Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Jef400 schreef: zo 11 okt 2020, 14:05 Wat ik mij afvraag: Heeft die groep ook niet een ander lichaam waardoor ze slechter tegen dergelijke virussen kunnen?
Dat is volgens mij de hypothese die ze proberen neer te leggen. Eerder was al bekend dat er verschil is tussen Europeanen (caucasian) en Aziaten.

In Rotterdam is de grote uitbraak begonnen rondom Islamitische feestdagen. Als je vooral contact hebt binnen je eigen netwerk is het ook aannemelijk dat het nog steeds meer circuleert onder moslims.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Jef400 schreef:Wat ik mij afvraag: Heeft die groep ook niet een ander lichaam waardoor ze slechter tegen dergelijke virussen kunnen?
In de Turkse en Marokkaanse bevolkingsgroep komt diabetes wel veel vaker voor, dusdanig vaak dat mijn huisarts bij mijn laatste bezoek vorig jaar er folders in die talen over had in het folderrek. Hoe en of je een verband kan leggen met het vaker optreden van COVID-19 durf ik niet te zeggen, maar het hebben van diabetes vergroot de kans op hart- en vaatziektes enorm en dat kan zeker meespelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3463
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Grotere families, het vaker hebben van contact met oudere familieleden lijken me ook wel een belangrijke rol te spelen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Op die fiets. Ergens geruststellend voor de niet-zieken uit die groepen. Maar in de risicogroep wel angstig.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

https://twitter.com/geertwilderspvv/sta ... 3791969280

En Geert die weer eens een Geertje doet.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Coronavirus

Bericht door Daan! »

En #vierdagenextra is trending!
gkw1969
Berichten: 1757
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Coronavirus

Bericht door gkw1969 »

https://www.destentor.nl/binnenland/ter ... 8tjmHXc2hY

Tsja... en dit zijn echt geen niet-westerse medemensen.
Sterker nog: de meerderheid van moskeeën zijn gesloten en kerken overtreden de regels.
When you're tired of London, you're tired of life
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Dat zijn momenteel toch echt uitzonderingen maar elk feestje wordt uiteraard uitvergroot. Normaal zijn er in Nederland makkelijk 10 illegale feestjes per weekend, nu zijn er weekends waarin er helemaal niets is...

Hoe dat binnen de niet-westerse dinercultuur is kan ik je niet vertellen.
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

"De maatregelen zullen zich zoveel mogelijk moeten toesplitsen op thuissituatie, het werk en de horeca, omdat daar de grootste zorgen zitten. Er wordt koortsachtig gekeken naar een pakket van maatregelen en aanscherpingen om de contacten en reisbewegingen weer te beperken. Volgens betrokkenen is er nog niks besloten en moet er nog veel 'huiswerk' worden gedaan."
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Ze kunnen het bijna niet meer maken nu nog met adviezen te komen. Het aantal tests per dag is met bijna 10.000 stuks (25%) gestegen vorige week maar het percentage tests dat positief test op het coronavirus is ook hoger geworden, de GGD rapporteerde over afgelopen week maar liefst 13,6% van de tests positief. Mijn ijdele hoop dat de forse toename van het aantal afgenomen tests deels de oorzaak was van de flinke groei in het aantal besmettingen is nu wel de grond in geboord.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Tegelijkertijd is het slecht verdedigbaar om voor een substantiële groep mensen de basismobiliteit af te pakken, zonder daartegenover bewijs neer te zetten dat er veel besmettingen plaatsvinden in het OV. In de grote steden is het in de spitsuren misschien te druk, maar in het merendeel van het OV is afstand houden nog steeds erg makkelijk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Het probleem is dan ook niet het OV, maar de plekken waar mensen met het OV naar toe reizen: werk, horeca, huisfeestjes en familie. Hoe meer mensen thuis blijven en niet vaker van huis gaan dan strikt noodzakelijk, hoe trager de verspreiding van het virus gaat en dus de zorg het onder controle kan houden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Is het dan niet veel logischer om daar naar te kijken? De overheid kan oproepen om huisfeestjes niet meer te doen (en in ruil daarvoor de horeca langer open, mét strengere controle op naleving regels of bijvoorbeeld een landelijk verbod op de verkoop van alcohol in de retail na 19:00), kantoren te sluiten (tenzij essentieel voor de bedrijfsvoering), en familiebezoek te beperken tot het strikt noodzakelijke. Daarmee pak je volgens mij de hotspots beter aan, zonder van mobiliteit een klassenproduct te maken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Suus schreef: ma 12 okt 2020, 18:37 Het probleem is dan ook niet het OV, maar de plekken waar mensen met het OV naar toe reizen: werk, horeca, huisfeestjes en familie.
Inderdaad heeft het RKI dit al enkele weken geleden geconcludeerd:

https://www.rki.de/DE/Content/Infekt/Ep ... cationFile (zie bladzijden 6-7)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Z2N schreef: ma 12 okt 2020, 18:42 Is het dan niet veel logischer om daar naar te kijken? De overheid kan oproepen om huisfeestjes niet meer te doen (en in ruil daarvoor de horeca langer open, mét strengere controle op naleving regels of bijvoorbeeld een landelijk verbod op de verkoop van alcohol in de retail na 19:00), kantoren te sluiten (tenzij essentieel voor de bedrijfsvoering), en familiebezoek te beperken tot het strikt noodzakelijke. Daarmee pak je volgens mij de hotspots beter aan, zonder van mobiliteit een klassenproduct te maken.
Gaat niet gebeuren. De pas afsnijden naar bijeenkomsten is de makkelijkste weg en versoepelingen op welk vlak dan ook kan je uit je hoofd zetten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Ik zie het niet als een versoepeling, maar als een manier om alcoholgebruik beter te controleren. Huisfeestjes verbieden is lastig te handhaven, dus kan je beter mensen weglokken van huisfeestjes dan mensen weghameren bij de horeca (wat ongetwijfeld leidt tot meer besmettingen).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Coronavirus

Bericht door Wubbo »

Maar ook toen al was het een deel van een combinatie van maatregelen. Het massaal thuiswerken dat nog steeds gebeurt helpt niet erg om het (openbaar) vervoer weer op het oude niveau te krijgen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

PHS schreef: ma 12 okt 2020, 19:16
Z2N schreef: ma 12 okt 2020, 19:02 Huisfeestjes verbieden is lastig te handhaven
Gericht handhaven zou nog wel eens effectief kunnen zijn, dus de politie bijvoorbeeld langs de studentenhuizen sturen en mensen aanspreken als ze een paar kratten bier in de supermarkt kopen (en dan gelijk hun ID controleren en het adres in het BRP opzoeken, en daar dan in de avond langs gaan).
Benieuwd hoe dat juridisch zit. Het kopen van een paar kratten bier is op zich niet strafbaar, dus is dat grond genoeg om iemand na te trekken en daar in de avond langs te gaan? Nog los van of de herendames pliessies daar überhaupt de capaciteit voor hebben...

En dat is dan nog los van de vraag of ik die kratten voor bij mij thuis koop, of dat ik bij m'n mattie ga zitten als ik ze gekocht heb. Of dat ik iedereen die langskomt zelf een krat bier mee laat nemen, dan koopt iedereen maar één krat en heb ik er toch 20 staan :trein:
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef: ma 12 okt 2020, 19:20 Maar ook toen al was het een deel van een combinatie van maatregelen. Het massaal thuiswerken dat nog steeds gebeurt helpt niet erg om het (openbaar) vervoer weer op het oude niveau te krijgen.
Dat de scholen nog wel open lijken te blijven zal dit keer wel een enigszins dempend effect hebben op de daling van de reizigersaantallen. Maar toch, het blijft wel enigszins krom om nu eigenlijk zwaardere beperkingen aan OV-gebruikers op te leggen. Terwijl die juist het trouwst het aantal reizen gereduceerd hadden na daarom gevraagd te worden: de drukte op de weg herstelde zich veel eerder dan het OV immers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Coronavirus

Bericht door IC140 »

Suus schreef:
Z2N schreef: ma 12 okt 2020, 18:42 Is het dan niet veel logischer om daar naar te kijken? De overheid kan oproepen om huisfeestjes niet meer te doen (en in ruil daarvoor de horeca langer open, mét strengere controle op naleving regels of bijvoorbeeld een landelijk verbod op de verkoop van alcohol in de retail na 19:00), kantoren te sluiten (tenzij essentieel voor de bedrijfsvoering), en familiebezoek te beperken tot het strikt noodzakelijke. Daarmee pak je volgens mij de hotspots beter aan, zonder van mobiliteit een klassenproduct te maken.
Gaat niet gebeuren. De pas afsnijden naar bijeenkomsten is de makkelijkste weg en versoepelingen op welk vlak dan ook kan je uit je hoofd zetten.
Dan nog is een advies voor alleen essentiële reizen in het OV een buitengewoon ineffectieve maatregel voor het doel: minder bijeenkomsten. OV is slecht goed een fractie van de verplaatsingen en een groot deel heeft een alternatieve modaliteit en zal nu gewoon met de auto gaan. Daarmee beperk je alleen het aantal bijeenkomsten van de groep OV reizigers zonder alternatieven die buitengewoon klein is.

Als het toch weer een advies gaat zijn (wat juridisch waarschijnlijk het enige houdbare is) waarom dan niet het advies om in het algemeen alleen te reizen als het noodzakelijk is? Ongeacht de modaliteit. Dat is net zo min handhaafbaar, maar wel eerlijk.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Coronavirus

Bericht door Littlebusdriver »

PHS schreef: zo 11 okt 2020, 14:28
Chrysa schreef: zo 11 okt 2020, 14:01 Dat escaleerde snel. :shock:
Littlebusdriver formuleerde het nogal ongelukkig, maar een tijdje terug heb ik wel een straatinterview gezien van iemand die zei dat Allah het bepaalt of hij ziek werd of niet. Dat is niet echt een gelukkige houding,
En dat zelfde volk komt met de mondneusmaskers op de kin met 10 man op bezoek en geeft een grote smoel als je probeert uit te leggen dat die niet verstandig is. Los van het feit dat huisgenoten van een besmet persoon thuis moeten blijven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 137 gasten