Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Coronavirus

Bericht door Daan! »

mogelijk in de vorm van een lockdown voor ongevaccineerden - denk aan het verplichten van de coronapas voor de contactberoepen en de niet-essentiële detailhandel en het invoeren van 2G in de horeca en bij evenementen, maatregelen waarvan we weten dat het kabinet die overweegt.
Voor alle duidelijkheid, dat staat in het artikel?
umbusko
Donateur
Berichten: 5368
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Terwijl iedereen met een beetje verstand dit toch aan had kunnen zien komen. Tussen het moment waarop het kabinet erkende dat er iets moest gebeuren ("we gaan de persconferentie vervroegen") en het ingaan van de maatregelen is volkomen onnodig 1,5 week weggegooid waarin de boel verder kon verslechteren. Natuurlijk hebben de maatregelen van gisteren vandaag nog geen effect. :X

Wat zich hier aandient is het spreekwoord "zachte heelmeesters maken stinkende wonden". Als we 1,5 week eerder pas op de plaats hadden gemaakt, had het er heel anders uit kunnen zien en waren ingrijpendere maatregelen misschien niet nodig geweest.
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Kalil Nieuw »

Een Lockdown voor ongevaccineerden is anders ook geen ramp. Ik ben toch al volledig gevaccineerd, dus boeien... _O_

Ze hadden moeten luisteren! _O-
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
en-es
Berichten: 4537
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Hoe moet ik me zoiets voorstellen? Een lockdown voor ongevaccineerden? Kan je aan iemand zien of hij/zij gevaccineerd is?
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Kalil Nieuw »

Daar is toch ook gewoon de QR Code voor?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8890
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Het grootste probleem is dat door het vergevorderde vaccinatieprogramma een groot deel van de urgentie weg is binnen de samenleving. Veel mensen denken ten onrechte dat ze door vaccinatie niet meer besmet kunnen raken. Niet voor niets was het aantal dragers van een mondkapje in het winkelcentrum en het tuincentrum op de middag voordat de mondkapjes weer verplicht werden in openbare binnenruimtes op één hand te tellen.

Het is zeker niet zo dat het kabinet hierin niets te verwijten valt. Naar mijn mening (en die van vele anderen) valt een substantieel deel van de urgentie weg als Rutte en De Jonge maatregelen op dinsdag aankondigen, om ze vervolgens een halve week later pas te laten gelden. Dan vind ik het niet gek dat men er die dagen nog even op los leeft. Iets minder opvallend voor de meesten, maar ik heb gedurende de persconferentie van 2 november wel meermaals opgemerkt dat er gejokt werd of te vroeg aankondigingen plaatsvonden. Hugo de Jonge kondigde bijvoorbeeld een boostercampagne aan voor iedereen jonger dan 60, maar de Gezondheidsraad ziet daar juist totaal geen aanleiding voor. Juist dit soort leugens ondermijnen het draagvlak. Om het draagvlak voor maatregelen te herstellen is een flink verbeterde communicatie als overheid noodzakelijk. Idealiter kijkt het kabinet hiervoor naar persconferenties en andere toespraken die de Scandinavische leiders hielden ten aanzien van Corona.

Ik erken dat het kabinet nu in een zeer lastige spagaat zit met het nemen van maatregelen. Het kabinet ziet terecht dat de rek in de samenleving er uit is voor strenge maatregelen. Dit komt doordat ze door een eerdere belofte eigenlijk geen grote vrijheidsbeperkingen voor gevaccineerden kunnen veroorloven. Hetzelfde geldt voor het sluiten van ondernemingen, want bijna alle steunpotjes zijn recent stopgezet. Deel drie van dit prisoners dilemma is dat het kabinet geen tweedeling wilt creëren tussen gevaccineerden en ongevaccineerden.

Ik zal dat prisoners dilemma tot slot even kort samenvatten:
Niets doen: Zorgsysteem stort in, zorgmedewerkers boos.
Collectieve maatregelen: Valse belofte naar gevaccineerden, groot deel samenleving niet meer tevreden over coronabeleid.
Ondernemingen sluiten als gevolg van lockdown: Getroffen ondernemers boos, want steunpotjes zijn recent stopgezet.
Maatregelen alleen voor ongevaccineerden: Zeer specifieke groep mensen wordt boos, al zijn meestal toch al gekant tegen elke bestaande maatregel.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
umbusko
Donateur
Berichten: 5368
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

en-es schreef: zo 07 nov 2021, 19:45 Hoe moet ik me zoiets voorstellen? Een lockdown voor ongevaccineerden? Kan je aan iemand zien of hij/zij gevaccineerd is?
Volgens eerdere berichten hier
denk aan het verplichten van de coronapas voor de contactberoepen en de niet-essentiële detailhandel en het invoeren van 2G in de horeca en bij evenementen
Ze mogen dus wel naar buiten, maar niet overal naar binnen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10641
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

ArrivaBas schreef: zo 07 nov 2021, 19:47 Iets minder opvallend voor de meesten, maar ik heb gedurende de persconferentie van 2 november wel meermaals opgemerkt dat er gejokt werd of te vroeg aankondigingen plaatsvonden. Hugo de Jonge kondigde bijvoorbeeld een boostercampagne aan voor iedereen jonger dan 60, maar de Gezondheidsraad ziet daar juist totaal geen aanleiding voor. Juist dit soort leugens ondermijnen het draagvlak.
Nou ben ik toch erg benieuwd wie er dan "jokt", en over welke "leugens" je het hebt. De Gezondheidsraad kan de regering adviseren, maar de regering hoeft dit advies niet te volgen. Afgezien van hoe zinvol of verstandig dat wel of niet is gaat het hier over twee verschillende instanties met verschillende opvattingen. Mijns inziens is juist de reflex om bij het minste of geringste te roepen dat de regering liegt niet erg bevorderlijk voor het draagvlak.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50966
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Minister De Jonge gaat het besluit van de Gezondheidsraad overrulen. Iedereen krijgt een boostershot, en vooral voor de mensen die Jansen hebben gekregen lijkt mij dat ook geen week te vroeg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8890
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

trolly schreef: zo 07 nov 2021, 20:25 Nou ben ik toch erg benieuwd wie er dan "jokt", en over welke "leugens" je het hebt. De Gezondheidsraad kan de regering adviseren, maar de regering hoeft dit advies niet te volgen. Afgezien van hoe zinvol of verstandig dat wel of niet is gaat het hier over twee verschillende instanties met verschillende opvattingen. Mijns inziens is juist de reflex om bij het minste of geringste te roepen dat de regering liegt niet erg bevorderlijk voor het draagvlak.
Van dat laatste is hier wat mij betreft geen sprake. De Gezondheidsraad is een club met kennis van zaken over medicijnen en vaccins. Zij hebben hun advies uiteraard goed onderbouwd. Als het kabinet hun keuze om het advies om wél te gaan boosten onder de 60 op de persconferentie niet duidelijk onderbouwt wankelt dat mijns inziens aan alle kanten. Bij Janssen valt hier door de mindere effectiviteit wat voor te zeggen, maar bij de mensen die Pfizer hebben gehad zie ik die aanleiding net als de Gezondheidsraad niet.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Nitein-Repart
Berichten: 3607
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Coronavirus

Bericht door Nitein-Repart »

Het grootste probleem is dat het kabinet allerlei versoepelingen doorvoert die eigenlijk epidemiologisch zeer onverstandig zijn. In de zomer van 2020 was dat het internationaal reizen (vooral naar Zuid-Europa) en openen van kroegen en feestzalen zonder sluitingstijden of capaciteitsbeperkingen. Op 26 juni jl. was dat het afschaffen van de algemene mondmaskerplicht en het openen van de nachtclubs, discotheken en festivals (zaken die niet op de routekaart stonden, bovendien was het al bekend dat Delta als een malle op ons af kwam). Het Dansen met Janssen (vijf minuten na inenting van een Janssen-vaccin een geldige QR-code hebben) was daarmee de overtreffende trap van domheid.

Nu heeft het kabinet op 25 september opnieuw fors versoepeld, terwijl de herfst voor de deur stond. Kroegen en discotheken konden weer open, binnenevenementen konden georganiseerd worden. Het virus verspreid zich welig in dit soort binnenruimtes waar veel mensen dicht op elkaar staan. Bovendien worden geteste ongevaccineerden besmet door ongeteste gevaccineerden voor wie een besmetting wel gevolgen heeft. Daarnaast zijn er binnen het onderwijs vrijwel geen maatregelen meer, terwijl daar het virus welig verspreid. Door vooral geen kleine kinderen te testen en ze bovendien te ontheffen van allerlei coronamaatregelen bestaat er helemaal geen zicht op het virus en de verspreiding op locaties waar veel kleine kinderen bij elkaar komen (basisscholen, locaties voor buitenschoolse opvang). De klasquarantaine die voor 20 september was een best effectieve maatregel, maar die is ook afgeschaft.

Nu zitten we, dankzij de versoepelingen van 25 september, die eigenlijk gewoon niet konden epidemiologisch gezien, in een situatie waarbij we niet één, maar maarliefst vijf stappen terug moeten zetten. Je ontkomt er haast niet aan om zo spoedig mogelijk de 1,5-meter als plicht weer in te voeren en als een sector niet fatsoenlijk kan functioneren met 1,5-meter afstand, moet die sector dicht (discotheken, evenementen, etc.). Voor iedereen, dus geen 2G, wat enkel voor meer polarisatie zorgt. Daarnaast ook capaciteitsbeperkingen, zoals maximaal 50-100 man per binnenruimte. Feitelijk terug naar de situatie die voor 26 juni gold. Zie hier voor de maatregelen: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... eningsplan

Dit is heftig, maar als we snel niet flink stevigere maatregelen gaan nemen, betekent dat een gedeeltelijk (situatie voor 5 juni) of volledige lockdown de enige oplossing is met alle gevolgen van dien. Ik denk dat veel mensen daar ook niet op zitten de te wachten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21446
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

ArrivaBas schreef: zo 07 nov 2021, 19:47 Maatregelen alleen voor ongevaccineerden: Zeer specifieke groep mensen wordt boos, al zijn meestal toch al gekant tegen elke bestaande maatregel.
Dat levert toch echt de minste 'boze mensen' op en is daarmee dus de minst slechte maatregel.

Ik denk trouwens niet dat de meeste gevaccineerden denken dat ze niet meer besmet kunnen worden, maar dat een besmetting niet per se erg is. Voor verreweg de meeste mensen klopt dat ook, maar voor de uitroeiing van het virus is het funest.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3607
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Coronavirus

Bericht door Nitein-Repart »

ArrivaBas schreef: zo 07 nov 2021, 20:46
trolly schreef: zo 07 nov 2021, 20:25 Nou ben ik toch erg benieuwd wie er dan "jokt", en over welke "leugens" je het hebt. De Gezondheidsraad kan de regering adviseren, maar de regering hoeft dit advies niet te volgen. Afgezien van hoe zinvol of verstandig dat wel of niet is gaat het hier over twee verschillende instanties met verschillende opvattingen. Mijns inziens is juist de reflex om bij het minste of geringste te roepen dat de regering liegt niet erg bevorderlijk voor het draagvlak.
Van dat laatste is hier wat mij betreft geen sprake. De Gezondheidsraad is een club met kennis van zaken over medicijnen en vaccins. Zij hebben hun advies uiteraard goed onderbouwd. Als het kabinet hun keuze om het advies om wél te gaan boosten onder de 60 op de persconferentie niet duidelijk onderbouwt wankelt dat mijns inziens aan alle kanten. Bij Janssen valt hier door de mindere effectiviteit wat voor te zeggen, maar bij de mensen die Pfizer hebben gehad zie ik die aanleiding net als de Gezondheidsraad niet.
Probleem is dat je in sommige landen als Oostenrijk, Italië en Kroatië (en misschien volgen er nog wel meer landen) na 3/4de jaar na de tweede Pfizer of Moderna-inenting niet meer als gevaccineerd wordt gezien. Reken maar op dat er Kamervragen of de publieke opinie zich richten op het ministerie van VWS om voor iedereen van 12 jaar en ouder de derde prik aan te bieden vanaf een bepaald tijdstip, omdat anders de buitenlandse vakanties in gevaar komen voor veel Nederlanders.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10641
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

ArrivaBas schreef: zo 07 nov 2021, 20:46 De Gezondheidsraad is een club met kennis van zaken over medicijnen en vaccins. Zij hebben hun advies uiteraard goed onderbouwd. Als het kabinet hun keuze om het advies om wél te gaan boosten onder de 60 op de persconferentie niet duidelijk onderbouwt wankelt dat mijns inziens aan alle kanten. Bij Janssen valt hier door de mindere effectiviteit wat voor te zeggen, maar bij de mensen die Pfizer hebben gehad zie ik die aanleiding net als de Gezondheidsraad niet.
Wat je hier zegt is dat je het niet eens bent met het kabinetsbeleid. Dat mag. En je motiveert je standpunt, waar op zich best iets voor te zeggen is. Maar dat een besluit onvoldoende onderbouwd zou zijn is toch echt iets anders dan dat er opzettelijk iets gezegd zou zijn dat onwaar is — a.k.a. liegen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10641
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Kom op, PHS, dat is populistisch gewauwel. ArrivaBas heeft het niet over het kwartje (voor jeugdige lezers: dat was de naam van een muntje met de waarde van 0,25 gulden) van een reeds lang overleden minister, maar over een persconferentie van enkele dagen geleden. Hij geeft daarbij een heel specifiek voorbeeld. Dan is roepen dat politici liegen als ze hun mond opendoen een wel erg ruime en ook nogal gemakkelijke opvatting. Stemmingmakerij, zou ik bijna zeggen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5828
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Wie was er nu eigenlijk eerder; de politicus of de prostituee?
Of zijn ze altijd onlosmakelijk met elkaar verbonden geweest?
Dit allemaal uiteraard ter zijde,
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

PHS schreef: ma 08 nov 2021, 09:23 en binnenkort wordt het een 2G-pas
Daar is naar mijn weten nog geen besluit over genomen - en met de weerstand in de Tweede Kamer is het nog maar de vraag of het ook zover gaat komen.

Als jij dat anders ziet, graag een bron. Dan leer ik immers ook weer wat bij.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6483
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Suus schreef: zo 07 nov 2021, 20:44 Minister De Jonge gaat het besluit van de Gezondheidsraad overrulen. Iedereen krijgt een boostershot, en vooral voor de mensen die Jansen hebben gekregen lijkt mij dat ook geen week te vroeg.
Waar heb je dit vandaan?
VIRM
Berichten: 7697
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

umbusko schreef: zo 07 nov 2021, 19:42 Terwijl iedereen met een beetje verstand dit toch aan had kunnen zien komen. Tussen het moment waarop het kabinet erkende dat er iets moest gebeuren ("we gaan de persconferentie vervroegen") en het ingaan van de maatregelen is volkomen onnodig 1,5 week weggegooid waarin de boel verder kon verslechteren. Natuurlijk hebben de maatregelen van gisteren vandaag nog geen effect. :X

Wat zich hier aandient is het spreekwoord "zachte heelmeesters maken stinkende wonden". Als we 1,5 week eerder pas op de plaats hadden gemaakt, had het er heel anders uit kunnen zien en waren ingrijpendere maatregelen misschien niet nodig geweest.
Tijd voor een routekaart met maatregelen die afhangen van het aantal besmettingen en ziekenhuisopnamen? Oh wacht...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50966
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Daantje schreef:
Suus schreef: zo 07 nov 2021, 20:44 Minister De Jonge gaat het besluit van de Gezondheidsraad overrulen. Iedereen krijgt een boostershot, en vooral voor de mensen die Jansen hebben gekregen lijkt mij dat ook geen week te vroeg.
Waar heb je dit vandaan?
Dat is tijdens de persconferentie door De Jonge gezegd. Iedereen mag uiteindelijk een boostershot gaan halen, al kan het voor sommige groepen nog wel een paar maanden duren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Alargule schreef: ma 08 nov 2021, 09:29
PHS schreef: ma 08 nov 2021, 09:23 en binnenkort wordt het een 2G-pas
Daar is naar mijn weten nog geen besluit over genomen - en met de weerstand in de Tweede Kamer is het nog maar de vraag of het ook zover gaat komen.
Bij de pliessies zouden ze zoiets als "met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid" in een proces verbaal zetten :')
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

In jouw angstwereld is 2G vast al werkelijkheid. In de realiteit is daar nog geen sprake van.

Waarmee het voor de toekomst niet 100% uitgesloten kan worden, uiteraard.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

In Kronenburg had ik handen en voeten nodig om de mondkaplozen te tellen. En dan heb ik de onder-de-neus- en onder-de-monddragers nog even niet meegeteld.

Ongelofeloos.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten