aanwijzingen van de overheid te voldoen:
- reis alleen indien strikt noodzakelijk (van en naar werk lijkt me noodzakelijk, ook voor niet-cruciale beroepen);
- geef elkaar de ruimte etc. etc;
- fun reizen doe je maar een andere keer.
In het kader van de 'samen tegen Corona' mag echter ook van NS een inspanning verwacht worden:
- treinen zijn voldoende lang (en dus zeker niet opeens korter zoals in Gouda);
- reizigers krijgen voldoende tijd en ruimte om in- en uit te stappen (gaat niet altijd goed, kennelijk moet er soms toch gefloten worden voor iedereen is ingestapt);
- je zou ook kunnen denken aan zitinstructies of markeringen op stoelen die wel / niet gebruikt mogen worden. EBS heeft in Haaglanden bijvoorbeeld aanwijzingen in de bus hangen dat alleen stoelen aan de raamkant gebruikt mogen worden en dan steeds een lege rij ertussen.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 199 gasten