Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Wubbo schreef: ma 19 okt 2020, 22:22 Tegelijkertijd maakt het creatief,
Blij dat dat daar het geval is, hier is het wederom een gevalletje "I wish"
Verder wil ik nog tegen iedereen zeggen: praat erover. Probeer het niet in je eentje op te lossen want dat lukt toch niet. Erover praten (of schrijven, of zingen, of iets dergelijks) helpt. Het maakt niet alles goed maar het helpt wel een beetje. En of dat is tegen vrienden, familie, de dove overbuurvrouw of een verdwaalde OVNL-er: dat maakt allemaal niet uit.
Ze staat hier al dagen op repeat, maar helaas is het hier meer "ik zou willen zingen maar ik kan alleen schreeuwen" op het moment :cry:
En als ik dat dan doe krijg ik weer een Rode Jas in mijn meelboks (al heb jij je rode jas voor de verandering eens uit gelaten :shock: )
En wees een beetje lief voor elkaar. Niemand heeft deze situatie gewild en niemand weet wat nu de juiste manier is om er mee om te gaan.
Ik zit op de toppen van mijn kunnen en doe mijn uiterste best, plechtig beloofd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Anne schreef: ma 19 okt 2020, 22:11
ArrivaBas schreef: ma 19 okt 2020, 17:22 Dus als er nimmer een werkend vaccin komt moet de hele economie naar de knoppen blijven gaan met alle gevolgen van dien?
Er zijn meerdere zieke waar tegen geen vaccin is, maar die wel goed kunnen worden behandeld.
De gezondheidszorg zal met de ervaring die nu wordt opgedaan beter (gaan) weten hoe de nadelige effecten kunnen worden verminderd.
Ook medicijnen die geschikt en effectief zijn om te behandelen kunnen er aan komen. (Aids is in de loop der jaren ook steeds beter behandelbaar geworden).
Zodra de ziekte door coronabesmetting beter behandelbaar is en de druk op de zorg sterk afneemt daardoor zal er meer gaan kunnen.
Aids heeft trouwens wel iets permanent veranderd aan deze wereld. Sinds aids is het condoomgebruik omhoog geschoten bij nieuwe bedpartners, voor die tijd was het behoorlijk vrijheid blijheid begreep ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Coronavirus

Bericht door hauptbahnhof »

Sinds PreP gaat het sowieso weer die kant op.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Waar komt die corona-agressie toch vandaan? ‘Hoe meer regels, hoe meer ergernis’

Artikel met een hoop herkenbare zaken. (openen in een nieuw privévenster haalt de paywall neer)
teun
Berichten: 1505
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Coronavirus

Bericht door teun »

Het je dusdanig gefrustreerd voelen dat je het nodig acht om over te gaan to (dreigen met) geweld richting mensen die gewoon zo goed als mogelijk hun werk proberen uit te voeren?

Of heb ik een ander aspect van het artikel gemist?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Coronavirus

Bericht door Zugführer »

Ik denk dat je het deel over de oorzaak en oplossing van dat gedrag gemist hebt, de "janboel aan regels" en het naar mensen luisteren in plaats van een botte beveiliger bij de deur te zetten.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Herr Zügfuhrer leest inderdaad een stuk beter. :)
teun schreef: ma 19 okt 2020, 23:50 Het je dusdanig gefrustreerd voelen dat je het nodig acht om over te gaan to (dreigen met) geweld richting mensen die gewoon zo goed als mogelijk hun werk proberen uit te voeren?

Of heb ik een ander aspect van het artikel gemist?
Waar heb ik volgens jou precies "gedreigd met geweld richting mensen die gewoon zo goed als mogelijk hun werk proberen uit te voeren"?

En herkenbare duidt op meervoud, dus volgens mij heb je wat gemist ja.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Wubbo schreef: ma 19 okt 2020, 22:22 Verder wil ik nog tegen iedereen zeggen: praat erover. Probeer het niet in je eentje op te lossen want dat lukt toch niet. Erover praten (of schrijven, of zingen, of iets dergelijks) helpt. Het maakt niet alles goed maar het helpt wel een beetje. En of dat is tegen vrienden, familie, de dove overbuurvrouw of een verdwaalde OVNL-er: dat maakt allemaal niet uit.
Helaas moet men hedendaags altijd opletten tegen wie man wat zegt. Ik heb het zelf enkele weken geleden in de familiekring ervaren toen ik zegde dat ik met sommige corona-regels niet eens ben. Vervolgens werd ik door een familielid uitgescholden dat hij nooit had verwacht dat ik bij de "rechte corona-verloochenaars" (dit waren zijn woorden) hoor. Ik heb het gesprekt dan gestaakt en sindsdien hebben wij geen contact meer. :roll:
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Zugführer schreef: di 20 okt 2020, 00:12 Ik denk dat je het deel over de oorzaak en oplossing van dat gedrag gemist hebt, de "janboel aan regels" en het naar mensen luisteren in plaats van een botte beveiliger bij de deur te zetten.
Alle ontsporingen zijn een samenloop van omstandigheden. Waarbij de schuld niet per definitie bij een van de partijen moet liggen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Michael »

Mikos schreef: ma 19 okt 2020, 14:04 Volgens mij is het juist heel erg duidelijk; in het OV is er een mondkapjesdraagplicht, in andere publieke ruimtes een dringend advies. In het geval van het dringend advies is er dus een uitzondering mogelijk voor mensen met een beperking of chronische ziekte. In het openbaar vervoer is die uitzondering er niet.
Toch apart dan dat mijn werkgever naar het personeel heeft gecommuniceerd dat als een reiziger om medische redenen geen mondkapje kan dragen dit aan moet kunnen tonen met een medische verklaring van de dokter.

En ik citeer even een stukje tekst afkomstig van www.rijksoverheid.nl:
In de volgende situaties hoeft u geen mondkapje te dragen:

Tijdens het beoefenen van theater, dans, acteren, sport of muziek in de vorm van een culturele uiting.
In het zwembad in het water (maar in de kleedkamer en voor begeleiders buiten het water wel mondkapje)
Als mensen die vanwege medische redenen of andere beperkingen het mondkapje niet kunnen dragen.
Er is dus wel degelijk een uitzondering als het om medische redenen gaat.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Coronavirus

Bericht door Stefan »

ICE11 schreef: di 20 okt 2020, 08:04 Helaas moet men hedendaags altijd opletten tegen wie man wat zegt. Ik heb het zelf enkele weken geleden in de familiekring ervaren toen ik zegde dat ik met sommige corona-regels niet eens ben. Vervolgens werd ik door een familielid uitgescholden dat hij nooit had verwacht dat ik bij de "rechte corona-verloochenaars" (dit waren zijn woorden) hoor. Ik heb het gesprekt dan gestaakt en sindsdien hebben wij geen contact meer. :roll:
Ik heb echt het gevoel dat het wederzijdse respect voor elkaar steeds sneller aan het verdwijnen is, zeker in deze tijden. :(
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Mikos »

Michael schreef: di 20 okt 2020, 10:10 Toch apart dan dat mijn werkgever naar het personeel heeft gecommuniceerd dat als een reiziger om medische redenen geen mondkapje kan dragen dit aan moet kunnen tonen met een medische verklaring van de dokter.
Dat is inderdaad apart, want hoe kun jij de echtheid daarvan controleren? Dat duurt twee weken en dan heeft iedereen er ineens een. En hoe zit dat met de privacy van de betreffende reiziger? Vanuit juridisch oogpunt is er op dit moment geen uitzondering voor het dragen van het mondkapje in de trein, behalve als je onder de 13 jaar bent (wellicht dat dat nog komt). De instructie is ook heel duidelijk: Een reiziger zonder mondkapje wordt gevraagd er een op te zetten of de trein te verlaten. Ook een reiziger die zegt er om medische redenen geen te dragen, wordt gevraagd er een op te zetten of de trein te verlaten.

Kijk, ik snap heus dat het vervelend is voor eenieder met een beperking of chronische aandoening. Het is voor mensen zonder aandoening of beperking al vervelend, laat staan met aandoening. Maar er zijn simpelweg een aantal afspraken gemaakt om dit virus zo snel mogelijk onder controle te krijgen, waarom moet men dan altijd zoeken naar een uitzondering? Zit je daar in de trein met je aandoening, zonder mondkapje. Zou je daar nou echt beter van worden? Wellicht iets comfortabeler, maar je bent zelf al kwetsbaarder. Dat zou mij, als iemand zonder dergelijke aandoeningen en dus geen inhoudelijke kennis, veel oncomfortabeler laten voelen met een rondwarend virus.

Wat in het aangehaalde artikel voor mij naar voren komt: Ik heb een probleem en jij moet dat maar oplossen. Ik ben gefrustreerd, dus jij moet het accepteren dat ik je uitscheld. Dan had je maar iemand bij de deur moeten zetten die naar me luistert in plaats van iemand die me bij jou vandaan haalt omdat ik je aanval. :S Volgens mij is dat de wereld op zijn kop.
Ik heb altijd geleerd dat als je ergens mee zit, je daarover kunt praten. Ook als je het niet met iemand eens bent. In plaats van dan te gaan vloeken en tieren, kies ik er dan voor om het gesprek aan te gaan. Meestal zeg ik dan dat het niet aan mijn gesprekspartner ligt, maar dat ik even heel gefrustreerd over iets ben en dat ik dat even kwijt moet. Dat maakt het al een heel ander gesprek, maakt dat er meer begrip is. Zeker als de andere partij de beslissing niet zelf heeft genomen ("Ik weet dat jij er niks aan kan doen, maar..."). Dat vind ik, als ik de aanhorende partij ben, ook vele malen prettiger. Dan accepteer ik het zelfs als iemand me uitscheld in de rustige zin van het woord ("Dus dan snap je vast dat ik je een eikel vind als je me dan na zo'n ellendige dag een boete schrijft omdat ik vergeten ben in te checken", ik geef maar een voorbeeld).

Het is niet normaal om van jouw probleem het probleem van een ander te maken. En het is ook niet normaal om een ander aan te vallen, zowel fysiek als verbaal. Overleggen kan altijd, vragen staat vrij. Het is de toon die de muziek maakt. Maar ook dat wil niet zeggen dat je altijd maar je zin kunt krijgen. En met die teleurstelling zouden heel veel mensen moeten leren omgaan.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Kijk ik vind alles prima hoor. Maar je zit in een spel van regels en uitzonderingen. Als boa is het je taak om die toe te passen in het domein waar je bevoegd bent geraakt en daar houd het mee op. Het kan handig zijn een centrale lijn te trekken, maar als die lijn later niet in lijn blijkt te zijn met het maatschappelijk veld of hogere regelgeving ben je weer verder.

Wat dat betreft is de opleiding ook niet goed genoeg, dat dergelijke uitzonderingen uit hogere wetgeving niet duidelijk is gemaakt bij het korps. Sta je weer voor jan lul te schrijven en krijg je nog klootzakken op je dak als boa ook.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Coronavirus

Bericht door Littlebusdriver »

@Mikos;

Op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ar-vervoer staat letterlijk

Mogelijk kunt u om een medische reden geen mondkapje dragen. Bijvoorbeeld omdat u een longziekte heeft. Bij een controle legt u aan conducteurs, chauffeurs of boa’s uit waarom u geen mondkapje draagt.

Op de site van de NS staat beschreven dat de NS de regels van de rijksoverheid niet naleeft. Wellicht kun je aan je werkgever doorgeven dit expliciet te melden? En ook aan te geven dat reizigers die met een medische reden geen mondneusmasker kunnen dragen uit de trein worden gezet, tegen de informatie van de rijksoverheid in, zoals je zelf aangeeft? Dát staat immers niet op de site van de NS.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Coronavirus

Bericht door hauptbahnhof »

Wat ik dan mis uit die regel is:
.... en krijgt u eventueel vrijstelling op het dragen van het mondkapje.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Mikos »

Ter info; ik heb het nagevraagd, men gaat er in duiken.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Bij ons is steeds meer verzet tegen het feit, dat het merendeel van de maatregelen alleen door een kleine kring rondom Mvr. Merkel en de eerste ministers van de deelstaten besloten wordt. Inmiddels heeft zelf Wolfgang Schäuble, voorzitter van de bondsdag, geconstanteerd dat de scheiding der machten momenteel in Duitsland niet meer helemaal in orde is. Dat is bijzonder opmerkelijk, want volgens grondwet is Wolfgang Schäuble de "nummer twee" in onze staat (na de bondspresident) en dus heeft hij meer macht dan Mvr. Merkel, welke als bondskanselier pas "nummer drie" is.

https://www.n-tv.de/politik/Die-Stunde- ... 12958.html
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

@Mikos:
Littlebusdriver schreef: di 20 okt 2020, 12:31 @Mikos;

Op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ar-vervoer staat letterlijk

Mogelijk kunt u om een medische reden geen mondkapje dragen. Bijvoorbeeld omdat u een longziekte heeft. Bij een controle legt u aan conducteurs, chauffeurs of boa’s uit waarom u geen mondkapje draagt.

Op de site van de NS staat beschreven dat de NS de regels van de rijksoverheid niet naleeft. Wellicht kun je aan je werkgever doorgeven dit expliciet te melden? En ook aan te geven dat reizigers die met een medische reden geen mondneusmasker kunnen dragen uit de trein worden gezet, tegen de informatie van de rijksoverheid in, zoals je zelf aangeeft? Dát staat immers niet op de site van de NS.
Mikos schreef: di 20 okt 2020, 12:58 Ter info; ik heb het nagevraagd, men gaat er in duiken.
Kun je dan ook na laten kijken of dit toegestaan kan worden.

https://gastvrijmondkapje.nl/

Want ... mensen die om medische reden geen gewoon mondkapje kunnen dragen kunnen een gastvrij mondkapje wel verdragen / dragen.

Het zou prettig zijn als het wordt toegestaan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Er zijn weer reisadviezen aangescherpt door Buitenlandse Zaken.

Luxemburg gaat volledig op oranje.
In Oostenrijk zijn nu ook de deelstaten Salzburg en Oberösterreich oranje. De deelstaten Tirol, Wien en Vorarlberg hadden al code oranje.
In Zwitserland zijn nu ook de kantons Schwyz, Wallis, Neuchâtel en Zug oranje. De kantons Genève, Fribourg en Vaud hadden al code oranje.
In Portugal heeft de stad Porto nu code oranje. Lissabon en de omliggende regio had al code oranje.

BuZa is nog steeds slordig met de kaartjes. Ze hebben in een keer heel Zwitserland oranje gemaakt en in Oostenrijk is Oost-Tirol nog steeds niet oranje gekleurd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Mikos schreef: di 20 okt 2020, 12:58 Ter info; ik heb het nagevraagd, men gaat er in duiken.
Dank daarvoor.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Coronavirus

Bericht door Reiziger Delft »

Zwitserland was al helemaal oranje. Verschil is dat nu voor meer kantons dan voorheen geldt dat je in quarantaine moet als je terug bent in Nederland.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Zwitserland was al oranje sinds de Zwitserse regering reisbeperkingen heeft opgelegd op 28 september. Een abusievelijk geel reisadvies voor Osttirol op de kaart is wel slordig.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

De volledige regeling voor de beschikbaarheidsvergoeding voor OV-bedrijven is vandaag gepubliceerd in de Staatscourant: https://www.officielebekendmakingen.nl/ ... 54994.html
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

En nog een prominente besmetting: Duitse minister van gezondheid Jens Spahn. Vanmorgen was hij nog bij een vergadering van de bondsregering...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten