Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Dan hoop ik wel dat het na 1 november ook niet nodig is.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Ik wil best geloven dat mondkapjes enigszins werken, en ik draag ze dan ook, maar toch heb ik mijn bedenkingen bij bepaalde maatregelen. Zijn we momenteel niet te soepel? Hadden we eerder moeten aanscherpen? Kunnen we maatregelen nemen op basis van buitenlandse inzichten? We zijn eigenlijk al te laat, als je ziet en hoort dat er meer dan honderd patiënten per dag worden opgenomen in het ziekenhuis en er elke dag meer en meer mensen positief testen.
Daarentegen kwam de WHO een paar weken geleden met de schatting dat er al bijna 800 miljoen mensen besmet zijn (geweest). Dat zou betekenen dat de IFR (Infection Fatality Rate) rond de 0,13% ligt. Dat wijkt enorm af van de eerste schattingen in maart, en ligt meer in de buurt van een stevig griepseizoen. De overvloedige toestroom van patiënten in de ziekenhuizen is dus vrijwel alleen te verklaren door het feit dat we minder weten over eventuele medicijnen die werken tegen dit virus, en dat voorheen vrijwel niemand immuniteit had voor dit virus.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Precies ... van mij had er best in de tweede of de derde week van september al ingegrepen mogen (lees moeten) worden. Helaas is dit niet gebeurd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Er had sowieso al eerder een wetsvoorstel voor de mondkapjesplicht opgesteld moeten worden. Daar is men nu rijkelijk laat mee. :roll:

Maar welke maatregelen hadden er volgens jou dan doorgevoerd moeten worden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Alle maatregelen die gisteren bekend gemaakt zijn hadden al in de tweede of de derde week van september ingevoerd moeten worden. Want er was toen al een flinke stijging te zien in het aantal besmettingen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Waarom heb je die maatregelen toen niet voorgesteld dan? :roll:
en-es
Berichten: 4451
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Omdat we het achteraf altijd beter weten :trein:
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Coronavirus

Bericht door Littlebusdriver »

Omdat mensen kennelijk een verplichting of verbod nodig hebben om iets wel of niet te doen. Normaal nadenken is er niet meer bij. Veel mensen gingen ook op vakantie naar gele landen die oranje werden (verrassend, het was geel en niet groen toen je ging).
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Coronavirus

Bericht door Daan! »

Eens, maar vergeet niet dat toch een redelijk deel van de bevolking niet normaal denkt. En het is dan ook niet normaal denken om te denken dat iedereen het wel begrijpt. Mensen hebben in crisis een leider nodig die zegt: "Daar gaan we heen".
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Sowieso, wat is "normaal"?

En dat is nog los van mijn persoonlijke vete met de overheid, die moeten niet aankomen met "gezond verstand" of soortgelijke kreten. Pas als ze mijn 365 dagen nutteloze detentie en de vervolgschade ruimhartig vergoeden mogen ze me vriendelijk verzoeken om "gezond verstand", tot die tijd mogen ze kapot vallen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Meltrain schreef: wo 14 okt 2020, 12:57 Er had sowieso al eerder een wetsvoorstel voor de mondkapjesplicht opgesteld moeten worden. Daar is men nu rijkelijk laat mee. :roll:
Er wordt nu gewerkt aan een verplichting op basis van de Tijdelijke wet maatregelen covid-19 artikel 58j. Die wet moet nog door de Eerste Kamer goedgekeurd worden, dat is nu voor 28 oktober gepland (behandeling vindt plaats op 27 oktober). Het lijkt mij voor de hand liggend dat de gehele regie die nu nog door middel van de noodverordeningen van de veiligheidsregio's plaatsvindt op 1 november naar het Ministerie van Volksgezondheid overgaat en dat daardoor ook een landelijke regeling over het verplicht gebruik van mondkapjes getroffen kan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Coronavirus

Bericht door Suus »

NS stopt per direct met het adverteren voor Internationale treinreizen. Automobilisten worden via Waze gewaarschuwd niet naar het buitenland te gaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Want dat is verboden?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Nee ... maar het wordt ook niet aangeraden.
en-es
Berichten: 4451
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Nee. Het is slechts een advies. Of zwaait er iets als je de waarschuwing negeert?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Voor zover ik weet niet 8-)
KM46 schreef: wo 14 okt 2020, 17:03 Nee ... maar het wordt ook niet aangeraden.
Er wordt zoveel niet aangeraden op deze wereld, en als dat wel het geval is is er meestal voor betaald :trein:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

In geen van onze buurlanden ben je op dit moment welkom zonder in quarantaine te gaan en bij terugkeer uit een groot aantal landen in Europa moet je ook hier in quarantaine.

Het lijkt mij dat de Rijksoverheid op deze manier tracht om het aantal reisbewegingen te laten dalen en mensen aan het verstand te peuteren niet op vakantie te gaan. Toen de herfstvakantie afgelopen weekend begon zijn toch veel mensen naar het buitenland gegaan die nu problemen hebben. Er gingen toch nog mensen naar Frankrijk bijvoorbeeld, die moeten nu bij terugkeer allemaal tien dagen in quarantaine bij terugkomst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4451
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Alleen is de vraag of die mensen in quarantaine gegaan zijn. Ik heb begrepen dat een op de vijf niet in quarantaine gaat.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Suus schreef: wo 14 okt 2020, 17:18 ... moet je ook hier in quarantaine.
... die moeten nu bij terugkeer allemaal tien dagen in quarantaine bij terugkomst.
Is dat al wettelijk verplicht ja? :shock:
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Coronavirus

Bericht door Chrysa »

Zowel Belgie als sommige Duitse regio's mag je gewoon in, zolang je maar binnen 48 respectievelijk 24 uur terugkeert naar Nederland.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Of doorreist naar een ander land :trein:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Aking schreef:
Suus schreef: wo 14 okt 2020, 17:18 ... moet je ook hier in quarantaine.
... die moeten nu bij terugkeer allemaal tien dagen in quarantaine bij terugkomst.
Is dat al wettelijk verplicht ja? :shock:
Ja, er staat alleen nog geen straf op. Daarvoor start Minister De Jonge nu een bestuurlijke verkenning, zodat dit wel mogelijk wordt.

Minister De Jonge zint op hardere aanpak quarantaine-overtreders https://www.volkskrant.nl/a-b2e191f89
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Uit datzelfde artikel:

"Binnen de bestaande kaders kan een bestuurder van een veiligheidsregio op advies van de GGD een beschikking tot gedwongen quarantaine uitvaardigen. Hiervoor heeft de minister nu een handleiding uitgereikt aan de veiligheidsregio’s. Daarin staat wanneer een bestuurder dit middel kan overwegen en wat de mogelijkheden zijn om het in te zetten."

Volgens mij ís het dus niet wettelijk verplicht, maar kán die verplichting eventueel in specifieke gevallen opgelegd worden.

Mocht je wet- of regelgevi voorhanden hebben waaruit blijkt dat dat anders is dan zie ik die graag, ik kan iets in die trant niet vinden namelijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Het is inderdaad niet verplicht, wel dringend aanbevolen en op basis van de Wet Publieke Gezondheid kan je alsnog thuis of in het ziekenhuis opgesloten worden, aangezien het huidige coronavirus is ingedeeld in de gevaarlijkste categorie infectieziekten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten