Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Coronavirus

Bericht door rikthoff »

Durashift schreef:^^^ Misschien een formulier moeten tonen met een stempel van de werkgever?

Maar, ik vind het van de gekke om zo op de strepen te gaan staan.
Ach, het leuke van werkgevers is dat ze minimaal solvabel willen blijven. En dus willen minimaliseren op kosten die ze niet hoeven te maken. Dus je kunt wel voorspellen wat er gebeurt als je dat soort maatregelen wilt treffen...

Daar gaat VNO-NCW voor liggen. Net zo lang als de Corona duurt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10586
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

WSM schreef:Deze discussie is niet nieuw, zie bijvoorbeeld https://www.ad.nl/politiek/minister-ov- ... ~a2877d93/ (24 maart).

De incidenten van afgelopen weekend, in het bijzonder die in Gouda, worden nu breed uitgemeten om deze discussie weer opnieuw te voeren.

Dat NS hier ook niet heel handig heeft geopereerd (treinen die voorgaande zaterdagen tien bakken lang reden waren ingekort tot zes bakken en plots paste het niet) mag niet gezegd worden.

Het wettelijk kader is simpel:
- NS heeft de plicht eenieder te vervoeren in het bezit van een geldig vervoerbewijs;
- reizigers hebben de plicht om voor, tijdens en na de reis vorming van groepen > 2 personen met minder dan 1500 mm onderlinge afstand te voorkomen (in het kader van de noodmaatregelen die via via een soort van wettelijk kader hebben).

Daarnaast is er een burgerlijk kader, waar we ervan uit gaan dat eenieder zich in het kader van de 'samen tegen Corona' maximaal inspant om aan de richtlijnen en aanwijzingen van de overheid te voldoen:
- reis alleen indien strikt noodzakelijk (van en naar werk lijkt me noodzakelijk, ook voor niet-cruciale beroepen);
- geef elkaar de ruimte etc. etc;
- fun reizen doe je maar een andere keer.

In het kader van de 'samen tegen Corona' mag echter ook van NS een inspanning verwacht worden:
- treinen zijn voldoende lang (en dus zeker niet opeens korter zoals in Gouda);
- reizigers krijgen voldoende tijd en ruimte om in- en uit te stappen (gaat niet altijd goed, kennelijk moet er soms toch gefloten worden voor iedereen is ingestapt);
- je zou ook kunnen denken aan zitinstructies of markeringen op stoelen die wel / niet gebruikt mogen worden. EBS heeft in Haaglanden bijvoorbeeld aanwijzingen in de bus hangen dat alleen stoelen aan de raamkant gebruikt mogen worden en dan steeds een lege rij ertussen.
Volgens mij leg je het accent dan op de verkeerde plek. Dat treinen niet absurd kort moeten zijn lijkt me een inkoppertje, maar als ik het goed begrijp (ik zit namelijk niet in de trein...) snapt menigeen niet dat de trein momenteel geen vervoermiddel voor recreatieve doelstellingen is. Zo lijkt een groep fietsers me niet het soort passagiers dat op weg is naar het werk — nog afgezien van wat dat werk in zou kunnen houden.

Dat conducteurs en machinisten niet bereid zijn risico te lopen door mensen die het allemaal worst zal wezen vind ik dus niet vreemd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

trolly schreef:
Durashift schreef:Hoeveel treinmedewerkers zijn dan in de afgelopen weken ziek geworden door hun werk?
M.a.w. Hoe groot is het risico nou eigenlijk?
Alsof het enkel om het risico voor treinpersoneel zou gaan... (..).
Zo wordt het wel gecommuniceerd, zeker vanuit de vakbonden, vind ik. Ik hoor er niet echt in"'wij zijn zo begaan met onze klanten / reizigers..

Nee, ik haal er toch vooral uit: hoe durven mensen nog de trein te nemen..

Verder wat WSM zegt. :pos:
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

trolly schreef:Volgens mij leg je het accent dan op de verkeerde plek. Dat treinen niet absurd kort moeten zijn lijkt me een inkoppertje, maar als ik het goed begrijp (ik zit namelijk niet in de trein...) snapt menigeen niet dat de trein momenteel geen vervoermiddel voor recreatieve doelstellingen is. Zo lijkt een groep fietsers me niet het soort passagiers dat op weg is naar het werk — nog afgezien van wat dat werk in zou kunnen houden.

Dat conducteurs en machinisten niet bereid zijn risico te lopen door mensen die het allemaal worst zal wezen vind ik dus niet vreemd.
Er zitten twee kanten aan ieder verhaal en dat wil ik laten zien.

Dat groepen fietsers moreel gezien niets in de trein te zoeken hebben moge duidelijk zijn.

Ik reis nog wel met de trein (van en naar werk) en vind de materieelinzet niet echt aan de ruime kant, om me zacht uit te drukken. En ik heb nou niet de indruk dat de treinen die ik neem uitpuilen van de funreizigers.

Conducteurs en zeker machinisten lopen overigens het minste risico, vergeleken bij de risico's die de passagiers lopen.

Behalve dan de machinist van trein 5129 hedenochtend, die even de sluitseinen goed in moest stellen in de achteroplopende cabine terwijl de conducteur er aanwezig was. Dat kan niet met 1500 mm afstand.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Sowieso worden die vermaledijde fietsers er, naar mijn bescheiden mening, iets te makkelijk bijgehaald door de kondoekoes en hun fans.

Neem bijvoorbeeld de te volle trein bij Gouda. Ik heb de exacte cijfers niet bij de hand (waar is dat Orakel als je het nodig hebt :roll: ) maar zeg dat een Slet met 40-50 man vol zit in deze tijden. Ik geloof best dat er één hand vol, en misschien zelfs wel 2, een rijwiel bij zich droegen, maar dan hou je dus alsnog 30-45 man over. Om dan te zeggen dat de fietsrijers eigenlijk de lijers zijn, is volgens mij niet helemaal volgens de waarheid enzo :')

Maar ik snap het wel, rijwieldragende-medemens-bashen is natuurlijk een stuk makkelijker dan andere groepen die niks in het OV te zoeken hebben bashen. Al is het maar omdat de kans klein is dat het Neederlandsch overleg rijwieldragende-medemenschNederlanders van zich doet spreken en je dus rustig kunt bashen op deze zondebok :Y
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Mikos »

PHS schreef:Ben wel benieuwd wat de NS aan aanvullende maatregelen kán nemen, ze hebben immers een vervoersplicht. Daarnaast hebben de hoofdconducteurs bij mijn weten nog niet de bevoegdheid gekregen om de coronamaatregelen die zijn afgekondigd door de regering en de Veiligheidsregio's te handhaven, dus ook het is ook maar de vraag in hoeverre de NS kan optreden bij dit soort maatregelen. Maar misschien weet Mikos meer :?:
Er is de afspraak dat we (tot nu toe) niet handhaven en enkel signaleren. Signaleren is melden, waarna de politie wordt ingeschakeld en daar zijn goede afspraken mee gemaakt, zodat er hoge prioriteit aan gegeven wordt. Treinen die te vol zijn, nemen we niet mee. En je kunt hoog en laag springen, maar als de veiligheid in het geding komt houdt het op. Dan kan het internet op zijn kop gaan staan achteraf, maar daar red je het niet mee.

En de term 'vervoersplicht' is ook een wassen neus is een uitzonderlijke situatie zoals nu; kwestie van de kaartautomaten uitzetten en bestaande abonnementen bevriezen (iets wat momenteel al gedaan wordt). Alleen met (bijvoorbeeld) een speciaal te verkrijgen vervoerbewijs of abonnement krijg je dan nog toegang tot de trein (, tram, bus, metro). Dat valt wel te regelen, als het echt nodig is.

Er zitten nog steeds veel te veel figuren in de trein die daar niks te zoeken hebben. En ja, dat zijn fietsers, maar ook daklozen en andere kansloze figuren. Net als mensen die een dorp verderop boodschappen gaan doen, of naar de coffeeshop. Oma's met kleinkinderen die de hort op gaan. Dankzij dat soort figuren krijg je zulke afwijkende situaties en op deze manier gaan ze nog lang aanhouden, ook.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Mikos schreef:En de term 'vervoersplicht' is ook een wassen neus is een uitzonderlijke situatie zoals nu; kwestie van de kaartautomaten uitzetten en bestaande abonnementen bevriezen (iets wat momenteel al gedaan wordt). Alleen met (bijvoorbeeld) een speciaal te verkrijgen vervoerbewijs of abonnement krijg je dan nog toegang tot de trein (, tram, bus, metro). Dat valt wel te regelen, als het echt nodig is.
Klopt het dat ik daar als abonnementhouder nog niets (concreets) van gehoord heb? Of stond dat in een "BLIJF THUIS WE RIJDEN VOOR DE HELDEN"-Coronanieuwsbrief?

Want ik ben er zelf nog niet proactief achteraan gegaan, maar kan me niet herinneren dat ik een bericht van soortgelijke strekking heb ontvangen?

Sowieso las ik ergens dat als je je abonnement zelf pauzeert je alsnog langs een automaat op het station moet om dat daadwerkelijk door te voeren. Hier lijkt me een stukje "meedenken/initiatief/coulance/hoejehetooknoemenwilt" vanuit NS dan ook wel handig: "We zien dat je je abonnement X niet gebruikt heb tijdens het Coronacircus en krijgt van ons dus Y teruggestort dan wel een vervangend abonnement Z of A voor tijdens dan (en dan)" *O*
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Coronavirus

Bericht door PatrickM »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik 'alleen essentiële beroepen' wat overdreven vind, er zijn nog genoeg andere groepen naast zorgmedewerkers en etc die afhankelijk zijn van het OV. Om strakker te gaan handhaven op het reisdoel vind ik geen probleem, maar dan blijft de vraag: wat is een essentiële verplaatsing? Werk valt daar sowieso onder, maar is het helpen van bv. een ouder persoon die nu thuis zit (en dan niet direct mantelzorg, maar bijvoorbeeld boodschappen doen voor diegene) noodzakelijk?
Het is eigenlijk wel jammer dat 't moet, maar blijkbaar zijn er toch mensen (ook een aantal bekenden van me) die 'reis niet als het niet nodig is' niet snappen.
Ondertussen overigens al een maand geen OV meer van binnen gezien (en ik mis het reizen verrassend genoeg niet), en in de afgelopen maand ben ik 'maar' twee keer van het eiland af geweest. M'n 'uitjes' bestaan nu uit het dagelijkse tripje naar het postkantoor en eens in de week boodschappen doen voor m'n opa. Ik verveel me nog niet (valt me ook wel mee eigenlijk), scheelt ook wel dat wel een flinke kluif heb gehad aan het opruimen van de schuur (formaatje 40 bij 10 meter) en het afbreken van de tuinkas die aan diggelen is gewaaid vorige winter. En oh ja, school gaat ook nog vrolijk door.. De online colleges duren gelukkig wel een stuk korter (met uitzondering van dat ene vak waar de docent telkens de chat voor gaat lezen waardoor we uitlopen) en dat is ook wel nodig, want m'n concentratieboog is nóg korter bij online colleges dan bij normale colleges :')
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Mikos »

Dat is dan ook bedoeld voor de mensen die netjes thuisblijven en geen gebruik maken van hun abonnement. Alle informatie daarover staat op de website van NS. Zodra er wel een aangepast systeem van kaartjes komt zullen de abonnementhouders geïnformeerd worden, er zijn ook nog abonnementhouders die wel van en naar het werk moeten reizen. En er is ongetwijfeld al mailverkeer over geweest, dat weet ik verder niet.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Ik weet niet helemaal waar je nou op reageert, maar voor het geval je het tegen mij hebt: Mijn laatste "Reishistorie & transacties " dateert van 16 maart (net even opgezocht), dus het lijkt me dat ik dan ook onder "mensen die netjes thuisblijven en geen gebruik maken van hun abonnement" val? *O*

En zoals gezegd, een beetje proactief handelen kan in dezen volgens mij geen kwaad. Een "staat op de website" vind ik dus ietwat slordig :Y
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Mikos »

Precies, een beetje pro-actief handelen kan geen kwaad; als jij ook in die groep valt, kun je op de site kijken. *O*
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Wat ik daar vind komt neer op "Zet je abonnement om naar NS Flex Basis of neem contact op met de klantenservice."

En aangezien ik toch al Flex had, heb ik zelf een paar weken terug het eerste gedaan.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Mikos schreef:Precies, een beetje pro-actief handelen kan geen kwaad; als jij ook in die groep valt, kun je op de site kijken. *O*
Ja euh, ik wil in de trein zitten. Hullie willen dat ik daar niet in zit, dus als hullie dan een beetje pro-actief zijn? (A) Ik hoef niks proactief te zijn om te kunnen doen wat ik wil namelijk.
(Los van het feit dat ik mijn abonnement ondertussen al een maand niet gebruikt heb, en het nou niet bepaald duidelijk is of was hoe lang het hele festijn nog gaat duren...)

Maargoed, ik heb net even gekeken, en daar adviseren ze "je abonnement te wijzigen naar NS Flex Zonder abonnement (Basis). Hiervoor betaal je geen abonnementskosten maar kun je, als dit toch nodig is, wel gebruikmaken van het OV zonder korting." Hetgeen betekent dat ik, mocht ik het noodzakelijk achten om bijvoorbeeld mijn zus te bezoeken aankomen weekend, 32 euro kwijt ben voor een retourtje tweede klas. -o-

Is het dan heel vreemd dat ik mijn Weekendvrij lekker door laat lopen, maar het dan wel knaagt dat ik "de kosten er uit wil halen"? :')
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Eén keer je zus bezoeken haalt de kosten eruit? Simpel: duurt het gedoe drie maanden, dan als alles weer "normaal" wordt drie keer je zus bezoeken. Duurt het zes maanden? Dan zes keer. :wink:

Persoonlijk is het laatste waar ik nu mee bezig ben of wat aan me knaagt om "kosten ergens uit te halen". Ja, de huur van mijn kamer (waar ik nu niet ben) loopt ook door, jammer, maar dat is dan maar zo. Dat zijn toch kosten die ik altijd maak, en opzeggen is geen optie. Maar een DalVrij aanhouden als het niet hoeft is onzinnig, dus die heb ik maar stopgezet.

Dat abonnementsgeld moet je - in deze uitzonderlijke situatie - maar gewoon zien als "verzekering voor noodzakelijke reizen". Ben je bereid om daar die 30 euro per maand voor te betalen? Doen. Kosten uit je hoofd zetten. Lijkt een "verzekering" je niet nodig? Dan stopzetten. Als er echt op korte termijn een noodzaak zou ontstaan voor meerdere dure reizen, dan kun je altijd nog een nieuw abonnement op een nieuwe kaart bestellen, dat kan 7 dagen van tevoren dacht ik? En na een maand kun je je abonnement altijd weer aanzetten. Dus je hoeft eigenlijk alleen te besluiten om van de komende vier weekends er drie niet te reizen, want mocht je dat vierde weekend moeten reizen dan is het net zo duur als je abonnement en twee dagen op rij ga je toch niet. :Y
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

Daniel schreef:De definitie van de vakbonden gaat overigens ook wel wat te ver: dat je nu geen dagjesmensen in het OV wilt hebben, dat snap ik volkomen. En daar zijn gezien de situatie in met name de weekenden wellicht ook wel wat extra maatregelen nodig.
Maar je hebt natuurlijk ook nog reizigers in het OV die weliswaar geen vitaal beroep hebben, maar wel werk hebben wat je nu eenmaal niet thuis kunt uitvoeren. Als die naar hun werk reizen maken ze gewoon een noodzakelijke verplaatsing die volgens de richtlijnen van het RIVM ook toegestaan is.
En dat is, zeker doordeweeks, echt ook wel het grootste deel van de reizigers: ik zie bijvoorbeeld 's ochtends uitsluitend uitstappers op haltes bij bedrijventerreinen en slechts een enkeling bij bijvoorbeeld een verzorgingshuis.
Juist die reizigers zie ik ook netjes afstand houden, terwijl dat bij reizigers die twijfelachtiger verplaatsingen maken lang niet altijd het geval is.
Als ik kijk wat ik 's avonds in de bus heb zitten in Twente (zowel stad als streek) schat ik dat hooguit de helft überhaupt van/naar werk reist. Het aandeel cruciaal beroep is echt minder dan 20% volgens mij. Het gros reist van/naar vrienden heb ik het idee, ik zou ze niet graag in dienst hebben in elk geval (A)

Wat dan wel weer lager ligt is het aandeel zwartrijders. Dan haalt misschien 5% als ik de grijsrijders meereken. Inchecken hoor ik ook bij de achterdeur wel en wie een kaartje in de app heeft gekocht mag hem even laten zien via de spiegel *O*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Daarom gaf ik dus ook de ochtend als voorbeeld. 's Middags zie ik inderdaad ook al meer verplaatsingen waarvan je kunt afvragen of ze noodzakelijk zijn tussen de forensen door. Ook wel herkenbaar aan instappen op haltes waar geen bedrijf in de buurt zit om vervolgens in het centrum uit te stappen.
Al is het natuurlijk gevaarlijk om dit soort conclusies te trekken: je kunt het niet altijd aan de persoon zien. In sommige gevallen weet ik ook alleen dat iemand naar werk reist omdat diegene na uitstappen een bedrijventerrein op loopt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 4466
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Het is een mooi plan van de vakbonden. Maar de vragen komen steeds terug: hoe en wie controleert of iemand mag instappen?
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

We're f*cked, bevestigt nu ook Harvard:
NOS.nl schreef:Harvard-studie: nog jaren afstand houden vanwege corona
De kans is groot dat we nog jaren moeten leven met de anderhalvemetersamenleving. Mogelijk tot in 2025 moeten we rekening houden met corona-uitbraken, waarschuwt een studie van een vooraanstaande groep Harvard-onderzoekers.

In de studie, die is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Science, worden verschillende scenario's geschetst over de verspreiding van het virus en hoe lang die nog kan duren. De studie concludeert dat een lockdown van enkele maanden niet genoeg is om de coronapandemie in te dammen. Zolang er geen vaccin is, komen er 'vervolgpieken', die zonder maatregelen groter kunnen worden dan de huidige uitbraak. Een van de scenario's houdt rekening met oplevingen van de ziekte tot in 2025.

[...]
Bron: https://nos.nl/artikel/2330560-harvard- ... orona.html
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Was de pil van Drion al legaal ondertussen? :X
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8850
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Dit soort studies vol met contradicties en aannames laten mijn vertrouwen in de wetenschap tot onder een nulpunt dalen. :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Coronavirus

Bericht door visgraat »

wouter15 schreef:Spoorbonden: trein alleen voor mensen met cruciaal beroep

De vakbonden VHS, FNV Spoor, VVMC en CNV Vakmensen willen dat de trein alleen nog toegankelijk wordt voor mensen met een cruciaal beroep. Dat schrijven ze in een brief aan hun leden. Volgens de bonden is het nodig om snel maatregelen te nemen om de veiligheid van het spoorpersoneel te waarborgen.

Ze vragen ook om duidelijkheid over de handhaving. Volgens de bonden is er sinds de start van de maatregelen meer overlast en zijn er meer incidenten. "Ondanks dat er heel veel treinen zijn die nagenoeg leeg zijn, komt het wat ons betreft nog te veel voor dat er sprake is van een overvolle trein", staat er in de brief. "Hierbij lijkt het er vaak op dat het niet meer alleen om medewerkers uit cruciale sectoren gaat."

Volgens de spoorbonden gaat de NS nu in beraad en komt het spoorwegbedrijf donderdag met aanvullende maatregelen. De FNV riep eind maart het kabinet al op om het hele openbaar vervoer alleen toegankelijk te maken voor mensen die werken in vitale sectoren.

Bron: https://nos.nl/liveblog/2330400-toch-ne ... op-ic.html
De spoorbonden schieten naar mijn idee door in het beperken van reizen voor mensen. Uit vrije wil van mensen die niet meer zijn gaan reizen naar werk, niet meer naar activiteiten die vaak toch al afgelast zijn en het niet/nauwelijks meer bezoeken van familie en vrienden is het aantal reizigers gedaald met ongeveer 85%. Dat is een enorme daling en daarmee vraag je veel van een maatschappij. Dat je over een reis van een enkeling kan twisten, is je waarschijnlijk druk maken over 1% van de reizigers.
Belangrijkste is gewoon dat je als reiziger je verantwoordelijkheid neemt. Als iemand met z'n fiets op een rustige tijd op een rustig traject ergens heen gaat om rustig te kunnen fietsen en zijn conditie op pijl te houden, dat ook weer goed is voor zijn immuunsysteem, dan kunnen we daar wel heel moeilijk over doen, maar geef ik hem gelijk. Zeker als hij voor het instappen de afstand in de trein instapt en zijn verantwoordelijkheid neemt. Anderzijds zijn er ook mensen die naar een bouwmarkt gaan en die 1,5 meter afstand niet echt nauw nemen of op een druk moment naar een krappe supermarkt gaan, waar je elkaar ook niet fatsoenlijk kan passeren.
Daarnaast wordt momenteel vrijwel overal gesproken over versoepelen (gaan winkels weer open) en mogelijke exitstrategieen. De grafiek vlakt af. Willen we dan hier strenger gaan optreden?
Op een gegeven moment moet je op een bepaalde manier door. Langdurige beperkingen gaan je samenleving ontwrichten. Vanaf 28 april moet je naar mijn idee weer mondjesmaat opschalen, want anders gaan mensen voor de lange termijn ook andere keuzes maken en ben je ze kwijt. Dat lijkt misschien nu niet het belangrijkste, maar aangezien de grafiek afvlakt, moeten we naar mijn mening ook in het OV die kant op.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

En waarom vlakt die grafiek af? Precies! Omdat we nu zulke strenge maatregelen hebben. Laat die weer los en de grafiek piekt weer. Met veel meer zieken, doden en langdurige economische schade tot gevolg.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Coronavirus

Bericht door Timon91 »

PHS schreef:Omdat de werkgever bijvoorbeeld bang is dat thuiswerkers minder productief zijn (een bekend vooroordeel tegen thuiswerkers), of dat de medewerkers er met de bedrijfsgeheimen vandoor gaan, enz. Ik weet niet wat voor werk Timon91 doet, maar werkgevers kunnen tal van slechte redenen bedenken om thuiswerken te verbieden, ik heb er de afgelopen dagen een heel aantal zien langskomen.
Het officiële argument hier is dat niet iedereen thuis kan werken en daarom niemand thuis mag werken om één lijn te kunnen trekken. Er is veel op- en aan te merken, maar het levert inderdaad alleen maar ongewenste conflicten op en het eindresultaat is vermoedelijk dat er nog steeds niet thuis gewerkt mag worden :') Afstand houden gaat in principe ook wel als iedereen op z'n plek zit, alleen dat zit je niet altijd. Bij het voorbijlopen kun je geen afstand houden, als je samen naar iets kijkt op het scherm dan zit je ook minder dan 1,5 meter van elkaar af - enzovoorts. Ik heb veel collega's die ver in de 50 zijn of al tegen hun pensioen aan zitten (om nog maar te zwijgen over de mantelzorgers) die toch wel veel liever thuis zouden willen werken, maar zolang de directie er niet aan wil gaat het niet gebeuren :X
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 167 gasten