Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Het risico is natuurlijk wel dat die mensen die (hooguit) vijf dagen hoestend op de bank liggen de verspreiding van het virus nog wel kunnen vergroten, wat de kans op verdere mutaties natuurlijk vergroot.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Coronavirus

Bericht door IC140 »

Daan! schreef: Op pagina 25 van het wekelijkse rapport van het RIVM, zie je dat het aandeel van volledig gevaccineerden stijgt naarmate de tijd vordert. Daaruit zou je kunnen concluderen dat de werking van de vaccins afneemt.
Uiteraard zou je ook kunnen stellen dat er agressievere varianten komen waartegen de vaccins niet bestand zijn. Maar op zo'n korte termijn, lijkt me dat niet heel waarschijnlijk.
Wat ook kan, is dat ongevaccineerden zich niet meer zo vaak/makkelijk laten testen. Maar ik vind dat niet heel aannemelijk. Testen voor toegang geeft wel aan hoeveel testen ze hebben uitgevoerd en hoeveel daarvan positief waren. Maar geeft aannemelijk niet aan of iemand gevaccineerd is.
De belangrijkste verklaring laat je weg. Naar mate het aantal gevaccineerden stijgt, stijgt ook het aandeel gevaccineerden in de positieve testen. Met een hoog vaccinatiepercentage als in Nederland gaat dat heel snel.

Een voorbeeld:
In maand X heb je de volgende statistiek:
- 85% van de bevolking is gevaccineerd
- de positieve tests bestaan voor:
- 34% uit gevaccineerden
- 66% uit ongevaccineerden

Stel je weet dat percentage van 85% te verhogen naar 87% (een vrij kleine stijging) zal het als volgt veranderen, uitgaande van dezelfde werking van vaccins.
- 38% gevaccineerden
- 62% ongevaccineerden

Berekend door aan te nemen dat het percentage positieve testen per persoon in zowel de groep gevaccineerden als ongevaccineerden onveranderd is, alleen heb ik 2% van de bevolking van de ene groep naar de andere groep gehaald.

Dat is bijna precies wat je ziet in de statistieken tussen september en oktober…
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Is ook een wiskundige wet natuurlijk. Als je 100 procent gevaccineerden hebt kan geen ongevaccineerde besmet zijn. Daarom is het ook zo raar dat die cijfers van ongevaccineerden nog zo hoog liggen in de ziekenhuizen. Nog steeds op 20 procent.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Coronavirus

Bericht door Post »

Daan! schreef: ma 25 okt 2021, 13:17 ... zou je kunnen concluderen ... zou je ook kunnen stellen .... lijkt me dat niet heel waarschijnlijk. .... ik vind dat niet heel aannemelijk. .... Maar geeft aannemelijk
Ik stel dat vaccinaties werken, dit durf ik te stellen doordat de hoeveelheid mensen met corona op de IC met vaccinatie kleiner is dan het aantal zonder vaccinatie. :Y
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Je durft wel, hè, met zo'n stelling _O-

Evengoed bij de wilde knorhanen af dat er anno 2021, dus zo'n beetje twee eeuwen na het overlijden van Edward Jenner, bosjes mensen rondlopen die — niet gehinderd door enig basaal biologisch inzicht — menen een punt te moeten maken over de werkzaamheid van vaccins.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Jef400 schreef: ma 25 okt 2021, 17:55 Is ook een wiskundige wet natuurlijk. Als je 100 procent gevaccineerden hebt kan geen ongevaccineerde besmet zijn. Daarom is het ook zo raar dat die cijfers van ongevaccineerden nog zo hoog liggen in de ziekenhuizen. Nog steeds op 80 procent.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Coronavirus

Bericht door Klaasje »

Én voor alle opnames in het ziekenhuis 2/3e (ongeveer) 60+ers. Ik las in een artikeltje dat die minder goede geheugencellen hebben. Dan is een boosterprik wel logisch want dan wek je weer antistoffen in het bloed op. Dat kan ons door de winter helpen zonder al te zware maatregelen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Toch andere reactie van Pfizer dan met de eerdere twee Moderna-spuiten.
Bij de Moderna's had ik een beetje last van een stijve bovenarm.
Nu echter, werd ik wakker met een hangend oor.

En dat is eigenlijk heel opmerkelijk, nu ik al geruime tijd testosteron toegediend krijg.
Maar mogelijk heeft de sterke slaapmedicatie ervoor gezorgd, dat ik de hele nacht op één oor heb gelegen, waardoor de doorstroming van de testosteron niet ideaal is gebleken.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Inmiddels van alle ongemakken genezen, oor hangt weer recht, geen pijnlijke arm, of gelijk welk ongemak, behalve beurspleuris.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2832
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

De nieuwe rood-geel-groene meerderheid in de Bondsdag heeft haar plannen voor de volgende maanden voorgesteld. Daarmee eindigt de noodtoestand op 24. november en harde maatregelen zoals lockdown, avondklok en gesloten scholen zijn niet meer mogelijk. Volgende maatregelen mogen de deelstaten nog beslissen, maar ook deze moeten uiterlijk op 20.03.2022 vervallen:

- Toegangsbeleid (3G/2G)
- Afstand houden
- Afvragen van contactgegevens (bij voorbeeld in de horeca) met uitdrukkelijke aanvulling dat er ook een oplossing voor mensen zonder smartphone moet zijn
- Modkapjesplicht
- Regels voor (hoog) scholen
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

Moeten vervallen als de omstandigheden niet veranderen neem ik aan. Als er tegen die tijd 10.000 mensen op de IC liggen gaan ze echt niet weg denk ik toch?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Overigens kreeg ik geen derde etiket-sticker op mijn vaccinatiekaart naast de al twee eerdere voor Moderna.
Kreeg zelfs een nieuwe vaccinatiekaart..........nou ja kaart........meer een afgietsel ervan op knaloranje feestpapier, ter grootte van een A6.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Nitein-Repart
Berichten: 3522
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Coronavirus

Bericht door Nitein-Repart »

ICE11 schreef: wo 27 okt 2021, 20:40 De nieuwe rood-geel-groene meerderheid in de Bondsdag heeft haar plannen voor de volgende maanden voorgesteld. Daarmee eindigt de noodtoestand op 24. november en harde maatregelen zoals lockdown, avondklok en gesloten scholen zijn niet meer mogelijk. Volgende maatregelen mogen de deelstaten nog beslissen, maar ook deze moeten uiterlijk op 20.03.2022 vervallen:

- Toegangsbeleid (3G/2G)
- Afstand houden
- Afvragen van contactgegevens (bij voorbeeld in de horeca) met uitdrukkelijke aanvulling dat er ook een oplossing voor mensen zonder smartphone moet zijn
- Modkapjesplicht
- Regels voor (hoog) scholen
Ik geloof nooit dat 20 maart 2022 alle coronaregels kunnen worden losgelaten. De delta(-plus-)variant is daar te verradelijk voor. In Denemarken en Noorwegen stijgen de besmettingen ook weer flink nadat alle coronaregels zijn losgelaten. Hetzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld Vlaanderen, maar die hebben nog iets van coronaregels.

Enigste landen waar het wel redelijk goed gaat zijn de Zuid-Europese landen door de combinatie van beter weer, waardoor de mensen meer buiten zijn, de hoge vaccinatiegraad en nog een stevig maatregelenpakket.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2832
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Inderdaad is er een "achterdeur" open gehouden voor het geval van varianten etc.

Overigens vraag ik me of het toch echt zo een goed idee is om voor gevaccineerden nog steeds een uitzondering van test- en quarantaineplichten te maken. Immers las ik vandaag in de krant dat gevaccineerden inmiddels meer dan de helft van de besmettingen uitmaken en er ook nieuwe studies zijn, dat de werking van de vaccins naar maar vier maanden nog slechts 20 percent is......
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Dat tweede lijkt me om studies uit de dikke duim te gaan, het eerste is niet onmogelijk: met het afnemen van het aantal ongevaccineerden neemt het aandeel gevaccineerden binnen het besmettingsaantal logischerwijs toe. Het ziekteverloop bij deze groep is meestal aanzienlijk milder, zodat het grootste deel van de ziekenhuisopnames ongevaccineerde patiënten betreft. Op de IC liggen vrijwel alleen mensen die te laat spijt kregen, hoewel er ook een aantal stervende probleemontkenners schijnen te zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Coronavirus

Bericht door Daan! »

Uit een studie van het New England Journal of Medicine blijkt dat het Pfizer vaccin inderdaad na een aantal maanden substantieel afneemt. Iets wat Maurice de Hond ook al een aantal maanden verkondigt. Dat is dus precies de reden waarom we in o.a. België, maar ook Limburg al ongeveer de helft van de opnames gevaccineerd is.
Dat hier zogezegd de verdeling gevaccineerd/ongevaccineerd 20/80 is, is inmiddels achterhaald. Het RIVM maakte gebruik van oude data. Let wel, het overgrote merendeel van de opnames is boven de 60.
Tegelijkertijd is de Coronapas zo lek als een mandje. Gevaccineerden kunnen immers mensen besmetten en zelfs superspreaden. En zo hebben we opnieuw de poppen aan bet dansen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21338
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Daan! schreef: do 28 okt 2021, 22:20 Dat is dus precies de reden waarom we in o.a. België, maar ook Limburg al ongeveer de helft van de opnames gevaccineerd is.
Dat hier zogezegd de verdeling gevaccineerd/ongevaccineerd 20/80 is, is inmiddels achterhaald. Het RIVM maakte gebruik van oude data.
Heb je hier een bron voor?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Coronavirus

Bericht door Daan! »

Google maar op verhouding gevaccineerd in Belgie. Er zijn zat nieuwsberichten die dat bevestigen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8834
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

In Vlaanderen is er een substantieel hogere vaccinatiegraad, namelijk 93% van de uitgenodigde groepen tegen 84% hier. Het is niet bepaald eerlijk om dat dan met Nederland te vergelijken, want met een dermate hoge vaccinatiegraad zijn de verhoudingen sowieso anders. Ik zag recent op Twitter draadjes voorbij komen waarin te zien was dat in Nederland ongeveer 1 op de 3 ziekenhuispatiënten met corona volledig gevaccineerd is, met uiteraard regionale verschillen. Die patiënten zijn voornamelijk ouder dan 60 jaar en/of mensen van wie het immuunsysteem niet goed werkt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Coronavirus

Bericht door IC140 »

Daan! schreef:Google maar op verhouding gevaccineerd in Belgie. Er zijn zat nieuwsberichten die dat bevestigen.
En in een hypothetisch land met een vaccinatiegraad van 100% zal het aandeel gevaccineerden in het ziekenhuis ook 100% zijn. Nogmaals: aan die verhouding kun je geen conclusies trekken over de werking van vaccins zo lang de vaccinatiegraad niet constant is.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Coronavirus

Bericht door Daan! »

Wel als je in de tijd de vaccinatiegraad niet meer ziet toenemen, maar het aandeel gevaccineerden onder de positieve testen en ziekenhuisopnames ziet stijgen.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Dus? Opnieuw prikken. Dat zal sowieso alleen voor ouderen en mensen met een gecompromitteerd immuunsysteem gelden - gezonde mensen, waar veruit het grootste deel van onze bevolking gelukkig maar uit bestaat, hebben aan de prikken die zij hebben gehad meer dan genoeg.

Ik zie het probleem niet; dit wel als een probleem in de discussie brengen lijkt louter als doel te hebben de werkzaamheid van vaccins an sich te betwijfelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten