Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3479
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

In Duitsland zijn ze ook druk met Öffnungsdiskussionsorgien.

Wat een prachtige taal is het toch. *O*
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Tom98 »

marvinkok schreef:Doen ze toch :wink:
Op onze vestiging zie ik elke avond hoe de schoonmaak gebeurt. Dat beperkt zich helaas tot 1 keer vegen :X
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3273
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Coronavirus

Bericht door marvinkok »

Tis nogal verschillend per vestiging qua schoonmaak idd...
Krijg er weinig van mee, al 1,5 week in verplichte thuisquarantaine...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13218
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Ronaldussen schreef:Ik verwacht ook dat de basisscholen na de meivakantie weer (deels) open gaan. Middelbare scholen, hbo's en universiteiten blijven dicht en zullen pas weer in augustus/september open gaan.
Zelf denk ik dat ook de middelbare scholen weer (deels) open zullen gaan. Het weer begint steeds meer zomers te worden, en als de scholen open zijn hou je makkelijker de tieners van de straat, wat de sociale distantiëring ten goede komt (naast natuurlijk het onderwijs van de scholieren). Hbo's en universiteiten zullen ongetwijfeld dicht blijven tot en met de zomer, mijn universiteit heeft bijvoorbeeld al het onderwijs voor tot en met de zomer al zoveel mogelijk aangepast.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8867
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Eigenlijk zou vandaag de tweede week van mijn stage beginnen. Echter besloot mijn school de stage precies tijdens een van mijn meest kansrijke sollicitaties te vervangen door weekopdrachten met elk een thema dat past binnen de opleiding. Daarbij moet ik zeer waarschijnlijk alleen nog voor één uitgesteld tentamen naar school.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
umbusko
Donateur
Berichten: 5334
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Z2N schreef: Hbo's en universiteiten zullen ongetwijfeld dicht blijven tot en met de zomer, mijn universiteit heeft bijvoorbeeld al het onderwijs voor tot en met de zomer al zoveel mogelijk aangepast.
Dat lijkt mij ook waarschijnlijk, maar ik vraag me wel af wat ze met tentamens gaan doen. Misschien dat ze die toch (deels) wel ter plekke willen afnemen, als dat tegen die tijd kan. De RU heeft in ieder geval gezegd: tot 1 juni geen onderwijs en geen tentamens op de campus.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50926
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Z2N schreef:
Ronaldussen schreef:Ik verwacht ook dat de basisscholen na de meivakantie weer (deels) open gaan. Middelbare scholen, hbo's en universiteiten blijven dicht en zullen pas weer in augustus/september open gaan.
Zelf denk ik dat ook de middelbare scholen weer (deels) open zullen gaan. Het weer begint steeds meer zomers te worden, en als de scholen open zijn hou je makkelijker de tieners van de straat, wat de sociale distantiëring ten goede komt (naast natuurlijk het onderwijs van de scholieren).
Ja en nee. Natuurlijk kunnen basisschoolleerlingen het virus net zo goed verspreiden als middelbare scholieren, maar de ouders van basisschoolleerlingen zullen gemiddeld wat jonger zijn en de kans dat ze tot de risicogroepen behoren is daarmee wel kleiner. We zijn nog lang niet in een fase dat er dusdanig veel zorgcapaciteit is dat we zoveel mensen tegelijkertijd aan mogelijke verspreiding kunnen blootstellen.

Daarnaast heeft het vertragen van het leerproces bij basisschoolleerlingen veel meer invloed op de rest van hun leven dan wanneer dat bij middelbare scholieren gebeurt, bij kinderen uit achterstandsgroepen zien juffen en meesters van basisscholen nu al de kennis van het Nederlands wegzakken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Coronavirus

Bericht door JordiBrabant »

umbusko schreef:
Z2N schreef: Hbo's en universiteiten zullen ongetwijfeld dicht blijven tot en met de zomer, mijn universiteit heeft bijvoorbeeld al het onderwijs voor tot en met de zomer al zoveel mogelijk aangepast.
Dat lijkt mij ook waarschijnlijk, maar ik vraag me wel af wat ze met tentamens gaan doen. Misschien dat ze die toch (deels) wel ter plekke willen afnemen, als dat tegen die tijd kan. De RU heeft in ieder geval gezegd: tot 1 juni geen onderwijs en geen tentamens op de campus.
De TU/e is ook al ingesteld op een vierde en laatste kwartiel onderwijs op afstand. Afgelopen kwartiel werd natuurlijk vrij bruut afgebroken door de afgekondigde maatregelen, dat weerhield niemaman ervan afgelopen twee weken gewoon tentamens te kunnen maken. Sommige schriftelijke tentamens werden vervangen door mondelinge via Skype oid, sommige kregen een vervangende opdracht, maar de meeste gingen door via Proctorio.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Chrysa
Berichten: 8004
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Coronavirus

Bericht door Chrysa »

ArrivaBas schreef: weekopdrachten met elk een thema dat past binnen de opleiding..
Jaloers. Ik mag kiezen tussen thuis aan mijn stageopdracht werken of een grote opdracht voor 14 weken vanuit school. Beide zijn aardig waardeloos, en met hoe weinig ik kan focussen als ik niet op kantoor/school ben begin ik me nog serieus af te vragen of ik ADD ofzo heb.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Coronavirus

Bericht door AppleMoose »

Suus schreef:Daarnaast heeft het vertragen van het leerproces bij basisschoolleerlingen veel meer invloed op de rest van hun leven dan wanneer dat bij middelbare scholieren gebeurt, bij kinderen uit achterstandsgroepen zien juffen en meesters van basisscholen nu al de kennis van het Nederlands wegzakken.
Zeker, en de meeste vakken op de middelbare school zijn ook wel iets makkelijker te geven via afstandsonderwijs dan de lessen van de basisschool.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3479
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

ik lees vanuit vooral het basisonderwijs ook dat een bepaalde lerarenvakbond de scholen voorlopig dicht wil houden. Maar wanneer doe je de scholen dan weer open? Als er een vaccin is, als alles weer normaal is? Dat kan nog wel jaren duren. Vooral bij dat soort jonge kinderen lijkt me dat niet reeël. Wellicht zal de zomervakantie ingekort of verschoven moeten worden, daar zullen de leraren ook niet vrolijk van worden, maar wellicht moet dat dan maar een keertje.

Hoe dan ook; lijkt me een zware beslissing om als kabinet te nemen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21393
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Pedro Peters schreef:Sneller vol
"Dat betekent dat er iets meer mensen met het openbaar vervoer kunnen reizen dan nu het geval is", zegt Peters. "Maar we zijn bang dat het ov sneller vol zal raken als het kabinet de regels versoepelt. We zien nu al dat het soms moeilijk is om afstand te bewaren en dat treinen soms te vol zitten."

Daarom is het bijna onmogelijk om de regels te versoepelen en geen duidelijke regels op te stellen, zegt Peters. "Het alternatief is dat we de anderhalve meter afstand niet meer kunnen garanderen." Ook zouden stoelen met linten of stickers afgezet kunnen worden.

"Als we maar een kwart van de reizigers hebben en dus ook maar een kwart van de inkomsten, maar wel 100 procent van de kosten, dan is er voor het streek- en busvervoer zo'n 700 miljoen euro en voor de NS ook 700 miljoen euro nodig om te blijven rijden."
Bron: https://nos.nl/artikel/2331078-openbaar ... eizen.html

Volgens mij vergeet de heer Peters hierbij te vermelden dat ook de dienstverlening ingekrompen is, waardoor nu zeker niet 100% van de kosten gemaakt worden.
Pas als de dienstverlening weer 100% is, worden ook alle kosten weer gemaakt. Het voordeel daarbij is dat ook de reizigers zich beter zullen verspreiden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3479
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Het gros van de kosten loopt gewoon door, je zult nu hoogstens wat liters diesel besparen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Coronavirus

Bericht door AppleMoose »

Welke kosten worden dan nu niet gemaakt? Hoe staat dat in verhouding met de vermindering aan inkomsten?
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Coronavirus

Bericht door rikthoff »

Tom024 schreef:Het gros van de kosten loopt gewoon door, je zult nu hoogstens wat liters diesel besparen.
Oh, wel iets meer hoor. Je hoeft namelijk geen onderhoud aan het materieel te doen wat je niet inzet. En de (variabele) loonkosten daarvoor, en de materialen die daarmee gemoeid zijn. De huidige gaan namelijk niet stuk/verslijten. Dus kun je je investeringen voor nieuw materieel uitstellen, want het huidig gaat langer voldoen. Ook ga je mogelijk op personeelskosten besparen, want er is minder inzet nodig. Maar dat is afhankelijk hoe je je arbeidscontracten ingeregeld hebt (deta/flex vs. vast).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39209
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Sommige vervoerders zullen daarnaast wellicht besparen op kosten die ze kwijt zijn aan het inhuren van onderaannemers, gezien deze niet tot nauwelijks meer rijden momenteel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6473
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

In mijn cao wordt je doorbetaald volgens je reguliere rooster als je nu geen werk hebt dus loonkosten heb je toch en ook materieel dat niet rijdt, heeft onderhoud nodig.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6473
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Ik heb sinds zaterdag koorts en omdat ik in de zorg werk, wil mijn leidinggevende graag dat ik getest wordt maar na een dag bellen, weet ik nog steeds niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Coronavirus

Bericht door SLToilet »

rikthoff schreef:
Tom024 schreef:Het gros van de kosten loopt gewoon door, je zult nu hoogstens wat liters diesel besparen.
Oh, wel iets meer hoor. Je hoeft namelijk geen onderhoud aan het materieel te doen wat je niet inzet. En de (variabele) loonkosten daarvoor, en de materialen die daarmee gemoeid zijn. De huidige gaan namelijk niet stuk/verslijten. Dus kun je je investeringen voor nieuw materieel uitstellen, want het huidig gaat langer voldoen. Ook ga je mogelijk op personeelskosten besparen, want er is minder inzet nodig. Maar dat is afhankelijk hoe je je arbeidscontracten ingeregeld hebt (deta/flex vs. vast).
Helaas zijn in een flink aantal concessies regels aan de leeftijd van het materieel, met zo'n rare periode als nu blijkt maar weer dat het zonde/weggegooid geld is. Ik snap best dat OV-autoriteiten een moderne uitstraling willen geven aan het busvervoer maar veel bussen kunnen nog prima rijden na 12 jaar.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

loonkosten heb je toch en ook materieel dat niet rijdt, heeft onderhoud nodig.
Ik ben wel nieuwsgierig hoe dat zit met infraheffing trouwens, moeten de vervoerders die ook betalen voor treinen die niet rijden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50926
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Daantje schreef:Ik heb sinds zaterdag koorts en omdat ik in de zorg werk, wil mijn leidinggevende graag dat ik getest wordt maar na een dag bellen, weet ik nog steeds niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.
Als het goed is heeft elke GGD een drive-in. Je werk belt naar de GGD van het gebied om je aan te melden voor een test en dan rijdt je in je auto naar de drive-in. Tenminste, dat is de procedure die aan mijn moeder (ook werkzaam in de zorg) is uitgelegd indien ze klachten krijgt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5664
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

^^^ bericht van vorige week:
(..) Veel gegeven antwoorden zijn: ‘de procedure loopt via de bedrijfsarts. Maar alleen als je aan alle klachten voldoet, word je getest.’ Of: ‘er moet eerst intern worden vergaderd om te bepalen hoe hier mee om te gaan.’ (..)
https://nu91coronadossier.nl/zorgprofes ... ig-getest/

Dat van die Drive-in's heb ik maar van Alkmaar en Ridderkerk ( :?: ) vernomen.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3479
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Hier in Brabant ook, o.a. in Kruisstraat.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8867
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

In Dordrecht is er als het goed is ook eentje. Die zat eerst bij het veiligheidscentrum, dat vrij afgelegen op een bedrijvenpark ligt. Nu zit deze bij een voormalige brandweerkazerne wat centraler in de stad.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50926
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Durashift schreef:^^^ bericht van vorige week:
(..) Veel gegeven antwoorden zijn: ‘de procedure loopt via de bedrijfsarts. Maar alleen als je aan alle klachten voldoet, word je getest.’ Of: ‘er moet eerst intern worden vergaderd om te bepalen hoe hier mee om te gaan.’ (..)
https://nu91coronadossier.nl/zorgprofes ... ig-getest/

Dat van die Drive-in's heb ik maar van Alkmaar en Ridderkerk ( :?: ) vernomen.
Die van de GGD Rotterdam-Rijnmond zit niet in Ridderkerk maar naast de Kuip in Rotterdam. Die van Hollands-Midden is naast het ziekenhuis in Leiderdorp.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 97 gasten