Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Daarnaast is er ook bewezen dat andere sectoren zoals de horeca geen besmettingshaarden zijn dankzij de coronapas. Zeker met 2G en 2G+ kun je de angel van een groot risico op ernstige ziekte eruit halen.

Het laatste wat je in een crisis wil is een wig in de samenleving. Dat is juist wat er gebeurt als men zegt dat bepaalde groepen zichzelf beter kunnen beschermen door het openbare leven te vermijden. Daarnaast heeft het overlijden van coronascepticus Robin Fransman wat mij betreft bewezen dat het begrip kwetsbaar ten aanzien van gezondheid allesbehalve dichtgetimmerd is.
Behoefte aan perspectief is er zeker. Onder de 30 is het aantal zelfmoorden met 15 procent gestegen: https://nos.nl/artikel/2413009-onderzoe ... ot-30-jaar
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Zoals de zaken ervoor staan komen er een aantal versoepelingen. Was dat echt het oorspronkelijke plan van het kabinet of doen ze dit vanwege de enorme druk van o.a. ondernemers?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Er is geen mogelijkheid voor 2G in Nederland want het wetgevingsproces daarvan is bevroren. En de cijfers van KHN over besmettingen in de horeca zijn ongeloofwaardig, want van minstens 80% van de besmettingen is überhaupt niet bekend waar die worden opgelopen door het incapabele BCO.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Hoe zou die in de horeca gelijkwaardig kunnen zijn aan huiselijke settings?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Coronavirus

Bericht door microshit »

jelmerrr schreef: do 13 jan 2022, 11:55 Hoelang duurt het voordat je een vaccinatiebewijs in de check app kunt zetten? (van de booster)
Gisterenavond rond 22 booster gekregen, kon 'm vanmorgen rond tienen er al in zetten :)
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Ik heb mijn derde shotje zeven minuten geleden gehad. *O*
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Coronavirus

Bericht door IC140 »

Jef400 schreef:Hoe zou die in de horeca gelijkwaardig kunnen zijn aan huiselijke settings?
Doordat een besmetting in huiselijke setting vrijwel altijd te herleiden is: Ik was bij Jantje op bezoek, Jantje bleek besmet, ik bleek besmet. Zal wel door Jantje komen.

Een besmetting in de horeca is vrijwel nooit te herleiden: ik bleek besmet, niemand in mijn omgeving bleek besmet. Ik ben de laatste week naar de supermarkt, kledingzaak, sportschool, het café en een restaurant geweest. Besmettingsbron dus onbekend.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

Frank schreef: do 13 jan 2022, 22:32
WSM schreef: do 13 jan 2022, 18:13 De werkelijke bezetting van de ziekenhuizen ligt mijlenver onder de meest optimistische voorspellingen van het OMT. Een heroverweging van het gevolgde beleid is dan noodzakelijk. We deden het immers voor de zorg.

Daarnaast mogen we ook verwachten dat we boosterprik voor boosterprik onze vrijheid terugkrijgen.

Het staat kwetsbare mensen en mensen die bang zijn voor long covid en dergelijke geheel vrij om thuis te blijven. Ik zou ook helemaal niet raar vinden als de overheid maatregelen zou nemen om bepaalde groepen te helpen zichzelf beter te beschermen.
Dus mensen met een zwakke gezondheid of mensen die geen long covid willen helpen moeten zichzelf maar opsluiten (en hun werk opzeggen?) Mensen die een operatie nodig hebben moeten nog maar even wachten? Dat vind ik, zacht uitgedrukt, ook geen heel erg sociale gedachte.

We hebben nu "geluk" gehad dat de omikronvariant minder hevig is (mild vind ik het verkeerde woord, zeker aangezien ook gevaccineerde mensen er sneller last van hebben). Als we het laten verspreiden kunnen er misschien varianten ontstaan die wel weer heviger zijn (net zoals de deltavariant heviger is dan het oorspronkelijk virus uit Wuhan). Dus we kunnen ook niet achterover leunen.

Alleen een booster gaat ons niet uit de crisis helpen; het zal wel de piek wat lager laten uitvallen (wat al heel veel winst is natuurlijk). Daarvoor heb je ook andere zaken nodig (het gatenkaasmodel). Dus ventileren, goede mondneusmaskers dragen, afstand houden, goede quarantaine- en isolatieregels die nageleefd worden (evt. met financiële compensatie), bron- en contactonderzoek etc. En helaas is van veel van die dingen het nut beperkt als er veel besmettingen zijn.

Ik hoop dat ik wat pessimistisch ben, maar ik denk dat we op deze manier het risico lopen dat we nog een lange weg te gaan hebben.
WSM, je weet dat niet elk kwetsbaar persoon daar zelf wat aan kan doen he? Ze houden er niet allemaal per definitie een ongezonde levensstijl op na.
Beul van de blindegeleidelijn
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

IC140 schreef: vr 14 jan 2022, 14:12
Jef400 schreef:Hoe zou die in de horeca gelijkwaardig kunnen zijn aan huiselijke settings?
Doordat een besmetting in huiselijke setting vrijwel altijd te herleiden is: Ik was bij Jantje op bezoek, Jantje bleek besmet, ik bleek besmet. Zal wel door Jantje komen.

Een besmetting in de horeca is vrijwel nooit te herleiden: ik bleek besmet, niemand in mijn omgeving bleek besmet. Ik ben de laatste week naar de supermarkt, kledingzaak, sportschool, het café en een restaurant geweest. Besmettingsbron dus onbekend.
'
Dan praat je dus over mogelijkheden. Niet over het komt door de horeca.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

VIRM schreef: vr 14 jan 2022, 14:15 WSM, je weet dat niet elk kwetsbaar persoon daar zelf wat aan kan doen he? Ze houden er niet allemaal per definitie een ongezonde levensstijl op na.
En hier wil ik me bij aansluiten. Nee, niet iedere kwetsbare is te redden. Nee, ze kunnen er 9 van de 10 keer niets aan doen dat ze kwetsbaar zijn.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Coronavirus

Bericht door IC140 »

Jef400 schreef:
IC140 schreef: vr 14 jan 2022, 14:12
Jef400 schreef:Hoe zou die in de horeca gelijkwaardig kunnen zijn aan huiselijke settings?
Doordat een besmetting in huiselijke setting vrijwel altijd te herleiden is: Ik was bij Jantje op bezoek, Jantje bleek besmet, ik bleek besmet. Zal wel door Jantje komen.

Een besmetting in de horeca is vrijwel nooit te herleiden: ik bleek besmet, niemand in mijn omgeving bleek besmet. Ik ben de laatste week naar de supermarkt, kledingzaak, sportschool, het café en een restaurant geweest. Besmettingsbron dus onbekend.
'
Dan praat je dus over mogelijkheden. Niet over het komt door de horeca.
Klopt. Het is een verklaring waardoor besmettingen in de horeca nauwelijks in de BCO cijfers terecht komen. Vandaar ook dat niet hard te bewijzen is hoeveel of hoe weinig besmettingen in de horeca plaats vinden.

Dat de horeca een groot risico op besmetting oplevert is dan weer evident. Veel mensen die elkaar niet kennen bij elkaar in een afgesloten ruimte, zonder mondkapje en veelal druk pratende (dus aerosolen aan het vormen). Tel daarbij de slechte controle op CTB’s en zie daar het risico. Het grote verschil met thuis is dat je thuis bent met mensen die je kent en dus alleen binnen die kring besmettingen kunnen optreden. Bij een horeca bezoek met dezelfde groep mensen heb je daarnaast het risico om besmet te worden door mensen uit andere groepen of door het personeel.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Dat laatste kan ik me in vinden. Maar moet dat nog het doel zijn van het beleid? Aangezien dat virus zelfs explodeert als je iedereen thuis opsluit.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

En wat de horeca betreft: draagt het personeel wel mondkapjes? Volgens mij vaak ook niet, dan is het natuurlijk zelfs met 1,5m afstand wel heel makkelijk verspreiden van tafel naar tafel.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

In hoeverre heeft dat zin als de keuken zo smal is dat het toch wel rond gaat?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Coronavirus

Bericht door Ardan »

Zeker dragen wij mondkapjes en wij controleren de CTB's. Als één van de personeelsleden klachten heeft gaat die in quarantaine.
Het risico op besmetting is nergens nul behalve als je je opsluit.

Wel zie ik dat gasten zelf onderling totaal geen afstand houden. Ze moeten en zullen met hun hele familie bij elkaar komen en wij moeten als politieagentje optreden om ze te zeggen dat ze een zitplaats moeten hebben.
We willen graag open maar ik vind wel dat er kaders gesteld moeten worden. Zonder maximale groepsgrootte blijven mensen toch wel met hele families komen. En als wij die grote groepen zelf weigeren dan gaan ze wel ergens anders heen, en lopen we omzet mis en vallen we om.
Zo simpel is het helaas niet.

Oh, en er is natuurlijk nog een verschil tussen keurige restaurants en danscafés waar iedereen elkaar in de nek loopt te hijgen.
Ik doe ook maar wat
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Kalil Nieuw »

Winkels mogen toch helemaal open tot 17:00 uur, dus je hoeft geen afspraken te maken. Wel is er per vierkante meter het beperkte aantal mensen toegestaan.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Tom024 schreef: vr 14 jan 2022, 09:01Het inperken van de vrijheden van 'ongezonde mensen' is wel een van de paradepaardjes. Benieuwd hoe je dat dan concreet voor je ziet en wanneer je dan ongezond bent.
Het steekt mij dat iedereen - van jong tot oud, van gezond tot ongezond - wederom gebukt gaat onder zeer zware maatregelen, terwijl de ongemakkelijke waarheid is dat er factoren zijn die de kans op ziekenhuis- en IC-opname sterk beïnvloeden.

Als ik dan op drukke momenten op drukke plekken rollatormeetings zie, of mensen met een zeer ongezond postuur hun al dan niet noodzakelijke beroep zie uitoefenen vraag ik me af of dat niet anders kan en moet.

Alternatief werk of thuisblijven met behoud van loon voor de kwetsbaarsten? Met een beetje goede wil kan er veel. Je kunt een kwetsbare buschauffeur bijvoorbeeld vervangen door een gezonde touringcarchauffeur die nu niks te doen heeft om te voorkomen dat die kwestbare buschauffeur naar het ziekenhuis moet.

Bejaardenklok? Rollatorklok? Scootmobielklok? Dus een gebiedsverbod voor drukke plekken op drukke momenten voor bepaalde groepen? Ik snap niet waarom groepen bejaarden zich op zaterdagmiddag in een druk winkelcentrum moeten ophouden als sociale activiteit. Daar heb ik in deze omstandigheden nul begrip voor.

BMI-lockdown met thuisblijftplicht voor mensen met het grootste risico? Of een BMI-klok? Mensen hebben het recht om niet te sporten en ongezond te eten, maar keuzes hebben nu eenmaal consequenties.

Aparte openingstijden voor bezoek zonder regels (bioscoop op zaterdagavond) versus kwestbarentijden voor bezoek met strenge coronaregels (bioscoop op dinsdagmiddag)? En die strenge coronaregels tijdens kwetsbarentijd ook streng handhaven?

De mogelijkheden zijn eindeloos.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Mijn teamleider wilde in de eerste golf al dat ik niet naar werk zou komen en thuis zou werken maar de directie ging niet akkoord. Ik vond en vind het nog steeds lastig. Aan de ene kant ben ik blij dat ik gewoon naar mijn werk mag maar het voelt toch ook niet helemaal veilig.

Met sporten loop ik een risico maar niet sporten is slechter waarschijnlijk dus ik ga toch.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Kalil Nieuw »

Ook nieuwe regels quarantaine: voor iemand die geboosterd is en na met een positief geteste iemand in nauw contact is geweest hoeft niet in quarantaine.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... steld-zijn
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

A
Laatst gewijzigd door Jef400 op vr 14 jan 2022, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Hugo de Jonge heeft wel humor, getuige deze tweet: https://twitter.com/hugodejonge/status/ ... 08262?s=21
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Jef400 schreef: vr 14 jan 2022, 19:17Ja want iedereen met een hoog BMI heeft daar zelf invloed op. Ik gun je eigenlijk een Robin Fransmanscenario toe met deze fatshaming.
Er kunnen wellicht medische uitzonderingen gemaakt worden.
Moet ik jouw laatste opmerking overigens als een doodsverwensing zien?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Volgens mij pleit jij voor uitsluiting (met behoud van loon maar that's it) hier. Daarnaast ga ik nogal bad op de correlaties die je hier als causaliteit probeert te leggen. Hoe vaak moet nog worden uitgelegd dat een BMI niet altijd wat met het voedingspatroon van mensen te maken heeft?
Laatst gewijzigd door Jef400 op vr 14 jan 2022, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Dan heb je mijn bericht niet goed gelezen denk ik...

De realiteit nu is dat we iedereen uitsluiten. Met gigantische collaterale schade op gebied van gezondheid (zowel mentaal als fysiek) en economie.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten