Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Dat zal toch alleen maar zo zijn om de AfD-parlementsleden niet teveel te schofferen?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Dit onderwerp ligt sowieso erg gevoelig. Juridisch gezien is het zeer twijfelachtig om wettig gekozen parlementsleden de toegang tot het parlement te verbieden, wat de reden ook is.

Overigens, juridisch twijfelachtig: Volgens het RKI kunnen de besmettingscijfers alleen maar nog geschat worden. Twijfelachtig daarom, omdat vrijheidsbeperkende maatregelen op deze cijfers baseren en dus een solide basis moeten hebben in plaats van schattingen..... :N
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Coronavirus

Bericht door wouter15 »

Rutte gaf vanavond aan dat het antal besmettingen met deze versoepelingen kan oplopen met 100.000 per dag. Dat is toch met de huidige cappaciteit van de GGD toch niet mogelijk om te halen? Of "helpen" de locaties van SON dit aantal "op te krikken"?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

De commerciële teststraten gaan inderdaad helpen bij het bolwerken van de totale testcapaciteit. Wat ze echter vergeten is dat er inmiddels weer sectoren openen waar Testen voor Toegang nodig is om bijvoorbeeld ongevaccineerden toe te laten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

wouter15 schreef: di 25 jan 2022, 20:24 Rutte gaf vanavond aan dat het aantal besmettingen met deze versoepelingen kan oplopen met 100.000 per dag.
Er was laatst in het nieuws dat de labs die door de GGD's ingezet worden maximaal 150.000 tests kunnen uitvoeren per dag. Dus als het percentage positief oploopt naar 66% zit je aan die 100.000.
Dat het aantal gemelde besmettingen op het dashboard nu telkens ergens rond de 50.000 blijft schommelen zit 'm in de administratieve verwerking waarbij vertraging oploopt. Dus het kan zomaar dat we al vlakbij die 100.000 zitten.

En op een gegeven moment is het een kwestie van kansberekening wanneer de daling komt, want als vrijwel iedereen immuniteit door een besmetting of vaccinatie heeft wordt de kans wel heel klein dat een besmetting nog doorgegeven wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Vergeet niet dat 1-op-de-20/30 mensen per dag momenteel positief wordt getest. Dus dat cijfer gaat vanzelf naar beneden omdat het virus niet meer mensen vind die het ziek kan maken.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Coronavirus

Bericht door IC140 »

In het Nederland dat ik ken wonen 17 miljoen mensen en geen 1,7 miljoen. 65.000 besmettingen per dag is 1 op de 261 mensen.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

ArrivaBas schreef: di 25 jan 2022, 20:34 De commerciële teststraten gaan inderdaad helpen bij het bolwerken van de totale testcapaciteit. Wat ze echter vergeten is dat er inmiddels weer sectoren openen waar Testen voor Toegang nodig is om bijvoorbeeld ongevaccineerden toe te laten.
Maar het aantal ongevaccineerden wordt wel steeds kleiner. Dan wel omdat ze zich alsnog laten vaccineren, dan wel door natuurlijke selectie. De echte diehard (nou ja, die nog niet hard dood gegaan zijn dan) wappies zullen zich trouwens ook niet laten testen. Weet je wel wat er allemaal in zo'n wattenstaafje zit?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Vanaf februari wordt wel de geldigheid van het CTB tot 9 maanden na de 2e prik beperkt, dus dan zouden ook niet geboosterden moeten testen voor een QR-code.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Coronavirus

Bericht door DDietzen »

Wordt er bij Testen voor Toegang eigenlijk ook al een keelstrijkje afgenomen (gezien dat minder vals negatieven op schijnt te leveren bij omikron) of houden ze nog steeds vast aan enkel het neuspeuteren?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

De enige keer dat ik gebruik heb gemaakt van Testen voor Toegang werd er alleen in mijn neus gepeuterd.
(Dat was overigens half september, omdat ik toen geen zin had om een zelftest te kopen, maar ik toch getest wilde zijn voordat ik met vrienden afsprak.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Het laatste OMT-advies noemde specifiek dat sneltesten voortaan ook in de neus afgenomen moeten worden (muv zelftesten die dit niet in de gebruiksaanwijzing hebben staan). Dus logischerwijs is dat nu overgenomen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Ehm, het afnemen van de (snel)test in de neus gebeurde altijd al. De vraag ging juist over een testafname in de keel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Daar waar ik neus zei bedoelde ik keel, stop de tijd!.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Kalil Nieuw »

Ik heb net verschillende teksten lopen lezen over quarantaineregels, het verschilt nog wat of zijn sommigen niet aangepast. Dus ik vraag me af: aangezien ik maandag positief teste, begint de quarantaine vanaf dan of bij eerste ziektedag? En mag ik eerder uit quarantaine als ik snel herstel en negatief test?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Coronavirus

Bericht door Hainje »

Er wordt gerekend vanaf de dag dat je positief getest bent, zeker als de klachten er pas kort waren.
Wat ik wel zeker weet is dat volgende week testen voor jou geen nut heeft, omdat de besmetting nog vrij recent was zal de test komende maand sowieso positief bij zijn. Je kunt alleen na een dag of 10 anderen niet meer besmetten.
🍉
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Volgens mij moet je altijd sowieso minstens een week in quarantaine, ook als je eerder geen klachten meer hebt. Je kan daarna nog maanden positief testen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Als je positief getest bent moet je in isolatie, niet in quarantaine ;) Quarantaine is er alleen als je contact gehad hebt met een besmet persoon, die kan je wel vervroegd beëindigen als je op dag 5 negatief test.

Quarantaine = Alleen thuisblijven, verder geen vereisten.
Isolatie = Niet alleen thuisblijven, maar zoveel mogelijk in een aparte kamer afgezonderd van huisgenoten verblijven. In combinatie met allerlei hygiënemaatregelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Kalil Nieuw »

Daantje schreef: wo 26 jan 2022, 21:54 Je kan daarna nog maanden positief testen.
Dus als ik kort hierna een herbesmetting oploop met amper klachten, weet ik niet of ik het serieus moet nemen!? :roll:
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Coronavirus

Bericht door Hainje »

Daniel schreef: wo 26 jan 2022, 21:56 Als je positief getest bent moet je in isolatie, niet in quarantaine ;) Quarantaine is er alleen als je contact gehad hebt met een besmet persoon, die kan je wel vervroegd beëindigen als je op dag 5 negatief test.

Quarantaine = Alleen thuisblijven, verder geen vereisten.
Isolatie = Niet alleen thuisblijven, maar zoveel mogelijk in een aparte kamer afgezonderd van huisgenoten verblijven. In combinatie met allerlei hygiënemaatregelen.
Theoretisch gezien heb je volkomen gelijk, in de praktijk worden deze termen nogal eens verwisseld. Ik hoor mensen bij mij in de winkel eigenlijk nooit spreken over isolatie. Dan is het zoiets als "hij moet in quarantaine, maar zijn familie niet".
🍉
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

In Nijmegen kwam ik gisteravond een jongen tegen met een rolcontainer met kratten bier, dus volgens mjj zijn huisfeestjes nog steeds best wel een ding. Hij was wel behoorlijk aan het worstelen om het ding de stoep op te krijgen, dus of alles heel is aangekomen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Voor zo ver waar het de samenwerking tussen GGD en commerciële teststraten betreft.
De commerciële teststraten die de GGD helpen met testen zijn boos over het lage aantal mensen dat naar ze wordt doorgestuurd. Daarom gaan een aantal van deze teststraten vandaag niet open.
Bron: NOS-liveblog
https://nos.nl/liveblog/2414792-ook-min ... 7-februari
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Ik denk dat het nog altijd niet het moment is om rancune op deze manier te uiten tegenover de concurrent die toch wat makkelijker vindbaar is. Alle kleine beetjes helpen om de testcapaciteit op peil te houden en de vraag naar coronatesten bij te benen.

Maar van ander nieuws: Sinds het NICE de reden voor opname expliciet bijhoudt is een op de drie coronapatiënten in het ziekenhuis voor iets anders dan Covid opgenomen. Hetzelfde beeld zagen we ook al in het VK en Denemarken.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gn=stdc_vk
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Anderzijds:
Tijdens de pandemie in Nederland lagen meer dan 11.000 ernstig zieke coronapatiënten thuis aan het zuurstof. Zij werden niet meegeteld in de ziekenhuiscijfers, wat betekent dat het coronavirus in Nederland nog harder heeft toegeslagen dan gedacht.
.......aldus het Algemeen Dagblad;
https://www.ad.nl/gezond/elfduizend-cor ... &auth_rd=1
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten