Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3460
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

NRC schreef: Mehrzweckhalle Mythen-Forum
Dat is dus niet buiten, he.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Coronavirus

Bericht door Suus »

Begin dit jaar waren er veel besmettingen door een achtste finale van de Champions League tussen Bergamo en Valencia. Een voetbalstadion zou ik als buitenruimte beoordelen.

En in augustus was er een grote uitbraak van het coronavirus in Dokkum omdat een vriendengroep veel te dicht op elkaar zat op een terras. En ook een buurvrouw van mij is in de zomer besmet geraakt bij een tuinfeest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Coronavirus

Bericht door Littlebusdriver »

En een patiënt is besmet geraakt doordat hij met een al besmet persoon samen op een scooter reed. De persoon voorop was al positief, maar jong en geen thuisisolatie want weinig klachten. De persoon achterop heeft het dus buiten opgelopen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef: vr 16 okt 2020, 13:59 Begin dit jaar waren er veel besmettingen door een achtste finale van de Champions League tussen Bergamo en Valencia. Een voetbalstadion zou ik als buitenruimte beoordelen.
Deze wedstrijd werd niet in Bergamo gespeeld maar in Milaan. En deze wedstrijd heeft voor een zeer groot gedeelte bijgedragen aan de verspreiding van het virus in geheel Europa.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Coronavirus

Bericht door Daan! »

Suus schreef: vr 16 okt 2020, 13:59 Begin dit jaar waren er veel besmettingen door een achtste finale van de Champions League tussen Bergamo en Valencia. Een voetbalstadion zou ik als buitenruimte beoordelen.

En in augustus was er een grote uitbraak van het coronavirus in Dokkum omdat een vriendengroep veel te dicht op elkaar zat op een terras. En ook een buurvrouw van mij is in de zomer besmet geraakt bij een tuinfeest.
Maar hoe zijn deze mensen naar het stadion gekomen, wat hebben ze ervoor en erna gedaan en hoe zijn ze weer terug gegaan?

Die vriendengroep in Dokkum is daar ook een plaatselijke kroeg in geweest. De GGD heeft veel te snel conclusies getrokken destijds.
Littlebusdriver schreef: vr 16 okt 2020, 14:06 En een patiënt is besmet geraakt doordat hij met een al besmet persoon samen op een scooter reed. De persoon voorop was al positief, maar jong en geen thuisisolatie want weinig klachten. De persoon achterop heeft het dus buiten opgelopen.
Deze situatie ken ik niet. Kan ik ook niet over oordelen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Ondertussen zijn hier dus vier situaties genoemd waarbij het minstens aannemelijk is dat de besmetting in de buitenruimte plaats heeft gevonden. Toch voer je bij elk van die gevallen aan, dat de infectie wellicht alsnog binnen heeft plaatsgehad. Ik zou dat een 'De Hondje" willen noemen: proberen de feiten net een beetje bij te buigen, zodat het vooraf ingenomen standpunt in tact kan blijven. Mijn sterke vermoeden is, dat geen enkel virus zoiets gelooft.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Coronavirus

Bericht door Littlebusdriver »

Daan! schreef: vr 16 okt 2020, 14:46
Deze situatie ken ik niet. Kan ik ook niet over oordelen.
Dat is een situatie uit mijn privé-leven. Daar hoef je ook niet over te oordelen. Je vraagt echter naar voorbeelden, dit is er één van.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Coronavirus

Bericht door Daan! »

Ja, je kan er allerlei namen aan willen geven, maar dat maakt het niet geloofwaardiger natuurlijk. Je verwijt echt de ketel dat deze zwart ziet, want je probeert nu zelf natuurlijk ook het zo te verdraaien dat het zo uitkomt dat er toch buiten besmetting heeft plaatsgevonden. En waarom?
Dat er binnen besmetting heeft plaatsgevonden staat onomstotelijk vast. Buiten is dat zeker niet het geval. Sterker, het heeft er alle schijn van dat dat niet is gebeurd. Daar wel bij aantekenend dat buiten zoenen en in elkaars gezicht praten daar niet onder valt.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Coronavirus

Bericht door Littlebusdriver »

Vier dagen terug zei Maurice de Hond dat we nog even moesten wachten met maatregelen. Vandaag zijn er (op 3 na) 8000 mensen positief getest. Waarom zou het verstandig zijn verder nog naar Maurice te luisteren?
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Coronavirus

Bericht door Daan! »

Littlebusdriver schreef: vr 16 okt 2020, 15:06
Daan! schreef: vr 16 okt 2020, 14:46
Deze situatie ken ik niet. Kan ik ook niet over oordelen.
Dat is een situatie uit mijn privé-leven. Daar hoef je ook niet over te oordelen. Je vraagt echter naar voorbeelden, dit is er één van.
Rustaaag. Zonder context is het natuurlijk niet te bepalen of onomstotelijk vast staat dat buiten besmetting heeft plaatsgevonden.
Ik kan hier ook gaan zeggen dat ik buitenaards leven heb gezien, maar zonder verdere omschrijving maakt dat het natuurlijk niet bewezen.

Ik zou er wat mee doen, want dit voorbeeld kan tot nieuwe inzichten leiden! Dan zul je echter wel wat context moeten geven ben ik bang.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Jamaar, dan speel je dus met ze prive en da kan natuurlijk niet hè!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Daan! schreef: vr 16 okt 2020, 15:08 Ja, je kan er allerlei namen aan willen geven, maar dat maakt het niet geloofwaardiger natuurlijk. Je verwijt echt de ketel dat deze zwart ziet, want je probeert nu zelf natuurlijk ook het zo te verdraaien dat het zo uitkomt dat er toch buiten besmetting heeft plaatsgevonden. En waarom?
Dat er binnen besmetting heeft plaatsgevonden staat onomstotelijk vast. Buiten is dat zeker niet het geval. Sterker, het heeft er alle schijn van dat dat niet is gebeurd. Daar wel bij aantekenend dat buiten zoenen en in elkaars gezicht praten daar niet onder valt.
Dus er hebben buiten wel besmettingen plaatsgevonden, maar enkel van een door jou (en MdH?) goedgekeurd soort. Virologie is toch maar een mooi, maar ingewikkeld vakgebied.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Coronavirus

Bericht door Daan! »

Ah nou dan zijn we het toch nog eens? Buiten kan je niet besmet worden, tenzij je in iemands gezicht praat of zoent.
:trein:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Maar hoe weet je nou of de binnenbesmettingen niet óók enkel of voornamelijk praat- en zoengerelateerd zijn?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

...en laten we wel wezen: jij, ik en Maurice kunnen het roerend met elkaar eens wezen, maar als dat virus het verdomt om mee te doen zijn we natuurlijk nog nergens :|
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Coronavirus

Bericht door Daan! »

Omdat bij zogenaamde superspreads het onmogelijk is dat een besmet geraakte personen allemaal met de virusdrager hebben staan zoenen of praten.

Nee, inderdaad. Flauw dat als wij regels verzinnen voor het virus en die zich er dan niet aan houdt. Moeten we weer nieuwe regels verzinnen. Maar soms ook de oude weggooien.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Coronavirus

Bericht door IC140 »

Dit lijkt me een non-discussie. Ik zie dat iedereen het er over eens is dat er buiten wél besmettingen op kunnen treden als je in elkaars gezicht praat. Dat betekent dus dat alle buitenactiviteiten waarbij gepraat wordt alsnog alleen op 1,5m afstand kunnen.

Behalve het toestaan van de pantomimecompetitie zou er dus geen verschil zijn in wat er buiten wel en niet mag en is de uitkomst van deze discussie dus niet ter zake doende.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Coronavirus

Bericht door Daan! »

Maar dat zou bijvoorbeeld wel betekenen dat je buiten terrassen open kunt doen of bepaalde evenementen kunt organiseren.

Maar ik zou verder willen gaan. Ondanks dat we het eens zijn dat er besmettingskans is, is die kans heel klein. Je zou met bijv. de regels niet zoenen, niet in elkaars gezicht praten prima evenementen kunnen laten plaatsvinden.

Over een paar weken is er een sneltest. Gister bij nieuwsuur werd gesproken over een blaastest. Binnen een kwartier was er uitslag. Dat biedt volgens mij nog meer mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Littlebusdriver schreef: vr 16 okt 2020, 15:09 Vier dagen terug zei Maurice de Hond dat we nog even moesten wachten met maatregelen. Vandaag zijn er (op 3 na) 8000 mensen positief getest. Waarom zou het verstandig zijn verder nog naar Maurice te luisteren?
Tja, met de aantallen van dit moment blijf je ook bij een klein aantal extra t.o.v. de vorige dag forse getallen houden.
Op zich al positief natuurlijk dat er nu "maar" grofweg 200 meer dan gisteren bij kwamen, da's een betere trend dan wanneer het er weer 500 extra geweest waren.

Niet dat de maatregelen te vroeg kwamen trouwens, die hadden al nuttig kunnen zijn toen na de zomer de besmettingen ook buiten de drie grote steden begonnen toe te nemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Coronavirus

Bericht door Wubbo »

Hier ook nog een artikel over buitenbesmettingen, waarschijnlijk achter een betaalmuur. Mijn conclusie: de kans is kleiner maar geen 0. Er zijn sowieso besmettingen op bouwplaatsen en na gesprekken. Virusdeeltjes verspreiden zich buiten sneller dan binnen, waardoor de besmettingskans kleiner is. Goed onderzoek van hoeveel kleiner is er niet, omdat het lastig is om dat wetenschappelijk goed te doen (alle andere factoren gelijkhouden). In de VS zijn er na de diverse Black Lives Matter-demonstraties stijgingen van het aantal coronagevallen gemeld, maar onomstotelijk bewijs dat dat door de demonstratie komt is er niet. Besmettingen in (half overdekte) stadions zijn er zeker wel geweest. De vraag is hoeveel anders een stadion is ten opzichte van een terras.

Ik denk dat het veilig is om te zeggen dat de kans kleiner is maar geen 0. Als iemand uitademt in jouw richting heb je, ook buiten, een kans dat zo'n virusdeeltje jou bereikt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Daniel schreef: vr 16 okt 2020, 17:13
Littlebusdriver schreef: vr 16 okt 2020, 15:09 Vier dagen terug zei Maurice de Hond dat we nog even moesten wachten met maatregelen. Vandaag zijn er (op 3 na) 8000 mensen positief getest. Waarom zou het verstandig zijn verder nog naar Maurice te luisteren?
Tja, met de aantallen van dit moment blijf je ook bij een klein aantal extra t.o.v. de vorige dag forse getallen houden.
Op zich al positief natuurlijk dat er nu "maar" grofweg 200 meer dan gisteren bij kwamen, da's een betere trend dan wanneer het er weer 500 extra geweest waren.

Niet dat de maatregelen te vroeg kwamen trouwens, die hadden al nuttig kunnen zijn toen na de zomer de besmettingen ook buiten de drie grote steden begonnen toe te nemen.
We leken al enige weken op een pad te zitten waarbij dagelijks 7% toename in het aantal besmettingen was waar te nemen, het lijkt deze week nu te dalen naar een dagelijkse groei tussen de 3-4%. Er was dus wel een effect van de maatregelen van nu bijna drie weken geleden, maar het is nog steeds onvoldoende.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Wubbo schreef: vr 16 okt 2020, 17:32Ik denk dat het veilig is om te zeggen dat de kans kleiner is maar geen 0. Als iemand uitademt in jouw richting heb je, ook buiten, een kans dat zo'n virusdeeltje jou bereikt.
Dat is precies de kern van het binnen-buitenverhaal. Pleiten voor het openstellen van meer buitenactiviteiten is dus vragen om een grotere infectiekans. Daarnaast maakt het routines ook gecompliceerder, waardoor de kans op "overtreding" van de ingewikkelder regels groter maakt. Tussen individuen neemt het besmettingsrisico daarmee waarschijnlijk amper toe, maar op de totale bevolking kan het wel zichtbare gevolgen hebben. Niet slim dus. Niet doen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Coronavirus

Bericht door IC140 »

Daan! schreef:Maar dat zou bijvoorbeeld wel betekenen dat je buiten terrassen open kunt doen of bepaalde evenementen kunt organiseren.

Maar ik zou verder willen gaan. Ondanks dat we het eens zijn dat er besmettingskans is, is die kans heel klein. Je zou met bijv. de regels niet zoenen, niet in elkaars gezicht praten prima evenementen kunnen laten plaatsvinden.
Succes met het handhaven van de regel ‘niet in elkaars gezicht praten’ op een evenement. Zodra er muziek op staat of het aantal mensen zo groot is dat er te veel omgevingsgeluid is om rustig op afstand met elkaar te praten zal iedereen in elkaars gezicht gaan praten.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Coronavirus

Bericht door Littlebusdriver »

In mijn geplande voorjaarsvakantie ben ik extra gaan werken om meer patiënten op de IC op te kunnen vangen. Ik had me verheugd op mijn najaarsvakantie, die vandaag in zou gaan. Maar, ik ga komende week extra werken om meer patiënten op onze IC op te kunnen vangen. Geen vakantie dus. Maar de collega's in het westen redden het niet meer; https://www.haaglandenmc.nl/nieuws/hmc- ... -fase-rood.

Zo hoop ik, en met mij meer collega's, de 'Everts' in onze regio wel te kunnen helpen; https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... overbelast.

Ondertussen lees ik hier dat forumgenoten evenementen door willen laten gaan omdat "de besmettingskans klein is" en gaat de koninklijke familie een niet noodzakelijke reis maken; https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... a-vakantie. Kennelijk hebben ze helemaal niets geleerd van de ophef de vorige keer.

Ik ben zwaar teleurgesteld in dit land.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Ik ga toch maar weer eens een tripje naar het buitenland plannen! :trein:

'Koning Willem-Alexander naar Griekenland vertrokken voor vakantie'

https://www.nu.nl/binnenland/6084525/ko ... antie.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten