Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

De vaccinaties stromen bij jou net zo gul als de insmeersmeer hier *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

isadora schreef: za 14 mei 2022, 09:29
isadora schreef: di 10 mei 2022, 18:08 Net de uitnodiging binnen voor de vijfde prik.
En daarnet vond ik de uitnodiging voor een zesde vaccinatie in de brievenbus.
Dit wordt allemaal moeilijk plannen zo midden in een verhuizing, maar ja, de RIVM-plicht roept. _O_
Doe 'm de groeten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Dat zou ik graag doen, maar mijn einde-dag-signaal blaast meestal rond half negen, en dus is de kans op een ontmoeting met voornoemd schepsel vrijwel uitgesloten.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Mondkapjes in het Duitse OV blijven voorlopig verplicht. http://tagesschau.de/inland/maskenpflic ... l-101.html
Laatst gewijzigd door en-es op za 14 mei 2022, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Coronavirus

Bericht door DDietzen »

Voordat ik op een gure site beland bij klikken op die link: het is toch Tagesschau en niet Tageschau?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Coronavirus

Bericht door Nitein-Repart »

Ik ben wel benieuwd naar wanneer de maskerplicht in Duitsland dan wel verdwijnt, want hoe langer je wacht hoe korter de tijd tot september en hoe korter de tijd is dat reizigers zonder masker de trein in kunnen stappen. In september zou de maskerplicht waarschijnlijk wel weer terugkeren (ook in Nederland!), dus als de maskerplicht deze zomer niet wordt afgeschaft, zit je gewoon tot het voorjaar van 2023 met een maskerplicht.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Als je het artikel leest staat er dat de huidige wet die een maskerplicht voorschrijft op 23 september vervalt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Coronavirus

Bericht door Nitein-Repart »

23 september is net het begin van de herfst. Juist het moment om vooral geen maatregelen te versoepelen. Ook corona is een seizoensvirus, dat betekent versoepelen in het voorjaar (want dan is het virus minder actief) en verzwaren in het najaar, wanneer het virus weer meer actiever wordt. Op 23 september gaan versoepelen is vooral anticyclisch beleid en dat betekent dat virussen heviger kunnen toeslaan door de combinatie versoepelingen en een gunstiger virusseizoen (voor virussen dan).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Tegen Omikron en zijn derivaten is behalve vaccinatie geen enkele maatregel opgewassen. Steeds meer landen beseffen dat, dus waar is je verwachting op gebaseerd dat er in het najaar weer maskers op moeten in het OV?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Coronavirus

Bericht door Suus »

Dan verdwijnt het niet. Ik zit er niet zo mee eerlijk gezegd, OV-voertuigen hebben vaak matige luchtcirculatie, het wordt deze zomer erg druk en het OV is voor heel veel mensen met een minder goede gezondheid erg belangrijk. Een masker is een zeer goed beschermingsmiddel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Coronavirus

Bericht door Nitein-Repart »

ArrivaBas schreef: za 14 mei 2022, 16:49 Tegen Omikron en zijn derivaten is behalve vaccinatie geen enkele maatregel opgewassen. Steeds meer landen beseffen dat, dus waar is je verwachting op gebaseerd dat er in het najaar weer maskers op moeten in het OV?
In het najaar zitten door het koudere weer mensen vaker binnen, worden op scholen ramen gesloten en zo gedijen virussen beter. In combinatie met een afnemende immuniteit van de bevolking doordat vaccinaties hun werking beginnen te verliezen komen er in herfst- en wintermaanden weer meer mensen in het ziekenhuis met infectieziekten. Juist maskers en afstandsmaatregelen zorgen ervoor dat er minder mensen geïnfecteerd worden met infectieziekten en zo minder in het ziekenhuis komen met infectieziekten. Juist daarom verwacht ik wel weer dat de maskers en afstandsmaatregelen in de herfst weer terug komen.
Suus schreef: za 14 mei 2022, 16:50 Dan verdwijnt het niet. Ik zit er niet zo mee eerlijk gezegd, OV-voertuigen hebben vaak matige luchtcirculatie, het wordt deze zomer erg druk en het OV is voor heel veel mensen met een minder goede gezondheid erg belangrijk. Een masker is een zeer goed beschermingsmiddel.
Ik ontken de werking van maskers zeker niet, maar het is best raar dat in de ontbijtruimte van het hotel waar ik afgelopen week zat weer ouderwets druk was en ook in de restaurants stonden de tafels weer dicht bij elkaar, maar als je in de trein, bus of tram op minstens anderhalve meter van een ander persoon kon zitten (vierzits voor mij alleen), moet je toch een FFP2-masker op. Dat is toch best een vreemd iets.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op za 14 mei 2022, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Dat is misschien in Nederland het geval maar dat betekend niet dat het overal de waarheid is. Het OV in Duitsland is ook nu druk en Duitsers zijn veel beter geïnformeerd over maskers dan Nederlanders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Net zo druk als voor corona? Druk is nogal een rekbaar begrip.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Een Duitser zal over het algemeen zich aan de regels houden terwijl een Nederlander zich afvraagt waarom hij/zij zich aan de regels moet houden.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Coronavirus

Bericht door Nitein-Repart »

Als aan het eind van de maand de maskerplicht in België, Frankrijk en Luxemburg verdwijnt, dan houd je slechts een klein groepje landen over waar nog een maskerplicht in het openbaar vervoer geldt: Duitsland, Oostenrijk, Italië en Spanje. Dat en het feit dat er nergens anders meer coronamaatregelen gelden wordt het een steeds lastiger verhaal om de maskerplicht uit te leggen. In de spits en bij drukte, prima. Maar maskerloos in een vierzits alleen of enkel met eigen familie/vrienden moet toch wel een keer kunnen in de zomermaanden? Ook in Duitsland.
en-es schreef: za 14 mei 2022, 17:27 Een Duitser zal over het algemeen zich aan de regels houden terwijl een Nederlander zich afvraagt waarom hij/zij zich aan de regels moet houden.
Juist daarom zie ik wel wat in om de maskerplicht alleen in de spitsuren geldig te laten zijn en een dringend advies om een masker te dragen als de anderhalve meter tot vreemden niet in acht kan worden genomen. Juist doordat de Duitser de adviezen/regels beter opvolgd, lijkt mij maatwerk wel geschikt in Duitsland, in tegenstelling tot Nederland.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Coronavirus

Bericht door Frank »

PHS schreef: za 14 mei 2022, 17:05
Suus schreef: za 14 mei 2022, 16:50 Dan verdwijnt het niet.
Als het mondkapje niet verdwijnt, dan verdwijnt het OV.
Serieus: dat het mondkapje voor veel mensen een reden vormde om het OV te mijden blijkt uit het feit dat het meteen een stuk drukker werd in de trein en de bus toen de mondkapjes werden afgeschaft.
Dit is ook wel enigszins overdreven. Op veel plaatsen is een (groot) deel van de week thuiswerken nog steeds normaal, ook al hoeft het niet meer. Ik ken ook mensen die een tweedehands auto gekocht hebben om niet met het OV te hoeven, die gaat ook niet meer zomaar weg. Ik denk dat het OV rekening moet houden met een flink aantal jaren een lagere bezetting. Uiteindelijk is corona daar de oorzaak van, niet de mondneusmaskerplicht.

Ook zonder mondneusmaskerplicht de komende jaren gaat het OV een moeilijk tijd tegemoet denk ik. Zelfs als corona een griepje wordt (en ik denk dat we daar echt nog niet zijn), dan wordt het ziekteverzuim in winterse periodes veel groter. Even afgezien van het feit dat je dan alsnog een probleem hebt op de IC's in de ziekenhuizen is extra personeel voor die periode ook duur (als je het überhaupt al kunt krijgen https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... dig%20zijn :s ). Een van de dingen die personeel zou beschermen is... je raadt het al.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Coronavirus

Bericht door Wubbo »

PHS schreef: za 14 mei 2022, 17:05Serieus: dat het mondkapje voor veel mensen een reden vormde om het OV te mijden blijkt uit het feit dat het meteen een stuk drukker werd in de trein en de bus toen de mondkapjes werden afgeschaft.
Ik vraag me af of dit verband klopt. Het was ook het moment dat de evenementen weer mochten (en er daadwerkelijk weer waren, het verbod op evenementen was iets eerder afgeschaft maar toen was een deel al gecanceld).
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Coronavirus

Bericht door DDietzen »

Het is inderdaad heel belangrijk om te bedenken: correlatie is geen causatie. Als twee dingen tegelijkertijd gebeuren, is het één vaak niet de oorzaak van het ander. Net zoals basketbal geen oorzaak is van de griep, terwijl het aantal Google-zoekopdrachten van de term 'basketbal' ooit wel gelijk opliep met het aantal grieppatiënten.

Bekijk ook eens deze fantastische website voor meer voorbeelden van twee compleet aan elkaar ongerelateerde zaken die toch in een grafiekje een relatie lijken te hebben.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Sowieso denken dat in Nederland het mondkapje terugkomt. Het kabinet heeft een stuk van 39 pagina’s over de verdere voortgang van de epidemie gemaakt wat eigenlijk neerkomt op “iedereen zoekt het zelf maar uit”, dan gaat er uiteraard niets meer gebeuren totdat alles volledig uit de klauwen is geëscaleerd. Nee hoor, de Nederlandse overheid heeft alle hoop opgegeven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Coronavirus

Bericht door Nitein-Repart »

Suus schreef: za 14 mei 2022, 20:06 Sowieso denken dat in Nederland het mondkapje terugkomt. Het kabinet heeft een stuk van 39 pagina’s over de verdere voortgang van de epidemie gemaakt wat eigenlijk neerkomt op “iedereen zoekt het zelf maar uit”, dan gaat er uiteraard niets meer gebeuren totdat alles volledig uit de klauwen is geëscaleerd. Nee hoor, de Nederlandse overheid heeft alle hoop opgegeven.
Als de ziekenhuizen weer vollopen dan moet de overheid wel iets doen en ik hoop dat zowel politici als de samenleving ervoor open staan om zowel 2G (alleen toegang met bewezen voldoende immuniteit) als een FFP2-maskerplicht in binnenruimtes in te stellen (naast de verplichting tot het houden van anderhalve afstand) om te voorkomen dat Nederland als één van de weinige landen in Europa opnieuw in een (avond)lockdown moet. Want de avondlockdown afgelopen november en de algemene lockdown afgelopen december komen puur door wanbeleid.

En nee, accepteren dat de ziekenhuizen het niet meer aankunnen en/of onnodig veel doden vallen ten gevolge van infectieziekten en/of een zorginfarct is geen optie.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Hoewel ik zelf (in geval van nood) wel een voorstander ben van 2G, is er politiek noch maatschappelijk draagvlak voor.
Het "beste" wat kan gebeuren is 3G, eventueel in combinatie met het verplicht dragen van mondmaskers.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Nitein-Repart schreef: za 14 mei 2022, 16:10 Ik ben wel benieuwd naar wanneer de maskerplicht in Duitsland dan wel verdwijnt
Ten vroegste als mijn goede vriend Lauterbach met pensioen gaat.... :Y
en-es schreef: za 14 mei 2022, 17:27 Een Duitser zal over het algemeen zich aan de regels houden terwijl een Nederlander zich afvraagt waarom hij/zij zich aan de regels moet houden.
Ik zou daar niet zo zeker van zijn. Ook hier voel je langzaam de stemming veranderen. Behalve dat niemand dat officieel wil toegeven en de bekende paniekzaaiers langzaamaan weer opwarmen voor de herfst.
Nitein-Repart schreef: za 14 mei 2022, 18:08 Maar maskerloos in een vierzits alleen of enkel met eigen familie/vrienden moet toch wel een keer kunnen in de zomermaanden? Ook in Duitsland.
Nein, das ist VERBOTEN! _O-
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 40 gasten