Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Zo, toch maar even een klacht op papier gezet voor een Kondoekoe die meende dat ik me maar "per ambulance moest laten vervoeren" omdat ik zat te eten in de trein anderhalve maand geleden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

KM46 schreef: wo 14 okt 2020, 23:01 Aangekondigde maatregelen mogen niet meer dezelfde dag ingaan. Dit is om chaos te voorkomen. Dit is besloten na de maatregelenchaos van afgelopen (15) maart.
Normaal gaan de nieuwe regels om 18:00 in. Men is dus heel gul geweest voor de horeca die nu de voorraden konden verkopen. Het levert wel allemaal beelden die je toch eigenlijk niet zou willen zien, zoals die dansende meute op terrassen in Den Haag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

In dat geval...
KM46 schreef: wo 14 okt 2020, 23:01 Aangekondigde maatregelen mogen niet meer dezelfde dag ingaan. Dit is besloten na de maatregelenchaos van afgelopen (15) maart.
Bron? :trein:
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Suus schreef: do 15 okt 2020, 00:10
KM46 schreef: wo 14 okt 2020, 23:01 Aangekondigde maatregelen mogen niet meer dezelfde dag ingaan. Dit is om chaos te voorkomen. Dit is besloten na de maatregelenchaos van afgelopen (15) maart.
Normaal gaan de nieuwe regels om 18:00 in. Men is dus heel gul geweest voor de horeca die nu de voorraden konden verkopen. Het levert wel allemaal beelden die je toch eigenlijk niet zou willen zien, zoals die dansende meute op terrassen in Den Haag.
Dat is een aardig puberale tegenreactie geweest ja. Maar goed, nu weer even een maand wachten. Hopen dat de gisteren ingezette trend in afname van besmettingen de goede kant op gaat en dan maar weer kijken.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Het was wel een hele licht verbetering. Maar alle beetjes helpen (hoop alleen niet dat het vandaag weer omhoog gaat :S ).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Jef400 schreef:Dat is een aardig puberale tegenreactie geweest ja. Maar goed, nu weer even een maand wachten. Hopen dat de gisteren ingezette trend in afname van besmettingen de goede kant op gaat en dan maar weer kijken.
Mijn eerlijke mening: ik denk dat het naïef is om te denken dat er over vier weken meer vrijheid is. Er kan nu meer dan in de periode maart-april-mei, maar we hebben toen gezien dat de piek in het ziekenhuis pas weken na de gevoelsmatige start van die lockdown op 15 maart een hoogtepunt bereikte.

Heel misschien dat een deel van de horeca, vooral de restaurants zonder bar, tijdens de kerstperiode even open kunnen. Maar eigenlijk verwacht ik niet dat de horeca dit jaar nog open gaat, de vorige keer duurde het 11 weken en toen was praktisch al het sociale verkeer stilgelegd. Nu zijn de scholen nog open.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

En er zijn ook een groot klein aantal cultuurinstellingen (zoals muziekscholen en musea) en sportscholen / verenigingen nu nog open. Dat was in het voorjaar ook niet zo.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Suus schreef: do 15 okt 2020, 11:51
Jef400 schreef:Dat is een aardig puberale tegenreactie geweest ja. Maar goed, nu weer even een maand wachten. Hopen dat de gisteren ingezette trend in afname van besmettingen de goede kant op gaat en dan maar weer kijken.
Mijn eerlijke mening: ik denk dat het naïef is om te denken dat er over vier weken meer vrijheid is. Er kan nu meer dan in de periode maart-april-mei, maar we hebben toen gezien dat de piek in het ziekenhuis pas weken na de gevoelsmatige start van die lockdown op 15 maart een hoogtepunt bereikte.

Heel misschien dat een deel van de horeca, vooral de restaurants zonder bar, tijdens de kerstperiode even open kunnen. Maar eigenlijk verwacht ik niet dat de horeca dit jaar nog open gaat, de vorige keer duurde het 11 weken en toen was praktisch al het sociale verkeer stilgelegd. Nu zijn de scholen nog open.
Dat idee heb ik ook niet. Maar ik heb ook niet het idee dat er heel veel rek meer bij mensen zit. Ook is het nu kijken naar wetenschappelijke ontwikkelingen. Feit is dat de huidige regels en de handhaving daarvan ernstig tekort hebben geschoten.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

In Oostenrijk gaat de gemeente Kuchl (deelstaat Salzburg) per direct in quarantaine. Er gold al een samenscholingsverbod, dat nu is uitgebreid naar de hele deelstaat.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Coronavirus

Bericht door Klaasje »

De R was in retroperspectief op 15 maart al wel onder de 1. De R moest alleen fors onder de 1 omdat de ziekenhuisbelasting door het dak schoot. Nu zou een R van maar net onder de 1 genoeg zijn om de boel te keren. Dan is alleen de vraag of de maatregelen goed passen op het daadwerkelijke verspreidingspatroon van het virus of niet. Zo ja, is naleving heel belangrijk. Zo nee is de kans groot dat het onvoldoende werkt maar wel op andere vlakken ernstig negatieve gevolgen heeft.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Jef400 schreef: do 15 okt 2020, 11:58
Suus schreef: do 15 okt 2020, 11:51
Jef400 schreef:Dat is een aardig puberale tegenreactie geweest ja. Maar goed, nu weer even een maand wachten. Hopen dat de gisteren ingezette trend in afname van besmettingen de goede kant op gaat en dan maar weer kijken.
Mijn eerlijke mening: ik denk dat het naïef is om te denken dat er over vier weken meer vrijheid is. Er kan nu meer dan in de periode maart-april-mei, maar we hebben toen gezien dat de piek in het ziekenhuis pas weken na de gevoelsmatige start van die lockdown op 15 maart een hoogtepunt bereikte.

Heel misschien dat een deel van de horeca, vooral de restaurants zonder bar, tijdens de kerstperiode even open kunnen. Maar eigenlijk verwacht ik niet dat de horeca dit jaar nog open gaat, de vorige keer duurde het 11 weken en toen was praktisch al het sociale verkeer stilgelegd. Nu zijn de scholen nog open.
Dat idee heb ik ook niet. Maar ik heb ook niet het idee dat er heel veel rek meer bij mensen zit. Ook is het nu kijken naar wetenschappelijke ontwikkelingen. Feit is dat de huidige regels en de handhaving daarvan ernstig tekort hebben geschoten.
In het voorjaar was het meer houtje touwtje werk als het om regelgeving ging. Nu is het iets beter georganiseerd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Coronavirus

Bericht door Ardan »

Ik draag mijn mondkapje nu ook altijd op het perron. Groot voordeel: het is lekker warm :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Dan ligt het er wel aan wat voor soort mondkapje je hebt.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

KM46 schreef: do 15 okt 2020, 12:03
In het voorjaar was het meer houtje touwtje werk als het om regelgeving ging. Nu is het iets beter georganiseerd.
Dat is nog maar de vraag. Als de besmettingen niet zinderogen afnemen ga je zien dat het open houden van de scholen eigenlijk totaal niet werkt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Dat is waar. Maar niemand weet het met dit virus. Dat is juist het moeilijke.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Eerst even kijken wat er gaat gebeuren. Mensen belanden momenteel minder vaak in het ziekenhuis. Het testen gaat steeds beter. Het schijnt dat er zelfs coronablaastesten kunnen zijn. Dan kan de testcapaciteit gigantisch omhoog, en kun je zelfs gaan kijken om deze in gelegenheden te verspreiden zodat je weet dat er niemand met corona binnen komt. Denk aan scholen, horeca en dergelijke.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/10/14/wa ... yEyD7obp7M

Ik kwam trouwens nog het volgende artikel over de 'logica' van de regels tegen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Jef400 schreef:Eerst even kijken wat er gaat gebeuren. Mensen belanden momenteel minder vaak in het ziekenhuis.
Dat bleek niet helemaal waar te zijn. Er misten tot maandag 1880 ziekenhuisopnames uit de periode vanaf 1 juli in de statistieken van de Rijksoverheid...

https://www.nu.nl/coronavirus/6083846/m ... enten.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Omroep Zeeland vermeldt dat nu ook voor Zeeuwen reisbeperkingen van/naar Duitsland zijn en natuurlijk zijn bij deze verslag onmiddelijk weer lezerscommentaren vol met haat tegenover toeristen te lezen. Het lijkt wel op Fake News, want zowel het Auswärtige Amt als het Robert-Koch-Institut noemen expliciet dat er geen waarschuwing voor deze provincie is! :S
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Echter hebben de blaastesten ondanks dat ze razendsnel zijn ook de nodige voeten in aarde: Voor een blaastest wordt geadviseerd om 6 tot 8 uur van tevoren niet te drinken. Echter biedt de 75% nauwkeurigheid wel behoorlijke verlichting in de teststraten, omdat mensen die eenduidig negatief testen direct weer naar huis kunnen.
Het is trouwens fake news dat wij de paria van Europa zijn. In Tsjechië liggen de aantallen nog veel hoger dan in Nederland en ook in België en Duitsland is de tweede golf gaande, met nog snellere groei dan Nederland tot nog toe heeft gemeld. De verdubbelingstijd is in Nederland niet korter geweest dan 10 dagen. In België ligt deze nu op één week.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Coronavirus

Bericht door Daan! »

De besmettingen per 100.000 personen vind ik dan interessanter.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Hmmm ... vraag mij af waarom die cijfers niet per 10.000 personen worden weergegeven? Want er zijn weinig plaatsen / gemeenten die meer dan 100.000 hebben binnen hun grenzen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Dat is gewoon de manier om het vergelijkbaar weer te geven die gekozen is. Ze hadden ook per 1 kunnen zeggen, of per miljoen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Jef400 schreef: do 15 okt 2020, 12:49 Eerst even kijken wat er gaat gebeuren. Mensen belanden momenteel minder vaak in het ziekenhuis. Het testen gaat steeds beter. Het schijnt dat er zelfs coronablaastesten kunnen zijn. Dan kan de testcapaciteit gigantisch omhoog, en kun je zelfs gaan kijken om deze in gelegenheden te verspreiden zodat je weet dat er niemand met corona binnen komt. Denk aan scholen, horeca en dergelijke.
Die blaastesten zijn er volgens de verantwoordelijke minister eind november.
Dat is al over een duizelingwekkende zes weken.
Bovendien: hoe vaak is de verantwoordelijke minister zijn vorige beloftes nagekomen?

Er zijn steeds meer mensen die meer vertrouwen hebben in schoenenverkoper Al Bundy dan in de minister met de mooie schoenen 8-).
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

ICE11 schreef:Omroep Zeeland vermeldt dat nu ook voor Zeeuwen reisbeperkingen van/naar Duitsland zijn en natuurlijk zijn bij deze verslag onmiddelijk weer lezerscommentaren vol met haat tegenover toeristen te lezen. Het lijkt wel op Fake News, want zowel het Auswärtige Amt als het Robert-Koch-Institut noemen expliciet dat er geen waarschuwing voor deze provincie is! :S
RKI zegt nu dat het gehele Koninkrijk der Nederlanden een gevarenzone is: https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/N ... e_neu.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten