Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Klaasje
Berichten: 7130
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Coronavirus

Bericht door Klaasje »

Naja, het aantal niet-coronagerelateerde behandelingen dat blijft liggen is alweer een tijdje op een laag niveau. En als de R een beetje rond de 1 kan blijven slingeren met wat beperkte versoepelingen zijn die versoepelingen wel wenselijk. Er is veel meer aan de hand dan alleen corona. Er staan relaties op knappen, er is meer huiselijk geweld en meerdere mensen hebben psychische problemen die ze anders niet hadden gehad.

Het ingewikkelde is dat de belangrijkste versoepeling het openen van de scholen is terwijl die er vrijwel zeker stevig inhakt qua besmettingen. Op dit moment valt dat echter niet goed te meten omdat het aantal aanleidingen om te testen weer hoger is (o.a. door testregels bij scholen) waardoor ook mensen positief worden getest die anders niet in beeld waren geweest. We kennen ook het referentiescenario niet (een toenemende daling, blijven hangen?) waardoor die onzekerheid niet goed in de context te plaatsen is. Het kan dus zijn dat het reuze meevalt maar het kan ook uit de hand aan het lopen zijn.

Ik ben ook wel benieuwd hoe goed de rioolwatermetingen blijken te zijn na de pandemie en wat die komende dinsdag doen. Drie weken terug ging hij hard omhoog, daarna een week harder omlaag, daarna een week minder hard omlaag. Deze metingen hebben geen last van een menselijke invloed bij het testen.
jelmerrr
Berichten: 1811
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Coronavirus

Bericht door jelmerrr »

De getallen in rioolwater geven dagelijks echter zo'n enorme schommelingen en is eigenlijk relatief slecht meetbaar omdat het makelijk door verschillende situaties beïnvloed kan worden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8877
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Er zijn me de afgelopen weken twee dingen opgevallen:

- Ondanks de verschillende maatregelenpakketten per land lopen de stijgingen min of meer parallel aan elkaar in landen als België en Duitsland, maar ook Zweden.
- De hoeveelheid afgenomen testen is vooral gaan stijgen nadat we een warm weekend hebben gehad. Mogelijk gaat hooikoorts nu dus ook een rol spelen in het aantal afgenomen testen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Hoeveelheid tests is denk ik ook toegenomen doordat hele klassen nu getest worden als er één iemand positief getest is.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Coronavirus

Bericht door ZO6176 »

Ik weet zo 1-2-3 niet of het hier is besproken.
Ik vind het R-getal maar een raar iets. Het ligt nu iets boven de 1. Dus 1 persoon besmet gemiddeld iets meer dan 1 persoon. Maar als er meer besmettingen zijn kun je verhoudingsgewijs minder mensen besmetten. Stel nu dat in Nederland iedereen op 1 persoon na besmet is dan krijg je een heel laag R-getal. Dat zegt dus niks.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39223
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

PHS schreef: zo 14 mar 2021, 10:37Omdat het beleid min of meer parallel loopt met die landen. We verstrengen en versoepelen op ongeveer dezelfde momenten, zij het dat we de nadruk van de versoepelingen ergens anders leggen.
We kopiëren zo ongeveer Duitsland inderdaad, maar met België zijn er toch meer verschillen in timing.

Wel stipt ArrivaBas een terecht punt aan: of maatregelen echt werken is natuurlijk altijd een aanname. Heb laatst nog ergens een mooie set grafiekjes gezien die juist verschillende landen en/of staten met totaal verschillende maatregelen vergelijkt en die lijken toch akelig sterk op elkaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Daantje schreef: zo 14 mar 2021, 10:37 Hoeveelheid tests is denk ik ook toegenomen doordat hele klassen nu getest worden als er één iemand positief getest is.
Ook nog eens een keer. Ik vind het aardig paniekvoetbal van de gebruikelijke negatievelingen hiero. Ook omdat de andere parameters zoals de ziekenhuisbezoeken stabiel zijn. Het vele testen onder die leeftijdsgroep kan al een hele goede verklaring zijn. Je ziet ook het aantal positieve geteste kinderen in die groep heel erg hard toenemen. Niet dat het goed gaat. Maar het is niet zo dat we momenteel in een code zwart zitten.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Coronavirus

Bericht door IC140 »

ZO6176 schreef:Ik weet zo 1-2-3 niet of het hier is besproken.
Ik vind het R-getal maar een raar iets. Het ligt nu iets boven de 1. Dus 1 persoon besmet gemiddeld iets meer dan 1 persoon. Maar als er meer besmettingen zijn kun je verhoudingsgewijs minder mensen besmetten. Stel nu dat in Nederland iedereen op 1 persoon na besmet is dan krijg je een heel laag R-getal. Dat zegt dus niks.
Zeker wel. In het door jou geschetste scenario wordt het R-getal vrijwel 0 als gevolg van groepsimmuniteit. Dan kan alles dus weer open, nadat de lijken van straat zijn geveegd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8877
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

PHS schreef: zo 14 mar 2021, 10:37 Daarentegen neemt de testbereidheid af: eind vorig jaar/begin dit jaar liet 50% zich testen bij klachten, nu is dat slechts 36%.
Volstrekt logisch eigenlijk. Met de grote teringzooi bij de GGD omtrent je persoonsgegevens moet ik er al niet meer aan denken om me te laten testen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Voor het gros dat de hele levenswandel tot in detail aan datarovers als Fecesbook toevertrouwt, denk ik niet dat dat een rol speelt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50946
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

ArrivaBas schreef:
PHS schreef: zo 14 mar 2021, 10:37 Daarentegen neemt de testbereidheid af: eind vorig jaar/begin dit jaar liet 50% zich testen bij klachten, nu is dat slechts 36%.
Volstrekt logisch eigenlijk. Met de grote teringzooi bij de GGD omtrent je persoonsgegevens moet ik er al niet meer aan denken om me te laten testen.
Dan ga je toch lekker naar een particuliere teststraat? Het is niet zo dat ze daar geen kopietjes van paspoorten in WhatsApp-groepen delen ofzo...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13226
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Den Haag Centraal is momenteel op last van de politie gesloten, omdat er teveel mensen protesteren op het Malieveld tegen de coronamaatregelen. Treinen mogen niet met reizigers aankomen, maar nog wel de afvoer van betogers doen (Politie).
Laatst gewijzigd door Z2N op zo 14 mar 2021, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15368
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef: zo 14 mar 2021, 13:21
ArrivaBas schreef:
PHS schreef: zo 14 mar 2021, 10:37 Daarentegen neemt de testbereidheid af: eind vorig jaar/begin dit jaar liet 50% zich testen bij klachten, nu is dat slechts 36%.
Volstrekt logisch eigenlijk. Met de grote teringzooi bij de GGD omtrent je persoonsgegevens moet ik er al niet meer aan denken om me te laten testen.
Dan ga je toch lekker naar een particuliere teststraat? Het is niet zo dat ze daar geen kopietjes van paspoorten in WhatsApp-groepen delen ofzo...
Die particuliere teststraat is inderdaad een alternatief.

Maar als je daar een positieve testuitslag heb krijg je alsnog met de GGD te maken. Dit omdat alleen het RIVM alleen testuitslagen van de GGD accepteert.

Dit geldt trouwens ook voor alle anderen A en B geclassificeerde ziektes die in ons land kunnen voorkomen.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13226
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Ik zit momenteel in een trein die vertraging oploopt vanwege een coronahoester (rit 8854). Als je het hebt over zaken die een ongewenste comeback maken. :o
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4518
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Rijdt de trein niet meer verder vanwege die hoester?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13226
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

We staan nog langs het perron in Utrecht, er is nu een schoonmaker aan boord. Maar gezien de vertraging ga ik ervan uit dat we zo naar buiten gestuurd worden, we hebben nu al +17 te pakken.

Oh, wacht: alsnog weg, met +17 dus. :o
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

ODRAIL schreef: zo 14 mar 2021, 14:54 Die particuliere teststraat is inderdaad een alternatief.

Maar als je daar een positieve testuitslag heb krijg je alsnog met de GGD te maken. Dit omdat alleen het RIVM alleen testuitslagen van de GGD accepteert.

Dit geldt trouwens ook voor alle anderen A en B geclassificeerde ziektes die in ons land kunnen voorkomen.
Dat is niet waar hoor. Ieder lab geeft elke dag de lijst met meldingsplichtige ziektes door aan het RIVM, wij ook.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15368
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Dan ben ik verkeerd voorgelicht. Mijn excuus :oops: .
Durashift
Berichten: 5684
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

Eerst niet, 'gewoon doorgaan mensen'... maar nu dan toch wel: :roll:
(..) Nederland stopt twee weken uit voorzorg met het inenten met het vaccin van farmaceut AstraZeneca. Dat gebeurt tot en met zondag 28 maart, meldt het ministerie van Volksgezondheid. De afgelopen dagen schortten verschillende landen het toedienen van het vaccin ook al op, vanwege meldingen van trombose na een prik.(..)
https://nos.nl/artikel/2372669-nederlan ... accin.html

Zal van Rossem nu afgebeld worden? :D
dennistd
Berichten: 5556
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

Z2N schreef: zo 14 mar 2021, 14:45 Den Haag Centraal is momenteel op last van de politie gesloten, omdat er teveel mensen protesteren op het Malieveld tegen de coronamaatregelen. Treinen mogen niet met reizigers aankomen, maar nog wel de afvoer van betogers doen (Politie).
Ik was er net op tijd weg (14.17u) maar op het station was niks van drukte te merken. Denk dat iedereen nog op het Malieveld stond
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Nu dat Mallorca geen risicogebied meer is stromen massaal boekingen binnen en zijn tot pasen alleen door Eurowings 300 extra-vluchten tussen Duitsland en het eiland gepland:

https://www.rnd.de/reise/ansturm-auf-ma ... OD6S4.html
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13045
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Coronavirus

Bericht door Ardan »

En zo wordt Mallorca straks vanzelf weer opnieuw risicogebied -0-
Ik doe ook maar wat
Etienne
Donateur
Berichten: 7959
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Etienne »

dennistd schreef: ma 15 mar 2021, 01:25 Ik was er net op tijd weg (14.17u) maar op het station was niks van drukte te merken. Denk dat iedereen nog op het Malieveld stond
Ik kwam net aan van 's-Hertogenbosch op Utrecht en de IC Van 14:58 naar Den Haag Centraal was opgeheven vanwege 'inzet van politie'. Vanuit Amersfoort had die normaal gereden en was op spoor 3 gekeerd op de IC Van 15:07 richting Schothorst. In de IC naar Rotterdam van 15:18 vlak daar achter aan was het echter niet noemenswaardig veel drukker.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten