Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Naast de Britse is er nu ook een besmettelijker Afrikaanse variant opgedoken. Daar valt niet tegenop te enten. Rutte zei het al: dit is het nieuwe normaal. Periodieke versoepelingen zullen de uitzondering vormen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Als je zo'n uitspraak doet is het wel prettig om te weten waarop je dat baseert, er is nog geen onderzoek beschikbaar waarin het effect van de vaccins op deze specifieke mutaties bekeken wordt. Er zijn al 3300 mutaties bekend van het virus sinds maart, eerder was er ook geen reden voor paniek.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Ab Osterhaus pleit inmiddels voor strengere, langdurige maatregelen. Ik kan het daar alleen maar mee eens zijn.

Er begint toch een soort sentiment te ontstaan dat het met die prikken allemaal wel voorbij zal zijn. Maar dat is helemaal niet waar. Ook de WHO zegt dat vaccins een aanvulling op de maatregelen zijn, geen vervanging ervan. Hygiënemaatregelen, afstand houden en andere restricties zullen dus gewoon nodig blijven.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Alargule schreef: vr 08 jan 2021, 17:28 Naast de Britse is er nu ook een besmettelijker Afrikaanse variant opgedoken. Daar valt niet tegenop te enten.
Zolang alle mutaties zich aan hetzelfde eiwit hechten (en daar lijkt het voorlopig wel op) heeft inenten wel degelijk nut (voor een zeer groot deel).
Op den duur zal daarnaast groepsimmuniteit ontstaan, waardoor kleine brandhaarden snel zullen uitdoven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Ja, die veelgeprezen groepsimmuniteit. Er komt in de praktijk helaas weinig van terecht, met genoeg verhalen van mensen die al twee of zelfs drie keer ziek zijn geweest.

Op de langere termijn zal corona endemisch worden, zoals de griep. Die heeft in het recente verleden ook flink wat ellende onder kwetsbaren aangericht, al was dat toen vooral onzichtbaar leed. Met de huidige ervaringen valt toch wel te verwachten dat overheden eerder naar strengere maatregelen zullen grijpen bij nieuwe oplaaiingen van corona. En die gaan er komen. Wen er maar aan.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Ik hoop toch dat er ooit weer een tijd komt dat ik weer iemand mag knuffelen -0- en sporten en met meer dan twee mensen afspreken
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Baseer je zulke uitspraken nog op iets anders dan een onderbuik Alargule? Want uitspraken doen over de langere termijn zijn niets waard als je ze niet ergens op baseert.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Volgens mij heb ik Ab Osterhaus en de WHO toch met name genoemd? In hoeverre zij vanuit de onderbuik spreken durf ik uiteraard niet te zeggen. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat het geval is.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3463
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Het positieve en negatieve nieuws over het inenten wisselen elkaar nu zo snel af dat ik maar gewoon even mijn kop in het zand steek. Dat de vooruitzichten zonniger zijn dan twee, drie maanden geleden is voor mij al een enorme opsteker.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Ik weet niet in welk land jij woont, maar hier in Nederland staan de zaken er een stuk minder zonnig voor dan twee, drie maanden terug. En dat ligt niet alleen aan de grijze nepwinter.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Alargule schreef: vr 08 jan 2021, 18:26 Volgens mij heb ik Ab Osterhaus en de WHO toch met name genoemd? In hoeverre zij vanuit de onderbuik spreken durf ik uiteraard niet te zeggen. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat het geval is.
Nou ja, een uitspraak als "in de toekomst zal corona endemisch worden" mag je best refereren, of zeg dan ten minste dat je dat denkt. Want nu noem je dat als een feit, zonder te zeggen wie dat onderzocht heeft en waarop dat dan dus gebaseerd is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Dat lees jij erin.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Wat is die uitspraak nou, een feit of een mening? En als het een feit is, volgens wie en waarom?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Coronavirus

Bericht door Post »

Alargule schreef: vr 08 jan 2021, 18:39 Ik weet niet in welk land jij woont, maar hier in Nederland staan de zaken er een stuk minder zonnig voor dan twee, drie maanden terug. En dat ligt niet alleen aan de grijze nepwinter.
Waar dan wel aan? En volgens mij ging het 3 maanden geleden ook al niet echt lekker, alleen met het vaccineren is er gelukkig wel verbetering op komst. En ja ook ik weet dat we er nog niet zijn, maar ik zie het ondanks alles wel positief in.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Het is inderdaad niet zo dat je de dag na je vaccinatie het leven kan vieren, dat kan pas op zijn vroegst drie weken na de tweede prik. Vooralsnog houdt Nederland het prikschema met de tweede prik na drie weken in stand, dat doen veel andere landen niet.

De vraag is inderdaad wel of de immuniteit die je krijgt van het vaccin vroeg genoeg ingrijpt om verspreiding helemaal te voorkomen of dat je toch nog besmettelijk kan zijn maar door het vaccin tegelijkertijd amper ziekteverschijnselen ervaart. Dat is nog niet helemaal duidelijk, maar ik kan mij niet voorstellen dat wetenschappers dat nu niet aan het uitzoeken zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Alargule schreef: vr 08 jan 2021, 18:26 Volgens mij heb ik Ab Osterhaus en de WHO toch met name genoemd? In hoeverre zij vanuit de onderbuik spreken durf ik uiteraard niet te zeggen. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat het geval is.
De bangmaakpropaganda van de firma vaccin & co moet natuurlijk wel doorgaan. En Osterhaus ondertussen lekker zijn zakken vullen.

Succes met bang zijn en thuisblijven in elk geval!
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef: vr 08 jan 2021, 19:00 Het is inderdaad niet zo dat je de dag na je vaccinatie het leven kan vieren, dat kan pas op zijn vroegst drie weken na de tweede prik. Vooralsnog houdt Nederland het prikschema met de tweede prik na drie weken in stand, dat doen veel andere landen niet.
Je heb toch niet bij alle vaccins twee prikken nodig? Of ... heb ik iets gemist?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Nee, maar bij beide vaccins die tot nu toe zijn goedgekeurd en het AstraZeneca-vaccin dat waarschijnlijk later deze maand goedgekeurd gaat worden heb je wel twee prikken nodig.

De andere vaccins zullen waarschijnlijk later komen. Er was vrij hoog opgezet op het Sanofi-vaccin, dat slechts een prik nodig heeft, maar dat lijkt ernstig vertraagd. Sanofi probeert nu om productiecapaciteit vrij te spelen voor de al goedgekeurde vaccins, zodat die sneller en in grotere hoeveelheden geleverd kunnen worden zodat in ieder geval Europese landen het tijdsschema kunnen volhouden.
Laatst gewijzigd door Suus op vr 08 jan 2021, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10544
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

ODRAIL schreef: vr 08 jan 2021, 19:19 Je heb toch niet bij alle vaccins twee prikken nodig? Of ... heb ik iets gemist?
En hoeveel vaccins werden er op dit moment in Nederland ook al weer gebruikt...?

Het schijnt dat Sanovi bezig is met een éénpriksvaccin, maar daar zijn wat kinken in de kabel gekomen. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat vaccin voor herfst 2021 beschikbaar is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Voor de griepprik heb je de eerste keer dat je die krijgt ook twee injecties nodig dus zo raar is het niet. Bijna geen enkel vaccin beschermt langdurig na slechts één injectie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Zowel procentueel als in absolute aantallen zijn er nu meer Nederlanders dan Fransozen die een eerste prik hebben gehad. En Frankrijk begon op Tweede Kerstdag met prikken :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Coronavirus

Bericht door Klaasje »

Ik geloof wel dat de vaccins niet voorkomen dat je besmettelijk bent. Het kan altijd beter uitvallen, dan valt het mooi mee. Maar hoe erg is verspreiding als mensen er nog nauwelijks ziek van worden door vaccinaties of natuurlijke immuniteit? Ik denk dat we een plezierige zomer tegemoet gaan. Misschien kan niet alles, maar dan wel zoveel dat het heel vrij voelt na deze winter.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Gaat niet op. Als mensen het virus toch blijven overdragen, zul je met precoronabewegingsvrijheid zelfs in combinatie met een dekking van 95% toch nog 5% van je bevolking hebben die ziek kan worden. Dat gaat over 850.000 mensen. Ter vergelijking: er zijn nu 172.000 besmettelijke mensen. Nu zal die 5% niet allemaal ziek worden, en niet allemaal gelijk, maar als het vaccin overdracht niet uitsluit, speel je met vuur als je de maatschappij weer open gaat gooien.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Klaasje schreef: vr 08 jan 2021, 19:54 Ik geloof wel dat de vaccins niet voorkomen dat je besmettelijk bent. Het kan altijd beter uitvallen, dan valt het mooi mee. Maar hoe erg is verspreiding als mensen er nog nauwelijks ziek van worden door vaccinaties of natuurlijke immuniteit? Ik denk dat we een plezierige zomer tegemoet gaan. Misschien kan niet alles, maar dan wel zoveel dat het heel vrij voelt na deze winter.
Inderdaad :pos: .

En het staat geradicaliseerde viruswappies natuurlijk volledig vrij om zichzelf 24/7 thuis op te sluiten.

Als straks iedereen die dat wil gevaccineerd is kunnen we niet verder gaan met het beschadigen van de samenleving omwille van een paar bange mensen.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Geradicaliseerde viruswappies staat het ook geheel vrij op pannetjes bij de Hofvijver te gaan lopen slaan. 't Is nog steeds een vrij land, al geloven sommigen dat dit allemaal een complot is van Rutte om de samenleving te knechten.

En we kunnen inderdaad niet verder gaan met het nodeloos schaden van de volksgezondheid omwille van een paar bange egoïsten...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 77 gasten