Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

KM46 schreef: do 19 nov 2020, 17:17 Bus- en tramhaltes maken wat mij betreft ook deel uit van het openbaar vervoer. Het zijn voorzieningen om veilig in en uit te kunnen stappen. Dus waarom zou daar dat geen mondkapjesplicht kunnen gelden?
Omdat deze noch binnenruimtes zijn noch voertuigen zijn waar akkoord is gegaan met vervoersvoorwaarden waar de huidige mondkapjesplicht van toepassing is.
Laatst gewijzigd door Jef400 op do 19 nov 2020, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Het kan inderdaad, maar is niet zo zinvol in de buitenlucht waar aerosolen zo wegwaaien. Naast dat nogal wat bushaltes gewoon onderdeel van de stoep zijn. Dan zou iedereen die er langs loopt ook even een paar seconden en mondkapje op moeten?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Aking schreef: do 19 nov 2020, 17:08
umbusko schreef: do 19 nov 2020, 16:54 Ik denk dat je er goed aan doet om je huisarts (of wie daar anders het beste een professioneel oordeel over kan vellen) een officieel document te laten fabriceren met een krabbel en een stempel. Veel succes met discussiëren anders. Jij hoeft niemand medische details te geven, maar boa's kunnen soms net zo flexibel zijn als een loden deur.
Een huisarts mag die verklaring niet afgeven. :')
En waarom zou een huisarts die verklaring niet af mogen geven volgens jou?

De huisarts is dit opzicht wel de meest logische persoon die dit zou moeten doen als het nodig is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Als je op de tram- of bushalte niet anderhalve meter afstand kan houden is het natuurlijk ook nu al dringend aanbevolen een mondkapje op te zetten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Dat bedoel ik dus 8-) ;) .
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

umbusko schreef: do 19 nov 2020, 17:15
Aking schreef: do 19 nov 2020, 17:08 Een huisarts mag die verklaring niet afgeven. :')

Het probleem is, dat er geen officiële/eenduidige verklaring is. Waardoor mijn behandelend arts niet weet wat en hoe hij precies op moet stellen. Maar ze zijn er mee bezig.

Maar zelfs al heb ik die, dan nog kan een BOA/agent straks dus doodleuk zeggen "ik vind het niet aannemelijk dus zoek het maar uit" :|
Dat kan die BOA wel zeggen, maar ik kan me niet voorstellen dat een rechter daar ook in meegaat.
Maar daarvoor moet ik dan dus eerst (meermaals) voorkomen :X
Misschien ligt dat anders als je helemaal geen document hebt. Maar daar kunnen de juristen op dit forum vast iets zinnigs over zeggen. ;)
Ik heb wel "een document", maar dus niet "Het juist/officiële document" aangezien die niet bestaat :')

KM46 schreef: do 19 nov 2020, 17:21
Aking schreef: do 19 nov 2020, 17:08
umbusko schreef: do 19 nov 2020, 16:54 Ik denk dat je er goed aan doet om je huisarts (of wie daar anders het beste een professioneel oordeel over kan vellen) een officieel document te laten fabriceren met een krabbel en een stempel. Veel succes met discussiëren anders. Jij hoeft niemand medische details te geven, maar boa's kunnen soms net zo flexibel zijn als een loden deur.
Een huisarts mag die verklaring niet afgeven. :')
En waarom zou een huisarts die verklaring niet af mogen geven volgens jou?

De huisarts is dit opzicht wel de meest logische persoon die dit zou moeten doen als het nodig is.
Wat ben ik toch blij dat jij overal zoveel verstand ven hebt... :roll:

En je vraagt waarom dat volgens mij zo is, daar kan ik je geen antwoord op geven want ik geef enkel door wat ik van de huisarts te horen kreeg. Misschien moet je je dus iets meer tot de feiten richten in plaats van lasterlijke uitspraken te doen met betrekking tot mijn persoon ("wil zich niet aan de regels houden", "volgens jou"). Anders laat ik die binnenkort even door de politie beoordelen middels een aangifte ;) :pos:

Maar omdat je te bedonderd (of te beperkt) bent om zelf dingen op te zoeken, speciaal voor jou:

https://m.lhv.nl/actueel/nieuws/geneesk ... arts-nodig
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

KM46 schreef: do 19 nov 2020, 17:03 @Umbusko: Precies dat ja.

Je moet je gewoon aan de regels houden. Maar ja als Aking dat niet wil.
Tijdelijke regeling maatregelen covid-19, 19 november 2020, artikel 6.6 Mondkapjes in het personenvervoer:
2. Het eerste lid geldt niet voor:
[...]
d. personen die vanwege een beperking of een ziekte geen mondkapje kunnen dragen;
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Ja maar aangezien de huisarts mij geen verklaring MAG geven is dat bij mij dus schijnbaar niet van toepassing bij dokter KM en is het dus een gevalletje willen :roll:
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Daniel schreef: do 19 nov 2020, 17:20 Het kan inderdaad, maar is niet zo zinvol in de buitenlucht waar aerosolen zo wegwaaien. Naast dat nogal wat bushaltes gewoon onderdeel van de stoep zijn. Dan zou iedereen die er langs loopt ook even een paar seconden en mondkapje op moeten?
Artikel 2a.1 Mondkapjesplicht in publieke binnenruimten, stationsgebouwen en
luchthavens
1. Personen van dertien jaar en ouder dragen een mondkapje in:
a. publieke binnenruimten;
b. een station, halteplaats, of een andere bij het openbaar vervoer behorende voorziening en
de daarbij behorende perrons, trappen, tunnels en liften, met uitzondering van de daar
gelegen besloten plaatsen;

en verder

Artikel 2a.4 Uitzondering beperking of ziekte
1. De verplichtingen in dit hoofdstuk gelden niet voor personen die vanwege een beperking of een
ziekte geen mondkapje kunnen dragen

(uit Regeling aanvullende mondkapjesverplichtingen covid-19)

Ik zie geen uitzonderingen voor personeel van bv. NS. Dus op het perron geen spatscherm?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Coronavirus

Bericht door Littlebusdriver »

Ik kan me nog steeds niet voorstellen wat een medische reden kan zijn voor het niet kunnen dragen van een mondneusmasker behalve het ontbreken van de oren beiderzijds.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Als je het heel graag wil weten mag je me een bericht sturen, maar met alle kwakzalvers en Coronagestapos hier voel ik niet de behoefte om dat hier openbaar neer te kwakken.

Maar zoals ik al zei is mijn behandelend arts met mij van mening dat ik geen mondkapje kan dragen.
WSM schreef: do 19 nov 2020, 18:33(uit Regeling aanvullende mondkapjesverplichtingen covid-19)

Ik zie geen uitzonderingen voor personeel van bv. NS. Dus op het perron geen spatscherm?
Was die uitzondering niet elders vastgelegd? Want in de trein is het nu al een plicht en loopt menig conducteur met een spatscherm. Of overtreden die allemaal al maanden stelselmatig de wet :') :X
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Die faceshields en doorzichtige mondkapjes zijn geen invulling van die wet. Met name de faceshields hebben een zeer geringe effectiviteit, juist omdat ze te open zijn aan de onderkant en zijkanten. De doorzichtige mondmaskers zijn juist weer te open aan de bovenkant.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Littlebusdriver schreef: do 19 nov 2020, 18:35 Ik kan me nog steeds niet voorstellen wat een medische reden kan zijn voor het niet kunnen dragen van een mondneusmasker behalve het ontbreken van de oren beiderzijds.
Jij werkte in de zorg toch?

De overheid ziet het als volgt:
"Artikelen 2a.4 tot en met 2a.8 Uitzonderingen
Op de verplichtingen in hoofdstuk 2a geldt een aantal uitzonderingen. Allereerst zijn personen
uitgezonderd die vanwege een beperking of ziekte geen mondkapje kunnen dragen, opzetten of
daarvan ernstig ontregeld kunnen raken (artikel 2a.4). Voorbeelden zijn personen die een
verminderde arm-of handfunctie hebben en daardoor geen mondkapje op kunnen zetten, personen
van wie de ademhaling te veel belemmerd wordt vanwege een longaandoening en personen met
zintuigelijke beperkingen die gebarentaal spreken. Ook kan gedacht worden aan personen met
(ernstige) brandwonden op hun gezicht waardoor geen mondkapje gedragen kan worden en
personen die vanwege een verstandelijke beperking of psychische aandoening ontregeld raken als
zijzelf een mondkapje dragen. Bij deze laatste groep is het ook mogelijk dat zij ontregeld raken als
hun begeleider een mondkapje draagt. In dat geval hoeft ook de begeleider geen mondkapje te
dragen. Hetzelfde geldt voor personen die samen zijn met iemand die afhankelijk is van nonverbale visuele signalen, bijvoorbeeld iemand die afhankelijk is van liplezen. Ook deze personen
hoeven geen mondkapje te dragen."
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

ArrivaBas schreef: do 19 nov 2020, 18:54 Die faceshields en doorzichtige mondkapjes zijn geen invulling van die wet. Met name de faceshields hebben een zeer geringe effectiviteit, juist omdat ze te open zijn aan de onderkant en zijkanten. De doorzichtige mondmaskers zijn juist weer te open aan de bovenkant.
Het is dan ook te gek voor woorden dat reizigers allemaal braaf een mondkapje op moeten en het NS-personeel ondertussen met alleen een faceshield op lekker iedereen kan besmetten.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Vind ik ook raar en blijkbaar het personeel bij de RET ook, want daar zijn steeds meer conducteurs overgestapt naar een normaal masker. Maar ja, er zijn ondertussen wel meer rare regels die ik niet snap. Zijn kerken bijvoorbeeld grondwettelijk ook uitgesloten van de mondkapjesplicht?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Los daarvan geldt de grondwet voor kerken een groot beetje meer dan voor de rest van Nederland.

Bizar.

Pas na het zingen de kerk uitgaan en ondertussen lekker elkaar besmetten.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door cassie127 »

De politie mag inderdaad niet zomaar een kerk of ander geloofsbrieven binnenvallen als ik mij niet vergis. Dus controle lijkt daar al lastig te zijn
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Ze mogen ook niet "zomaar" een huis of bedrijf binnenvallen toch?

Al hebben kerken inderdaad een stuk meer bescherming, kerkelijk asiel enzo.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 137
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Coronavirus

Bericht door Willem »

Vergis je niet in de vrijheid van de kerk.

Die komen met maximaal 30 personen samen. En dragen bij binnenkomst en het weer naar buiten gaan een mondkapje.
In de ruime omgeving van een kerkganger zit niemand vanwege de 1,5 meter afstand. Zingen, vroeger een normaal onderdeel van de dienst, gebeurt niet meer. Daardoor kan immers, via aerosolen, het virus worden overgedragen. En dus speelt het orgel de melodie terwijl de aanwezigen in stilte de tekst van het lied geprojecteerd zien.

Ook kerken doen dus hun ding.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5268
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Lijn 45 »

1. Personen van dertien jaar en ouder dragen een mondkapje in:
een station, halteplaats, of een andere bij het openbaar vervoer behorende voorziening en
de daarbij behorende perrons, trappen, tunnels en liften, met uitzondering van de daar
gelegen besloten plaatsen;
Dus als ik bij een wandeling door de buurt langs een bushalte (met een abri) loop moet ik voor die paar meter een mondkapje op? :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Ik denk dat je nog geen kennis hebt gemaakt met het fenomeen dat predikant Anthonie Kort heet. Die verwelkomt elke zondag tijdens drie diensten nog steeds honderden mensen, en dat is geen probleem want Corona is volgens een brief die hij naar de gemeente Krimpen aan den IJssel stuurde een actie van God om af te rekenen met homoseksualiteit, abortus en euthanasie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Wat is religie toch een prachtig iets *O* :')
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Lijn 45 schreef: do 19 nov 2020, 21:37
1. Personen van dertien jaar en ouder dragen een mondkapje in:
een station, halteplaats, of een andere bij het openbaar vervoer behorende voorziening en
de daarbij behorende perrons, trappen, tunnels en liften, met uitzondering van de daar
gelegen besloten plaatsen;
Dus als ik bij een wandeling door de buurt langs een bushalte (met een abri) loop moet ik voor die paar meter een mondkapje op? :roll:
Dat lijkt mij niet de bedoeling. Maar wel een mondkapje opdoen als je bij de halte staat te wachten op de bus of tram.

Of mag je het mondkapje opdoen als je de bus / tram binnenstapt?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

:X :roll:

Het antwoord op die vraag staat LETTERLIJK in je quote :')
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 169 gasten