Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
umbusko
Donateur
Berichten: 5306
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

jelmerrr schreef: do 08 jul 2021, 22:03 Als het veel minder nut heeft waarom moeten we ons dan laten vaccineren?
Stel er zit een gat in je scheepsromp en je hebt de keuze uit een plug die toch nog wat lekt of geen plug, wat doe je dan? De vaccinatie heeft nog steeds nut, maar lijkt helaas wat minder goed te werken tegen de deltavariant dan tegen de alfavariant. Dat betekent echter nog niet dat je het helemaal moet laten, integendeel.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Coronavirus

Bericht door Ardan »

Hainje schreef: do 08 jul 2021, 18:35 Weet niet of jou dat op de stations ook opvalt?
Ik zie juist steeds minder en minder mensen een mondkapje dragen. Behalve de 'usual suspects' ook vooral oudere dames. Ze vinden waarschijnlijk dat ze al ingeënt zijn en dus het virus niet meer bij zich kunnen dragen. Is er al bekend of dat ook klopt? Anders kunnen ze het nog altijd doorgeven aan mijn leeftijdscategorie die nog maar half geënt is.

Als ik zelf boetes mocht geven was ik onderhand miljonair geweest. Ik probeer me er maar niet meer aan te ergeren, zolang er maar afstand gehouden wordt. Want waarom is de trein anders dan de supermarkt?
Vandaag zag ik een HC die eindelijk wél mensen erop wees het mondkapje te dragen terwijl ze (okee, ook in verband met een wisselstoring) een paar keer door de trein liep. Volgens mij denken (of vinden) veel mensen ook dat de draagplicht in het OV ook afgeschaft is.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Ik heb in de bus de afgelopen week ook al 300 procent meer mensen gezien die bij het instappen een uitzonderingsbewijsje lieten zien.
Die zag ik voorheen eigenlijk nooit langskomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door regenmaker »

In Arnhem was er laatst een passagier die geen mondkapje bij zich had. Dus bij de bushalte vraagt ze aan de chauffeur of een mondkapje verplicht is. Zegt de chauffeur: "Officieel is het wel verplicht, maar die jongens achterin hebben ook geen mondkapje meer op dus ga maar zitten." Ja zonder handhaving kom je ook nergens...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

ICE11 schreef: do 08 jul 2021, 19:40 Wie heeft dan gezegd dat ik niet al daar was? :p
Sorry, ik dacht dat al dat gejank over voor niets betaald stageld ergens op sloeg, maar kennelijk is het alleen een pavlovreactie.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Coronavirus

Bericht door Stefan »

regenmaker schreef: vr 09 jul 2021, 05:52 In Arnhem was er laatst een passagier die geen mondkapje bij zich had. Dus bij de bushalte vraagt ze aan de chauffeur of een mondkapje verplicht is. Zegt de chauffeur: "Officieel is het wel verplicht, maar die jongens achterin hebben ook geen mondkapje meer op dus ga maar zitten." Ja zonder handhaving kom je ook nergens...
Ik ben inmiddels ook zo, ik zeg niks meer… voor die paar centen laat ik me niet op m’n bek slaan en als ze gepakt worden, is het niet mijn probleem. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

trolly schreef: vr 09 jul 2021, 06:45
ICE11 schreef: do 08 jul 2021, 19:40 Wie heeft dan gezegd dat ik niet al daar was? :p
Sorry, ik dacht dat al dat gejank over voor niets betaald stageld ergens op sloeg, maar kennelijk is het alleen een pavlovreactie.
:D
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Coronavirus

Bericht door jelmerrr »

Daarbij zit iemand langer in de trein achter mij, dan dat er iemand in de supermarkt loopt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

jelmerrr schreef: do 08 jul 2021, 22:03 Als het veel minder nut heeft waarom moeten we ons dan laten vaccineren?
Omdat twee vaccinaties nog steeds behoorlijk effectief zijn.
Uit hetzelfde stuk:
Na de tweede prik had 95 procent van de mensen genoeg afweer opgebouwd. Maar ook bij hen was de afweer minder sterk tegen dedeltavariant dan tegen de alfavariant. ,,Een enkele dosis Pfizer/BioNTech of AstraZeneca was niet of nauwelijks efficiënt tegen de deltavariant. Beide vaccins zorgden pas na de tweede prik voor een reactie die in staat was de deltavariant effectief te neutraliseren", aldus de onderzoekers.
Janssen en Moderna worden in dit artikel niet genoemd, maar ik verwacht dat de resultaten voor Moderna min of meer gelijk zijn aan die van Pfizer. Hoe het met Janssen zit, zou ik oprecht niet weten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Coronavirus

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef: vr 09 jul 2021, 09:17Omdat twee vaccinaties nog steeds behoorlijk effectief zijn.
Maar waarom slaan ze de eerste prik dan niet over en geven ze niet gewoon gelijk de tweede!!!!1 :6
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Dat schrijft Meltrain toch: twee vaccinaties zijn behoorlijk effectief. De volgorde maakt kennelijk niet uit, dus je kan ook eerst de tweede laten zetten :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Coronavirus

Bericht door Bemined »

Maar zonder gekheid, oorspronkelijk was de interval tussen 1e en 2e prik toch 3 ipv 6 weken? Dat was destijds verruimd om sneller te kunnen vaccineren en omdat een eerste prik ook al voldoende bescherming bood voor de korte termijn. Maar nu de eerste prik niet meer effectief blijkt voor de nieuwe varianten, zouden we de boel kunnen opschalen en de interval terug kunnen brengen zodat een grotere groep voor de vakantie twee prikken heeft? Of zitten we aan de maximale capaciteit qua levering van vaccins?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Een prik biedt (op de korte termijn) natuurlijk nog wel voldoende weerstand tegen de alfavariant, alleen wordt die steeds minder dominant.
Maar ik vrees dat jouw voorstel vooral niet uitgevoerd wordt omdat niemand zin heeft om duizenden afspraken aan te passen. :X
(Weer iemand trouwens wat er met de beta- en gammavariant is gebeurd?)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

De Beta-variant (voorheen Zuid-Afrikaans) was nooit echt significant in Nederland en lijkt nu volledig verdwenen. De Gamma-variant (voorheen Braziliaans) is nog wel aanwezig. Deze is niet zozeer besmettelijker maar mensen die worden besmet lijken wel gemiddeld meer klachten te hebben dan met de oorspronkelijke variant.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-1 ... /varianten

Er is ook een besmetting geweest met de Lambda-variant. Deze heerst enorm in Peru, maar lijkt toch weer niet zo overheersend te zijn in gebieden waar de Delta-variant ook voorkomt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Nu is mijn kennis van het Griekse alfabet wel wat weggezakt, maar kwam na de δ (delta) niet eerst nog een hele trits aan andere letters, te beginnen met de ε (epsilon), voordat we bij de λ uitkomen?

Of zijn die letters ook al aan de cojona's overleden?
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Coronavirus

Bericht door Visgraatmodel »

Ik wilde heel graag het Janssen—vaccin zodat ik op vakantie kon maar heb toch voor twee prikken gekozen (een vóór en na de reis gepland) omdat ik mij toch al gratis kan laten testen als ik op vakantie ga. Áls die doorgaat tenminste en áls het testen voor je reis in stand wordt gehouden.
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Coronavirus

Bericht door Bemined »

Alargule schreef: vr 09 jul 2021, 11:04 Nu is mijn kennis van het Griekse alfabet wel wat weggezakt, maar kwam na de δ (delta) niet eerst nog een hele trits aan andere letters, te beginnen met de ε (epsilon), voordat we bij de λ uitkomen?
Die varianten zijn er ook, maar minder bekend: https://nl.wikipedia.org/wiki/Varianten_van_SARS-CoV-2
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13171
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Er komt definitief een persco om 19:00 vanavond. Zin in! :mrgreen:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 6580
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door cassie127 »

regenmaker schreef: vr 09 jul 2021, 05:52 In Arnhem was er laatst een passagier die geen mondkapje bij zich had. Dus bij de bushalte vraagt ze aan de chauffeur of een mondkapje verplicht is. Zegt de chauffeur: "Officieel is het wel verplicht, maar die jongens achterin hebben ook geen mondkapje meer op dus ga maar zitten." Ja zonder handhaving kom je ook nergens...
Dat is meer mensen opgevallen:

Gebrek aan mondkapjes op stations en perrons wordt steeds groter probleem
https://www.nu.nl/coronavirus/6144581/g ... bleem.html
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Coronavirus

Bericht door jelmerrr »

Maar nu gaan weer dingen dicht. Ook na de vaccinaties worden mensen besmet maar klachten minder erg. Wat is dan het verschil waardoor we straks niet meer in lockdown hoeven?
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Coronavirus

Bericht door Bemined »

Dat mensen straks daadwerkelijk gevaccineerd zijn ;) Tot medio/eind augustus is een te grote groep nog niet volledig beschermd.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Exact dat dus, vandaag zal bekend worden dat meer dan 80 procent van de volwassenen al een eerste prik heeft gehad. Die hebben medio augustus hun tweede prik te pakken. 12+ schiet over enkele dagen ook al over de 75 procent heen. Die zijn ook medio augustus dan volledig gevaccineerd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

En dus de IC's in de ziekenhuizen niet meer overbelast.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Dat cijfer zal best nog gaan stijgen. Alleen denk ik tot hoogstens de helft van wat het was. Als het daar al komt aangezien de groepen die massaal in het ziekenhuis terecht kwamen uiterlijk volgende week prik 2 krijgen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten