Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Nou, nog even goed doorrellen tot de 10e en dan mogen we weer hoor *O*

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/02/01/av ... t-a4030019
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Pascal1998 »

Ondertussen ben ik de sjaak geweest voor een “leuke” covidtest, want een medebewoner vond het handig om besmet te raken met dat vervelende virus, waar ik tot woensdagavond niks van af wist (hij had uit het niets een covidtest gedaan) en dus donderdag hoorde dat hij positief getest was moest ik dus vandaag testen omdat ik dinsdagavond langer dan 15 minuten bij hem op de kamer ben geweest. Terwijl 2020 dus bij mij coronavrij verliep, hoor ik morgen of dat voorlopig ook in 2021 zo blijft
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Coronavirus

Bericht door waldo79 »

Alargule schreef: ma 01 feb 2021, 10:22
waldo79 schreef: ma 01 feb 2021, 10:06 En met die laatste zin ben ik het van ganser harte eens, Alargule.
Dan maak je me toch nieuwsgierig naar je duiding van de andere zinnen in mijn bericht...
Ha ha, ik hoop het beste ervan.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Aldus het OMT is ondertussen bijna de helft van de coronabesmettingen met de Britse variant (op basis van eerste ziektedag 26 januari), desondanks hebben we vandaag het laagste aantal nieuwe bevestigde gevallen sinds 1 oktober (3280).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Zou het dan tóch meevallen...?
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Coronavirus

Bericht door Klaasje »

Steek de vlag niet uit voor het zover is..
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Coronavirus

Bericht door Hainje »

Verkoop de huid niet voordat de beer geschoten is.


:P
🍉
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Graaf geen kuil voordat je er zelf in valt.
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

Alargule schreef: ma 01 feb 2021, 09:39 Ik heb zoiets ook niet voorbij zien komen. Integendeel: het kabinet is van plan een routekaart te presenteren waarin een stapsgewijze afbouw van de maatregelen zal worden uitgelegd. Vanuit het OMT zijn daar nog wel wat bedenkingen bij; daar lijkt men de voorkeur te geven aan het in één klap opheffen van meerdere maatregelen tegelijk. Maar goed, ook hier speelt weer een politieke component.

Als we pech hebben zitten we nog wel tot (na) de zomervakantie aan deze maatregelen vast ja. Maar laten we hopen dat het nu eens een keertje meezit.
De laatste routekaart van opbouwen en afschalen van maatregelen ging weer vrij snel overboord. Hopelijk lukt het dit keer beter.
Beul van de blindegeleidelijn
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

ICE11 schreef: ma 01 feb 2021, 10:07
ArrivaBas schreef: ma 01 feb 2021, 09:36 dat sommige virologen totaal ongeloofwaardige uitspraken doen in de media, die de journalisten desondanks voor zoete koek nemen.
Wij hebben een spreekword: "Schlechte Nachrichten verkaufen sich immer gut!" => Kortom: Slechte nieuws zijn altijd bestsellers!
”nieuws”media focussen al langere tijd vooral op verkopen en verkopen dus vooral SENSATIE!!EEN! want dat verkoopt beter :Y
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Interessant inkijkje in het RIVM-lab:

https://www.parool.nl/nederland/rivm-va ... rool.nl%2F

En een duidelijke waarschuwing voor het gevaar van nieuwe varianten.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3470
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Alargule schreef: ma 01 feb 2021, 17:28 Zou het dan tóch meevallen...?
Of... zou het gewoon een verkiezingsstunt zijn van beide heren, om het volk een beetje te paaien? En zitten we dan na de verkiezingen weer in eenzelfde situatie als half december?
Ik zou willen dat ik er niet zo cynisch van zou worden, af en toe.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Alargule schreef: ma 01 feb 2021, 21:15 Interessant inkijkje in het RIVM-lab:

https://www.parool.nl/nederland/rivm-va ... rool.nl%2F

En een duidelijke waarschuwing voor het gevaar van nieuwe varianten.
Wat moet het Parool helemaal in Bilthoven? :o
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Tom024 schreef: ma 01 feb 2021, 21:24
Alargule schreef: ma 01 feb 2021, 17:28 Zou het dan tóch meevallen...?
Of... zou het gewoon een verkiezingsstunt zijn van beide heren, om het volk een beetje te paaien? En zitten we dan na de verkiezingen weer in eenzelfde situatie als half december?
Ik zou willen dat ik er niet zo cynisch van zou worden, af en toe.
Jamaar zulke dingessen gebeuren toch alleen in corrupte derde-bananenrepublieken? :shock:

Oh wacht... :')
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Pascal1998 »

Pascal1998 schreef:Ondertussen ben ik de sjaak geweest voor een “leuke” covidtest, want een medebewoner vond het handig om besmet te raken met dat vervelende virus, waar ik tot woensdagavond niks van af wist (hij had uit het niets een covidtest gedaan) en dus donderdag hoorde dat hij positief getest was moest ik dus vandaag testen omdat ik dinsdagavond langer dan 15 minuten bij hem op de kamer ben geweest. Terwijl 2020 dus bij mij coronavrij verliep, hoor ik morgen of dat voorlopig ook in 2021 zo blijft
Ik heb zojuist een mail gehad dat mijn testuitslag Negatief is. Dus ook 2021 is nog steeds coronavrij voor mij
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Inmiddels komen hier eerste eisen, mondkapjes voor altijd in de OV verplicht te maken: https://www.welt.de/wirtschaft/article2 ... ption.html :neg:
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8850
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Als mondkapjes in het OV verplicht blijven als deze crisis een keer op zijn eind komt, duurt het waarschijnlijk niet lang voor er helemaal geen OV meer is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Ik vind het dragen van een mondkapje eerlijk gezegd wel de minst belemmerende van alle maatregelen. Op zich zou ik er niet op tegen zijn, als uit gedegen studies tenminste blijkt dat het dragen ervan een significant effect op het verminderen van overdracht van virussen teweegbrengt.

En anders gewoon afschaffen, want ik zie al wel een ander probleem ontstaan: het extra afval...
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Coronavirus

Bericht door Klaasje »

Grote kans dat de ventilatie verbeteren meer effect heeft dan mondkapjes.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Ah, jij bent een adept van de Maurice de Hond-doctrine?
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Coronavirus

Bericht door Klaasje »

Nou, ook wetenschappelijk gezien komt er steeds meer aandacht voor virusverspreiding via aerosolen. Als aerosolen geen rol spelen is het effect van mondkapjes ook verwaarloosbaar omdat de grote druppels überhaupt weinig bereik hebben.. dus zeg het maar. Impliciet heeft het OMT ook al de afslag genomen naar een tweesporenbeleid. Anders hadden ze bepaalde maatregelen nooit geadviseerd.

Dat is ook wel wat anders dan meteen Maurice-adept zijn. Want in zijn analyses en voorstellen van maatregelen schijnen ook genoeg gaten te schieten te zijn.

Maar fijn dat je me even in een hokje indeelt zonder eerst door te vragen. Dat zet de zaak wat mij betreft onnodig op scherp.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Het is een vraag he, geen verwijt. Goed dat je het even nuanceert.

Aerosolen spelen inderdaad een grotere rol dan eerder aangenomen, maar de grotere druppels blijven veruit de belangrijkste bron van besmetting van mens op mens. En ook daar helpen mondkapjes tegen, zeker in situaties waar mensen dicht op elkaar zitten, zoals in het OV.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Wie dat graag wil mag volgens mij ook een mondkapje dragen als het niet meer moet. Maar ik denk voor het merendeel van de passagiers zal het opheffen van de plicht een bevrijding zijn en er zullen zeker ook mensen "terugkeren", zeker in een land als het onze waar treinreizen tot meerdere uren kunnen duren, wat met mondkapje toch echt lastig is. Ik ben bij voorbeeld vanwege die verplichting sinds maart 2020 ook maar een enkele keer als passagier met de ov gereden omdat het helemaal niet anders kon (als chauffeur hoef ik dit kapje gelukkig niet te gebruiken). Tevoren was ik regelmatig met de ov op pad.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Coronavirus

Bericht door Klaasje »

Alargule schreef: di 02 feb 2021, 12:27 Aerosolen spelen inderdaad een grotere rol dan eerder aangenomen, maar de grotere druppels blijven veruit de belangrijkste bron van besmetting van mens op mens. En ook daar helpen mondkapjes tegen, zeker in situaties waar mensen dicht op elkaar zitten, zoals in het OV.
Ik kreeg het laatst een link naar een wetenschappelijk artikel tegen waarin werd geanalyseerd op basis van welke hypothesen besmettingen naar grote druppels worden herleid. Het bleek dat voor al die hypothesen ook prima tegenhypothesen op basis van aerosolen te verzinnen zijn. Dat is natuurlijk wat anders dan dat dat meteen ook het geval is maar wetenschap is in haar natuur niet zo snel en dit onderwerp kan de komende jaren dus nog alle kanten op. Het spectrum kan dan dus gaan van grote druppels als voorname drijver van het virus tot zeer marginaal van invloed en hetzelfde past op de aerosolen.

Toch vind ik persoonlijk de kaarten van de aerosolen best goed wetende dat naar meerdere grote buitenevenementen nauwelijks besmettingen te herleiden zijn en dat verpleeghuizen ontzettende broeinesten zijn ondanks dat het zorgpersoneel hun stinkende best doet om alles zo netjes mogelijk te doen. Thuissituaties zijn meer fuzzy: vaak slechte ventilatie maar ook gemakkelijker met hygiëne en afstand houden omdat het veiliger voelt.

Maargoed.. Als je weet dat je virusdeeltjes uit poep via aerosolen kunt verspreiden bij het doortrekken van de WC.. Volgens mij zijn er veel meer van dit soort "alledaagse zaken" die een onvermoedelijke besmettingsbron kunnen zijn en dat ook achteraf blijken te zijn. Lekker ingewikkeld.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8850
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Alargule schreef: di 02 feb 2021, 11:51 Ik vind het dragen van een mondkapje eerlijk gezegd wel de minst belemmerende van alle maatregelen. Op zich zou ik er niet op tegen zijn, als uit gedegen studies tenminste blijkt dat het dragen ervan een significant effect op het verminderen van overdracht van virussen teweegbrengt.

En anders gewoon afschaffen, want ik zie al wel een ander probleem ontstaan: het extra afval...
Dat die wegwerpmondkapjes neigen naar een stevig afvalprobleem ben ik met je eens. Je komt die dingen overal en nergens tegen op straat. :N
Ik ben het niet met je eens dat mondkapjes niet belemmerend zijn. Omdat de wijk waar ik woon relatief vergrijst, is een niet gering deel van de klantenkring op mijn werk 55-plusser. Daar zitten dan uiteraard klanten tussen die wat kwetsbaarder zijn door allerlei kwaaltjes, maar nog wel zelfstandig kleine boodschappen halen. Bij sommige van die kwaaltjes is het handiger om geen mondkapje op te hebben, omdat je dan bijvoorbeeld nog kan liplezen als iemand wat minder verstaanbaar praat. Buiten dit soort situaties om is communiceren met je collega's in een drukke, rumoerige supermarkt een stuk makkelijker zonder mondkapjes.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 174 gasten