Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

En toch gok ik dat Tante Jet die van Hellevoetsluis naar dr oudtante in De Krim gaat eventueel als je geluk hebt op de site van 's-rijksroverheid kijkt en niet uit gaat zoeken met welke vervoerders ze allemaal reist en daarvan de huisregels uit gaat pluizen.

Maar nog steeds zie ik graag de huisregels van de vervoerders waarin expliciet vermeld staat dat je niet mag eten/drinken :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

GVB: https://www.gvb.nl/klantenservice/reisr ... ram-en-bus

Verder ben ik niet je persoonlijke Google, dus de andere websites of stickers in de voertuigen kan je zelf opzoeken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Sorry dat ik niet specifiek genoeg was, ik bedoel uiteraard vervoerders waar het normaal gesproken wel toegestaan is, en nu vanwege al het gejank niet. Bij het GVB mag het überhaupt niet. :roll:

En gelukkig zijn de stickers altijd voldoende duidelijk inderdaad :lol:
Afbeelding
"mondkapje", ja wat mondkapje? :lol:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Hainje »

Je afbeelding doet het niet (bij mij).
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Ik zie hem hier wel, maar gok dat dat met de nieuwe forum te maken heeft. Had laatst ook al problemen met plaatjes invoegen.

Maar het ging uiteraard om de welbekende "mondkapje" sticker:
https://media.dumpert.nl/stills/7937565_13f328f4.jpg
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door jelmerrr »

Aking schreef: wo 09 sep 2020, 20:13 Sorry dat ik niet specifiek genoeg was, ik bedoel uiteraard vervoerders waar het normaal gesproken wel toegestaan is, en nu vanwege al het gejank niet. Bij het GVB mag het überhaupt niet. :roll:

En gelukkig zijn de stickers altijd voldoende duidelijk inderdaad :lol:
Afbeelding
"mondkapje", ja wat mondkapje? :lol:

Bij Keolis staat het aan de buitenzijde van de treinen.
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Op de website van NS staat dat eten en drinken toegestaan is maar dat men het zoveel mogelijk moet beperken. En je moet je mondkapje meteen weer opzetten als je klaar bent. Maar er zullen vast mensen zijn die bijvoorbeeld een complete maaltijd van een van de vele fastfood-zaken op het station meenemen en dat op hun gemak nuttigen en dat gaat lastig zonder mondkapje. Een loophole om zo weinig mogelijk een mondkapje te dragen?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door nvdw »

Nou NS, ik wens de medewerkers zeer veel sterkte met de handhaving.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Ardan »

Ik had van de week ook warm eten gehaald op een station, waarna ik zag dat mijn trein over 5 minuten ging. Zo snel kon ik het niet op hebben en ik had ook geen zin in een half uur wachten, dus heb ik even op het balkon zonder medereizigers gezeten tot ik het op had.
Ik doe ook maar wat
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

en-es schreef: do 10 sep 2020, 11:31 Op de website van NS staat dat eten en drinken toegestaan is maar dat men het zoveel mogelijk moet beperken. En je moet je mondkapje meteen weer opzetten als je klaar bent. Maar er zullen vast mensen zijn die bijvoorbeeld een complete maaltijd van een van de vele fastfood-zaken op het station meenemen en dat op hun gemak nuttigen en dat gaat lastig zonder mondkapje. Een loophole om zo weinig mogelijk een mondkapje te dragen?
Tja anders kan NS International net zo goed de Bordbistro van de ICE en IC Berlijn sluiten, indien ze geen complete maaltijden toestaan. En daar hebben ze uiteindelijk zichzelf dan uiteindelijk ook mee te pakken aangezien de winkels die dan onder NS stations vallen waarschijnlijk ook weer minder omzet gaat maken
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Het hangt er natuurlijk ook van af van wat redelijk is: van iemand die uren in de trein zit (de gemiddelde ICE/Thalys-reiziger bijvoorbeeld, maar bijvoorbeeld ook de reizigers tussen de Randstad en Groningen) kan je moeilijk verwachten dat ze allemaal prima zonder eten/drinken kunnen tijdens de treinreis, terwijl een reiziger die van Utrecht naar Amersfoort reist prima vooraf of achteraf iets kan eten. Die mensen komen bij elkaar in de trein terecht, en dus valt er wat te zeggen voor het toelaten van eten of drinken. Persoonlijk zou ik echter liever zien dat eten/drinken primair toegestaan wordt op speciaal daarvoor bedoelde plekken (de Bistro van de ICE/IC Berlijn), of indien 1,5 meter afstand gehouden kan worden tot andere reizigers.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Rob357 »

Net een komisch voorval meegemaakt op station Hengelo. De Blauwnet IC komt binnen en twee S&V medewerkers stappen uit om een jongen met taststok te begeleiden. Terwijl ze bezig zijn klinkt de bel voor het sluiten van de deuren, de lamp wordt rood en het lukt een van de medewerkers om door de half gesloten deuren naar binnen te springen. Voor de ander is het echter te laat, de deuren sluiten. De medewerker die nog op het perron staat kijkt geschrokken naar zijn collega, vervolgens kijkt hij nog een keer richting de voorkant van de trein in een poging de machinist te bereiken. Beide medewerkers blijven op de deurknop drukken maar helaas, de trein rijdt langzaam weg met maar één van de twee collega's aan boord. De achtergebleven jongen barst in lachen uit en pakt z'n telefoon om z'n collega te bellen. Ik ben benieuwd waar ze weer herenigd worden 😂
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Krijg nou extra grote tieten! Een paar weken geleden ging ik naar Alkmaar en toen liep in de intercity van Amsterdam naar Alkmaar de gehele tijd en niet al te welriekende dame rond die weigerde haar mondkapje te dragen. Dat was dezelfde trein als die student geneeskunde die zijn mondkapje niet kon dragen. Volgens mij is dat allemaal in het zwarte gat verdwenen.

Anyhow, ik zit nu in de IC van Venlo naar Eindhoven (die de vertraging van 4 minuten in Venlo al in Helmond heeft ingehaald!). En wie kwam er net tussen Deurne en Helmond voorbij schuifelen in de trein? Dezelfde vrouw, nog steeds het mondkapje niet dragend en nog steeds onwelriekend :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Geen archaïsch gedoe met maaltijden op de trein. Wil je drinken, gebruik een rietje onder je masker door. Wil je eten, zoek maar een station met een picknicktafel aub.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Er zijn legitieme redenen te bedenken waarom iemand moet eten Suus, die sla je voor het gemak over met dit soort opmerkingen.
PHS schreef: vr 11 sep 2020, 10:12
Z2N schreef: do 10 sep 2020, 13:46 Persoonlijk zou ik echter liever zien dat eten/drinken primair toegestaan wordt op speciaal daarvoor bedoelde plekken (de Bistro van de ICE/IC Berlijn),
Lijkt mij onverstandig, dan zitten er allemaal mensen zonder mondkapjes bij elkaar. Het besmettingsgevaar is dan véél groter dan als er in een coupé maar één iemand aan het eten of drinken is en dan geen mondkapje draagt maar de rest wel.

En op de NoordOost (waar het voorval zich afspeelde) zijn er helaas geen Bistro of Restaurant aan boord van de trein, dus het zou niet eens kunnen. Al zou ik best bij de NS willen pleiten voor de herintroductie van de maaltijd op de trein, vrees alleen dat dat er niet van gaat komen.
De ICE en IC Berlijn hebben daar natuurlijk wel een prima oplossing voor: contact tracing. Als je gaat zitten in de Bistroafdelingen van die treinen wordt je vriendelijk edoch zeer dringend verzocht om je contactgegevens achter te laten, precies voor het geval dat iemand besmet blijkt. Zoiets kan je natuurlijk ook in de NS-treinen doen (bij DB werkt het bijvoorbeeld met een QR-code, dat kan ook in NS-treinen geplakt worden), en anders alleen 'indien 1,5 meter afstand gehouden kan worden tot andere reizigers'.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Als je wil eten in de trein haal je maar een briefje bij de huisarts. De meeste mensen die ik de afgelopen dagen etend in de trein zag vonden het vooral een goede manier om een uur lang zonder mondkapje in de trein te zitten en als het even kan ook nog te hoesten. Ik ben er klaar mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Suus schreef: vr 11 sep 2020, 11:03 Als je wil eten in de trein haal je maar een briefje bij de huisarts. De meeste mensen die ik de afgelopen dagen etend in de trein zag vonden het vooral een goede manier om een uur lang zonder mondkapje in de trein te zitten en als het even kan ook nog te hoesten. Ik ben er klaar mee.
Niet alle redenen daarvoor zijn medisch Suus. Daarom is een briefje van de huisarts ook niet nodig.
PHS schreef: vr 11 sep 2020, 11:10 Dat van die contact tracing met een QR-code is natuurlijk heel goed, maar voorkomen is beter dan genezen. Ik denk dat de Bistro en Restaurants wel eens broeihaarden kunnen zijn, omdat reizigers er vaak wat langer blijven en tijdens het eten en drinken dus geen mondkapje dragen.
Dat zou technisch gezien zo kunnen zijn, maar liever dat je dan 1 centrale plek hebt waar mensen die zich willen weren vandaan kunnen blijven, dan dat je overal en nergens in de trein kan eten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8837
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Voor de invoering van de lockdown at ik regelmatig mijn lunch op in de trein. Toen had ik al regelmatig halve dagen. Zolang de mondkapjesplicht geldt eet ik op de perrons of thuis pas. Er geldt niet voor niets een mondkapjesplicht in het OV.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

PHS schreef:Kennelijk was het Suus die ik ben tegengekomen :lol:

Of vind je het alleen, en dat je reizigers die eten en drinken niet aanspreekt?
Ik kan niet iedereen gaan aanspreken, het lijkt mij toch vooral een taak van het treinpersoneel om ervoor te zorgen dat de reisregels worden gehandhaafd, ookal vindt NS dat reizigers eerst zelf met elkaar in gesprek moeten over het dragen van mondkapjes voordat ze gaan ingrijpen. Ik vind het echt ongelofelijk maar ik ben de lulligste niet en anders zorg ik wel dat het personeel alsnog in actie komt. Afgelopen zaterdag had ik te maken met een senior in de trein die “niet in het virus geloofde” en zijn mondkapje alleen maar lager ging dragen toen hij er op werd aangesproken (zelfs door zijn vrouw), die is uiteindelijk in Rotterdam Centraal door S&V meegenomen.

Regels worden makkelijker als er geen uitzonderingen zijn. Bewaar die boterham daarom maar even voor na de reis.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Regels zijn er niet om makkelijk te zijn, maar om eerlijk te zijn. Dat is de basis van rechtvaardigheid.
ArrivaBas schreef: vr 11 sep 2020, 11:27 Voor de invoering van de lockdown at ik regelmatig mijn lunch op in de trein. Toen had ik al regelmatig halve dagen. Zolang de mondkapjesplicht geldt eet ik op de perrons of thuis pas. Er geldt niet voor niets een mondkapjesplicht in het OV.
Dat is wat past binnen jou persoonlijke omstandigheden. Niet ieders omstandigheden laten dat soort gedrag altijd toe, mensen kunnen legitieme redenen hebben om te eten of drinken in de trein. Vandaar dat een verbod op eten en drinken in de trein er bij mij niet in gaat.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1491
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JordiBrabant »

Ik probeer alleen in de trein te eten als het rustig is. Voor maart lette ik daar al op; minimaal twee stoelen voor jezelf, liefst meer. Sinds corona eigenlijk alleen als ik een vierzitter en de omgrenzende banken voor mezelf heb, en dan zo kort mogelijk natuurlijk.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Er is geen rechtvaardigheid als iemand een uur lang doet over zijn broodje, de gehele tijd met zijn mondkapje bungelend aan één oor zit en ondertussen 26 keer hoest. Dat is wat er nu in de praktijk gebeurd en dat is een gevolg van regelgeving die in de praktijk niet te handhaven valt. Stop met mondkapjes of pak de excessen aan zoals de ongelimiteerde vrijheid te eten. Jouw beleidsvoorstel trekt op niets.

Trouwens, op school en in musea mag ook niet gegeten worden, dus ik zie het probleem niet waarom het in de trein ook niet tijdelijk verboden kan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Ik las al een verhaal over iemand die heel rustig een pak koekjes nuttigde. En geen mondkapje op had want die mag af als je eet en/of drinkt :lol:
Laatst gewijzigd door en-es op vr 11 sep 2020, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 49 gasten