Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8679
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Milco »

Door te zien hoeveel winkelwagens er in gebruik zijn kun je het aantal personen in een supermarkt waarnemen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Etienne »

Als die winkelwagens toch ontsmet moeten worden, zou je toch ook een maximum van mensen in een supermarkt moeten kunnen aangeven, gerekend naar het winkeloppervlak (los van het personeel)?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Ferdinand »

Zou de NS nou straks bijvoorbeeld in Gouda iedereen controleren of ze een geldige reden hebben om door te reizen naar Rotterdam? Ik heb nooit een studentenpas ontvangen van de uni, dus dat gaat nog lastig worden straks. Bizar dat je straks niet eens meer vrij kan reizen in ons kikkerlandje.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13192
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Meltrain schreef: ma 28 sep 2020, 15:55 Maar wat heeft die winkelwagenplicht in supermarkten nu weer voor zin? Een mondkapjesplicht lijkt me veel effectiever.
Met winkelwagentjes houd je beter afstand tot anderen, met zo'n winkelwagen zit je al bijna aan 1,5 meter.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Coronavirus

Bericht door jelmerrr »

Etienne schreef: ma 28 sep 2020, 15:58 Als die winkelwagens toch ontsmet moeten worden, zou je toch ook een maximum van mensen in een supermarkt moeten kunnen aangeven, gerekend naar het winkeloppervlak (los van het personeel)?
Bij ons staat het max aantal personen al in de winkel aangegeven
Milco schreef: ma 28 sep 2020, 15:56 Door te zien hoeveel winkelwagens er in gebruik zijn kun je het aantal personen in een supermarkt waarnemen.
Bij ons komen nooit in de buurt van het aantal mensen. Dus wat is het aantal winkelwagens dan voor nut? Ik weet dat bij Lidl het afhankelijk is van filiaal. Als het aantal mensen overschreden kan worden zijn winkelwagens nog verplicht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21354
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef: ma 28 sep 2020, 16:05
Meltrain schreef: ma 28 sep 2020, 15:55 Maar wat heeft die winkelwagenplicht in supermarkten nu weer voor zin? Een mondkapjesplicht lijkt me veel effectiever.
Met winkelwagentjes houd je beter afstand tot anderen, met zo'n winkelwagen zit je al bijna aan 1,5 meter.
De afstand tot de persoon voor je is dan inderdaad wel 1,5 meter, maar dat is de "minst belangrijke" afstand, omdat die persoon in principe met zijn rug naar jou staat. Die winkelwagentjesplicht helpt echter niets tegen de personen náást je, wiens gezicht wel deels op jouw gezicht gericht is.
Een mondkapjesplicht in winkels is daarom een veel betere maatregel en ik snap niet waarom dat niet doorgevoerd wordt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Ferdinand schreef: ma 28 sep 2020, 16:05 Zou de NS nou straks bijvoorbeeld in Gouda iedereen controleren of ze een geldige reden hebben om door te reizen naar Rotterdam? Ik heb nooit een studentenpas ontvangen van de uni, dus dat gaat nog lastig worden straks. Bizar dat je straks niet eens meer vrij kan reizen in ons kikkerlandje.
Laten we eerst maar eens zien wat er uiteindelijk in de noodverordeningen komt te staan. Het gaat uiteindelijk om wat er formeel geregeld is.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Meltrain schreef: ma 28 sep 2020, 16:12
Z2N schreef: ma 28 sep 2020, 16:05
Meltrain schreef: ma 28 sep 2020, 15:55 Maar wat heeft die winkelwagenplicht in supermarkten nu weer voor zin? Een mondkapjesplicht lijkt me veel effectiever.
Met winkelwagentjes houd je beter afstand tot anderen, met zo'n winkelwagen zit je al bijna aan 1,5 meter.
De afstand tot de persoon voor je is dan inderdaad wel 1,5 meter, maar dat is de "minst belangrijke" afstand, omdat die persoon in principe met zijn rug naar jou staat. Die winkelwagentjesplicht helpt echter niets tegen de personen náást je, wiens gezicht wel deels op jouw gezicht gericht is.
Een mondkapjesplicht in winkels is daarom een veel betere maatregel en ik snap niet waarom dat niet doorgevoerd wordt.
Omdat:
- in theorie iedereen altijd anderhalve meter afstand houdt, ook tijdens het winkelen;
- anderhalve meter afstand volgens de oneindige wijsheid van onze Virologen altijd voldoende is om corona-besmetting te voorkomen;
- mondkapjes niet werken op grond van de wetenschappelijk onderbouwde persoonlijke ervaring van de heer Van Dissel.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8847
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Iedere winkel kan in verhouding tot de oppervlakte (ongeveer 15 klanten per 100 vierkante meter) een x aantal winkelwagens klaar zetten. Zijn er geen karretjes, dan moet je buiten wachten. Wat ik als winkelmedewerker echter wel vaak zie is dat er op bepaalde momenten een grote stroom de winkel uitgaat. Dan krijg je met het aangescherpte beleid ook een kans op een dergelijke stroom naar binnen, hetgeen tot spreidingsproblemen kan leiden. Buiten dat heeft niet elke supermarkt een route heeft uitgepijld, en elke klant volgt weer een eigen route (of loopt kriskras door de winkel heen, omdat dat thuis tijd scheelt die je nu kwijt bent aan zoeken).
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Coronavirus

Bericht door Daan! »

WSM schreef: ma 28 sep 2020, 16:22 - anderhalve meter afstand volgens de oneindige wijsheid van onze Virologen altijd voldoende is om corona-besmetting te voorkomen;
- mondkapjes niet werken op grond van de wetenschappelijk onderbouwde persoonlijke ervaring van de heer Van Dissel.
- In Duitsland, maar ook al elders wordt de rol van earosols bij besmetting als veel groter gezien dan in Nederland. Dat is één van de belangrijkste redenen waarom wij in Nederland nu te maken hebben met een forse stijging, terwijl de Duitsers de crisis de goede kant op weten te draaien.

- Helaas voor Van Dissel en eigenlijk ook voor Nederland, denken ze daar in bijv. Duitsland heel anders over.
Wat betreft de wetenschappelijke onderbouwde persoonlijke ervaring van Van Dissel, dat onderzoek vertelde dat mondkapjes weinig bijdragen wanneer een laag aantal mensen besmet is. In dit geval is dat niet zo en daarom valt Van Dissel zijn hele onderbouwing onderuit.
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Ferdinand schreef: ma 28 sep 2020, 16:05 Zou de NS nou straks bijvoorbeeld in Gouda iedereen controleren of ze een geldige reden hebben om door te reizen naar Rotterdam? Ik heb nooit een studentenpas ontvangen van de uni, dus dat gaat nog lastig worden straks. Bizar dat je straks niet eens meer vrij kan reizen in ons kikkerlandje.
Ik denk eerder aan politie of marechaussee. Op het laatste station voor Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht zal de trein een tijdje stilstaan voor controle. Wie geen geldige reden heeft moet uitstappen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13192
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Gezien het volume aan doorgaande reizigers op plekken als Amsterdam (Centraal/Zuid), Den Haag (HS) en Rotterdam (Centraal) is zoiets veel simpeler op te lossen: controle op de stations. Kleinere stations dichtgooien en niet meer bedienen, en grotere stations de kleinere ingangen sluiten, zodat op enkele centrale punten alle reizigers gecontroleerd kunnen worden op een geldige reden. Wie niet de stad in mag komt het station niet af, wie niet de stad uit mag komt het station niet op.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Coronavirus

Bericht door Littlebusdriver »

Hét probleem met mondneusmaskers is dat het besmetting helpt te voorkomen, áls ze goed gebruikt worden. Dat doen mensen niet en daarom is de overheid, denk ik, terughoudend met verplichten. Mensen dragen de maskers op de kin. Mensen doen de maskers af door het filterdeel vast te houden. Mensen vouwen de maskers dubbel en doen deze in de tas, jaszak, etc. Daarbij wordt het masker aangeraakt en komt het virus aan de handen. Daarmee vegen mensen onbewust in de ogen, neus, gezicht, etc. Dán heb je juist meer risico op besmetting. Als mensen de maskers correct afdoen, zoals in ziekenhuizen gebeurd, dan kan een masker wel helpen besmettingen te voorkomen. Dus het masker niet aan de filterkant aanraken. Afdoen door alleen de elastieken aan te raken en direct het masker weg te gooien en daarna de handen te wassen.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Gekko123 »

Wat daarbij ook opvalt: in landen waar er wel een strenge mondmaskerplicht geld, zoals Belgie, Frankrijk en Spanje, is er ook een sterke toename van het aantal gevallen te zien. We lopen hier ondanks het gebrek aan mondmaskerplicht in winkels praktisch gelijk met de Belgen. Hebben die mondmaskers dan eigenlijk wel nut?
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

@Gekko123: Precies, dat vraag ik me ook af. Daarnaast gaat het in de contactonderzoeken ook om intensieve contacten, waarmee je minstens een kwartier in contact bent geweest. Die zal je in een supermarkt niet zo gauw hebben lijkt me, de kans lijkt me bijvoorbeeld stukken groter dat je in een café langere tijd onwetend naast een besmettelijke persoon gezeten hebt.
Voor contactberoepen gaat dat ook op, maar daar overweegt men de mondkapjesplicht al.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13192
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

PHS schreef: ma 28 sep 2020, 17:13
Z2N schreef: ma 28 sep 2020, 16:44 Gezien het volume aan doorgaande reizigers op plekken als Amsterdam (Centraal/Zuid), Den Haag (HS) en Rotterdam (Centraal) is zoiets veel simpeler op te lossen: controle op de stations. Kleinere stations dichtgooien en niet meer bedienen, en grotere stations de kleinere ingangen sluiten, zodat op enkele centrale punten alle reizigers gecontroleerd kunnen worden op een geldige reden. Wie niet de stad in mag komt het station niet af, wie niet de stad uit mag komt het station niet op.
En vervolgens loopt iedereen corona op terwijl ze in de rij staan voor de controle :P
Er zijn vermoedelijk nog steeds tienduizenden reizigers per dag op de grote stations, als je die allemaal wil gaan controleren heb je een gigantische personele inzet nodig die er dus niet is (politie en boa's zijn al overbelast). Ik kan mij niet voorstellen dat ze het actief willen gaan handhaven. Bovendien kún je het niet eens handhaven omdat je zelfs met de meest eenvoudige smoes wegkomt, bijvoorbeeld in Rotterdam dat je op doorreis bent naar Zeeland, daarvoor moet je namelijk toch echt naar de metro naar Zuidplein.
De 'tienduizenden' reizigers wil je dus beperken, en communicatie (ik ga ervan uit dat de betreffende steden nu tot de hoogste alarmfase overgaan) helpt daarin een hoop. Bovendien: de betreffende stations hebben al personeel van NS (BOA's van V&S), dus die kan je dan vrij efficiënt inzetten. Zeker ook als je het verkeer van en naar 'buiten' concentreert, station Amstel kan in zo'n situatie niet openblijven als ook de metro's er nog stoppen.

Maargoed, het is een hersenspinseltje, zo ver zal het niet komen vandaag.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Ferdinand schreef: ma 28 sep 2020, 16:05 Zou de NS nou straks bijvoorbeeld in Gouda iedereen controleren of ze een geldige reden hebben om door te reizen naar Rotterdam? Ik heb nooit een studentenpas ontvangen van de uni, dus dat gaat nog lastig worden straks. Bizar dat je straks niet eens meer vrij kan reizen in ons kikkerlandje.
Tijdens de laatste "ALLEEN NOODZAKELIJKE REIZEN!!1EEN!1" campagne van onze vrienden der NS speelde toch al dat een conducteur helemaal niet mag vragen (of dat je in ieder geval niet verplicht bent te antwoorden) waarom/waarheen je reist? Ik zie niet in waarom dat nu anders zou zijn?
PHS schreef: ma 28 sep 2020, 17:13Bovendien kún je het niet eens handhaven omdat je zelfs met de meest eenvoudige smoes wegkomt, bijvoorbeeld in Rotterdam dat je op doorreis bent naar Zeeland, daarvoor moet je namelijk toch echt naar de metro naar Zuidplein.
Ze hebben de treinen naar Zeeland afgeschaft ja? :shock:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Het was eind van de middag zeer rustig bij de Ap aan de Lijnbaan in Rotterdam, maar het toiletpapier was wel op :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Ik ben benieuwd wat ze in de kleinere winkels gaan doen, waar ze alleen mandjes hebben.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Coronavirus

Bericht door Hainje »

Suus schreef: ma 28 sep 2020, 18:41 maar het toiletpapier was wel op :|
For real? :')
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Er was nog wel wat te koop, maar als er zes pakken in het rek stonden was het veel :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13192
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Mondkapjesaanbeveling voor winkels in de grootste drie steden. :shock:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten