Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2836
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

trolly schreef: zo 17 jan 2021, 19:25 Maar je geklaag erg serieus nemen lukt me helaas niet :')
Gelijkspel. Want omgekeerd kan ik diegene niet erg serieus nemen die erover klagen, dat behalve hunzelf zich "niemand" aan de maatregelen houdt en sowieso de beperkingen nog steeds niet hard genoeg zijn en de bijwerkingen van de maatregelen zijn natuurlijk ook te verwaarlozen want alles moet zich onder de strijd tegen corona schikken. Daar vraag ik me dan af, of deze mensen in hun vorige leven kluizenaren waren zonder behoefte naar een gewone leven, sociale contacten, .....
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Je weet dat er wereldwijd een eng, zeer besmettelijk virus rondwaart he? Waar naar schatting 1 % van de besmette mensen aan overlijdt?

Het blijft me toch weer verbazen dat de discussie altijd maar weer gaat over hoe erg die maatregelen wel niet zijn. De werkelijke vijand is allang uit het oog verloren...
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Als de maatregelen niet onevenredig hard zouden treffen wel. Je pakt er 25 om er 1 te beschermen. Ik weet niet of dat helemaal de boel waard is. Als ik kijk naar mijn leeftijdsgroep dan zijn de gasten die overlijden zwaar ziek of hebben ze afwijkende cellen. Ze weg zetten als janktrutten vind ik een beetje dom eerlijk gezegd. Werkt ook niet in het creëren van gemeenschapszin
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Zucht.

Het is een beetje als willen redeneren met klimaatontkenners of creationisten. Heeft geen zin, andere golflengte.

Veel succes nog met de lockdown.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Je preekt voor eigen parochie en bent blind voor neveneffecten. Volgevreten op eigen bank met minder verregaande gevolgen dan mensen die er wel tegenaan lopen die je afwimpelt met een zucht. Kijk ik kan het voorstellen dat als je een goedbetaald baan hebt, er minder gevolgen in je leven zijn die lockdown niet eens zo heel rampzalig uitpakt. Maar er zitten wel nevengevolgen aan als werkloosheid, economische schade en geestelijke schade. Door die met een hooghartige zucht af te doen veroorzaak je juist meer tweespalt in de samenleving, en zorg je voor nog meer mensen die als Z2N eindigen. Iets wat we absoluut niet willen lijkt mij. Toon begrip en houd je hooghartigheid thuis. Alargule.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Met mensen die oprecht geloven dat de maatregelen 25 keer zo erg zijn als corona zelf, kan en wil ik - helaas voor jou - geen discussie aangaan. Dat heb ik in het verleden met klimaatontkenners en creationisten geprobeerd, en dat eindigde niet leuk. Ik heb best wel wat begrip en geduld, maar er komt een punt waarop ik me besef dat in gesprek gaan geen zin meer heeft. Alle mensen die nu corona nog bagatelliseren, reken ik daaronder.

De maatregelen mag je kut vinden; dat vind ik ze ook. Maar ik besef me dan iedere keer maar weer wat de werkelijke vijand is: het virus. Niet de maatregelen. Doe ik dat niet, dan eindig ik zoals Jef, of de wappies op het Museumplein, of de oud-arts hieronder (waarschuwing: schokkende beelden):

https://twitter.com/Topdob11/status/135 ... 73346?s=20
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2836
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Jaja, wij weten het inmiddels allemaal. Iedereen die wat klimaatbescherming betreft niet zo radicaal is als Greta & Co. is automatisch een "klimaatontkenner" en iedereen die niet 100% eens met de corona-maatregelen is, is automatisch een "corona-verloochenaar"....

Zucht! :roll:
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Dat is niet wat ik zeg. Iemand die beargumenteerd zijn twijfels bij bepaalde maatregelen uit: helemaal prima. Maar als het uitgangspunt al bestaat uit het virus bagatelliseren of de maatregelen sterk overdrijven, ben je bij mij aan het verkeerde adres.

Laat er geen misverstand over bestaan: het is vreselijk als je als gevolg van de maatregelen zonder werk komt te zitten, vereenzaamt, of psychische klachten krijgt. Maar dat ligt niet alléén aan de maatregelen, anders zou iedereen in Nederland hetzelfde ervaren. Het is de wisselwerking tussen individuele uitgangspositie en de aard van de maatregelen. Ben je horeca-ondernemer, zit je aan de onderkant van de arbeidsmarkt, of was je al alleenstaand, dan heb je pech. Aan de overheid dus ook de taak om er alles aan te doen die mensen te steunen, wat gelukkig ook gebeurt.

Maar hoe erg de situatie in individuele gevallen ook mag zijn: het is nog altijd minder dan de goeddeels aan het zicht onttrokken ellende die zich momenteel in ziekenhuizen, verpleeghuizen en verzorgingshuizen voltrekt, of het verborgen leed van de nabestaanden van coronaslachtoffers, of het leed van hen die na een ernstige besmetting nog steeds met ernstige klachten rondlopen. Maar ja, dat is allemaal niet zo zichtbaar en (in)voelbaar voor de meerderheid (gelukkig), die de maatregelen om die ellende onder controle te houden wél iedere dag aan den lijve ondervindt.

Dat zal dan ook wel de reden zijn dat een klein maar luid deel van de bevolking zich zo tegen die maatregelen verzet.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Bagatelliseren is anders dan kritisch zijn. Daar zit nog een heel groot grijs gebied tussen. (A)

Er komt een punt aan dat het middel (de lockdown) erger wordt dan de kwaal (het virus). Daarom is er ook zo veel weerstand tegen de avondklok, zelfs onder burgemeesters (al zal het hun vooral gaan om het handhaven daarvan). Daarnaast worden er steeds meer vraagtekens gezet bij de vraag of die mutaties daadwerkelijk veel besmettelijker zijn. Zeker bij de Britse variant is er veel ruis, want die mutatie had vrij baan doordat er voor kerst behoorlijk versoepeld is in Groot-Brittannië en Ierland, terwijl het West-Europese vasteland juist in lockdown ging. Pubs waren open en er waren nauwelijks regels omtrent thuisbezoek.
Ik ben het met je eens dat het nu niet verstandig is om veel te versoepelen, maar zaken als bepaalde contactberoepen (denk aan kappers en rijscholen) kunnen onder voorwaarden wel weer open wat mij betreft. In deze sectoren waren de getroffen voorzorgsmaatregelen al streng. Zowel in de kapperszaak als de lesauto waren mondkapjes verplicht. Sterker nog: Toen ik in juni heb afgereden waren mondkapjes al verplicht bij zowel het CBR als mijn rijschool. De rijschoolbranche was dus zelfs (deels) nog eerder dan het openbaar vervoer met het verplichten van mondkapjes.
We hebben zeker nog een lange weg te gaan, maar zeker niet zo lang als jij ons wilt voorspiegelen. Er zal vast meer kunnen zodra de zorgmedewerkers, bewoners van verpleeghuizen en andere kwetsbaren gevaccineerd zijn. Die klus wil de GGD in de lente afgerond hebben. Het vaccin van Pfizer dat ze in deze groepen gebruiken is zo effectief, dat het zelfs overdracht van het virus voorkomt. Naar verwachting komt de EMA over anderhalve week met een oordeel over het Oxford-vaccin. Zodra deze en masse geleverd wordt, kunnen we als een malle ook de minder kwetsbare groepen gaan vaccineren en zijn die miljoen prikken per week haalbaar.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Ik hoop van ganser harte dat het vaccin ons de broodnodige verlichting gaat brengen, zodanig dat een 'normaal' leven zonder noemenswaardige beperkingen weer mogelijk wordt. We gaan het zien. Maar we zullen nog even geduld moeten hebben, en ons moeten voorbereiden op verslechteringen in de huidige situatie.

Verder schetst je post precies het verschil tussen beargumenteerde kanttekeningen plaatsen en virusbagatelliseren waar ik het eerder over had.

Ondertussen lijkt het OMT wel overtuigd van de ernst van de Britse mutatie:

https://nos.nl/artikel/2364870-grote-zo ... nemen.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Jef400 schreef:Je preekt voor eigen parochie en bent blind voor neveneffecten. Volgevreten op eigen bank met minder verregaande gevolgen dan mensen die er wel tegenaan lopen die je afwimpelt met een zucht. Kijk ik kan het voorstellen dat als je een goedbetaald baan hebt, er minder gevolgen in je leven zijn die lockdown niet eens zo heel rampzalig uitpakt. Maar er zitten wel nevengevolgen aan als werkloosheid, economische schade en geestelijke schade. Door die met een hooghartige zucht af te doen veroorzaak je juist meer tweespalt in de samenleving, en zorg je voor nog meer mensen die als Z2N eindigen. Iets wat we absoluut niet willen lijkt mij. Toon begrip en houd je hooghartigheid thuis. Alargule.
Wat staat hier eigenlijk? Je vindt de lockdown vervelend maar we moeten wel meer patiënten zoals Z2N voorkomen? Ik ben een beetje de draad kwijt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4449
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Jesse Klaver wil liever een vliegverbod dan een avondklok.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Suus schreef: ma 18 jan 2021, 08:37
Jef400 schreef:Je preekt voor eigen parochie en bent blind voor neveneffecten. Volgevreten op eigen bank met minder verregaande gevolgen dan mensen die er wel tegenaan lopen die je afwimpelt met een zucht. Kijk ik kan het voorstellen dat als je een goedbetaald baan hebt, er minder gevolgen in je leven zijn die lockdown niet eens zo heel rampzalig uitpakt. Maar er zitten wel nevengevolgen aan als werkloosheid, economische schade en geestelijke schade. Door die met een hooghartige zucht af te doen veroorzaak je juist meer tweespalt in de samenleving, en zorg je voor nog meer mensen die als Z2N eindigen. Iets wat we absoluut niet willen lijkt mij. Toon begrip en houd je hooghartigheid thuis. Alargule.
Wat staat hier eigenlijk? Je vindt de lockdown vervelend maar we moeten wel meer patiënten zoals Z2N voorkomen? Ik ben een beetje de draad kwijt.
Dat we het met elkaar moeten doen en wederzijds begrip daarvoor een vereiste is. Iedereen in hokjes plaatsen en cynisch kijk mij gelijk hebben roepen helpt daar niet bij.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Alargule schreef: ma 18 jan 2021, 08:16 Dat is niet wat ik zeg. Iemand die beargumenteerd zijn twijfels bij bepaalde maatregelen uit: helemaal prima. Maar als het uitgangspunt al bestaat uit het virus bagatelliseren of de maatregelen sterk overdrijven, ben je bij mij aan het verkeerde adres.

Laat er geen misverstand over bestaan: het is vreselijk als je als gevolg van de maatregelen zonder werk komt te zitten, vereenzaamt, of psychische klachten krijgt. Maar dat ligt niet alléén aan de maatregelen, anders zou iedereen in Nederland hetzelfde ervaren. Het is de wisselwerking tussen individuele uitgangspositie en de aard van de maatregelen. Ben je horeca-ondernemer, zit je aan de onderkant van de arbeidsmarkt, of was je al alleenstaand, dan heb je pech. Aan de overheid dus ook de taak om er alles aan te doen die mensen te steunen, wat gelukkig ook gebeurt.

Maar hoe erg de situatie in individuele gevallen ook mag zijn: het is nog altijd minder dan de goeddeels aan het zicht onttrokken ellende die zich momenteel in ziekenhuizen, verpleeghuizen en verzorgingshuizen voltrekt, of het verborgen leed van de nabestaanden van coronaslachtoffers, of het leed van hen die na een ernstige besmetting nog steeds met ernstige klachten rondlopen. Maar ja, dat is allemaal niet zo zichtbaar en (in)voelbaar voor de meerderheid (gelukkig), die de maatregelen om die ellende onder controle te houden wél iedere dag aan den lijve ondervindt.

Dat zal dan ook wel de reden zijn dat een klein maar luid deel van de bevolking zich zo tegen die maatregelen verzet.
Wat dus in het onderwijst niet gebeurt. Door flexibel werk geen recht op uitkeringen. Geen compensatie voor verminderde onderwijskwaliteit en even sociaal doen met een paar man is er ook niet bij. Moet ik nu ook gaan zuchten?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Ik ken de situatie in het onderwijs niet, en het lijkt mij voor de hand liggend dat er niet voor iedere getroffen doelgroep (al) een passende oplossing is. En misschien ook nooit gaat komen. Nogmaals: je zult maar ellendig hard door de maatregelen getroffen worden. Dat is vreselijk.

Maar we blijven hier maar voorbijgaan (bewust?) aan waar het werkelijk om draait in deze crisis: het virus. De maatregelen zijn daar een gevolg van. Die zijn bedoeld om dit virus onder controle te krijgen (zo goed en zo kwaad als dat gaat). Laten we hopen dat de toenemende vaccinatiegraad een steeds verder afbouwen van de maatregelen met zich meebrengt. Die verwachting is er wel.

En sociaal doen kun je vooralsnog nog steeds, maar met een beperkt aantal mensen. Doe ik ook.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Ik ook hoor. Maar het is voor een hoop mensen gewoon omschakelen van grote events naar een biertje doen met een vriend of vriendin. Gelukkig zijn er twee powerhouses van vaccins onderweg. Oxford in een dag of 11 als het goed is. Johnson en Johnson las ik ook wel een fijn bericht vandaag.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/N ... lB_article
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

Volgens AT5 gaat de Inspectie voor de Gezondheidszorg uitspraken onderzoeken van een arts die gisteren aanwezig was bij de demonstratie op het Amsterdamse Museumplein.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Dat was dezelfde meneer die 'duizenden' mondkapjesontheffingen zou tekenen, benieuwd wat die dan nog waard zijn... (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Zijn die überhaupt wat waard geweest dan?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Nee, in de huidige opzet niet. Maar dit soort casussen kunnen wel zorgen voor een publiek debat, waar dan weer mogelijk andere regels uit kunnen komen. Persoonlijk ben ik wel fan van de Schotse aanpak, waar mensen via 1 centraal punt van NHS Scotland een fysieke/digitale uitzonderingskaart kunnen aanvragen, dat geeft al wat meer waarde aan zo'n uitzondering dan een geplastificeerd velletje tekst.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Met een digitale aanvraag en dan in combinatie met het verwerken van gegevens uit het eigen medisch dossier?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Dat mag dan nog niet (Schotland heeft nog EU-dataverwerkingsregels die dat verbieden), maar misbruik van zo'n kaart is wel een misdrijf. En de politie heeft het recht om de data van de centrale website te gebruiken om een zaak tegen je op te bouwen (je moet voor een aanvraag aangeven dat je daadwerkelijk een geldige reden hebt, als je dat dan niet hebt is een rechtzaak snel af).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Ik zie dan liever dat het bewijs voortijdig wordt aangegeven. Scheelt weer met controles achteraf denk ik dan. Maar goed, centraal regelen zou fijn zijn. Niet dat je dan weer de volgelingen van Jan Huzen en masse achter medische dwaallichten aan ziet lopen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 32 gasten