Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Jamaar, voortschrijdend inzicht enzo ofzo. En anders was het een 1 aprilgrap :Y :')
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Coronavirus

Bericht door hauptbahnhof »

Ik draag die mondkapjes liever niet, maar in het ov als reiziger draag ik het wel. Maar ik denk dat op bepaalde momenten maar 50% dat ding correct op heeft. De rest heeft hem of helemaal niet op, of onder de neus of kin. Dus leuk zo'n verplichting, maar wie houden we voor de gek?

Ik zou ook zelf niemand aanspreken om hem goed op te doen, ook niet als ov-medewerker.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

Ik ben zelf vrij strikt in het aanspreken van mensen zonder mondkapje, maar als er maar de enige reiziger die in de bus zit hem niet/slecht draagt dan maakt het mij niet zoveel uit.

Overigens levert persoonlijk aanspreken meer op dan een algemene oproep. Laatst een vrij volle bus met iedereen het mondkapje op behalve één persoon. We springen in na een algemene omroep over de mondkapjes:
- De mondkapjesplicht geldt ook voor mensen die links achterin de bus zitten.
... Geen reactie
- Die een roze trui aan hebben
... Geen reactie
- En aan het videobellen zijn
... Schrikt ineens op en zet haar mondkapje voor :lol:
Laatst gewijzigd door dennistd op za 11 sep 2021, 01:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

De conducteurs/toezichthouders op de Rotterdamse metro 's avonds zijn er ook wel strikt op. In mei is er zelfs iemand staande gehouden omdat hij geen mondkapje ophad, bleek zijn jas vol te zitten met pinpassen die hij had afgetroggeld van oudjes. Gevolg: 100 dagen cel, waarvan 48 voorwaardelijk. En hij had nog een voorwaardelijke werkstraf van 240 staan, die moet hij nu ook uitvoeren.

https://www.pzc.nl/rotterdam/rotterdamm ... ~abce87ec/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door regenmaker »

Ik zit nu in de laatste 157 vanaf Eindhoven. Halve bus heeft zijn mondkapje niet op, chauffeur zegt er niets van en zelfs de service en veiligheid van Arriva laatst niet. Hugo staat ver af van de praktijk met zijn mondkapjesplicht handgaven. Want diegene die hun mondkapje niet of verkeerd ophebben, zijn ook de feestgangers die de grootste kans hebben om corona op te lopen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

isadora schreef: vr 10 sep 2021, 21:02
Over niet-medische mondkapjes is het RIVM heel duidelijk. "Als u een mondkapje op zou doen dan zou dat geen bescherming bieden, dat hebben we steeds gezegd en dat is nog steeds het standpunt", zegt Jaap van Dissel op 1 april.

De maskers kunnen volgens het RIVM zelfs leiden tot schijnveiligheid. Dragers zouden als gevolg minder afstand houden of andere basisregels opvolgen, terwijl het nut van dit beschermingsmiddel gering lijkt bij niet-medische mondkapjes.
Maar wat is volgens het RIVM dan wel de juiste maatregel in het OV?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Thuisblijven?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

Meltrain schreef: za 11 sep 2021, 00:50
isadora schreef: vr 10 sep 2021, 21:02
Over niet-medische mondkapjes is het RIVM heel duidelijk. "Als u een mondkapje op zou doen dan zou dat geen bescherming bieden, dat hebben we steeds gezegd en dat is nog steeds het standpunt", zegt Jaap van Dissel op 1 april.

De maskers kunnen volgens het RIVM zelfs leiden tot schijnveiligheid. Dragers zouden als gevolg minder afstand houden of andere basisregels opvolgen, terwijl het nut van dit beschermingsmiddel gering lijkt bij niet-medische mondkapjes.
Maar wat is volgens het RIVM dan wel de juiste maatregel in het OV?
Dat heeft Van Dissel gezegd op 1 april 2020, dus bijna anderhalf jaar geleden, nog geen maand nadat de pandemie in alle hevigheid losbarstte. Volgens mij is er inmiddels wel sprake van voortschrijdend inzicht dat mondkapjes wel degelijk werken, in elk geval op plaatsen waar anderhalve meter geen optie is.

De quote komt overigens uit dit artikel van 30 september 2020.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Coronavirus

Bericht door Ardan »

Ik denk dat het probleem nog wel wat dieper zit, want waarom spreken medereizigers en medewerkers haast niemand aan op mondkapjes? Óf het kan niemand wat schelen, óf men is bang in elkaar getimmerd te worden. Want laten we wel wezen, een hoop van de mondkapjesweigeraars zijn nogal van die usual suspects die bij het minste of geringste agressief kunnen reageren.
Dus ja, hoe los je dát dan weer op?
Ik doe ook maar wat
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

In EC 278 had vandaag in mijn volle 6-persoonscoupé ook nauwelijks iemand een mondkapje op (en daar is FFP2 verplicht). Drie droegen hem aan een oor, een vierde droeg hem gewoon ostentatief niet. Ook passerend volk in het gangpad droeg niks. De conducteur zei niets.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

regenmaker schreef: za 11 sep 2021, 00:38 Ik zit nu in de laatste 157 vanaf Eindhoven. Halve bus heeft zijn mondkapje niet op, chauffeur zegt er niets van en zelfs de service en veiligheid van Arriva laatst niet. Hugo staat ver af van de praktijk met zijn mondkapjesplicht handgaven. Want diegene die hun mondkapje niet of verkeerd ophebben, zijn ook de feestgangers die de grootste kans hebben om corona op te lopen.
Laatst had ik, na een wedstrijd van het Nederlands elftal, instapbegeleiding in Ehv. Door de boa's werd inderdaad niets gezegd over ontbrekende mondkapjes. Los daarvan doen een hoop mensen het kapje naar beneden als ze de chauffeur gepasseerd zijn.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Net wat ik gisteren al aangaf. Politiek Den Haag weet niet wat er buiten hun bubbel gebeurt. Ik krijg het idee dat Hugo sinds de pandemie nog nooit een station heeft bezocht, en met lede ogen heeft aangezien dat zelfs OV-personeel zich niet houdt aan de mondkapjesplicht. :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Als je baard maar goed zit. :mrgreen:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

ArrivaBas schreef: za 11 sep 2021, 08:53 Net wat ik gisteren al aangaf. Politiek Den Haag weet niet wat er buiten hun bubbel gebeurt.
Er gaat al langer een oproep rond om de mondkapjesplicht in het OV nog wat langer te handhaven. Dus Den Haag weet prima wat er speelt. Dat je hoopt dat de mondkapjesplicht snel verdwijnt is wat anders.

De huidige cijfers zijn slechter dan vorig jaar september en we zitten met een besmettelijkere variant dan vorig jaar. Het is echt te vroeg om te doen alsof de pandemie eind deze maand voorbij is, hoeveel mensen daar ook op hopen :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door regenmaker »

Jij denkt dat Den Haag weet wat er speelt? Zelf houden ze zich niet aan het thuiswerkadvies of geven ze niet het goede voorbeeld door altijd een mondkapje te dragen. Ook iemand als Ollongron die niet thuis haar testuitslag afwachtte en dan heb ik het nog niet gehad over Grapperhaus of de koning. Wil je draagvlak dan moet je eerst het goede voorbeeld geven.

Op een gegeven moment moeten we ook gewoon door ondanks de hoge besmettingen. Corona ga je niet wegkrijgen. Richt dan gewoon coronazones in waar strenge maatregelen gelden zodat kwetsbaren daar met een gerust hart heenkunnen om bijvoorbeeld boodschappen te doen met speciale coronataxi's. Waar ook echt gehandhaafd wordt. Niet dit halfbakken beleid: wel regels maar geen handhaving of iets wat een dringend advies heet.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

De brutalen hebben de halve wereld.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef: za 11 sep 2021, 09:31 De huidige cijfers zijn slechter dan vorig jaar september en we zitten met een besmettelijkere variant dan vorig jaar. Het is echt te vroeg om te doen alsof de pandemie eind deze maand voorbij is, hoeveel mensen daar ook op hopen :X
Het verschil met vorig jaar is ook dat er toen geen vaccins waren en dat nu een groot deel van de bevolking wel (gedeeltekijk of volledig) gevaccineerd is.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Vorig jaar begon de tweede golf rond deze tijd echt hard te groeien. Dit jaar zitten de week-op-week groeipercentages rond en na het einde van de zomervakanties vooralsnog niet of nauwelijks boven de vijf procent. Het aantal besmettingen is al bijna vier weken zo goed als stabiel, maar het aantal ziekenhuisopnames lijkt sinds enkele dagen wel een lichte daling te vertonen, zie ook de beschouwende analyses van Martijn Broekman op Twitter.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Verschilletje met vorig jaar is inderdaad dat zo'n 70+ procent van de samenleving nu wel beschermd is. Maar ja, we maken ons zelf pas zorgen als we niet meer onze groenten van de markt kunnen halen hé. Dan pas begint het mijzelf te raken.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Ik haal m'n groenten eigenlijk altijd bij de Appie en niet op de markt, moet ik me nu dus zorgen maken? :shock:
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Coronavirus

Bericht door Frank »

ArrivaBas schreef: za 11 sep 2021, 10:48 Vorig jaar begon de tweede golf rond deze tijd echt hard te groeien. Dit jaar zitten de week-op-week groeipercentages rond en na het einde van de zomervakanties vooralsnog niet of nauwelijks boven de vijf procent. Het aantal besmettingen is al bijna vier weken zo goed als stabiel, maar het aantal ziekenhuisopnames lijkt sinds enkele dagen wel een lichte daling te vertonen, zie ook de beschouwende analyses van Martijn Broekman op Twitter.
...aan de andere kant is de ziekenhuisbezetting gemiddeld meer dan 4x zo hoog, het aantal ontdekte besmettingen bijna 3x zo hoog en het aantal opnames en het aantal doden meer dan 2,5x zo hoog t.o.v. vorig jaar.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

Ardan schreef: za 11 sep 2021, 02:10 Ik denk dat het probleem nog wel wat dieper zit, want waarom spreken medereizigers en medewerkers haast niemand aan op mondkapjes? Óf het kan niemand wat schelen, óf men is bang in elkaar getimmerd te worden. Want laten we wel wezen, een hoop van de mondkapjesweigeraars zijn nogal van die usual suspects die bij het minste of geringste agressief kunnen reageren.
Dus ja, hoe los je dát dan weer op?
Het is vooral de luiheid denk ik, in combinatie met misschien een klein beetje angst. Ik heb altijd zoiets: als je het niet vraagt weet je zeker dat ze hem niet op zetten. En het lijkt me sterk dat iemand die tegen mondkapjes is je meteen een lik aan de bek geeft, over het algemeen is het ergste wat je kan gebeuren dat zo'n wappie een discussie aan wil gaan.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Coronavirus

Bericht door jelmerrr »

Suus schreef: za 11 sep 2021, 09:31
ArrivaBas schreef: za 11 sep 2021, 08:53 Net wat ik gisteren al aangaf. Politiek Den Haag weet niet wat er buiten hun bubbel gebeurt.
Er gaat al langer een oproep rond om de mondkapjesplicht in het OV nog wat langer te handhaven. Dus Den Haag weet prima wat er speelt. Dat je hoopt dat de mondkapjesplicht snel verdwijnt is wat anders.

De huidige cijfers zijn slechter dan vorig jaar september en we zitten met een besmettelijkere variant dan vorig jaar. Het is echt te vroeg om te doen alsof de pandemie eind deze maand voorbij is, hoeveel mensen daar ook op hopen :X
Wanneer zou jij dan alles open doen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Coronavirus

Bericht door Suus »

Ik denk dat er nog minstens 10% aan volledig gevaccineerden bij moeten komen. We zitten nu op 63% van de gehele bevolking (dus inclusief kinderen onder de 12), dat moet minstens boven de 70% komen zoals in Denemarken.

En de situatie in de zorg is op dit moment nog steeds problematisch, de wachtlijsten lopen tot ver in 2023. Zolang dat niet adequaat is opgelost moet de overheid snel ingrijpen als er toch weer een hoge druk door coronabesmettingen in het ziekenhuis bestaat, door het aantal contactmomenten te verminderen. Daarbij gaat onderwijs altijd voor op horeca en kantoren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Coronavirus

Bericht door jelmerrr »

Stel over halfjaar is percentage nog steeds gelijk, dan blijf je alles dichthouden? Zwlfde geldt over twee jaar of over tien jaar?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 53 gasten