Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Coronavirus

Bericht door Nitein-Repart »

Suus schreef: vr 13 jan 2023, 23:14 Ik heb niet het idee dat het veel mensen weerhouden heeft, als ik de drukte in Duitse treinen vorig jaar moet beoordelen (A)
Dat ligt ten eerste aan het Neuneuroticket waardoor de prijsdrempel voor pretreisjes tussen juni en augustus werd opgeheven en daarnaast hadden we in 2020 en 2021 ook al nauwelijks kunnen reizen en op een gegeven moment ben je het thuiszitten zo zat dat je de mondneusmaskers maar voor lief neemt. Het scheelt wel dat op stations al vanaf mei geen mondneusmaskerverplichting meer gold.

België en Luxemburg had ik al in 2021 gedaan, dus moest gewoon echt weer naar Duitsland. En ja, je raakt wel aan de mondneusmaskers gewend. Duitsland biedt nou eenmaal veel waar voor je geld. Wou je per sé de maskers mijden, dan moest je naar Tsjechië (Zwitserland is heel onvriendelijk voor je portemonnee) en dat is wel veel meer uitzoekwerk dan ergens naar Duitsland treinen. Bovendien moet je op de heen- en terugreis een mondneusmasker op, omdat je door Duitsland komt met de trein. Verder wou ik graag het tram-train-netwerk van Karlsruhe bekijken. Dus dat heb ik dan ook afgelopen september gedaan. Anders had ik dat tram-train-netwerk dit jaar moeten bekijken, maar voor dit jaar zijn er andere plannen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Chrysa schreef: vr 13 jan 2023, 23:58 In Duitsland wordt het ook niet meer zo goed nageleefd heb ik het idee. In Sachsen droeg de helft alvast geen mondkapje meer.
Tsja, inmiddels is ook hier het merendeel van de burgers niet meer zo braaf en gewillig zoals sommigen dat graag zouden hebben.....
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Die mensen laten zich ook niks meer wijs maken.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Coronavirus

Bericht door TomSteyl »

Toch is een gedeelte van de Duitsers nog volhardend hierin. Als ik de aankondiging van DB op Twitter hierover zie, dan lig ik in een deuk van lachen... Want voorstellen als Maskenabteilen en complete monologen over bepaalde filters.

De toon maakt de muziek en daar zit echt het grootste probleem, want de toon is vaak toch boosaardig (mededelingen van HC's, mensen die elkaar aanspreken enz.). Ben persoonlijk wel blij dat het scherpe er vanaf gaat.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Het is nog niet al te lang geleden toen ik in een boek een uitspraak van de voormalige US-president Harry S. Truman las. Dientengevolge vroeg de president ooit zijn adviseurs, hoe hij de toestemming van de burgers voor een bepaalde wet zou krijgen. Antwoord: "Mr. President, u moet de mensen bang maken voor wat gebeurt als deze wet niet komt...."

Volgens mij hadden wij deze soort aanpak ook wat corona betreft. Daarop aanvullend dat velen van mijn landgenoten steeds braaf volgen als de overheid zegt wat zij moeten doen of niet (wij noemen dat "Obrigkeitshörigkeit") en natuurlijk de wereldberomde Duitse grondigheid.

En ja, velen voorspellen nu dat de modkapjes niet meer verplicht zijn de ondergang van de aarde. De opmerking, dat je in alle buurlanden al lang zonder mondkapje met de OV mee mag en daar ook geen nieuwe besmettingsgolf is ontstaan, willen zij niet horen.

Summa summarum denk ik, dat deze tegenover andere landen toch hardere aanpak van onderwerpen typisch Duits is. Dat ziet men niet alleen bij corona, maar ook bij klimaatverandering, migratie, .......
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Coronavirus

Bericht door Dennenboom »

We zijn al bijna een jaar verder, maar door technische problemen meldt Arriva nog steeds een mondkapjeplicht:
https://lc.nl/friesland/Arriva-krijgt-m ... 64850.html
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Coronavirus

Bericht door Bemined »

Ook bij de RET is het nog te zien in een aantal metrostellen. Alleen lijkt het daar een specifiek probleem te zijn voor een aantal voertuigen en niet de hele vloot.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Niet alleen op stations kom je deze nog regelmatig tegen ook in veel winkelcentra.

Ook kom ik nog geregeld tegelstickers "houd afstand" tegen (zowel op stations als winkelcentra).
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Op de schermen in de Eurostar naar/van Londen zie je af en toe ook de mededeling dat mondkapjes verplicht zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

De MIVB heeft op haltes en in de voertuigen drietalige tekstberichten en omroepen dat het dragen van een masker op drukke momenten dringend wordt aanbevolen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Op drukke plekken in het VK zie je wel eens op schermen en op borden "Please consider wearing a mask"
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Terwijl in Lauterbachistan vanaf morgen de mondkapjes in de regionale vervoer en overmorgen in langeafstandstreinen geschiedenis zijn, hoort men inmiddels stemmen welke ervoor pleiten, in treinen aparte coupés in te richten waar mondkapjes verplicht blijven.... :roll:
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Coronavirus

Bericht door TomSteyl »

TomSteyl schreef: zo 15 jan 2023, 19:01 Toch is een gedeelte van de Duitsers nog volhardend hierin. Als ik de aankondiging van DB op Twitter hierover zie, dan lig ik in een deuk van lachen... Want voorstellen als Maskenabteilen en complete monologen over bepaalde filters.
Oud nieuws :mrgreen:
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Het valt me op hoeveel mensen in Berlijn nog een FFP2-kapje dragen. Alsof iedereen de memo heeft gemist. Toch zeker wel 25%, en in een bus waar ik net in zat (niet vol, nog genoeg vrije zitplaatsen) wel 60%. :shock:
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Coronavirus

Bericht door hauptbahnhof »

Is dat niet tegen de ijzige kou aldaar?
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Als het tegen de ijzige kou was, zetten ze die dingen wel eerder op dan vlak voor het instappen...
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

Vanaf morgen is ook de mondkapjesplicht in het Spaanse OV afgeschaft: https://bahnblogstelle.com/198568/auch- ... bahnen-ab/

In Europa geldt het nu alleen nog in Griekenland en Wenen. In de Oostenrijkse hoofdstad gaan ze morgen kijken of het eind februari eraf kan: https://www.nachrichten.at/politik/inne ... 85,3786576
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door jjasloot »

Aaah top, ruim op tijd voor mijn vakantie in april
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

umbusko schreef: vr 03 feb 2023, 18:22 Het valt me op hoeveel mensen in Berlijn nog een FFP2-kapje dragen. Alsof iedereen de memo heeft gemist. Toch zeker wel 25%, en in een bus waar ik net in zat (niet vol, nog genoeg vrije zitplaatsen) wel 60%. :shock:
Tsja, de brave Duitse onderdaan vergeet niet zo snel wat men hem jarenlang heeft bevolen....
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door cassie127 »

Eind februari vervalt de plicht ook in Wenen. https://kurier.at/amp/chronik/wien/wien ... /402321401
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Opvallend genoeg heeft Lauterbach voor het eerst bekend dat sommige coronaregels onzinnig waren, bij voorbeeld het verblijf in parken te verbieden, de mondkapjesplicht voor joggers of het sluiten van scholen (laatstgenoemde wordt inmiddels overigens door het Europees Mensenrechtenhof behandeld). Wel ziet hij de verantwoordelijkheid voor deze beslissingen bij de regering Merkel (en vergeet dus, dat hij ook voordat hij minister was al luidkeels voor harde maatregelen pleidde).

https://www.focus.de/kultur/kino_tv/tv- ... 18427.html
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Als ik het goed begrijp ben je volgens jou dus verantwoordelijk zodra je ergens voor pleit? Goed om te weten.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Wat ik bedoel is: Als ik luidkeels voor iets pleit en dan iemand anders een besluit neemt welke juist mijn eisen omvat, dan kan ik toch niet achteraf diegene voor deze beslissingen critiseren!?
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Coronavirus

Bericht door TffpaA »

Eens, maar als dit je verontwaardigt, weet je duidelijk niet hoe politiek werkt.

En Lauterbach wel.
🗣
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 45 gasten