Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Coronavirus

Bericht door wouter15 »

Z2N schreef: vr 21 jan 2022, 15:50 Het valt echt te hopen dat het wel mee valt met de ziekenhuisopnames, want Nederland had vandaag ten minste 57.549 positieve coronatests, met in de afgelopen 4 dagen nog een onderrapportage van zeker 30.000 meldingen die nog niet verwerkt konden worden in dagcijfers. Dat is circa 1 op 300 Nederlanders die vandaag positief testen. :shock:
De achterstand is nog veel groter: https://twitter.com/roelgrif/status/148 ... 90785?s=20
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Jef400 schreef: za 22 jan 2022, 13:08 De stad van de Querdenkers daar diep in de DDR.
Dat is makkelijk gezegd als je het hele verhaal niet kent ..... Want het feit dat vooral in Oost-Duitsland de mensen sceptisch tegenover de coronamaatregelen zijn heeft juist zeer veel met hun ervaringen uit de DDR-tijd te maken. Niet alleen is er een uit deze tijd resulterende algemene wantrouwen tegenover de overheid, ook voelen velen zich herinnerd aan die tijd, doordat de staat ineens weer tot diep in het privéleven bepaalt wat mag en wat niet en ook dat er tegenwoordig weer een verschil wordt gemaakt tussen ‘goede’ Burgers die door de staat worden beloond voor hun gedrag en 'slechte' burgers die worden gesanctioneerd, net zoals het in de DDR was. In de DDR moesten de mensen bang zijn dat hun buren hen aan de staat verklikten omdat ze bij voorbeeld "Westfernsehen" ontvingen, en hedendaags roepen politici de mensen op hun buren te verklikken als zij meer dan de toegestane aantal bezoekers thuis ontvangen....
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

In de DDR was vaccinatie verplicht. Van alle mensen die in Duitsland worden opgeroepen om de griepprik te halen komen in de Oost-Duitse deelstaten het hoogste percentage mensen hem ook daadwerkelijk halen: https://www.vdek.com/fokus/impfsituatio ... rippe.html

Er is dus nog wel iets geks aan de hand.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Hier is een interview met een historicus over dit onderwerp te vinden, waarin de verplichte vaccinatie in de DDR wordt vergeleken met de huidige situatie:

https://www.rbb24.de/panorama/thema/cor ... essen.html

Volgens mij staat de belangrijkste uitspraak helemaal aan het einde: In de DDR werden verplichte vaccinaties niet rigoureus gehandhaafd, maar werd geprobeerd mensen ervoor te winnen zonder druk of dwang. En iets daarboven staat ook nog dat in de DDR de niet-gevaccineerden pragmatisch werden behandeld in plaats van hen aan de schandpaal te stellen. Dus een helemaal andere situatie dan nu.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

Suus schreef: za 22 jan 2022, 12:36 Draadje over een krant in Bautzen die vol zou staan met advertenties van medisch personeel dat werkloos zou worden door de vaccinatieplicht.

https://twitter.com/verrauscht/status/1 ... 81124?s=21

Blijken dus bijna allemaal nepadvertenties te zijn.
De Geschäftsführer van de uitgeverij is een Landtagsabgeordneter van de AfD ;)
https://twitter.com/GKDJournalisten/sta ... 5867168768
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

isadora schreef: di 18 jan 2022, 19:16
isadora schreef: di 18 jan 2022, 12:23 Maar, als het nu hamsters zijn, hebben we het dan morgen over onze honden en katten?
Zouden we niet beter vroegtijdig beginnen met ruimen? We weten, wat geiten bijvoorbeeld eertijds over ons uitstortten?
In Hongkong worden duizenden hamsters gedood. Aanleiding is een uitbraak van coronabesmettingen die terug te voeren is naar een dierenwinkel. .....
Het hamsterverhaal krijgt nog een staartje:
Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) wil meer weten over hamsters met corona die in Hongkong worden gedood en mogelijk waren geïmporteerd uit Nederland. LNV neemt contact op met de gezondheidsautoriteiten in Hongkong.
Bron: NOS-liveblog:
https://nos.nl/liveblog/2413513-amsterd ... eg-booster
De hamsterweken zijn nog niet voorbij, mocht je dat denken.
Een van de hamsters die in Hongkong zijn afgestaan aan de autoriteiten, blijkt besmet met het coronavirus.
Bron: NOS:
https://nos.nl/artikel/2414171-ingeleve ... -op-corona
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Coronavirus

Bericht door Bemined »

Daniel schreef: vr 21 jan 2022, 22:24In de huidige ziekenhuiscijfers zou je trouwens al een effect van Omicron moeten kunnen zien, de stijging in besmettingen begon immers vroeg in januari al door te zetten. Desondanks blijft de bezetting in de ziekenhuizen maar dalen: vorig jaar kende de wintergolf nog meerdere pieken in de ziekenhuizen en was de bezetting pas eind mei, begin juni zo laag als hij nu al is.
Dat lijkt me toch duidelijk bij een totaal andere trend als bij eerdere golven, uiteraard voor een deel ook door de vaccinaties.
De besmettingen lijken vooral de jongere generaties te betreffen, de hoogste piek zit bij 0 - 19 jaar. Het is dus vooral de vraag of deze groep het virus doorgeeft aan de oudere groepen, want de ziekenhuisopnames zie je vooral in die groep. Als het aantal besmettingen in de hogere leeftijdscategorieën omhoog gaat dan moet je rekening houden met dat enkele weken later de ziekenhuisopnames ook omhoog gaan. Maar besmetten de jongeren de ouderen niet dan zitten we goed.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

In principe besmet iedereen iedereen.
Maar als ouderen voldoende beschermd zijn tegen (ernstige) ziekte en Omikron inderdaad minder ziek maakt, dan kan het aantal ziekenhuisopnames meevallen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Bij de dertigers en veertigers zie je nu nog wel een stijging, maar bij de vijftigers een lichte daling en daarboven een vlakke lijn.
Lijkt dus vooral op kinderen die hun ouders besmetten, maar opa en oma nog niet.

Bij de twintigers is het aantal besmettingen na een piek eerder deze maand inmiddels alweer begonnen met dalen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

Kan het ook zijn dat veel minder ouderen besmet worden omdat ze veel vaker volledig gevaccineerd en eerder geboosterd zijn?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Twee jaar corona en het land is nog steeds niet voorbereid op een volgende epidemie, als ik de de heer Rouvoet mag geloven.
Ja, dan mag je toch eigenlijk wel een beetje vrezen, dat dat niet meer gebeuren zal ook.
De publieke gezondheidszorg in Nederland is onvoldoende voorbereid op een nieuwe gezondheidscrisis zoals een pandemie. Daarvoor waarschuwt André Rouvoet, voorzitter van koepelorganisatie GGD GHOR Nederland in een interview met de NOS.
Bron: NOS
https://nos.nl/artikel/2414213-ggd-waar ... e-pandemie
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Coronavirus

Bericht door jelmerrr »

En het kan dat ouderen zich minder testen. Kinderen krijgen bijvoorbeeld zelftesten van school.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Niemand is echter verplicht een zelftest te registreren.
Maar de tijd dat we corona, in elk geval binnen Europa, niet meer zo nauwgezet hoeven te volgen is volgens Hans Kluge van de WHO in zicht:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/8717853 ... -griepgolf
Maatregelen zouden dan tegen of in de lente volledig voltooid verleden tijd kunnen zijn.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Coronavirus

Bericht door DDietzen »

Ik vind het eerlijk gezegd toch wel een kortzichtige analyse om zo te focussen op omikron als de Laatste Variant. We hebben nu relatief geluk met een erg besmettelijke maar weinig ziekmakende variant, maar zeker gezien de abominabele vaccinatiegraad in de rest van de wereld - lang leve de asociale westerse kortzichtigheid van het vaccinhamsteren - hoeft het niet lang te duren voor er een nieuwe variant ontstaat die net zo besmettelijk maar veel schadelijker is, en die de tegen die tijd opgebouwde groepsimmuniteit van omikron omzeilt. Mocht dat in het najaar gebeuren, dan zijn de poppen volgende winter helemaal aan het dansen.

Ik hoopte dat we de reflex van "de huidige variant is de enige variant waar we nog mee te maken krijgen" al voorbij waren, na bèta en delta. Als dit echt het einde van de pandemie zou betekenen, zou dat natuurlijk fantastisch zijn, maar het is naar mijn idee nu nog veel en veel te vroeg om te juichen, of zelfs maar voorzichtig de handen in de lucht te steken. :N
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Precies dat. Ik hou ook van een feessie, maar laten we even wachten tot de beer ook echt geschoten is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

DDietzen schreef: zo 23 jan 2022, 21:36 Ik vind het eerlijk gezegd toch wel een kortzichtige analyse om zo te focussen op omikron als de Laatste Variant. We hebben nu relatief geluk met een erg besmettelijke maar weinig ziekmakende variant, maar zeker gezien de abominabele vaccinatiegraad in de rest van de wereld - lang leve de asociale westerse kortzichtigheid van het vaccinhamsteren - hoeft het niet lang te duren voor er een nieuwe variant ontstaat die net zo besmettelijk maar veel schadelijker is, en die de tegen die tijd opgebouwde groepsimmuniteit van omikron omzeilt. Mocht dat in het najaar gebeuren, dan zijn de poppen volgende winter helemaal aan het dansen.
Ik zou inderdaad nog wel enige voorzichtigheid inbouwen en ik ben het met je eens dat de vaccinatiegraad buiten Europa en Noord-Amerika echt omhoog moet.
Daartegenover staat dat het voor een virus niet "logisch" is om een schadelijkere variant te ontwikkelen. Daar heeft het virus namelijk zelf ook niets aan.
Ik denk ook dat er nog nieuwe varianten komen, maar logischerwijze is elke variant besmettelijker en minder schadelijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Een virus dat de patiënt besmettelijk maakt voordat deze immobiel wordt — bijvoorbeeld door te overlijden — ondervindt geen evolutionair nadeel van de veldslag die het aanricht, waardoor het dus niet genoodzaakt wordt zich tot een mildere variant te ontwikkelen. Het omgekeerde ook niet, uiteraard. Wat er na omikron komt kan dus alle kanten uitgaan.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Zoals het eigenlijk altijd al was.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

DDietzen schreef: zo 23 jan 2022, 21:36 Ik vind het eerlijk gezegd toch wel een kortzichtige analyse om zo te focussen op omikron als de Laatste Variant. We hebben nu relatief geluk met een erg besmettelijke maar weinig ziekmakende variant, maar zeker gezien de abominabele vaccinatiegraad in de rest van de wereld - lang leve de asociale westerse kortzichtigheid van het vaccinhamsteren - hoeft het niet lang te duren voor er een nieuwe variant ontstaat die net zo besmettelijk maar veel schadelijker is, en die de tegen die tijd opgebouwde groepsimmuniteit van omikron omzeilt. Mocht dat in het najaar gebeuren, dan zijn de poppen volgende winter helemaal aan het dansen.

Ik hoopte dat we de reflex van "de huidige variant is de enige variant waar we nog mee te maken krijgen" al voorbij waren, na bèta en delta. Als dit echt het einde van de pandemie zou betekenen, zou dat natuurlijk fantastisch zijn, maar het is naar mijn idee nu nog veel en veel te vroeg om te juichen, of zelfs maar voorzichtig de handen in de lucht te steken. :N
Precies.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Vanaf vandaag geldt in Frankrijk definitief de 2G-regel in vrijwel alle openbare recreatievoorzieningen. Een volledige vaccinatie zonder booster is tot 15 februari vier maanden geldig. Na deze datum geven twee doses een geldigheid van zeven maanden aan je QR-code.
DDietzen schreef: zo 23 jan 2022, 21:36 Ik vind het eerlijk gezegd toch wel een kortzichtige analyse om zo te focussen op omikron als de Laatste Variant. We hebben nu relatief geluk met een erg besmettelijke maar weinig ziekmakende variant, maar zeker gezien de abominabele vaccinatiegraad in de rest van de wereld - lang leve de asociale westerse kortzichtigheid van het vaccinhamsteren - hoeft het niet lang te duren voor er een nieuwe variant ontstaat die net zo besmettelijk maar veel schadelijker is, en die de tegen die tijd opgebouwde groepsimmuniteit van omikron omzeilt. Mocht dat in het najaar gebeuren, dan zijn de poppen volgende winter helemaal aan het dansen.

Ik hoopte dat we de reflex van "de huidige variant is de enige variant waar we nog mee te maken krijgen" al voorbij waren, na bèta en delta. Als dit echt het einde van de pandemie zou betekenen, zou dat natuurlijk fantastisch zijn, maar het is naar mijn idee nu nog veel en veel te vroeg om te juichen, of zelfs maar voorzichtig de handen in de lucht te steken. :N
Omikron zal zeker niet de laatste mutatie zijn en net als griep blijven doormuteren in de endemische situatie. Maar met een stevige natuurlijke bescherming binnen de samenleving die de Europese tak van de WHO met het voorjaar verwacht te bereiken, door de besmettelijkheid van de omikronvariant, is de kans dat een variant die mensen zieker maakt in mindere mate aanwezig, omdat natuurlijke immuniteit meestal sterker is dan de bescherming die vaccinatie geeft. Zolang ons immuunsysteem in hoofdlijnen het virus blijft herkennen kan het snel daarop reageren voordat het virus zijn gastheer ernstig ziek maakt. Daarnaast zijn de bestaande vaccins nog altijd effectief tegen ernstige ziekte. Alleen is de bescherming tegen verspreiding wat minder.
Daarom is het zeer wenselijk dat alle landen nu eens luisteren naar de woorden van de WHO en het belang van samen wereldwijd een snel einde van de pandemie bewerkstelligen eens boven het eigenbelang zetten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

De PR-medewerkers van het ministerie van Algemene Zaken Haagse Bronnen melden dat de Horeca en cultuursector weer open mag, tot 22:00, en dat de doorstroomlocaties weer geopend gaan worden (Nu.nl).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Kalil Nieuw »

Na twee jaar het goed te hebben gedaan is corona nu ook mijn huis binnengedrongen. Gisterenavond kreeg ik al meer klachten en teste mijn moeder met de zelftest positief. We zijn vandaag met z'n allen naar GGD gegaan en kregen snel de uitslag binnen. We kregen te horen dat we het coronavirus onder onze leden hebben. Mijn vader is de enige die geen klachten ervaart en ook geen test heeft gedaan. Maar ja, idereen zal toch corona krijgen helaas. :')
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Kalil Nieuw »

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... aatregelen

Zo te zien gaat heel de sector vanaf woensdag eindelijk weer open. *O*
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Blijkbaar hebben politici een van de overige bevolking verschillend immuunsysteem? Want terwijl de gewone mens alleen maar nog 62 dagen van de status "genezen" kan genieten, blijven het voor leden van de bondsdag onveranderd zes maanden.... _O-

https://www.bild.de/politik/inland/poli ... .bild.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten