Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Dat zeg ik niet en ik vind het vervelend dat je doet alsof ik dat wel doe. :neg:

Goed uitgevoerd onderzoek verdient natuurlijk aandacht. Maar zolang het niet peer-reviewed is, is het gewoon nog niet af. Er kunnen veel redenen zijn waarom de conclusies van het onderzoek toch niet accuraat blijken te zijn en juist omdat dat nog wel eens gebeurt zijn die peer-reviews er. Journalisten gaan in feite met een tussenversie aan de haal en beïnvloeden daarmee de publieke opinie en dat vind ik schadelijk, omdat niet vaststaat hoe betrouwbaar die uitspraken zijn. Het schaadt ook het imago van de wetenschap, dat gerapporteer van niet-afgerond onderzoek.

Ik kan de kwaliteit van dat onderzoek niet zelf beoordelen omdat ik niet de achtergrondkennis heb voor het beoordelen van medisch onderzoek. Maar ik kan wel krantenkoppen lezen. Het zou beter zijn als de kranten voor ons het kaf van het koren scheiden in plaats van meteen paniek te zaaien of vreugde te vieren bij een eerste glimp van een bericht waar de betrouwbaarheid nog niet van vaststaat.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Sorry ik bedoelde dat het bericht van ICE11 fakenieuws is. Was het volledig met jou eens.

We hebben immers niets aan onderzoeken die alleen maar als doel hebben om de vaccins in een kwaad daglicht te stellen.

De vaccins zijn veilig, dus zijn ze veilig.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

umbusko schreef: vr 25 jun 2021, 13:15Het zou beter zijn als de kranten voor ons het kaf van het koren scheiden in plaats van meteen paniek te zaaien
Volgens mij heeft u het hedendaagse begrip "krant" niet helemaal begrepen :')

Vroeger brachten ze nieuws, tegenwoordig sensatie :Y

En is er al een duidelijk onderzoek dat de vaccins veilig zijn trouwens *O*
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

WSM schreef: vr 25 jun 2021, 13:21 Sorry ik bedoelde dat het bericht van ICE11 fakenieuws is. Was het volledig met jou eens.

We hebben immers niets aan onderzoeken die alleen maar als doel hebben om de vaccins in een kwaad daglicht te stellen.

De vaccins zijn veilig, dus zijn ze veilig.
Wat is de politieke signatuur van Ciciro.de?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Voor een peer-review van een paper met een zodanige impact wordt wel tijd uitgetrokken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Ik vraag me dus af. Is het een paper met een significante uitdruk of is het toevallig een vaag scheef onderzoek wat in de antivaxcampagne past? De website zelf staan heel veel verdenkingen die bij de rechterkant van het politieke spectrum passen natuurlijk.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

WSM schreef: vr 25 jun 2021, 13:21 We hebben immers niets aan onderzoeken die alleen maar als doel hebben om de vaccins in een kwaad daglicht te stellen.
Wetenschap betekend ook, dat er soms uitslagen komen die men niet verwacht of niet zo uitzien, als men graag wil dat ze uitzien. Het gaat dan ook niet daarom, de vaccins in een kwaad daglicht te stellen, want dergelijke onderzoeken gebeuren normaliter nog voordat een geneesmiddel toegelaten en massaal aan de mensen verstrekt wordt. Dat is nu bij deze vaccins niet gebeurt en als nu achteraf blijkt, dat ze misschien toch niet zo "zeker" zijn dan moet dat ook publiceert worden.
Jef400 schreef: vr 25 jun 2021, 15:57 Wat is de politieke signatuur van Ciciro.de?
Cicero is een maandelijks verschijnende politieke magazine, liberaal-conservatief.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Er komt een priknacht met DJ's hier in de Jaarbeurs :') :X
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Waarom is dat nodig dan?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

PHS schreef: vr 25 jun 2021, 16:12
umbusko schreef: vr 25 jun 2021, 13:15 Maar zolang het niet peer-reviewed is, is het gewoon nog niet af. Er kunnen veel redenen zijn waarom de conclusies van het onderzoek toch niet accuraat blijken te zijn en juist omdat dat nog wel eens gebeurt zijn die peer-reviews er.
Peer review is geen heilige graal helaas. Zoveel garanties geeft peer review niet, al was het maar omdat reviewer zijn onbetaald vrijwilligerswerk is, en de meeste mensen op de universiteit het al druk genoeg hebben met andere dingen. Reviews worden vaak in een paar uur gedaan, dan kun je echt niet alle fouten uit een onderzoek halen, zeker als die dieper zitten, bijvoorbeeld in de data.
Wellicht niet, maar het is een begin en filtert de echte flauwekul er hopelijk wel uit. En wat Z2N ook al zegt, dit is nu zo hot topic dat de reviewers er waarschijnlijk wel goed naar zullen kijken. Je moet natuurlijk ergens een grens trekken wanneer een wetenschappelijk artikel "af" is en klaar om ook buiten de wetenschap besproken te worden. Wat mij betreft is dat in ieder geval niet voordat de peer-review is afgerond indien peer-review van toepassing is. Er kunnen natuurlijk ook daarna nog steeds fouten in zitten.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Het stukje peer review is soms ook wel een behoorlijke wassen neus. Zeker rondom de PCR-test worden soms tegenstrijdige berichten in het wetenschappelijke tijdschrift The Lancet geplaatst, terwijl dergelijke artikelen altijd peer reviewed zijn.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
cassie127
Berichten: 6585
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door cassie127 »

Vanaf zondag is Nederland volgens het RKI geen risicogebied meer. Als ik het goed heb begrepen vervalt hierdoor het einreiseformular en de test- en quarantaineplicht bij een bezoek van langer dan 24 uur in Duitsland voor reizigers vanuit Nederland.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Klopt, andersom kunnen Duitsers nu onbeperkt op vakantie naar Nederland zonder testplicht op de terugweg. Voor langere verblijven in Duitsland geldt echter wel dat je vaak een test- of vaccinatieplicht hebt bij overnachtingen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

Officieel is dat ook in Brandenburg het geval ja (alleen nog bij inchecken in het hotel) maar er is ons niets gevraagd.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3463
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Schijnbaar zijn niet alleen de mondkapjes, maar alle coronaregels afgeschaft per vandaag? Wat is het overal druk joh.
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Viel me ook op. Geen lange rijen meer bij de Action. :)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Ik werd er bij de Hema op station leiden wel nog even op gewezen door de medewerkster dat de mondkapjes op het station nog wel gedragen moesten worden, maar vervolgens was ze het gelukkig met me eens dat er een uitzondering is maar "dat dit bij de meesten niet zo was"
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Z2N schreef: do 24 jun 2021, 16:51 Hugo's belofte is uitgekomen, ik heb mijn QR-code in de CoronaCheck-applicatie kunnen laden. :pos:
Inmiddels heb ik mijn QR-code gedownload en uitgeprint :pos: ;) .
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Ik niet! ;) :pos:
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Haha :pos: ;) .
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Heb je toch nodig om naar buitenland te reizen?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Oh? :')
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Coronavirus

Bericht door Chrysa »

Is er ooit controle geweest? Hoor alleen dat er bij Thalys moeilijke gedaan wordt.

Komende zaterdag eerste prik, ben benieuwd of ik nog bijwerkingen krijg. Degene die mijn moeder vaccineerde was vrij lomp en daar had ze nog een tijd last van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten