Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Pascal1998 schreef: za 12 sep 2020, 12:26
trolly schreef:
Jef400 schreef: za 12 sep 2020, 12:02
Spoiler: show
En houd alsjeblieft op met je gemoraliseer hier, je begint zelfs het redelijke deel van dit forum te irriteren.
Welk deel van het forum is precies het redelijke deel?
Niet ik in ieder geval, vind alleen de discussie vervelend worden. We zitten met zijn alle in deze crisis, dus ga niet zeuren over 1,5 meter dit en mondkapjes dat. Dit is serieus waarom ik echt letterlijk Coronamoe wordt en mijzelf ondertussen al lang in mijn handen moet knijpen wil ik niet een ontzettende upper-cut verkopen aan degene die zich er niet meer aanhoudt, Regels zijn Regels! Daar hou je je aan!
Met dat argument zijn ooit de joden gemeld. Ik wil best een beetje rekening houden met anderen. Maar het moet wel zin hebben en in het redelijke liggen. En juist de redelijkheid liggen de problemen in momenteel.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Suus schreef: za 12 sep 2020, 12:49 Waarom hebben de GGD’s überhaupt een ruim testbeleid en BCO opgetuigd als we niet naar een situatie van indamming of beheerste verspreiding willen?

Testen lukt met een beetje moeite nu binnen 72 uur, een uitslag is er met nog meer geluk na 48 uur en dan moet de BCO nog starten. En ondertussen gaat 95% van de mensen met klachten nog naar de supermarkt. Maar nee hoor, er is geen beleid van onbeheerste verspreiding.
Het beleid is gewoon gericht op het opbouwen van groepsimmuniteit.
Alleen kan men dat niet hardop zeggen omdat dat te veel maatschappelijke onrust en ondermijning van draagvlak oplevert.
Als de positieve testuitslagen te veel oplopen geeft men bepaalde bevolkingsgroepen de schuld en neemt men wat (show)maatregelen.
Zelf verantwoordelijkheid nemen voor de consequenties van het gevolgde beleid is er bij de RIVM en de politieke leiding niet bij.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Coronavirus

Bericht door Post »

Jef400 schreef: za 12 sep 2020, 12:52
Pascal1998 schreef: za 12 sep 2020, 12:26
trolly schreef:
Jef400 schreef: za 12 sep 2020, 12:02
Spoiler: show
En houd alsjeblieft op met je gemoraliseer hier, je begint zelfs het redelijke deel van dit forum te irriteren.
Welk deel van het forum is precies het redelijke deel?
Niet ik in ieder geval, vind alleen de discussie vervelend worden. We zitten met zijn alle in deze crisis, dus ga niet zeuren over 1,5 meter dit en mondkapjes dat. Dit is serieus waarom ik echt letterlijk Coronamoe wordt en mijzelf ondertussen al lang in mijn handen moet knijpen wil ik niet een ontzettende upper-cut verkopen aan degene die zich er niet meer aanhoudt, Regels zijn Regels! Daar hou je je aan!
Met dat argument zijn ooit de joden gemeld. Ik wil best een beetje rekening houden met anderen. Maar het moet wel zin hebben en in het redelijke liggen. En juist de redelijkheid liggen de problemen in momenteel.
Gefeliciteerd, het is je gelukt de tweede wereldoorlog er bij te betrekken. Daar zul je het redelijke deel van dit forum vast plezier mee doen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

PHS schreef:
Suus schreef: za 12 sep 2020, 12:49 Waarom hebben de GGD’s überhaupt een ruim testbeleid en BCO opgetuigd als we niet naar een situatie van indamming of beheerste verspreiding willen?

Testen lukt met een beetje moeite nu binnen 72 uur, een uitslag is er met nog meer geluk na 48 uur en dan moet de BCO nog starten. En ondertussen gaat 95% van de mensen met klachten nog naar de supermarkt. Maar nee hoor, er is geen beleid van onbeheerste verspreiding.
Omdat bron- en contactonderzoek bijdraagt aan de vermindering van de verspreiding van het virus. In Nederland nemen we met name maatregelen die de verspreiding verminderen zonder dat ze ons land slopen - we laten de winkels open, we gaan niet overal mondkapjes dragen en we gaan zeker nooit in een autoritaire lockdown. Het belang van bron- en contactonderzoek is dat het al te veel verdere verspreiding kan voorkomen zodat we geen strengere maatregelen hoeven te nemen, niet omdat we willen voorkomen dat het virus zich überhaupt verspreidt. Het bron- en contactonderzoek zoals dat nu wordt uitgevoerd zou dan ook volstrekt onvoldoende zijn.
Om er even zeker van te zijn dat ik het goed lees. Jij vind het huidige test- en contactonderzoek goed functioneren?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Suus schreef: za 12 sep 2020, 13:07
PHS schreef:
Suus schreef: za 12 sep 2020, 12:49 Waarom hebben de GGD’s überhaupt een ruim testbeleid en BCO opgetuigd als we niet naar een situatie van indamming of beheerste verspreiding willen?

Testen lukt met een beetje moeite nu binnen 72 uur, een uitslag is er met nog meer geluk na 48 uur en dan moet de BCO nog starten. En ondertussen gaat 95% van de mensen met klachten nog naar de supermarkt. Maar nee hoor, er is geen beleid van onbeheerste verspreiding.
Omdat bron- en contactonderzoek bijdraagt aan de vermindering van de verspreiding van het virus. In Nederland nemen we met name maatregelen die de verspreiding verminderen zonder dat ze ons land slopen - we laten de winkels open, we gaan niet overal mondkapjes dragen en we gaan zeker nooit in een autoritaire lockdown. Het belang van bron- en contactonderzoek is dat het al te veel verdere verspreiding kan voorkomen zodat we geen strengere maatregelen hoeven te nemen, niet omdat we willen voorkomen dat het virus zich überhaupt verspreidt. Het bron- en contactonderzoek zoals dat nu wordt uitgevoerd zou dan ook volstrekt onvoldoende zijn.
Om er even zeker van te zijn dat ik het goed lees. Jij vind het huidige test- en contactonderzoek goed functioneren?
Kijk zit daar ook niet een van de crux in deze discussie? In de zin dat we ook mensen binnen laten zonder ze testen? Dan houd je per definitie besmettingsrisico's in je samenleving. Beste zou zijn dat je snelle thuistests zou hebben waardoor je binnen 15-minuten weet of je besmettelijk bent en als je dat weet dat je gewoon binnen moet blijven. In dat geval hoef je helemaal geen maatregelen meer te nemen en sterft het uit als het goed is.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Dan moeten die testen die slechts 15 minuten duren wel betrouwbaar zijn, want de discussie gisterenavond/vandaag begon met het punt dat misschien wel 15% van de huidige testresultaten niet zouden kloppen (klopt trouwens ook niet, 97-98% van de tests is juist). Bij die sneltests lijkt de betrouwbaarheid tussen de 50% en 80% te zweven. Jij vond het onacceptabel dat 3% van de positief geteste mensen zonder compensatie in quarantaine moesten, hoe moet dat zijn als nog veel meer mensen thuis moeten blijven door een inaccurate test of nog erger, naar buiten gaan omdat het testresultaat negatief is terwijl ze wel het virus bij zich dragen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Betrouwbaarheid lijkt mij een basisvereiste.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Jef400 schreef: za 12 sep 2020, 12:08 Ik zie leden als Durashift, Klaasje en Z2N toch wel als een groep die ik wat serieuzer neem dan een Aking bijvoorbeeld.
Dat doet me toch deugd! :mrgreen:

Je moet 't leven niet te serieus nemen, en mij derhalve ook niet :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Jef400 schreef: za 12 sep 2020, 13:45 Betrouwbaarheid lijkt mij een basisvereiste.
Maar dat is er dus niet met sneltests. Een deel van de samenleving die als risicogroep wordt aangemerkt langdurig isoleren is ook een weinig realistische optie want op een door mij geschetste uitwerking van je eigen voorstel ging je ook steigeren. Dan is toch bijna de enige optie zorgen dat het test- en contactonderzoekbeleid heel snel weer in orde wordt gebracht en totdat er een vaccin is blijven hameren op een goede basishygiene en duidelijke regels die zo min mogelijk economische schade opleveren en tegelijkertijd de verspreiding zoveel mogelijk beperken?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Ik denk dat er dan meerdere oplossingen denkbaar zijn. A - Het zorgen voor betrouwbare sneltests. B - Het investeren in de zorg en het virus zijn beloop laten gaan. C - Een 3-maanden durende complete wereldwijde lockdown waardoor het virus überhaupt niet kan verspreiden. Oplossing D zoals nu voorgesteld zal nog verder moeten worden verbeterd en aangescherpt want zoals de regels nu zijn werkt het ook niet.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Argentinië zit al bijna een half jaar in lockdown en heeft meer geregistreerde besmettingen per miljoen inwoners dan Nederland (11.832 tegen 4726). De Argentijnse lockdown heeft dus niet het beoogde doel bereikt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Lockdown helpt niet, strengere maatregelen helpen niet. Wat helpt wel.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Niks, demense gaan toch wel dood en dat kan opzich weinig kwaad geloof ik :)
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

en-es schreef:Lockdown helpt niet, strengere maatregelen helpen niet. Wat helpt wel.
Een lockdown helpt eigenlijk maar eenmalig om als de situatie volledig uit de klauwen is gelopen en zo snel mogelijk gestabiliseerd moet worden. Daarna moet je het toch echt doen met strenge maatregelen die soms een stapje vooruit naar vrijheid, soms een stapje achteruit naar beperkingen gaan. Waar het mis gaat met die maatregelen is dat er allerlei uitzonderingen in worden verwerkt waardoor ze soms amper nog zijn uit te leggen.

En wat betreft mondkapjes: om ze in het gehele centrum te verplichten lijkt en leek mij niet direct noodzakelijk (al hielden Rotterdammers zich goed aan de verplichting volgens onderzoek en ook naar eigen waarneming), maar op andere drukke plekken waar vaak aan de anderhalve meter wordt getornd kan een verplichting geen kwaad. Ik denk dan voornamelijk aan supermarkten, warenmarkten en trein- en metrostations. Op Rijnmond is een eigenaar van een Jumbo geïnterviewd die ervoor open stond, maar het uit concurrentieoverwegingen alleen invoert als de veiligheidsregio of het kabinet het verplicht
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

De twee beperkende factoren bij alle maatregelen zijn dus de relevantie en de handhaafbaarheid. Te rigoureuze maatregelen verminderen het draagvlak, te complex maatwerk maakt opvolging en handhaving lastig. Beiden tasten het draagvlak voor de regelgeving aan, waarbij het doel van de maatregelen uit het oog wordt verloren: het zoveel mogelijk beperken van de overdrachtsnelheid.

Dat doel wordt volgens mij vooral gediend met een zeker bewustzijn, en dat is uiteindelijk maar beperkt afdwingbaar — zeker op langere termijn. Als de discussie alleen nog maar gaat over of je nou wel of geen broodje moet kunnen eten in de bus resulteert dat mogelijk wel in heldere en handhaafbare regels, maar dan is de slag om het verstand van de broodjeseter al lang verloren.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Suus schreef: za 12 sep 2020, 17:10En wat betreft mondkapjes: om ze in het gehele centrum te verplichten lijkt en leek mij niet direct noodzakelijk (al hielden Rotterdammers zich goed aan de verplichting volgens onderzoek en ook naar eigen waarneming), maar op andere drukke plekken waar vaak aan de anderhalve meter wordt getornd kan een verplichting geen kwaad.
En wat lossen we daarmee op dan? Uit het onderzoek naar de proef in Rotterdam bleek immers dat mensen zich er weliswaar goed aan hielden, maar ook dat er geen gedragsverandering door optreedt.
Uit de besmettingscijfers in de steden waar de proef gehouden werd kunnen we denk ik ook wel concluderen dat die er niet plots door zijn gaan dalen. Kennelijk liepen al die mensen het virus dus niet op in drukke winkelstraten maar ergens anders.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Coronavirus

Bericht door Suus »

Als mensen zich nu al niet aan de anderhalve meter houden, zoals in de supermarkt, kan het dragen van maskers de situatie alleen maar verbeteren. Zeker sinds het onderzoek van eerder deze week dat 95% van de mensen met ziekteverschijnselen toch de supermarkt bezoeken.

Overigens zijn de besmettingscijfers van Rotterdam in de loop van augustus wel gedaald tot bijna de helft van eind juli en stijgen ze ook niet meer zo hard als Amsterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Alleen zorgen die maskers dus niet voor een gedragsverandering. En door het RIVM is al eerder aangegeven dat mondkapjes geen alternatief voor afstand houden zijn, je zou het allebei moeten doen.

Dat mensen met verschijnselen de supermarkt bezoeken roept men ook wel een beetje over zichzelf af: dagen moeten wachten op een plekje bij de teststraat en vervolgens op de uitslag helpt daar natuurlijk niet bij. Vooral gezien nog altijd zo'n 98% van de testen negatief is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Coronavirus

Bericht door Suus »

Uiteraard werken maskers beter als je anderhalve meter afstand houdt, maar ze helpen al meer dan helemaal niets doen.

Dat onze overheid op dit moment erg zijn best doet zo incapabel als mogelijk over te komen bij het testen en het contactonderzoek ben ik overigens helemaal met je eens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Ik heb er zelf meer het idee bij dat de overheid momenteel in blinde paniek handelt als de besmettingen weer eens stijgen en niet doet aan een echt gerichte aanpak.
En achteraf bezien is het wellicht niet heel handig geweest om gezellig met z'n allen heel Europa door te gaan reizen in de vakantie in plaats van in eigen land te blijven. Qua aantallen besmettingen komt Nederland er dan weliswaar nog goed vanaf, maar toch, was het niet te voorkomen geweest?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Hangt natuurlijk ook af van het soort vakantie wat je viert. Ga je kamperen en voornamelijk in de natuur wandelen dan is er heel wat minder risico dan feesten op Ibiza. Spanje lijkt sowieso te snel te veel vrijheid aan de burgers gegeven te hebben, waardoor sommige regio’s weer net zulke volle ziekenhuizen hebben als gedurende de lockdown.

Maar vakanties verklaren echt niet alle besmettingen. De Marokkaanse gemeenschap in Nederland is dit jaar bijna niet het land uitgeweest omdat het Marokkaanse coronabeleid niet werd vertrouwd (lockdowns 3 uur vooraf aankondigen), maar heeft in de periode na het offerfeest een paar enorme besmettingsclusters gehad in onder meer Rotterdam en Bergen op Zoom. Het virus was in juni en juli ook niet helemaal verdwenen, er was alleen erg weinig verspreiding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Coronavirus

Bericht door Suus »

Corona bij de Broodzaak op Rotterdam Centraal. Een bevestigde besmetting, negen andere personeelsleden in quarantaine. Vandaag volgt een diepe reiniging van de winkel, indien er voldoende ander personeel is gaat de winkel morgen weer open.

Bron: https://www.ad.nl/rotterdam/corona-op-r ... ~ab40ba61/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten