Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Alargule schreef: zo 31 jan 2021, 20:59 Ik zie bij mijn ochtendwandelingen nog altijd heel veel mensen met een essentieel beroep in hun autootje rondtuffen.
Is dat erg?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Vraag 2: Kun je van de buitenkant zien of de mensen in essentiële beroepen zitten? Hoe lopen shifts, welke werkzaamheden voeren de mensen uit? Dat mensen om 8 uur onderweg zijn betekent niet dat ze om 9 uur op kantoor moeten zijn bijvoorbeeld. Zoveel scenarios denkbaar.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Dat ze in hun autootje rondtuffen: nee (maar wel voor de planeet). Dat ze op een kantoor komen waar ze eigenlijk niet hoeven zijn en daar anderen aansteken of worden aangestoken: ja.
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Hoe weet jij dat ze niet op kantoor moeten zijn?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6473
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Ik zit ook vier dagen in de week om kwart voor acht in de auto naar m'n werk maar volgens mij zie je daar niet aan af of ik naar kantoor ga of naar het lab.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Je kunt het inderdaad niet van buiten zien, maar om heel eerlijk te zijn... tijdens de eerste lockdown in maart/april stond ik aan een vrijwel uitgestorven Stadsring op de bus naar m'n werk te wachten (op 'n lab, dus kan bij mij ook niet bepaald thuis) en als ik daar nu sta te wachten zie ik toch echt stukken meer verkeer langskomen.

Dat verschil is overigens wel met name in het autoverkeer te zien. In de bus zelf is het nog altijd erg rustig, al is de bezetting wel en stuk groter dan vorig voorjaar met als logische verklaring de examenleerlingen en leerlingen met praktijklessen die wel naar school mogen nu.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Het zou natuurlijk kunnen dat veel van wat in maart vorig jaar nog een kantoorbaan had, nu een functie heeft waarbij aanwezigheid op locatie nodig is. Dat zal de opvallende toename ten opzichte van de eerste lockdown wel verklaren.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6473
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Ik denk dat een groot verschil is met het voorjaar dat de reguliere zorg nu niet of minder is afgeschaald. In het voorjaar zaten wij met een minimum bezetting op het lab en moest de rest thuis werken voor zover dat kon omdat er gewoon niet genoeg werk was voor iedereen. De parkeerplaats was toen bijna leeg. Vorige week donderdag met die regen was de parkeerplaats overvol die het is niet alleen bij ons op de afdeling zo maar in het hele ziekenhuis. En niet alleen bij ons maar mijn fysiotherapeut verteld hetzelfde. In het voorjaar mochten ze alleen patiënten behandelen die anders onherstelbare schade zouden oplopen, nu mag er veel meer
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Een prominente Duitse viroloog pleit al lang ervoor, dat het volledig illusoir is om te geloven het virus tot elke prijs te bestrijden en wij echter moeten leren ermee te leven omdat anders de gevolgen van de maatregelen tegen het virus erger zijn dan het virus zelf. Maar hij krijgt geen gehoor. En enkele dagen geleden trof ik een oude kennis die vanwege een acute letsel naar het ziekenhuis moestte. Zijn woorden: "Als je geen corona hebt voelt je daar echt patient tweede klasse....." :N
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Coronavirus

Bericht door jelmerrr »

Alargule schreef: zo 31 jan 2021, 21:29 Dat ze in hun autootje rondtuffen: nee (maar wel voor de planeet). Dat ze op een kantoor komen waar ze eigenlijk niet hoeven zijn en daar anderen aansteken of worden aangestoken: ja.
Mijn moeder heeft geen essentiële functie, echter kunnen ze daar niet volledig thuiswerken waardoor er elke dag eentje op kantoor zit (ze werken daar met 5 man). Als dat zo'n verspreider is, waarom heeft dan nog niemand corona daar? Het is een beetje zwart/wit terwijl misschien soms juist maatwerk toegepast zou moeten worden.
Tsja wat is te veel tol? Ik zie mensen depressief worden, mensen die zelf eindes maken aan levens, de leerlingen zie ik dat ze exact niks leren met thuisonderwijs. Vlak na de zomervakantie was al te zien hoeveel mensen door zijn gegaan op te hoog niveau, waarna ze allemaal onvoldoendes halen en nu dus op lager niveau zitten. Nou ja blijkbaar is het normaal. Ondertussen zou ik eerlijk zijn, ik ken bijna niemand die corona gehad heeft. En dan al helemaal niet in ziekenhuis heeft gelegen. Terwijl mijn oma wel eerst 3x getest moet worden voor ze in het ziekenhuis opgenomen mocht worden, waar niemand op bezoek kon komen bijna
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Als de maatregelen nu versoepeld worden zou die kennis het misschien niet eens tot het ziekenhuis halen...

Jammer dat ook deze intensivisten weer enkel op morbiditeit focussen, en niet kijken naar de meer verborgen schade van covid (zoals lange covid) en de neveneffecten van een overbelast zorgapparaat.

Nee, we moeten het maar gewoon accepteren. Dan kunnen we in ieder geval weer samen wandelingetjes maken.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Coronavirus

Bericht door AppleMoose »

Het is inderdaad drukker op de weg dan tijdens de vorige lockdown, maar dat maakt niet per definitie iedere automobilist verdacht wat mij betreft.

Dat de basisscholen weer open mogen vind ik prima. Goed voor de kinderen om weer fysiek onderwijs te krijgen, gezien en geholpen te worden door hun eigen leerkracht. Wat ik alleen niet snap is dat ze vasthouden aan volle klassen, vijf dagen in de week. Ik snap dat men in het onderwijs zo snel mogelijk weer naar 'normaal' wil, maar zolang er nog geen uitsluitsel is in hoever kinderen besmettelijk zijn en wat de virusmutaties doen, lijkt het mij beter om voorlopig met halve klassen te werken en onderling afstand te houden. Niet ideaal voor de kinderen (en ook niet altijd even makkelijk vol te houden), de ouders én de leerkracht, maar het is nog altijd beter dan helemaal geen onderwijs en we moeten ook niet willen dat we over een maand weer aan de 10 000 besmettingen zitten per dag...

Hetzelfde geldt eigenlijk als straks de middelbare scholen weer open mogen, ook onderling 1,5 meter afstand houden, deels fysiek, deels online onderwijs, geen pauze in de kantine en gedurende de dag zoveel mogelijk in hetzelfde lokaal les. Dezelfde regels als die op het mbo golden voordat deze lockdown in ging. De afgelopen maanden hoorde je veel over besmettingclusters op middelbare scholen en in iets mindere mate op basisscholen, maar van mbo's (en hoger onderwijs) hoorde je nauwelijks iets. (wat niet wil zeggen dat hier nooit besmettingen hebben plaatsgevonden) En ook als ik kijk naar het mbo waar ik werk, zijn er wel een aantal corona-gevallen geweest, maar hebben ze allen ergens anders de besmetting opgelopen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

In ZeroCovid geloof ik ook niet, maar een daggemiddelde van 4200 besmettingen is Nederland ook niet bepaald een regio met weinig besmettingen.

Vandaar dat er toch nog de nodige mensen erg huiverig zijn met basisschoolheropeningen. Het OMT schijnt dat ook te zijn, want die pleit ervoor om alle andere maatregelen in stand te houden en naschoolse opvang vooral dicht te houden om het mengen van kinderen uit verschillende klassen en scholen zoveel mogelijk te voorkomen. Ik hoop ook dat ze kijken naar opties om niet alle kinderen tegelijkertijd op school te laten komen en een betere verspreiding van begin- en eindtijden zodat er zo min mogelijk contact is tussen de leerjaren in gemeenschappelijke ruimtes.

@Ronaldussen: Bij de middelbare scholen is al besloten dat bij een eventuele heropening anderhalve meter afstand én mondkapjes verplicht gaan worden. Dat zou nu al het geval moeten zijn bij de examenklassen die wel naar school gaan. Levert ook nog wel wat logistiek interessante zaken op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Coronavirus

Bericht door Ardan »

Ik loop op dit moment met vier medepassagiers door de stationshal in Deventer. Natuurlijk heb ik bij sommige mensen ook wel mijn bedenkingen of die ook allemaal een papiertje van de baas op zak hebben, maar ik denk het eigenlijk wel. Waarom zou je anders moedwillig de straat op gaan met het risico op een boete? Het is stervenskoud..
Ik doe ook maar wat
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Coronavirus

Bericht door Chrysa »

Z2N schreef: vr 29 jan 2021, 23:22 Telt dat dan als een essentiële reis? Want dan vind ik het best. (A)
Niet meer nodig, Zwitserland telt voor dit gewoon als Europa is besloten.

Dit is al de tweede keer dat er informatie mbt reizen naar buiten wordt gebracht, om vervolgens meteen weer bijgesteld te worden. Gaat lekker daar. :')
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Ronaldussen schreef: zo 31 jan 2021, 22:10 Het is inderdaad drukker op de weg dan tijdens de vorige lockdown, maar dat maakt niet per definitie iedere automobilist verdacht wat mij betreft.
Eens. En in het voorjaar 2020 werd iedereen die naar zijn werk is gegaan bekletst omdat hij de economie draaiende hield, daarentegen zien sommigen nu iedereen die naar zijn werk gaat als een soort booswicht want hedendaags is men alleen nog een "brave burger" en "goede mens" als men zich thuis opsluit....
Laatst gewijzigd door ICE11 op ma 01 feb 2021, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Mijn opmerking was dan ook ironisch bedoeld. Uiteraard kan ik niet zien aan de auto wat voor baan iemand heeft, maar ook ik lees cijfers dat het nu significant drukker is dan tijdens de eerste lockdown op de weg, en dat 'werk' 18% van alle besmettingen vertegenwoordigt. Dan vraag ik me af in hoeverre iedereen die naar zijn werk gaat daar ook echt moet zijn?

Hier ligt wmb in de eerste plaats ook een verantwoordelijkheid bij de werkgever. Personeel dat prima thuis kan werken toch naar kantoor laten komen, meer mensen dan nodig is inplannen voor shifts, onvoldoende veiligheidsmaatregelen op de werkvloer nemen...het komt helaas nog steeds voor. Dat zou wmb strenger gecontroleerd en gehandhaafd mogen worden.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Coronavirus

Bericht door jelmerrr »

Behalve de avondklok en basisscholen, blijft de rest van de maatregelen nog minimaal tot aan de zomervakantie.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Bron?
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Coronavirus

Bericht door jelmerrr »

Volgenw mij NOS maar dat weet ik niet meer
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Ik zie geen artikel bij de NOS dat voorsorteert op het verlengen van alle overige maatregelen tot de zomervakantie. Dat is tevens economisch en maatschappelijk gezien onhoudbaar, omdat de horeca dan al bijna een jaar dicht is, Musea bij elkaar meer dan 8 maanden gesloten zijn geweest en alle overige winkels al zes maanden zonder omzet zitten. De coronasteun voor al deze bedrijven is slechts een pleister op de wond. Ik mag aannemen dat het kabinet wel inziet dat sommige virologen totaal ongeloofwaardige uitspraken doen in de media, die de journalisten desondanks voor zoete koek nemen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Ik heb zoiets ook niet voorbij zien komen. Integendeel: het kabinet is van plan een routekaart te presenteren waarin een stapsgewijze afbouw van de maatregelen zal worden uitgelegd. Vanuit het OMT zijn daar nog wel wat bedenkingen bij; daar lijkt men de voorkeur te geven aan het in één klap opheffen van meerdere maatregelen tegelijk. Maar goed, ook hier speelt weer een politieke component.

Als we pech hebben zitten we nog wel tot (na) de zomervakantie aan deze maatregelen vast ja. Maar laten we hopen dat het nu eens een keertje meezit.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Coronavirus

Bericht door waldo79 »

En met die laatste zin ben ik het van ganser harte eens, Alargule.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

ArrivaBas schreef: ma 01 feb 2021, 09:36 dat sommige virologen totaal ongeloofwaardige uitspraken doen in de media, die de journalisten desondanks voor zoete koek nemen.
Wij hebben een spreekword: "Schlechte Nachrichten verkaufen sich immer gut!" => Kortom: Slechte nieuws zijn altijd bestsellers!
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

waldo79 schreef: ma 01 feb 2021, 10:06 En met die laatste zin ben ik het van ganser harte eens, Alargule.
Dan maak je me toch nieuwsgierig naar je duiding van de andere zinnen in mijn bericht...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 174 gasten