Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Ik citeer maar een stukje van een eigen post op het Wegenforum:
Sondermaut schreef:Ik zou zelf adviseren om de intelligente lockdown nog tot op zijn vroegst 5 mei te verlengen. Waarom nou 5 mei: Sinds vrijdag daalt, zelfs met de uitgebreide testcapaciteit, het aantal gemelde nieuwe besmettingen met tientallen per dag. Dit is de tijd om de kijken of de trend doorzet, omdat de daling nu het langst voortduurt. Vandaag zitten we voor het eerst sinds 24 maart onder de 750 nieuwe besmettingen per dag. Tegen die tijd zijn tevens de uitslagen van de eerste kleinschalige immuniteitstesten binnen en is daar nog verwerkingstijd voor. Ik kan me voorstellen dat dat zeker met de huidige drukte bij het RIVM nog een behoorlijke tijd duurt.
Hieraan wil ik nog toevoegen dat die datum meer in lijn ligt met de Duitse maatregelen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Timon91 schreef:[...]

Het officiële argument hier is dat niet iedereen thuis kan werken en daarom niemand thuis mag werken om één lijn te kunnen trekken. Er is veel op- en aan te merken, maar het levert inderdaad alleen maar ongewenste conflicten op en het eindresultaat is vermoedelijk dat er nog steeds niet thuis gewerkt mag worden :') Afstand houden gaat in principe ook wel als iedereen op z'n plek zit, alleen dat zit je niet altijd. Bij het voorbijlopen kun je geen afstand houden, als je samen naar iets kijkt op het scherm dan zit je ook minder dan 1,5 meter van elkaar af - enzovoorts. Ik heb veel collega's die ver in de 50 zijn of al tegen hun pensioen aan zitten (om nog maar te zwijgen over de mantelzorgers) die toch wel veel liever thuis zouden willen werken, maar zolang de directie er niet aan wil gaat het niet gebeuren :X
Ik vrees voor jou toch dat je op jezelf bent aangewezen om een keuze te maken, omdat je werkgever dat weigert te doen: ofwel daar blijven met alle risico's voor jezelf en je collega's vandien, ofwel vertrekken. Het is makkelijk praten vanuit mijn positie, want ik ken je financiële situatie niet, maar ik zou toch voor het laatste kiezen.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

PHS schreef:Want? Heb je het nieuwsbericht van de NOS, of het artikel in Science gelezen?

Overigens zijn aannames ongeveer het startpunt van iedere vorm van wetenschapsbeoefening en daarnaast, afhankelijk van welke stroming van de wetenschapsfilosofie aanhangt, ook onontbeerlijk voor wetenschap.
Zonder het artikel in Science te hebben gelezen, staat in het berichtje van NOS ook nog dat het om verschillende scenario's gaat. Dat de anderhalvemetersamenleving tot 2025 duurt is als er geen vaccin is, aldus de NOS. Maar er zijn dus nog meer scenario's.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Tja, het lastige is hier natuurlijk ook wel dat we een pandemie als de huidige nog niet echt hebben meegemaakt in de huidige verbonden wereld.
In alles heb je dus te maken met aannames en zal het in de toekomst moeten blijken wie er nu gelijk heeft. Wat niet nieuw is overigens: zo'n beetje de volledige natuurwetenschappen zijn gebaseerd op aannames die uit onderzoek gebleken zijn, totdat de praktijk (of nieuw onderzoek) het tegendeel bewijst.

Net zoiets is de daling van het aantal nieuwe besmettingen die we nu zien. Is dat een resultaat van de maatregelen of van het redelijk bekende fenomeen dat luchtweginfecties sowieso al minder voorkomen als het weer beter weer wordt. Als je niet op een zeker moment zaken gaat afbouwen kom je er nooit achter welk van beide dingen nu welk gevolg voor de verspreiding van het virus heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Coronavirus

Bericht door visgraat »

Alargule schreef:En waarom vlakt die grafiek af? Precies! Omdat we nu zulke strenge maatregelen hebben. Laat die weer los en de grafiek piekt weer. Met veel meer zieken, doden en langdurige economische schade tot gevolg.
Mensen worden niet ziek doordat ze met de trein reizen, uit eten gaan, sporten of naar de supermarkt gaan, maar doordat ze dichtbij iemand komen, in een ruimte zijn met zieke personen of besmet oppervlak aanraken dat niet schoongemaakt is. Daarom kijken alle partijen wat weer doorgang kan vinden. Daarnaast zou het wel zo eerlijk zijn treinreizigers en autorijders gelijke kansen te geven. Het is een beetje flauw als iemand met een auto wel het hele land mag doorkruisen, zelfs met de hele familie en dat met de trein niet mag. Dus, ok, maatregelen, 6 weken afzien, maar op een gegeven moment moet je ook weer stappen zetten anders zitten we er over 2 maanden nog zo bij.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Coronavirus

Bericht door Chrysa »

Het klinkt alsof je het hogere doel mist. Ja, als we niks doen zitten we er over 2 maanden nog zo bij, maar als we nu te veel doen zitten we er over 2 maanden weer zo bij. Verder zie ik niet hoe het oneerlijk is tegenover niet-autobezitters? In het OV kan niet gegarandeerd worden dat iedereen afstand houdt, in een auto wel.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Bij onze oosterburen zijn bis zum 31 augustus alle Großveranstaltungen verboden, ik voel een gigantische taffeszomer aankomen :cry:
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Sowieso kan je, met de huidige bezetting van de voertuigen, in het OV ook een stukje makkelijker 1,5 meter afstand houden dan in een auto. Zelfs als de bestuurder links voorin en de passagier rechts achterin zit haal je in een auto immers die 1,5 meter nooit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7646
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Coronavirus

Bericht door waldo79 »

Precies, aannemersbedrijven spreiden hun medewerkers noodgedwongen over meerdere auto's, terwijl ze in normale doen met één busje rijden.

In allerlei situaties geldt zoveel mogelijk alleen komen: niet met meer dan strikt noodzakelijk aantal personen ergens in elkaars nabijheid verblijven.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Coronavirus

Bericht door Chrysa »

PHS schreef:
Huh, er zijn de afgelopen weken juist ontzettend veel boetes uitgedeeld en waarschuwingen gegeven aan mensen die te dicht op elkaar in de auto zaten? Want de regel van anderhalve meter afstand houden, geldt namelijk ook gewoon in de auto. Dus als je met drie mensen in de auto zit en geen gemeenschappelijke huishouding voert, ben je in overtreding,
Dat bedoelde ik dus ook, afstand houden tot andere huishoudens. Had ik beter kunnen verwoorden.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

Op de site van de NOS staat een verhaal van een HC tijdens Coronatijd:
https://nos.nl/artikel/2330566-service- ... p-weg.html
Beul van de blindegeleidelijn
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Coronavirus

Bericht door Timon91 »

Alargule schreef: Ik vrees voor jou toch dat je op jezelf bent aangewezen om een keuze te maken, omdat je werkgever dat weigert te doen: ofwel daar blijven met alle risico's voor jezelf en je collega's vandien, ofwel vertrekken. Het is makkelijk praten vanuit mijn positie, want ik ken je financiële situatie niet, maar ik zou toch voor het laatste kiezen.
Maar wat kan ik dan doen? Mijn baan opzeggen? Dan heb ik ook geen recht op ww en nu een nieuwe baan zoeken is ook niet zomaar gedaan. Niet komen betekent werkweigering/conflict met de werkgever, dat kent ook alleen maar verliezers. Me ziek melden tot de werkgever overstag gaat werkt denk ik alleen als je dat collectief doet en zal ook een conflict gaan opleveren. Nee, ik laat het maar zo en doe op kantoor zo voorzichtig mogelijk.
Mijn Flickr account.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Coronavirus

Bericht door huibf »

Timon91 schreef:
Maar wat kan ik dan doen? Mijn baan opzeggen? Dan heb ik ook geen recht op ww en nu een nieuwe baan zoeken is ook niet zomaar gedaan. Niet komen betekent werkweigering/conflict met de werkgever, dat kent ook alleen maar verliezers. Me ziek melden tot de werkgever overstag gaat werkt denk ik alleen als je dat collectief doet en zal ook een conflict gaan opleveren. Nee, ik laat het maar zo en doe op kantoor zo voorzichtig mogelijk.
Wat dacht je om de Arbo te bellen. Je hebt gewoon recht op een veilige werkplek. En ja 1.5 meter is niet altijd te doen. Maar de bureaus op 1.5 meter is toch het minste.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10591
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Dat zet de verhoudingen wel op scherp, maar ik denk dat je gelijk hebt. Behalve dat Timon91 risico loopt, heeft hij kans op een boete vanwege het niet naleven van de regels. Niemand is gehouden tot het begaan van overtredingen, dus zelfs aangifte bij de plisie is te overwegen.

Maar ik snap zijn weinig benijdenswaardige positie ook wel...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Coronavirus

Bericht door AppleMoose »

Ah, veilige werkplek... Dat gaat bij mij al binnen een seconde mis zodra ik de deur op mijn werk open doe voor mijn cliënt :')

En ik snap Timon91 wel.
We kunnen hier allemaal dingen verzinnen die mogelijk zijn, waar hij recht op zou hebben, maar uiteindelijk komt het er allemaal op neer dat je een hoop gezeik krijgt, je carrière bij deze werkgever zo goed als voorbij is en er uiteindelijk niks is opgelost.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10591
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Volgens mij moet je ook een verschil maken tussen wel- en niet noodzakelijk contact...
PHS schreef:Tenzij Timon91's werkplek publiek toegankelijk is, loopt hij dus geen enkel risico op een bekeuring.
Dat waag ik te betwijfelen. Als wordt opgetreden tegen bijeenkomsten van meer dan drie personen (uitgezonderd families) zoals feesten in particuliere woningen, lijkt me dat voor de werksituatie van Timon91 geen uitzondering hoeft te worden gemaakt. Dat hoeft niet eens op basis van de noodverordening, maar kan ook op grond van de APV.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Coronavirus

Bericht door Timon91 »

De werkplek zelf is niet onveilig, de dichtstbijzijnde collega zit minimaal 2 meter van mij af, maar er zijn genoeg onveilige situaties gedurende de dag. Iemand loopt langs, je komt elkaar tegen in de gang (hetzelfde als dat je een tegenligger hebt in de supermarkt), iemand kijkt per ongeluk even iets te enthousiast mee op je scherm - enzovoorts. Maar wat ik al zei en wat ook hier aangegeven wordt: het is de vraag wat je wint met een juridisch conflict, dus voorlopig laat ik het maar zo en doe ik zo voorzichtig als ik kan doen op kantoor.
Mijn Flickr account.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3471
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Wat vinden we eigenlijk van Booking.com dat opeens erg graag staatssteun wil, terwijl ze eerder nog 1,8 miljard belastingkorting kregen?

Ik word hier zo vreselijk cynisch van...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Optyfen! Laat ze maar lekker omdonderen *O*
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Coronavirus

Bericht door Hainje »

Gebruik die 1,8 miljard maar lekker om het minimumloon in vitale publieke sector naar € 14,- p/u te brengen.
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

18 duizend werknemers, van wie er 5.500 in Nederland werken.
Het in 1996 op een Enschedese studentenkamer begonnen bedrijf valt namelijk onder het Amerikaanse moederbedrijf Booking Holdings, dat ruim driekwart van zijn 15 miljard dollar aan jaaromzet dankt aan zijn Amsterdamse dochter.
Amerikaans bedrijf dus, laat Trump het maar lekker fiksen :Y
Opmerkelijk genoeg gaat Booking Holdings gebukt onder zware schulden, dit ondanks de jaarlijkse miljardenwinsten – in 2019 nog bijna 5 miljard dollar. Tegenover 6,3 miljard dollar aan contant geld stond eind vorig jaar 7,6 miljard dollar schuld op de balans, blijkt uit het jaarverslag.

De ondernemingsraad merkt op dat Booking Holdings alleen al vorig jaar 8 miljard dollar aan contant geld opofferde aan de inkoop van eigen aandelen, in de ogen van critici een praktijk waarmee bedrijven de prijs van hun aandelen manipuleren.
En dan zijn er nog dit soort grappies, had ik al gezegd dat die tent om mag vallen? *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Het opkopen van eigen aandelen is sowieso iets wat ze mogen verbieden, het levert geen enkele economische waarde op behalve voor speculanten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 194 gasten