Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

PHS schreef: zo 26 sep 2021, 19:21 [De coronapas] is dus een inbreuk op het recht op lichamelijke integriteit en het recht op privacy
Voor beide standpunten is meer onderbouwing nodig. Met de coronapas an sich wordt immers niet aan de lichamelijke integriteit getornd. De privacy is gewaarborgd doordat een controleur niet kan zien wat de bron van dat groene vinkje is. Ook worden er niet onnodig persoonlijke gegevens gedeeld.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Hoewel ik die wappiebende rondom Willem Engel, het BPOC2020, Nederland in Opstand en Thierry Baudet en hun gejengel (willen nooit wat maar alles is wel hun goed recht) echt volkomen beu ben, vind ik het onacceptabel om medische behandelingen te verplichten. Het gebruik van de coronacheck heeft duidelijk minder invloed op de lichamelijke integriteit, want de uitlezer kan niet zien waarom hij een groen vinkje krijgt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Dat, dus.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Als het mogelijk is stokje of naald te vermijden — en dat is het geval — is er geen aantasting van lichamelijke integriteit. Verplichte vaccinatie is dat wel, ongeacht de motivatie. Klagen over het één en pleiten voor het ander is op zijn minst gezegd nogal inconsequent.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

PHS schreef: zo 26 sep 2021, 19:46

1. De lichamelijke integriteit wordt aangetast, omdat je een groen vinkje alleen kunt krijgen met een naald in je arm of een stokje in je neus. Nu ben je weliswaar niet verplicht om een naald in je arm of een stokje in je neus te laten verdwijnen, maar je leven wordt een heel stuk moeilijker gemaakt als je dat niet laat doen.
Je kunt veel dingen inderdaad niet, maar het staat je nog steeds geheel vrij om je te laten vaccineren of testen. Dat is dus geen schending van de lichamelijke integriteit. Niemand wordt immers tegen zijn wil in verplicht de kroeg in te gaan.

Overigens is ook bij het vaccineren en testen zelf geen sprake van een dergelijke schending, omdat beide vrijwillig gebeuren.
2. Er wordt inbreuk gemaakt op het recht op privacy, omdat je medische gegevens (coronabewijs) en identiteitsgegevens (identiteitsbewijs) moet delen met anderen in het publieke domein. Medische gegevens en identiteitsgegevens vallen beide onder het hoogste beschermingsniveau van de AVG vanwege hun zeer gevoelige karakter en het hoge risico op misbruik.
Dat zal allemaal wel, maar het is bij de coronapas niet zo dat er onnodig medische gegevens worden gedeeld. De check op de medische status van de pashouder is nu eenmaal noodzakelijk, omdat alleen daarmee vastgesteld kan worden dat de pashouder een acceptabel risico als besmettingsbron vormt, of een acceptabel risico op besmet te raken loopt. Hier ligt dus een gegronde reden aan ten grondslag identiteits- en medische gegevens te overleggen.

Uiteraard moet de verwerking ervan met de grootst mogelijke zorgvuldigheid gebeuren, maar de AVG vormt geen onoverkomelijke reden de coronapas niet in te voeren.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Maar dat is een valse vergelijking. Als het tot een bloedproef komt, is al geconstateerd dat een overtreding hebt begaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

PHS schreef: zo 26 sep 2021, 20:16 Dus je bent het in feite met mij eens dat inbreuk wordt gemaakt op de privacy? Mooi, dan is dat ook duidelijk.
(Je schrijft dat het gerechtvaardigd is om medische gegevens en identiteitsgegevens te verwerken ('hier ligt dus een gegronde reden aan ten grondslag'), wat impliceert dat je het inbreuk vindt. Immers, als je het geen inbreuk zou vinden, dan zou je niet toekomen aan de vraag of de inbreuk gerechtvaardigd is.)
Ik vind dit inderdaad geen inbreuk, nee.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

PHS schreef: zo 26 sep 2021, 20:16 Iedere jurist zal op dit punt zeggen dat je ongelijk hebt: het verbinden van (verregaande) consequenties aan het niet ondergaan van een medische behandeling is even goed een aantasting van de lichamelijke integriteit. Preciezer gezegd: niet alleen bij dwang, ook bij drang kan sprake zijn van een inbreuk op de lichamelijke integriteit.
Neem de bloedproef: als je als bestuurder boven de limiet voor alcohol of drugs blaast, dan word je naar een busje of een politiebureau gebracht zodat een arts bloed kan afnemen. Dat mag je weigeren, maar als je dat zonder goede reden doet bega je het misdrijf van artikel 163 lid 6 WVW 1994. Als we jouw redenering volgen, dan is geen sprake van een inbreuk op de lichamelijke integriteit, want je mag immers weigeren en dan zal er geen dwang worden toegepast om bloed bij je af te nemen. Toch is het standaardjurisprudentie dat bij de bloedproef sprake is van een - meestal gerechtvaardigde - inbreuk op de lichamelijke integriteit.
Mooi dat je daar zo van overtuigd bent (fraaie ad populum/ad auctoritatem overigens) maar voor zover ik weet staat op het weigeren naar de kroeg te gaan nog steeds geen gevangenisstraf. Zelfs de alcoholist kan thuis of in de buitenlucht aan zijn dwangmtig gedrag toegeven.

Een algemene vaccinatieverplichting biedt dergelijke opties niet.

Overigens moet je nog steeds een correctie plaatsen op je eerdere dwaling. Ik krijg de indruk dat je daar onderuit probeert te komen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Ik geloof dat de denkfout die PHS hier maakt, is dat hij meent met medejuristen aan tafel te zitten. Dit is echter een OV-hobbyistenforum, en hoewel daar wel eens een verdwaalde jurist terecht komt, is het merendeel leek.

Ik vind het op zich mooi te zien dat PHS zo goed thuis is in onze wetten en ons daar ook graag over mag onderrichten, maar voor mij als leek is het allemaal Chinees en riekt het een beetje naar juridische haarkloverij bovendien.

En het gaat voorbij aan de eigenlijke vragen: waarom vindt PHS de coronapas een schending van de lichamelijke integriteit en een inbreuk op de privacy? Waarom maakt hij daar zo'n punt van? En waarom vindt hij deze punten kennelijk zwaarder wegen dan de schending van de lichamelijke integriteit die noodzakelijkerwijs volgt uit een vaccinatieplicht?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Dat lijkt me een correcte diagnose en een paar goede vragen. Daarnaast vraag ik me af hoe lang PHS mijn herhaalde oproep een onjuistheid recht te zetten blijft negeren. Kennelijk leest hij de rest van mijn berichten namelijk wel.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

trolly schreef: zo 26 sep 2021, 18:53 Je gelooft in heksen, of je gelooft niet het coronavirus, maar één van beide opties sluit je met deze stelling uit.
Citaat uit Wikipedia over heksenjacht: "Daarnaast wordt de term gebruikt voor een hetze ten aanzien van afwijkende meningen die het meedogenloos vervolgen van groepen personen tot gevolg heeft"
Ik zie daar toch een parallel met de manier hoe sommige tijdgenoten inmiddels over niet-gevaccineerden denken. Hedendaags wordt heel veel over discriminatie gesproken en deze veroordeeld, maar als het niet-gevaccineerden betreft hebben vele plots geen probleem meer met discriminatie en vinden dit zelfs goed.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Worden ongevaccineerden in Nederland op dit moment dan "meedogenloos vervolg[d]"?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

ICE11 schreef: zo 26 sep 2021, 20:49 Citaat uit Wikipedia over heksenjacht: "Daarnaast wordt de term gebruikt voor een hetze ten aanzien van afwijkende meningen die het meedogenloos vervolgen van groepen personen tot gevolg heeft"
Ik zie daar toch een parallel met de manier hoe sommige tijdgenoten inmiddels over niet-gevaccineerden denken. Hedendaags wordt heel veel over discriminatie gesproken en deze veroordeeld, maar als het niet-gevaccineerden betreft hebben vele plots geen probleem meer met discriminatie en vinden dit zelfs goed.
Dat jij daar een parallel in wil zien was glashelder, de jammerklacht die ik hier citeer zat in je vorige post ingebakken. Wat je kennelijk ontgaat is dat voor hekserij geen enkel bewijs is, terwijl vervolging tot dodelijke slachtoffers leidde. Het tegendeel geldt voor het coronavirus en het vaccin: er is overweldigend bewijs voor het bestaan van het virus en de effectiviteit van vaccinaties, waarbij verplichte vaccinatie juist levens kan sparen.

De vraag blijft dus of je persoonlijk wel of niet in het virus danwel heksen gelooft. Of is die vraag te persoonlijk?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

trolly schreef: zo 26 sep 2021, 20:40 Daarnaast vraag ik me af hoe lang PHS mijn herhaalde oproep een onjuistheid recht te zetten blijft negeren.
Blijft het dan dus zinvol om die flauwekul tot in den treure te herhalen? (A)
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Vandaag twee nieuwe woorden geleerd in onze meest zuidelijke stad Antwerpen; bruiswater en beflapje.
Noch het één noch het ander wordt hier veel gehanteerd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Bruiswater is spa rood geloof ik, in ieder geval de tegenhanger van plat water. En een beflapje heeft tegenwoordig meerdere betekenissen, een beetje zoals Wappie *O*
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Tja, een wappie is hier niets bijzonder, eigenlijk minder bijzonder dan een wippie (vooral in het Schipperskwartier)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Mjah de wapwinkel en de wapshop zijn ook al minimaal een decennium online, en ik kwam vroeger nog wel eens op wapfeestjes. Maar die terminologie is tegenwoordig allemaal gekaapt -0-
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Aking schreef: zo 26 sep 2021, 21:18
trolly schreef: zo 26 sep 2021, 20:40 Daarnaast vraag ik me af hoe lang PHS mijn herhaalde oproep een onjuistheid recht te zetten blijft negeren.
Blijft het dan dus zinvol om die flauwekul tot in den treure te herhalen? (A)
Zeker wel. Ik denk dat het fair is iemand de kans te geven zijn fout te herstellen. Maar vrees niet, er komt uiteraard een moment waarop ik het beheer voorstel het bericht van PHS te verwijderen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Een beetje als naar de hoeren gaan, terwijl je steeds op je Smartfeun loopt te koekeloeren.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

trolly schreef: zo 26 sep 2021, 21:51
Aking schreef: zo 26 sep 2021, 21:18
trolly schreef: zo 26 sep 2021, 20:40 Daarnaast vraag ik me af hoe lang PHS mijn herhaalde oproep een onjuistheid recht te zetten blijft negeren.
Blijft het dan dus zinvol om die flauwekul tot in den treure te herhalen? (A)
Zeker wel. Ik denk dat het fair is iemand de kans te geven zijn fout te herstellen. Maar vrees niet, er komt uiteraard een moment waarop ik het beheer voorstel het bericht van PHS te verwijderen.
Lekker ding.........oh nee, dat is van een ander forum. may i be excused.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 32 gasten