Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8848
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Vroeg of laat zal er sowieso vanuit ofwel de OV-bedrijven of vanuit het volk een tik op de vingers komen. Het draagvlak voor de maatregelen blijft zienderogen dalen, en daar gaat de coronawet geen verandering in brengen. Integendeel. Ik denk dat de weerstand alleen maar groter wordt als de wet door de Eerste en Tweede Kamer komt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Coronavirus

Bericht door Dennenboom »

Die wet wordt inderdaad nog wel een dingetje.
Tja en wat moet je straks met nachttreinen voor noodzakelijk vervoer. Wat is er noodzakelijk aan als we er bijna vier maanden zonder konden?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Noodzakelijk comazuipen, om de IC-capaciteit nuttig te houden? (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Coronavirus

Bericht door Dennenboom »

Voor beroepsalcoholisten?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Toch vooral voor de horeca, die heeft het al zwaar. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Dat kan kloppen ... die zijn door alle coronamaatregelen wel het meeste "genaaid".
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Coronavirus

Bericht door Wubbo »

Dat is nog maar de vraag. De horeca mag ondertussen weer wat en afhalen etcetera is altijd mogelijk geweest. Theaters en musicals mogen nog steeds niets, en dan begin ik maar niet over bijvoorbeeld sekswerkers.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Sekswerkers zijn toch juist niet genaaid? (A)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Coronavirus

Bericht door Wubbo »

Ik heb erg mijn best gedaan om er geen dubbelzinnige opmerking over te maken 8-)
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3470
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Benieuwd wanneer Soldaat van Oranje weer wordt opgepakt. *O*
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Coronavirus

Bericht door Hainje »

Over 12,5 jaar. Of haal ik nu twee oorlogen door elkaar :?:
🍉
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Ik denk dat je vooral de badumtss even hebt gemist.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Coronavirus

Bericht door SLToilet »

Dennenboom schreef:Het Nederlandse beleid met betrekking tot het OV is ook in strijd met richtlijnen van de Europese Commissie. Alle burgers moet mobiliteitsalternatieven geboden worden. Het Nederlandse beleid is hiermee duidelijk niet in overeenstemming: mensen zonder auto worden bepaalde reizen ontzegd die mensen met een auto wel mogen maken (bijv. museumbezoek, vakantiereizen, die door de Rijksoverheid als niet noodzakelijk worden gekwalificeerd):
Tegelijkertijd moet de beschikbaarheid van veilig collectief vervoer, in
overeenstemming met de geleidelijke opheffing van de lockdown, worden versterkt
om alle burgers mobiliteitsalternatieven te bieden. Dit moet worden uitgerold en
gecommuniceerd op een manier die helpt om het vertrouwen van passagiers in het
veilige gebruik van collectief vervoer te versterken
https://ec.europa.eu/info/sites/info/fi ... ces_nl.pdf

Heb blijft mijn stokpaardje, neem het me niet kwalijk :D. Ik heb zelf overigens wel een auto, maar ik spreek regelmatig mensen zonder auto die zich een stukje mobiliteit ontzeggen vanwege de richtlijnen van de overheid. Vind het een stukje onrecht en daar kan ik niet tegen.
_O- dit dus.
Ondertussen willen ze in België iedere Belg tien treinkaartjes voor deze zomer geven. Er wordt daar ook niks gebezigd over 'reis alleen als het echt moet', sinds de beperkingen op de bewegingsvrijheid daar zijn opgeheven.
Soms reis ik weer (hetzij niet vaak als ik reis kom ik de stad meestal niet eens uit) en het is erg rustig buiten de spits. De twee keer deze maand dat ik doordeweeks heb gereisd kon ik een kanon afschieten in elk van de treinen waar ik instapte. In de spits reis ik niet. Afgelopen zondag week het in de trein minder af van wat het vroeger was (maar de streekbus was nog verdacht rustig).
Mede omdat het doordeweeks buiten de spits zo rustig is, verdwijnt voor mij de prikkel om treinen te vermijden om puur de drukte te vermijden. Steeds meer mensen merken dat, met als gevolg dat mensen letterlijk schijt krijgen aan de oproep om zo min mogelijk te reizen. Andere redenen waarom mensen schijt krijgen:
- zoals genoemd, in België, waar nóg meer doden zijn gevallen, delen ze gratis treinkaartjes uit!
- een groot protest op de dam heeft niet geleid tot extra besmettingen: 'het zal me niet overkomen'.
- de cijfers laten nog steeds een dalende trend zien.
- je mag gewoon naast elkaar in het vliegtuig zitten, waarom niet in de trein? (bedenk dat veel mensen het verhaaltje over de zogenaamd 'goede' ventilatie in het vliegtuig ook niet geloven).
- het mondkapje geeft een (deels vals) gevoel van veiligheid.
- mensen laten zich niet langer afschepen als tweederangs burger als de automobilist vooruit mag. 50 jaar zijn we bezig geweest om de treinen te vullen en dan vragen ze nu mensen om met de auto te reizen :') .
- tenslotte: onderzoeken hebben relaties aangetoond tussen slechte lucht en corona. Uit een auto komen ook allerlei uitlaatgassen (uitgezonderd de Tesla-leasebak van de overbuurman) maar de meeste treinen stoten niks uit aan fossiele brandstoffen.

Natuurlijk hebben we dan niet gelijk schijt aan álle maatregelen, we willen best een mondkapje op, openen de deuren met onze ellebogen, spuiten desinfectiemiddel op de handen en we willen best afstand houden en doen dit ook, maar willen wel graag met de trein. Het is officieel gewoon toegestaan om te reizen, al wordt er valselijk geschermd met een verbod op niet-essentiële reizen. Deze dubbele berichtgeving wordt door steeds meer mensen niet in dank afgenomen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Ja suggestieve dingen is vooral de NS goed in de laatste tijd. Ik keek net nog eens naar een "mondkapje" sticker op het perron, ja wat mondkapje? Moet ik weten wat dat is, moet ik hem dragen? Moet ie mijn mond en neus bedekken? Ik weet het niet :')

Wat dat betreft doet Syntus Utrecht het een stuk netter, daar werd vanmiddag omgeroepen dat het advies nog steeds is om alleen noodzakelijke reizen te maken. :pos:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

SLToilet schreef:(...)al wordt er valselijk geschermd met een verbod op niet-essentiële reizen.
Oh ja? Waar dan?

Ik word dan weer een beetje moe van dit soort uitbarstingen. Alsof het iemand boeit wie waar schijt aan heeft. De vraag was, is en blijft voorlopig of mensen alleen noodzakelijke reizen willen maken. Wat dat zijn mag de reiziger zelf bepalen. De gedachte daarachter is dat dat sowieso niet te controleren is, en dat mensen zelf kunnen bedenken waar al die verfoeide maatregelen voor dienen. Simpel dus.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Je zou hopen dat het zo is, ja, en dat heb ik meermaals zien langskomen. Ook Pedro Peters (van brancheorganisatie OV-NL) heb ik bij die drukte van/naar Zandvoort iets van die strekking horen zeggen, dat iedereen zelf bepaalt wat een noodzakelijke reis is. Waarbij naar het strand gaan dat i.h.a. niet zal zijn, en familiebezoek mogelijk wel. Maar iedereen bepaalt dat zelf.

Maar de Rijksoverheid beweert doodleuk het volgende, en vult het voor je in:
Mag ik met de internationale trein reizen? Welke regels gelden er?
Het advies tot 15 juni is nog steeds om alleen te reizen als het echt nodig is. Vakantiereizen zijn bijvoorbeeld niet noodzakelijk. Bent u toch van plan voor een vakantie met de trein naar het buitenland te reizen? Plan de reis naar uw vakantieadres zorgvuldig. Informeer uzelf voor vertrek over het land van bestemming via het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Weet welke maatregelen er zijn tijdens de treinreis en in het land van bestemming en houd u daaraan. Houd tijdens uw vakantie de situatie ter plaatse nauwlettend in de gaten. Raadpleeg voor het boeken de website van de reisaanbieder. In de internationale trein is het dragen van een niet-medisch mondkapje verplicht.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Men blinkt de laatste tijd in ieder geval uit in vage, ontwijkende, dubbelzinnige kreten, mededelingen, "regels" en antwoorden...
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Coronavirus

Bericht door Dennenboom »

Ik vind wel dat onze overheid dit keer de 'paarse krokodil' verdient. Dat we in onnozele regeltjes het zelfs nog beter doen dan onze oosterburen. Dat advies voor internationale treinreizen gold tot 15 juni. Dat geldt nu niet meer. Overigens gold voor 15 juni ook het advies om geen internationale vakantiereizen per auto of fiets te maken.
Laatst gewijzigd door Dennenboom op di 16 jun 2020, 21:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Coronavirus

Bericht door Suus »

De branchevereniging en de reizigersorganisaties zijn ook niet bepaald gelukkig met de postercampagne van de Rijksoverheid in tram- en bushaltes. Ik vraag mij af hoe goed het overleg is tussen de OV-bedrijven (uitgezonderd NS) en de Rijksoverheid? Het beeld wat ik er nu van heb is dat vrij beperkt en zijn de vervoerders vooral bezig met de regionale overheden omdat nu eenmaal hun opdrachtgevers zijn. Dat lijkt de communicatie over simpele dingen als “he, willen jullie deze posters ook?” een beetje dwars te zitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7615
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

Het RIVM komt later deze maand met het advies voor het OV. Ben benieuwd.
Beul van de blindegeleidelijn
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Coronavirus

Bericht door Dennenboom »

Welk ministerie is overigens verantwoordelijk voor de posters, Binnenlandse Zaken?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Ik denk Infrastructuur & Milieu.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Coronavirus

Bericht door Dennenboom »

VIRM schreef:Het RIVM komt later deze maand met het advies voor het OV. Ben benieuwd.
Is het idee van de noodzakelijke reizen wel van het RIVM gekomen? Dat was volgens mij meer iets van de vervoerbedrijven en de ministeries om te kunnen omgaan met de anderhalve meter. Het RIVM wilde niet dat de treinen overbevolkt raakten, maar heeft zich dacht ik niet bemoeid met wie wel of niet met de trein mogen. Besef wel dat FNV in april nog aangaf dat de situatie onhoudbaar was en men daarom pleitte voor een verbod op het vervoeren van mensen die niet een cruciaal beroep uitoefenden. Ik dacht dat het RIVM zich wel weer bemoeid heeft met de aangepaste inrichting van de treinen en de mondkapjes vanaf 1 juni. Omdat men ook dit keer bang was voor te volle treinen en bussen bleef het OV toch beperkt tot noodzakelijke reizen. De volgende stap waarover volgens treinreiziger.nl wordt gepraat is het openstellen van alle stoelen:
De OV-sector hoopt dat in juli weer alle stoelen gebruikt kunnen worden in bus, trein en metro. Als het OMT groen licht geeft, ontstaat er mogelijk ook weer ruimte voor actiekaartjes. Maar, zegt Koster: “Net als bij het kabinet, gaat het bij ons ook stapje voor stapje”.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/fnv ... uze-maken/
https://www.metronieuws.nl/onderweg/ov/ ... s-en-tram/
https://www.treinreiziger.nl/wanneer-ko ... nkaartjes/
Laatst gewijzigd door Dennenboom op di 16 jun 2020, 22:36, 11 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Coronavirus

Bericht door Pascal1998 »

Suus schreef:Ik denk Infrastructuur & Milieu.
Het goede antwoord is niet gegeven, dan zal ik het maar doen, dat is het ministerie van Volksgezondheid, waar het RIVM ondervalt.

Overigens heb ik vandaag 6 mensen die in 1 en dezelfde bus zaten geteld die geen mondkapjes je droegen maar welke wel boven de 13 jaar waren. Dus ik tweeten naar Keolis, dat ze in die bus wel aardig wat boetes konden uitdelen, krijg ik als antwoord: Wilt u zo vriendelijk zijn om deze reizigers te vertellen dat dit verplicht is en anders een V&S aanspreken, de chauffeur kan hier niks mee
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Coronavirus

Bericht door Hainje »

Alargule schreef:Ik denk dat je vooral de badumtss even hebt gemist.
En jij de mijne. :mrgreen:
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten