Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

In Dordrecht zijn alle winkels behalve de Ap to Go gesloten. De AKO gedwongen, maar Smullers en De Broodzaak zijn ook al sinds half december gesloten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Sommige Smullers-filialen zijn zelfs al maanden gesloten. De Broodzaak in Dordrecht had overigens altijd al wat beperkte openingstijden vergeleken met andere stations.

Op station Amersfoort Centraal is trouwens ook alleen maar de Kiosk in de stationshal open en zijn de Kiosken op de perrons dicht, dus ook bij de winkels die wel tot NS behoren wordt er op de onkosten bespaard.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Dat is volgens mij overal zo: op Utrecht Centraal is sinds december alleen de Kiosk in de hal open.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Ik ben de gehele maand eigenlijk niet op Rotterdam Centraal geweest om de trein te pakken, ik zal vrijdag eens kijken hoe het daar is met de kiosken op de perrons.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Ik was 3 januari op Rotterdam Centraal en toen waren de Kiosken op de perrons ook gesloten.
Z2N schreef: zo 31 jan 2021, 15:10 en over het lot van de Swirls-winkels is op het forum al eerder gesproken.
Dit kan ik me niet herinneren. Heb je daar een link naartoe?
Werkte jij trouwens ook niet bij de Railcatering?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Die discussie gebeurde eind vorig jaar hier. ;)

En met een gebroken enkel zou het lastig door de trein lopen worden hoor. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3463
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

In Den Bosch is één kiosk open, de rest is gesloten en leeggeruimd.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3463
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

De basisscholen gaan begin februari opnieuw open.

https://nos.nl/artikel/2366804-kabinet- ... ngaan.html

Toch merkwaardig, gezien alle varianten die rondwaren. Maargoed, het belang van (fysiek) onderwijs kun je ook moeilijk overschatten.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Goed, we hebben dus een veel besmettelijker mutant die rap terrein wint, in maart waarschijnlijk tot een nieuwe piek gaat leiden, en in reactie daarop gaan de basisscholen open.

Ik volg het niet meer.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8839
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Het is niet eens zeker dat die mutaties besmettelijker zijn. Het RIVM baseert het aandeel van de Britse variant puur op basis van schattingen met een scheutje nattevingerwerk. Het probleem zit hem bij de media, die dit soort angstaanjagende berichten voor zoete koek nemen met het oog op de centen (want elke klik telt). Met de juiste maatregelen hebben ze zelfs in Londen een dalende trend voor elkaar gekregen voor deze besmettelijke mutatie. Het is bijna een ongeschreven regel dat een patiënt die te maken krijgt met een mutatie die besmettelijker is over het algemeen minder stevige klachten krijgt. Dodelijker stammen van virussen worden in de regel niet dominant, gezien een virus niets aan een dode gastheer heeft.
Zorgelijker vind ik de situatie in Portugal, waar van de 850 voor coronapatiënten gereserveerde IC-bedden nog maar zeven stuks beschikbaar zijn. De rest is allemaal bezet. Kanttekening is wel dat Portugal tijdens de eerste golf in de vorige winter minder zwaar getroffen is dan andere Europese landen. Het lijkt erop dat elk land ondanks alle maatregelen wel een keer in de knel komt met de zorgcapaciteit. Italië is relatief mild getroffen in de tweede golf, maar had een eerste golf van jewelste. Ook België en Tsjechië hebben na een zeer stevige piek de zaken redelijk op orde, waarbij ik mij in het geval van België afvraag of de subiet ingestelde grenssluiting wel zo effectief is, nu blijkt dat de controle op grensoverschrijdend reizen zo lek als een zeef is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Coronavirus

Bericht door Hainje »

Alargule schreef: zo 31 jan 2021, 18:28 Goed, we hebben dus een veel besmettelijker mutant die rap terrein wint, in maart waarschijnlijk tot een nieuwe piek gaat leiden, en in reactie daarop gaan de basisscholen open.

Ik volg het niet meer.
Het is dat ik geen geld heb, anders was ik voor een jaar naar Nieuw-Zeeland vertrokken. Want dat geklooi hier leidt toch alleen maar tot gedoe en daar hebben ze in ieder geval een premier zitten die van OP TIJD aanpakken weet.
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Alargule schreef: zo 31 jan 2021, 18:28 Goed, we hebben dus een veel besmettelijker mutant die rap terrein wint, in maart waarschijnlijk tot een nieuwe piek gaat leiden, en in reactie daarop gaan de basisscholen open.

Ik volg het niet meer.
Het is een belangenafweging wat erger is: mogelijk weer extra patiënten in het ziekenhuis of mogelijk een hele generatie kinderen met een leerachterstand.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Die afweging kan je alleen maken als er weer plek is in het ziekenhuis.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

ArrivaBas schreef: zo 31 jan 2021, 18:48 Het is niet eens zeker dat die mutaties besmettelijker zijn. Het RIVM baseert het aandeel van de Britse variant puur op basis van schattingen met een scheutje nattevingerwerk. Het probleem zit hem bij de media, die dit soort angstaanjagende berichten voor zoete koek nemen met het oog op de centen (want elke klik telt). Met de juiste maatregelen hebben ze zelfs in Londen een dalende trend voor elkaar gekregen voor deze besmettelijke mutatie. Het is bijna een ongeschreven regel dat een patiënt die te maken krijgt met een mutatie die besmettelijker is over het algemeen minder stevige klachten krijgt. Dodelijker stammen van virussen worden in de regel niet dominant, gezien een virus niets aan een dode gastheer heeft.
Zorgelijker vind ik de situatie in Portugal, waar van de 850 voor coronapatiënten gereserveerde IC-bedden nog maar zeven stuks beschikbaar zijn. De rest is allemaal bezet. Kanttekening is wel dat Portugal tijdens de eerste golf in de vorige winter minder zwaar getroffen is dan andere Europese landen. Het lijkt erop dat elk land ondanks alle maatregelen wel een keer in de knel komt met de zorgcapaciteit. Italië is relatief mild getroffen in de tweede golf, maar had een eerste golf van jewelste. Ook België en Tsjechië hebben na een zeer stevige piek de zaken redelijk op orde, waarbij ik mij in het geval van België afvraag of de subiet ingestelde grenssluiting wel zo effectief is, nu blijkt dat de controle op grensoverschrijdend reizen zo lek als een zeef is.
Daarom en er zijn momenteel twee vaccins waarmee geprikt wordt, een derde waar mee geprikt gaat worden, een vierde dat onderweg is waarmee iedereen in een aardig tempo geprikt zal gaan worden. We gaan richting een betere situatie. En laat de doemdenkers lekker gaan. [...]. Het is nog even doorbijten maar er komen betere tijden aan.
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 31 jan 2021, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: ingekort wegens op de man spelen
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

ArrivaBas schreef: zo 31 jan 2021, 18:48 Het is niet eens zeker dat die mutaties besmettelijker zijn. Het RIVM baseert het aandeel van de Britse variant puur op basis van schattingen met een scheutje nattevingerwerk. Het probleem zit hem bij de media, die dit soort angstaanjagende berichten voor zoete koek nemen met het oog op de centen (want elke klik telt).
Zoals ik eerder al schreef: Onze lokale krant had in dikke letters op de titel, dat de Britse variant in onze regio "grasseerd", terwijl het maar om vijf (!) besmettingen gaat. Maar voor de regering komen de mutaties zeker ook net op tijd, want de incidentie daalt en dus hebben zij nieuwe redens nodig om de maatregelen opnieuw te verlengen....
Laatst gewijzigd door ICE11 op zo 31 jan 2021, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Even een vraagje van een niet-Duitser: wat is "grasseren"?
Laatst gewijzigd door Alargule op zo 31 jan 2021, 20:43, 2 keer totaal gewijzigd.
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door cassie127 »

Suus schreef: zo 31 jan 2021, 15:31 In Dordrecht zijn alle winkels behalve de Ap to Go gesloten. De AKO gedwongen, maar Smullers en De Broodzaak zijn ook al sinds half december gesloten.
De smullers zat daar in november al dicht voor onbepaalxe tijd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Hmm, was daar een specifieke reden voor buiten Corona?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Coronavirus

Bericht door Zugführer »

Ik heb een aantal berichten verwijderd omdat er nogal op de man werd gespeeld. Discussiëren mag, maar laat de ander in zijn waarde en houd het bij de inhoud.
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Coronavirus

Bericht door waldo79 »

VIRM schreef: zo 31 jan 2021, 14:37
Jef400 schreef: zo 31 jan 2021, 13:22 Dat was te verwachten. Ik vraag me af hoe lang die service zonder corona had blijven bestaan. Zeker met die korte trajecten in Nederland.
Tja, dan moeten de studenten helaas een andere bijbaan zoeken.
Ik vraag mij overigens ook af hoe het gaat met de stationswinkels. De omzet daarvan zal vast ook gekelderd zijn, en als je open bent heb je natuurlijk te maken met erg weinig reizigers.
Het aantal trajecten met Railcatering was dan ook erg beperkt naar mijn ervaring.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Alargule schreef: zo 31 jan 2021, 19:43 Even een vraagje van een niet-Duitser: wat is "grasseren"
In Duits zeggen wij "grassieren" en het woordenboek noemde mij deze vertaling... "Grassieren" betekend een razendsnelle uitbreiding.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Heel fijn voor de basisschoolkinderen dat ze na volgende week weer één of twee weken naar school mogen tot aan de krokusvakantie, maar voor de rest van de maatschappij niet zo ideaal. Het komt uit praktisch elk onderzoek dat wanneer Corona een gezin treft, dit bijna altijd via een kind is gegaan dat zelf amper tot geen symptomen toonde. En hoewel de laatste dagen de cijfers wel weer flink verbeteren, had het mij toch beter geleken om in ieder geval nog tot en met de krokusvakantie de kinderen thuis te laten blijven om te kijken of we echt geen last krijgen van mutaties.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Als je al ergens zou willen versoepelen had een andere volgorde inderdaad wellicht logischer geweest. De corona-nieuwsbrief die m'n werkgever eens in de zoveel tijd rondstuurt had het er laatst ook al over dat er in verhouding weinig collega's corona opliepen, maar dat waar het gebeurde de besmetting vaak van de kinderen vandaan kwam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Hou die scholen inderdaad dicht tot er écht duidelijke tekenen van herstel zijn. Houd tot die tijd ook de andere maatregelen aan, en verscherp de handhaving. Ik zie bij mijn ochtendwandelingen nog altijd heel veel mensen met een essentieel beroep in hun autootje rondtuffen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 82 gasten