Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Daan! schreef: vr 12 nov 2021, 12:56 Dat zei je vanochtend ook al, maar ik heb volgens mij duidelijk omschreven waarom dat niet zo is.

Overigens, als je echt wil zakken in besmettingen ahv een coronapas, moet je gewoon iedereen testen.
Nee dat heb je niet en wat er staat klopt niet. Je scheert nu alle ouderen over één kam, terwijl er wel degelijk een verschil is in de verhouding tussen gevaccineerd en niet gevaccineerd in het voordeel de gevaccineerden. De verhouding gevaccineerd/ongevaccineerd was bij de laatste meting 44% tegen 56%, en met de boosterprik zal de verhouding alleen nog maar schever worden ten gunste van gevaccineerden. Er is totaal geen consensus over de effectiviteit van vaccins, dus het RIVM spreekt behoorlijk voor zijn beurt met de afnemende effectiviteit na 4 tot acht maanden. In de Volkskrant stond laatst een bericht dat dat te maken heeft met een fout in de gebruikte formule van een van de modellen:
Volkskrant schreef:Onderzoek naar ‘afnemende’ effectiviteit Janssen-vaccin rammelt aan alle kanten
Over 2G gesproken: Oostenrijk gaat de aangekondigde lockdown voor ongevaccineerden daadwerkelijk invoeren. Het land heeft in West-Europa met 65% van de bevolking in de in aanmerking komende leeftijdsgroepen de laagste vaccinatiegraad na Liechtenstein.
Frank schreef: vr 12 nov 2021, 14:10
ArrivaBas schreef: vr 12 nov 2021, 12:32 Het herinvoeren van de mondkapjesplicht werkt sowieso niet, want ook in landen met een mondkapjesplicht breken ze records qua positieve testen.
Helaas, mondneusmaskers werken wel, zie bijvoorbeeld: https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 21258817v1 .
Zonder andere maatregelen zal het effect alleen niet genoeg zijn om het virus tegen te gaan, net als vaccinatie (het Zwitsersekaasmodel/gatenkaasmodel).
Dat andere landen dus ook besmettingsrecords verbreken zegt dus vrijwel niets over de werking van mondneusmaskers. Zeker niet als de besmettingsaantallen onder die van Nederland liggen.
De titel zegt al genoeg. Het model gaat uit van 100% naleving en correct dragen. Verderop in de samenvatting staat het volgende:
We do not find evidence that mandating mask-wearing reduces transmission.
Spreekt wat mij betreft boekdelen over de werking van mondkapjes.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Coronavirus

Bericht door Frank »

Misschien moet er dan beter gehandhaafd worden :X . In heel veel landen dragen mensen mondkapjes wel goed en altijd. Alleen in Nederland schijnt dat een groot probleem te zijn.

Het alternatief zijn de persconferenties zoals vanavond voorlopig.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Nou, niet alleen in Nederland hoor.
Was kortgeleden nog in Oekraïne en Armenië; als ze al gedragen werden, dan overal behalve voor mond en neus.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Coronavirus

Bericht door Daan! »

@Bas

In de groep 60+ is 90% dubbel gevaccineerd. De groep 60+ beslaat in Nederland 4,6 miljoen mensen. Daarmee zijn er 4,1 miljoen mensen van 60+ gevaccineerd en 460.000 niet. In werkelijkheid is het iets meer, maar ik heb voor alle groepen 90% voor het gemak gepakt. Bron RIVM.

In de tijd neemt het aandeel gevaccineerden toe dat positief test, wordt opgenomen of op de IC komt. Zie hier. De vaccinatiegraad stijgt (bijna) niet meer in deze groep.
Dat duidt op een afname van de werking van het vaccin. Daar zijn meerdere onderzoeken naar gedaan.
Het RIVM wil dat niet met zoveel worden bevestigen en nemen voor het gemak, of om niet de waarheid te hoeven vertellen, het gemiddelde aandeel gevaccineerden over de periode april-september in ziekenhuizen. Dat mag statistisch gezien niet, want een gemiddelde vertekend het beeld en geeft daarom een verkeerde indicatie. Maar bovendien waren er in Q2 van dit jaar een hoop mensen nog niet gevaccineerd.

Uiteraard zal met een boosterprik dat die verhouding veranderen. Daarom heb ik hier al een aantal maal gezegd, liever vandaag beginnen met boosteren dan morgen.

Er hoeft geen consensus te zijn over de effectiviteit van het vaccin. Ten eerste is er in de wetenschap bijna nooit sprake van algemene consensus, maar ten tweede zitten we alweer in een dikke crisis waar je niet kunt wachten op die algemene consensus.
Dat artikel uit de volkskrant kan ik niet lezen. Ik kan daar geen onderbouwing bij lezen dus en zou die dan graag van je zien. Wel is het zo dat de afname waar ik het over heb niet voor alleen Janssen geldt, maar voor alle vaccins. Sterker nog, de ouderen die in het ziekenhuis liggen en gevaccineerd zijn hebben helemaal geen Janssen gehad.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

isadora schreef: vr 12 nov 2021, 14:39 Nou, niet alleen in Nederland hoor.
Was kortgeleden nog in Oekraïne en Armenië; als ze al gedragen werden, dan overal behalve voor mond en neus.
Hetzelfde beeld heb ik waargenomen in Polen, Roemenië en Hongarije.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Omdat 2G ook maar een schijnveiligheid geeft en inmiddels vele virologen zelfs voor 1G - dus alleen toegang met test - pleiten (zie o.a. https://www.tagesspiegel.de/wissen/1g-2 ... 76040.html) wordt bij ons imiddels over "2G+" nagedacht, dus toegang naar evenementen alleen met vaccinatie of genezing en daarbij nog een negatieve test. Volgens mij zal dat toch weerstand opwekken want maandenlang heeft de politiek aan de mensen verteld dat vaccineren de weg naar de vrijheid is en als ze nu toch moeten testen zullen zich de gevaccineerden toch even opgelicht voelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Aan de ene kant wel, maar aan de andere kant ben ik óók blij dat de kans véél kleiner is dat ik zo ernstig ziek word dat een ziekenhuisopname nodig is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

ICE11 schreef: vr 12 nov 2021, 15:29Volgens mij zal dat toch weerstand opwekken want maandenlang heeft de politiek aan de mensen verteld dat vaccineren de weg naar de vrijheid is en als ze nu toch moeten testen zullen zich de gevaccineerden toch even opgelicht voelen.
En wat gaan die gevaccineerden er aan doen dat ze zich opgelicht voelen? Het leed is tenslotte al geschied en zoals we in het verleden hebben gezien worden protesten (in Nederland althans) vrij Rücksichtslos neergeknuppeld :')
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Coronavirus

Bericht door Chrysa »

Niet als je een tractor meeneemt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Ja kudt! Die heb ik niet -0-
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

Gewoon even van iemand de sleutel kopiëren: ze hebben per merk namelijk maar één sleutel die op alle trekkers past :lol:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Jij kan in dat boerendorp van je vast wel die sleutels roggelen, kopiëren kan ik vervolgens prima zelf *O*
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Het kan nog erger. Want de regering van Sachsen is van plan om niet-gevaccineerden het winkelen totaal te verbieden met uitzondering van supermarkten, bouwmarkten en tuincentra.... :X
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

De 2G toch.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Kalil Nieuw »

En niemand die een mening heeft over de persconferentie van Rutte en de nieuwe coronamaatregelen die dus officieël duidelijk gemaakt en ingegaan zijn? ;)
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Het heeft niet zoveel invloed op mij. Ik vind het goed dat ze de basisregels benadrukken en ik ben blij dat ik kan blijven sporten.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Kalil Nieuw »

Ik ben ook opgelucht dat ik me conditie kan bijhouden.

Iets over de maximale groepsgroote dan die je thuis mag ontvangen: als mijn nichten, neven, tante en oom thuis wil ontvangen kan dat niet omdat 5 van de 6 mensen in dat gezin boven 13 jaar en ouder zijn. Maar als mijn gezin, waaronder dus ook ik hen toch wilt zien, kunnen wij beter naar hen toegaan omdat 3 van ons 13 en ouder zijn. Nou, dat fix je zo dus! *O*
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Tja dat laatste houd je altijd wel waar de aantallen die bij elkaar komen niet overeenkomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Dat had je in België ergens vorig jaar toch al? En daar was het toen geen advies maar een regel geloof ik. Maar dat kwam inderdaad ook op dit soort ongein uit :X
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

In Nederland ook. Met vorig jaar kerst was de regel maximaal drie bezoekers van 13+ geloof ik: met m'n ouders bij m'n broertje en zijn vrouw langsgaan kon toen dus formeel, maar dezelfde groepssamenstelling in mijn huis niet want dan had ik vier bezoekers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Het OMT had ook een advies om binnen Nederland alleen te reizen als het noodzakelijk is. Maar het kabinet wilde daar niet aan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Dat zou ook wat raar combineren met de sectoren die nu wel open mogen blijven natuurlijk. Dan mag je wel naar het pretpark, maar er niet naartoe reizen?!

Aan de andere kant had het OMT juist voorgesteld om geen extra maatregelen voor essentiële winkels, contactberoepen en het hoger onderwijs in te voeren, wat het kabinet nu toch wel gedaan heeft
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

ik was gisterenavond enigszins verbaasd dat supermarkten ook om 20:00 moeten sluiten. Eerder dit jaar hadden we daarvoor de alcoholklok, nu gooien ze gewoon de supermarkt maar meteen dicht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Coronavirus

Bericht door Wannes »

Druk vanuit de supermarktlobby dat ze de alcoholklok niet kunnen (lees: willen) handhaven? Anders zou ik het ook echt niet weten
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Kalil Nieuw schreef: vr 12 nov 2021, 22:41 En niemand die een mening heeft over de persconferentie van Rutte en de nieuwe coronamaatregelen die dus officieël duidelijk gemaakt en ingegaan zijn? ;)
Nee, ik ben direct na mijn laatste bericht gistermiddag 14.36 uur naar de kroeg getogen.
De eerste overigens, die om de covid-mondriaan vroeg sinds ik dat ding op zak heb,
Het werd er ontzettend druk en gezellig.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten