Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door cassie127 »

dennistd schreef: di 10 jan 2023, 13:46 En ook Mecklenburg-Vorpommern en Thüringen zijn om: vanaf 3 februari ook daar geen verplicht mondkapje meer in het OV.

Alleen de westelijke Bundesländer hebben dan nog de verplichting volgens mij: Niedersachsen (incl Hamburg en Bremen), NRW, Rheinland-Pfalz, Hessen, Saarland en Baden-Württemberg. En het Fernverkehr ook nog overal.
Mecklenburg-Vorpommern vanaf 2 februari al net als Berlin en Brandenburg die de afschaffing vandaag ook officieel bevestigd hebben. Thüringen zal een dag later (dus op 3 februari) gaan volgen. Sachsen stap per 16 januari al af van de mondkapjesplicht.

En Saarland heeft de mondkapjesplicht net met 4 weken verlengd tot minimaal 10 februari.

Niedersachsen en Bremen (en eerder ook Thüringen) hebben aangegeven de intentie te hebben om de mondkapjesplicht per 1 maart af te schaffen.

Er komt dus letterlijk weer een nieuwe Aldi grens of grens tussen Oost- en West-Duitsland (maar die is niet vergelijkbaar met de voormalige DDR grens)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

Zelfs de grote vriend van ICE11 heeft nu gezegd dat een eerder einde van de mondkapjesplicht mogelijk is :shock:

https://bahnblogstelle.com/196910/laute ... -moeglich/
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Nu wordt het interessant!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Ik snap oprecht niet dat er in dit topic zo veel geschreven wordt over mondkapjes in Duitsland.
Is er echt geen ander nieuws over Corona?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

Vast wel, maar niet op OV-gebied ;)

En daarnaast ligt Duitsland een stuk dichterbij dan alles ten westen van Enschede.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

En velen hier reizen met het OV in Duitsland.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

En elders dan in Duitsland is er ook maar nog nauwelijks relatie tussen OV en corona te vinden.... ;)

Nadat inmiddels nog meer deelstaten de mondkapjesplicht in het OV willen afschaffen (Berlin, Brandenburg, Thüringen, Mecklenburg-Vorpommern en Baden-Württemberg uiterlijk begin februari) pleit nu ook de DB voor het spoedige afschaffen van de plicht voor langeafstandstreinen, want nu is er echt geen gefundeerde reden meer, waarom men bij voorbeeld van Nürnberg naar München in de RE zonder kapje mag en in de ICE alleen met of een treinreis met de RE van Hamburg naar Bremen gevaarlijker is dan met de IRE van Stuttgart naar Karlsruhe. Zoals te verwachten staat minister Lauterbach natuurlijk nog steeds op de rem.

https://www.welt.de/politik/deutschland ... r-aus.html
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door cassie127 »

Met als grootste reden dat men er nog niet klaar voor is en hij de zorg wilt ontlasten. Daarbij is die uitspraak weer een dicke middelvinger naar het DB personeel die door het aanhouden van die regels alles behalve ontlast wordt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Vooral is het een juridische grensverkenning. Want de wettelijke basis van de plicht is alleen vanwege corona, en vanwege geen enkele andere reden. En de redenen voor de belasting van de zorg in dit land zijn inmiddels vele andere maar niet meer corona. Dan moet je de mensen ook verbieden te roken, te zuipen en te sporten want dat zorgt ook voor vermijdbare bezoeken in het ziekenhuis.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Coronavirus

Bericht door Dennenboom »

ZDF teletext schreef:Gesundheitsminister Lauterbach: Maskenpflicht im Fernverkehr fällt Die Maskenpflicht im öffentlichen Fern- verkehr soll zum 2. Februar vorzeitig fallen. Das teilte Bundesgesundheitsmi nister Karl Lauterbach (SPD) mit. Die Bundesregierung kann die Maßnahme per Rechtsverordnung ganz oder teilweise aussetzen. "Wir müssen einfach mehr auf Eigenverantwortung und Freiwilligkeit setzen", sagte Lauterbach. Laut Infektionsschutzgesetz sollte die Maskenpflicht im Fernverkehr bis zum 7. April andauern. Auch innerhalb der Bun- desregierung wurde Rufe nach einem vor- zeitigen Ende zuletzt immer lauter.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Staat zelfs al op NOS teletekst! :trein:
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Heeft hij vanochtend zijn medicijnen niet gehad.....? _O-
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Heeft de mondkapjesplicht je serieus weerhouden om met het OV naar Duitsland te reizen? :shock:
Ik geef toe dat ik ook al jaren niet in Duitsland geweest ben, maar dat is meer omdat ik het sowieso ver vind om in een dag te doen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Een beetje jammer dat ik nog drie lange Duitse reizen heb gepland tot 1 februari. :') Maar in ieder geval kan ik straks gaan forenzen zonder mondkapje in de metro, dat scheelt weer. _O_
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Meltrain schreef: vr 13 jan 2023, 19:32 Heeft de mondkapjesplicht je serieus weerhouden om met het OV naar Duitsland te reizen? :shock:
In zekere zin wel. Voor korte regionale reizen is het nog te doen maar zes uur lang met koffiefilter op in een ICE trek ik niet. Om die reden heb ik vorig jaar de peperdure Nightjet genomen voor een weekje Zwitserland. Volgende maand reis ik weer met fernverkehr en gelukkig zonder koffiefilter op mijn neus.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

Meltrain schreef: vr 13 jan 2023, 19:32 Heeft de mondkapjesplicht je serieus weerhouden om met het OV naar Duitsland te reizen? :shock:
Zeker. Afgelopen zomer met opzet voor Luxemburg/België en voor Zwitserland/Oostenrijk/Italië gekozen. Voor die laatste heen wel een mondkapje moeten dragen, terug voor een eenpersoons slaapcoupé gegaan in de NightJet zodat het zonder kon.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Ik heb niet het idee dat het veel mensen weerhouden heeft, als ik de drukte in Duitse treinen vorig jaar moet beoordelen (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Coronavirus

Bericht door Chrysa »

In Duitsland wordt het ook niet meer zo goed nageleefd heb ik het idee. In Sachsen droeg de helft alvast geen mondkapje meer.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Coronavirus

Bericht door waldo79 »

Meltrain schreef: vr 13 jan 2023, 19:32 Heeft de mondkapjesplicht je serieus weerhouden om met het OV naar Duitsland te reizen? :shock:
...
Een half uur met een mondkapje is wel te doen, maar als ik in Duitsland rondreis zit ik vaak langer aaneengesloten in een voertuig. Vind ik minder prettig.

Dus de eerste weekenddag met wat redelijk weer ben ik weer op stap.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

dennistd schreef: vr 13 jan 2023, 22:39
Meltrain schreef: vr 13 jan 2023, 19:32 Heeft de mondkapjesplicht je serieus weerhouden om met het OV naar Duitsland te reizen? :shock:
Zeker. Afgelopen zomer met opzet voor Luxemburg/België en voor Zwitserland/Oostenrijk/Italië gekozen.
Dat zijn ook gewoon mooie landen. :)
Zou je daar zonder mondkapjesplicht in Duitsland dan niet naartoe zijn gegaan?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

Zonder mondkapjesplicht zou ik eerder voor een bestemming in Duitsland gekozen hebben ja. Nu ben ik echt gaan zoeken naar iets buiten Duitsland.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten