Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Precies. En het zou best eens kunnen zijn dat we nog geheel volgend jaar en een deel van 2022 met de gevolgen van deze pandemie te maken hebben / krijgen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6468
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

WSM schreef: za 21 nov 2020, 13:17 Waarom zou een gezond iemand zich zo moeten beperken?
Je kunt je ook voorstellen dat kwetsbare groepen beter beschermd worden. Bijvoorbeeld door mensen met gezondheidsaandoeningen of zware obesitas verplicht thuis te laten blijven.
Ik denk dat meer dan de helft van mijn collega's en ikzelf in de risicogroep vallen. We kunnen ons lab wel sluiten dan en dus ook geen coronatesten meer uitvoeren.

Mensen in de risicogroep zijn niet alleen ouderen die de hele dag binnen zitten hè.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Zelf zit ik al sinds half maart thuis omdat ik kwetsbaar ben qua gezondheid. En ik val niet onder de ouderen. Dus een vaccinatie zal ook voor mij zeer welkom zijn. Dan kan ik mijn sociale leven (denk aan vrijwilligerswerk, hobby's en sport) weer oppakken.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8848
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Als de opkomende vaccins inderdaad nog binnen enkele weken goedgekeurd worden, en er gelijk ingeënt kan worden. zie ik het qua coronabeperkingen iets rooskleuriger in. Het RIVM verwacht dat er in het eerste kwartaal al drieënhalf miljoen kwetsbaren gevaccineerd kunnen zijn. Dat is 70% van de gehele kwetsbare groep in Nederland. Het VK trekt zelfs slechts enkele maanden uit voor het inenten van het voltallige Britse volk (bijna 60 miljoen mensen!).
Pas daarna zou je er aan kunnen denken de beperkingen stapsgewijs op te heffen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van elke maand op de eerste dag versoepelingen gedurende drie maanden tot een half jaar, afhankelijk van de bereidheid tot vaccinatie en de snelheid waarmee het volk wordt ingeënt.
Ik zat zelf te denken aan de volgende routekaart:
  • De mondkapjesplicht in publieke binnenruimtes wordt weer omgezet in een advies. Het aantal soorten binnenruimtes wordt stapsgewijs afgeschaald, waarbij de mondkapjes in drukke ruimtes zoals scholen, stations en supermarkten als laatste worden afgeschaft.
  • Ook in het OV worden de mondkapjes pas bij de laatste stap afgeschaft.
  • Het MBO en hoger onderwijs wordt geleidelijk weer naar school verplaatst, al is het mogelijk dat bepaalde colleges en tentamens permanent (thuis) online gegeven zullen worden.
  • Het alcoholverbod wordt stapsgewijs verlaat en uiteindelijk opgeheven. Ik dacht zelf aan stappen van twee uur.
  • De horeca kan grotendeels weer open. Wel nog gezondheidscheck en/of sneltest bij binnenkomst.
  • Grote evenementen zijn bij de laatste stap mogelijk, maar tot ook grote delen van de niet-kwetsbaren gevaccineerd zijn wel een sneltest vooraf.
  • Bij de laatste stap versoepelingen vervallen uiteraard vrijwel alle resterende beperkingen.
Wees niet bang om mijn voorstel aan te vullen en te corrigeren. *O*
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6468
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Ik zou zo graag weer eens mijn vriendinnen willen knuffelen en wat zorgelozer mensen thuis uitnodigen.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

ArrivaBas schreef: za 21 nov 2020, 15:11 Wees niet bang om mijn voorstel aan te vullen en te corrigeren. *O*
Bij deze als aanvulling: anderhalve meter _buiten_ zo snel mogelijk van tafel, op zijn laatst in het voorjaar.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Daantje schreef: za 21 nov 2020, 14:50 Ik denk dat meer dan de helft van mijn collega's en ikzelf in de risicogroep vallen. We kunnen ons lab wel sluiten dan en dus ook geen coronatesten meer uitvoeren.

Mensen in de risicogroep zijn niet alleen ouderen die de hele dag binnen zitten hè.
Als er hier een goed beleid voor is kan er eventueel in een later moment gekeken worden naar versoepelingen voor bepaalde groepen. De goeden moeten maar onder de kwaden lijden, dat is het uitgangspunt van het corona-beleid. Zoals het nu gaat is het gewoon niet goed genoeg en heeft het virus te veel vrij spel op deze groepen die uiteindelijk in het ziekenhuis, de IC en tussen zes plankjes belanden.

Ook zojuist bij het boodschappen doen gezellige samenscholingen van scootmobielen en rollators in het winkelcentrum op het drukste moment van de dag. Anderhalve meter? Nog nooit van gehoord. Dit kan echt niet en moet kei- en keihard aangepakt worden.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

De snelheid van vaccineren zal natuurlijk ook wel afhangen van de hoeveelheid goedgekeurde vaccins. Op dit moment naderen twee vaccins de eindstreep (Moderna en Pfizer), maar ook van de vaccins van AstraZeneca en Johnson&Johnson worden de resultaten van de Fase 3-proeven voor het einde van het jaar verwacht. Als ook die veelbelovend zijn heb je veel sneller een stroom aan vaccins op de markt, en kun je dus sneller inenten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

In de supermarkten is inderdaad nog veel voor verbetering vatbaar. Iets waar Mark Rutte nog op wees.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Z2N schreef: za 21 nov 2020, 15:55 De snelheid van vaccineren zal natuurlijk ook wel afhangen van de hoeveelheid goedgekeurde vaccins. Op dit moment naderen twee vaccins de eindstreep (Moderna en Pfizer), maar ook van de vaccins van AstraZeneca en Johnson&Johnson worden de resultaten van de Fase 3-proeven voor het einde van het jaar verwacht. Als ook die veelbelovend zijn heb je veel sneller een stroom aan vaccins op de markt, en kun je dus sneller inenten.
Dat is inderdaad een van de onzekerheden waar we mee zitten. Mochten die twee vaccins ook raak zijn dan versneld dat proces ook enorm natuurlijk.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

En dan nog hangt het af van hoe geschikt welk vaccin voor welke doelgroep is. Je kunt wel drie vaccins hebben, maar als die allemaal vooral goed bij ouderen blijken te werken heb je er alsnog niet veel aan om massaal iedereen te vaccineren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Zelfs in dat nogal extreme geval zal vaccinatie evengoed een enorme afname in sterfgevallen betekenen en de druk op de IC's verlichten, waarmee de angel wel zo'n beetje uit de pandemie is. Maar dat is vooral hypothetisch: als de vaccins zo selectief zouden zijn zouden er geen effectiviteitspercentages van boven de negentig genoemd worden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Coronavirus

Bericht door Hainje »

Voor de meesten wellicht al bekend, maar hieronder een linkje naar een uitleg waarom we zo snel een vaccin kunnen hebben.

https://berthub.eu/articles/posts/patri ... a-vaccins/
🍉
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6468
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Ouderen hebben een afweersysteem dat minder goed werkt en dus hebben ze over het algemeen ook een minder goede antistofrespons op vaccinatie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Coronavirus

Bericht door Wubbo »

WSM schreef: za 21 nov 2020, 13:53 Een vaccin zal nooit 100% werkzaam zijn. Daarnaast is het ook maar de vraag of voldoende mensen bereid zijn om een vaccin te nemen. Bovendien is er weinig bekend over mogelijke schadelijke bijwerkingen van een eventueel vaccin.
Er is ook erg weinig bekend over mogelijke schadelijke bijwerkingen van Covid-19 op de langere termijn. Z2N is niet de enige die gezond was en nu maanden bezig is met revalideren door Covid, ik zie dat bij collega's ook gebeuren. En ook die vallen niet in welke risicogroep dan ook.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Coronavirus

Bericht door Chrysa »

ArrivaBas schreef: wo 18 nov 2020, 18:06 Dat zijn best slappe criteria voor quarantaineplicht. Het aantal besmettingen per 100.000 ligt bijna vijf keer zo hoog als Nederland.
Logisch toch? Als je land een puinhoop is is er geen extra risico als mensen uit het buitenland binnenkomen.

Hier in Lausanne is amper wat van het virus te merken, alleen de mondkapjes en de horeca gaat om 23:00 dicht. Ook op straat en in de winkelcentra is het vrij druk, zeker nu Genève alle niet- essentiële winkels heeft gesloten. Ook zie ik nog ramvolle bussen en metro's voorbij komen, de hele dag door.

Ruimere openingstijden voor de supermarkten zou welkom zijn, hier gaat alles nog ouderwets om 19:00 dicht, zaterdag 18:00 en zondag is alles dicht. Het gevolg is dus dat na werktijd alle supermarkten overspoeld worden, en alles voor de zondag ook nog op zaterdag gehaald moet worden en het dus ook hartstikke druk is.
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Het aantal besmettingen stijgt weer in Nederland. Dus vraagt Mark Rutte zich af of er versoepelingen kunnen komen met de feestdagen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Het is eerder een afvlakkende daling, we hebben nu steeds een halve week langzame toename en op de dagen na het weekend een redelijke afname.
Daarom zeggen die dagcijfers dus zo weinig: die zijn afhankelijk van hoe de uitgevoerde testen over de week verdeeld zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Welke afname? Deze hele week is verloren, we zitten dit weekend weer op het niveau van vorig weekend. Blijkbaar zijn de effecten van de maatregelen uitgewerkt, dus dan moet het wellicht maar een tandje strenger in plaats van soepeler.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Helaas wel. Het worden dus geen feestelijke dagen aan het eind van het jaar. :cry:
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Suus schreef: zo 22 nov 2020, 10:38 Welke afname? Deze hele week is verloren, we zitten dit weekend weer op het niveau van vorig weekend. Blijkbaar zijn de effecten van de maatregelen uitgewerkt, dus dan moet het wellicht maar een tandje strenger in plaats van soepeler.
Totaal over de afgelopen 7 dagen zijn er minder positieve testuitslagen dan in de 7 dagen daarvoor. Daarnaast wil het RIVM maar één keer per week vertellen hoeveel mensen er getest zijn, hetgeen ook een belangrijke parameter is in de beoordeling van de positieve testuitslagen.

En anders gooien we de bibliotheken en musea maar weer dicht, want dat werkte goed.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Bibliotheken en muziekscholen mogen wat mij betreft wel open blijven. Musea en dierentuinen kunnen van mij wel weer als het nodig is dicht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Precies dat WSM, en we zien nu al meerdere weken achter elkaar dat het aantal besmettingen dat op zondag, maandag en dinsdag gemeld wordt laag is en er dan op woensdag t/m zaterdag weer een stijging volgt.
In de weekupdate van afgelopen dinsdag waren er 37.706 besmettingen, voor de daaropvolgende week zitten we op dit moment op een totaal van 22.420. Bij voortzetting van de trend van lage aantallen meldingen vandaag, morgen en overmorgen kom je dus net onder het aantal van vorige week uit. Vandaar ook dat ik het als een afvlakkende daling benoemde, wat overigens een volstrekt normaal iets is bij zaken die exponentieel verlopen.

Pas als de stijging door zou zetten met het huidige weekgemiddelde komen we hoger uit dan afgelopen dinsdag, maar dat zou ik niet verwachten gezien we komende week juist de eerste effecten zouden moeten gaan zien van de twee weken verscherpte maatregelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5649
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

WSM schreef: zo 22 nov 2020, 11:23 (..)

En anders gooien we de bibliotheken en musea maar weer dicht, want dat werkte goed.
Hoezo? Die zijn pas een paar dagen weer open, kan je dus nog niks van zeggen of dat wel of niet goed werkte..


en-es schreef:In de supermarkten is inderdaad nog veel voor verbetering vatbaar. (..)
Wat kan er verbeterd worden dan? Mondneusmaskers dichtheid zit toch wel op 99%, voor wat ik waarneem.
Het single winkelen kan misschien nog wat strakker.. maar of dat de pis nou lauw maakt?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Coronavirus

Bericht door Wubbo »

Het is nu 2,5 week geleden dat de musea etcetera dicht moesten, dan zouden daarvan de effecten toch zo'n beetje nu zichtbaar moeten zijn? Daar zie ik nog weinig van moet ik zeggen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten