Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Coronavirus

Bericht door IC140 »

Daniel schreef:@IC140: En hoe verklaar jij met die uitleg dan dat de R van het "normale" coronavirus al tijden aan het dalen is? Het gedrag van de mens is niet veranderd (we zitten al ruim 2 maanden in lockdown) en het gedrag van het virus ook niet (de "normale" variant is niet opeens minder besmettelijk geworden). Toch is de R van net boven de 1 juist net onder de 1 beland.
In diezelfde periode met gelijk gedrag heeft de Britse variant ook al een piekje laten zien: eerst steeg de R daarvan, vorige week (met de cijfers nog uit januari) was een daling te zien. Waarbij die stijging dan juist nog wel was in een periode met ander gedrag. Immers kijken we met de R terug in de tijd (de huidige cijfers zijn van 29 januari), dus tot twee weken terug zat er ook nog een stukje effect van de feestdagen in de R. Immers heb je ook nog te maken met een incubatietijd en het wachten op een testafspraak na het daadwerkelijke moment dat de besmetting optrad.
De gerapporteerde R-cijfers lopen altijd 2 weken achter. De daling van de R van de ‘gewone’ variant valt niet geheel toevallig samen met het einde van de feestdagen (met veel contact) en de invoering van de avondklok.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Hoe verklaar je dan de daling van 17 tot 20 januari? Precies in de dagen voordat de avondklok is ingevoerd?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

De avondklok blijft in ieder geval van toepassing tot vrijdag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Goh, wat een verrassing! :')
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Suus schreef: di 16 feb 2021, 20:41 De avondklok blijft in ieder geval van toepassing tot vrijdag.
Ik snap het ergens wel.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

IC140 schreef: di 16 feb 2021, 19:56De gerapporteerde R-cijfers lopen altijd 2 weken achter. De daling van de R van de ‘gewone’ variant valt niet geheel toevallig samen met het einde van de feestdagen (met veel contact) en de invoering van de avondklok.
Mja, dat schreef ik dus al. Daarom had ik het ook nog over de feestdagen, want een effect daarvan kan je natuurlijk alleen nog zien in de nog achterlopende cijfers van de R (anders zou je dat effect allang voorbij zijn).
Echter daalde dus niet alleen de gewone R nadat het effect van de feestdagen afgelopen was, maar ook die van de Britse variant (zij het nog niet tot onder de 1)
Alargule schreef: di 16 feb 2021, 19:34 Een dalende R is niet gelijk aan een daling van het aantal besmettingen. Een dalende R wijst er slechts op dat er een dalende trend zit in het aantal andere personen die door één persoon worden besmet. Als de R daalt van 1.3 naar 1.2, wil dat dus zeggen dat niet langer 130 mensen door 100 mensen worden besmet, maar 120.
Nee niet gelijk aan een daling van het aantal besmettingen nee, wel aan een afvlakking van de stijging. Een besmette persoon besmet immers minder anderen, dus stijgt het totaal automatisch ook minder hard. Waarbij de piek dus zit op een R van 1, want dan worden er zowel niet steeds meer mensen besmet als niet steeds minder.

Maargoed, volgens een eerder bericht van IC140 zou de R gelijk blijven bij gelijkblijvend gedrag en een gelijkblijvend virus. We kunnen echter constateren dat de R sinds eind vorig jaar licht gedaald is. Aangezien we in de periode waarover nu een R bekend is al geruime tijd in lockdown zaten zal er geen grote schok zijn opgetreden in gedrag die een effect heeft. En er meldt ook niemand dat het oorspronkelijke virus minder besmettelijk zou zijn geworden. Dus hoe verklaar je dan die lichte daling met het genoemde in de eerste zin?

Al meldde de WHO onlangs ook dat de stijging van het aantal besmettingen wereldwijd flink was afgenomen, dus kennelijk is er ergens toch iets verandert.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Ik vind het inderdaad best knap dat het aantal nieuwe besmettingen wereldwijd met al die mogelijk besmettelijker mutaties in vijf weken is gehalveerd.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Is dat niet gewoon het effect van de vaccinaties? De grootste brandhaarden van de westerse wereld (VK en VS) gaan best rap met prikken, voor elke prik die in Nederland gezet is zijn er in het VK vijf, en in de VS zes gezet. Dat heeft natuurlijk een flinke impact op de R(0).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Coronavirus

Bericht door jelmerrr »

Vaccins kunnen we gaan weggooien, las ik zojuist op Tubantia. Vaccins werken niet goed genoeg doe zo'n ding waarvan ik de naam niet meer weet.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

Ik weet niet wat jij leest, maar ik lees juist dat er zo snel mogelijk gevaccineerd moet worden om verdere mutaties te voorkomen: https://www.tubantia.nl/binnenland/muta ... ~a05db198/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

jelmerrr schreef: wo 17 feb 2021, 11:27 Vaccins kunnen we gaan weggooien, las ik zojuist op Tubantia. Vaccins werken niet goed genoeg doe zo'n ding waarvan ik de naam niet meer weet.
Lijkt me een prima onderbouwing. Hup, weg met die meuk *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

De laatste alinea is de beste. Er moet met een teringgang geprikt gaan worden, nu de vaccins nog werken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Vanaf vandaag zijn de risiconiveau's in enkele veiligheidsregio's aangepast. De regio Gelderland-midden zakt van niveau 4 (zeer ernstig) naar niveau 3 (ernstig), de regio IJsselland van niveau 4 naar niveau 2 (zorgelijk).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Goed nieuws *O*

Ondanks dat er twee keer een onderbreking is geweest in het vaccinatieprogramma in de afgelopen weken door winterweer, weet Nederland het vaccinatietempo hoog te houden. Ook deze week staan we weer in de top tien snelst vaccinerende landen van de EU.

De volledige top tien is deze week als volgt:
1. Malta. Heeft in de afgelopen week 2,8 prikken per 100 inwoners gezet, dat zijn 12.362 doses.
2. Cyprus. 2,53 prikken/100 inwoners, 30.505 doses.
3. Slowakije. 1,52 prikken/100 inwoners, 83.063 doses.
4. Portugal. 1,41 prikken/100 inwoners, 143.415 doses.
5. Roemenië. 1,39 prikken/100 inwoners, 266.934 doses.
6. Polen. 1,33 prikken/100 inwoners, 502.438 doses.
7. Griekenland. 1,32 prikken/100 inwoners, 137.894 doses.
8. Denemarken. 1,28 prikken/100 inwoners, 73.996 doses.
9. Frankrijk. 1,22 prikken/100 inwoners, 798.147 doses.
10. Nederland. 1,22 prikken/100 inwoners, 209.783 doses.

In totaal zijn er in Nederland nu meer dan 800.000 prikken gezet, verdeeld over circa 629.000 personen. Met een beetje geluk verdwijnt rond het weekend de miljoenste prik in een Nederlandse bovenarm.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Verrassende resultaat van een recherche van het Duitse weekblad "Die Zeit": Tussen 20 en 30 percent van de corona-patienten in Duitse ziekenhuizen zijn niet opgenomen omdat het vanwege corona nodig was maar door andere klachten en de besmetting werd maar toevallig bij routine-tests vastgesteld. Echter staan zij officieel als "met corona in het ziekenhuis opgenomen" in de (door de politiek graag als rechtvaardiging gebruikte) statistiek:

https://www.presseportal.de/pm/9377/4840896

Dus: Het oude spreekwoord "Glaube keiner Statistik die Du nicht selber gefälscht hast!"* heeft zich weer eens bewaarheid....

(* = Geloof in geen statistiek welke je niet zelf vervalst hebt!)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

En dat soort dingen vind je nog verrassend? :') _O-
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

trolly schreef: wo 17 feb 2021, 13:17
jelmerrr schreef: wo 17 feb 2021, 11:27 Vaccins kunnen we gaan weggooien, las ik zojuist op Tubantia. Vaccins werken niet goed genoeg doe zo'n ding waarvan ik de naam niet meer weet.
Lijkt me een prima onderbouwing. Hup, weg met die meuk *O*
Op het internet hoef je toch niet altijd alles te hoeven onderbouwen? Daar is het het internet voor! ;)
Beul van de blindegeleidelijn
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Coronavirus

Bericht door diederickx »

ICE11 schreef: wo 17 feb 2021, 21:27[...]Tussen 20 en 30 percent van de corona-patienten in Duitse ziekenhuizen zijn niet opgenomen omdat het vanwege corona nodig was maar door andere klachten en de besmetting werd maar toevallig bij routine-tests vastgesteld. Echter staan zij officieel als "met corona in het ziekenhuis opgenomen" in de (door de politiek graag als rechtvaardiging gebruikte) statistiek[...]
Maar wat wil je dan? Die patienten zijn toch echt met het Coronavirus besmet, dus je kunt ze bezwaarlijk uit de statistieken weglaten. Bovendien is al een jaar duidelijk dat juist bij patienten met andere klachten of "onderliggend lijden" de gevolgen van het virus extra hard kunnen aankomen.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Coronavirus

Bericht door IC140 »

Het verandert ook niets aan de trend in aantallen opnames en niets aan de bezettingspercentages van ziekenhuizen en daar wordt de besluitvorming op gebaseerd.

Het wetenschappelijke/statistische begrip ‘onzekerheid’ blijkt steeds erg moeilijk te vatten. Dat je op basis van 80% zekere cijfers statistische uitspraken kan doen met >95% zekerheid begrijpen maar weinig mensen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

VIRM schreef: do 18 feb 2021, 08:09
trolly schreef: wo 17 feb 2021, 13:17
jelmerrr schreef: wo 17 feb 2021, 11:27 Vaccins kunnen we gaan weggooien, las ik zojuist op Tubantia. Vaccins werken niet goed genoeg doe zo'n ding waarvan ik de naam niet meer weet.
Lijkt me een prima onderbouwing. Hup, weg met die meuk *O*
Op het internet hoef je toch niet altijd alles te hoeven onderbouwen? Daar is het het internet voor! ;)
Ik weet wel dat alle kroegen dicht zijn, maar een discussieforum lijkt me geen 1-op-1-vervanging? ;)

Die laatste zin van jelmerrr is trouwens wel precies iets waarvan ik me voorstel dat hij het tegen de ober zou kunnen zeggen. :mrgreen:
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

VIRM schreef: do 18 feb 2021, 08:09
trolly schreef: wo 17 feb 2021, 13:17
jelmerrr schreef: wo 17 feb 2021, 11:27 Vaccins kunnen we gaan weggooien, las ik zojuist op Tubantia. Vaccins werken niet goed genoeg doe zo'n ding waarvan ik de naam niet meer weet.
Lijkt me een prima onderbouwing. Hup, weg met die meuk *O*
Op het internet hoef je toch niet altijd alles te hoeven onderbouwen? Daar is het het internet voor! ;)
Dat zeg ik :roll:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Coronavirus

Bericht door Stefan »

Gamma.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Waarschijnlijk over enkele weken brengt het OMT advies uit over de testcriteria. Britse onderzoekers adviseren nu om hoofdpijn, plotselinge vermoeidheid en diarree als criteria op te nemen om een test uit te voeren.

https://www.volkskrant.nl/a-be96ddd5 (mogelijk premium)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Nou, dan kan ik iedere dag wel gaan testen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten