Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3495
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Ik zou zondag naar Tsjechië reizen, maar hoor het inderdaad van het hotel...
huibf
Donateur
Berichten: 4116
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Coronavirus

Bericht door huibf »

Tom024 schreef:In Brabant rijden enkele buurtbuslijnen niet meer. Ook rijden er dit weekeinde geen nightliners.
Bron voor zowel stelling 1 als 2.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50967
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Update van 14:38 van het NRC Liveblog:
Noodtoestand in Tsjechië afgekondigd, Slowakije sluit vliegvelden
In Tsjechië is voor de komende dertig dagen de noodtoestand afgekondigd vanwege de uitbraak van het coronavirus. Dat heeft premier Andrej Babis woensdag bekendgemaakt, meldt persbureau Reuters. Alle publieke evenementen in het land waarbij doorgaans meer dan dertig mensen bijeenkomen worden afgelast en restaurants zullen om 20.00 uur dichtgaan. Ook worden reizigers uit risicogebieden geweerd, aldus de Tsjechische minister van Binnenlandse Zaken Jan Hamacek.

Buurland Slowakije zegt donderdag grenscontroles te zullen instellen om de verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Volgens premier Peter Pellegrini mogen alleen nog mensen die in Slowakije een woning hebben het land nog in. Daarnaast heeft de overheid besloten het internationale vliegverkeer van en naar Slowakije stop te zetten. Vrachtvliegtuigen krijgen wel toestemming om te landen en op te stijgen. Tot slot gaan alle scholen dicht.
De lijst met risicolanden van Slowakije kwam ik daarna tegen op Twitter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3495
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

umbusko schreef:
Suus schreef:Slowakije en Tsjechië verbieden allebei internationale treinreizen voor 13 nationaliteiten, waaronder Nederlanders.
Waar lees je dat?
http://www.mzcr.cz/dokumenty/koronaviru ... 122_1.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5368
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

@Tom024: wellicht ligt het aan mij, maar op die pagina kan ik het niet vinden.

@Suus: dank! Maar die 13 nationaliteiten kon ik nog niet vinden. (Al heeft Slowakije het over "alleen mensen met een woning in Slowakije mogen het land in" volgens die NRC Liveblog.)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50967
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

De verboden Europese nationaliteiten zijn Italiaans, Spaans, Oostenrijks, Zwitsers, Zweeds, Noors, Nederlands, Belgisch, Brits, Iers, Deens en Frans. Al mis ik er dan nog één? Het zou ook de verbodslijst van Tsjechië kunnen zijn, de twee landen zijn ongeveer tegelijkertijd dezelfde maatregelen aan het nemen nu.

De lijst verboden landen van Hongarije is op het moment beduidend korter, met Italië, China, Iran en Zuid-Korea.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Coronavirus

Bericht door Statler Rail »

Aking schreef:Dan maar de laatste week van m'n Interrail nog even goed gebruiken *O*
"Living on the edge..." :wink:
umbusko
Donateur
Berichten: 5368
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Vanuit Tsjechië hoor ik overigens dat quarantaine strak gehandhaafd wordt voor mensen die in contact geweest zijn met besmette personen, op straffe van een boete van 3 miljoen kronen (zo'n €120.000). Hopelijk helpt het allemaal...
umbusko
Donateur
Berichten: 5368
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Suus schreef:De verboden Europese nationaliteiten zijn Italiaans, Spaans, Oostenrijks, Zwitsers, Zweeds, Noors, Nederlands, Belgisch, Brits, Iers, Deens en Frans. Al mis ik er dan nog één? Het zou ook de verbodslijst van Tsjechië kunnen zijn, de twee landen zijn ongeveer tegelijkertijd dezelfde maatregelen aan het nemen nu.
NRC Liveblog:
Tsjechië sluit de grenzen voor vijftien landen vanwege de uitbraak van Covid-19. Onder andere reizigers uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk komen het land niet meer in. Dat heeft premier Andrej Babis donderdag bekendgemaakt, meldt persbureau Reuters. Verder staan Italië, Zweden, Noorwegen, Frankrijk, België, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Zwitserland, China, Korea en Iran op de lijst.
Durashift
Berichten: 5698
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

Aking schreef:Eeeeen toen werden evenementen van meer dan 100 man afgelast. Daar gaat m'n feestje dit weekend waar ik al maanden naar uitkeek... :cry:
Ai, jammer man.. maar zal vast ingehaald worden. :?:
Het is natuurlijk ook een kul maatregel... :X
Aking schreef: Dan maar de laatste week van m'n Interrail nog even goed gebruiken *O*
Ja, alsof je op zo'n trip niet met 100 + 1 mensen bij elkaar kan zijn.. in een treinstel..of op een station..

Echt, in NL.. een SLT'tje in de spits.. heb je zo 100 mensen compact op elkaar.. Kan niet meer..toch? Dus, NS en andere vervoerders.. extra lange treinen in zetten, denk?

IKEA, bijvoorbeeld, kan ook wel dicht.. Als musea dicht moeten.. dan ook de IKEA.. wat mij betreft.. want daar heb je toch ook al snel 100 + mensen bij het voordelige ontbijt..

Of, neem stationshallen.. seinen en bedienposten moeten nu echt de komende weken 100% werken.. want een volle stationshal tijdens een stremming.. KAN niet meer..

:) :?

Bezopen vind ik het allemaal.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3495
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

huibf schreef:
Tom024 schreef:In Brabant rijden enkele buurtbuslijnen niet meer. Ook rijden er dit weekeinde geen nightliners.
Bron voor zowel stelling 1 als 2.
Zo wordt het intern gecommuniceerd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Durashift schreef:Bezopen vind ik het allemaal.
Mjah ik vond al dat gezeik allemaal prima, maar nu krijg ik er zelf last van, optyfuh gauw! -o-
Statler Rail schreef:
Aking schreef:Dan maar de laatste week van m'n Interrail nog even goed gebruiken *O*
"Living on the edge..." :wink:
99,99% van de mensen gaat maar één keer dood in het leven, en de kans dat dat aankomende week gebeurt acht ik niet heel hoog.

Daarbij heb ik geen reis- of andere verzekering buiten mijn zorgverzekering, dus m'n Interrail krijg ik van niemand vergoed. Als ik ergens in quarantaine beland of de staat besluit me te repatriëren krijg ik dat wel vergoed *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50967
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Durashift schreef:Echt, in NL.. een SLT'tje in de spits.. heb je zo 100 mensen compact op elkaar.. Kan niet meer..toch? Dus, NS en andere vervoerders.. extra lange treinen in zetten, denk?
Alleen nog maar enkeldekstreinen inzetten met gesloten bakovergangen en staanplaatsen verbieden?

Of het bezopen is, ik weet het niet. Het aantal nieuwe geïnfecteerde personen is al twee dagen op rij meer dan 100, wel ligt het aantal overlijdensgevallen hier relatief laag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Coronavirus

Bericht door Statler Rail »

Mijn vraag is nog slechts of Nederland al in het weekend of pas volgende week op lockdown gaat.

Vooralsnog is onze verwachting volgende week en daar zijn alle voorbereidingen ook op gericht, maar de ontwikkelingen gaan nu rap. Hou vooral Frankrijk vandaag in de gaten.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13234
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Ik denk dat we morgen al gaan beginnen, vanuit goede bronnen binnen de Universiteit Utrecht hoor ik verhalen over sluiting. Maar aangezien ik een risicopatiënt ben en aldus de overheid niet meer met het OV mag had ik mijn medestudenten toch al een fijne coronavakantie gewenst. :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10642
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Suus schreef:Het aantal nieuwe geïnfecteerde personen is al twee dagen op rij meer dan 100, wel ligt het aantal overlijdensgevallen hier relatief laag.
Klopt. Dat wil overigens ook zeggen dat het aantal besmettingen niet exponentieel toeneemt, wat de grootste zorg is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5698
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

^^^ waarom dan alle advies maatregelen van heden middag?
Suus schreef: (..) Het aantal nieuwe geïnfecteerde personen is al twee dagen op rij meer dan 100, wel ligt het aantal overlijdensgevallen hier relatief laag.
.. en welke aantallen zijn er herstelt?

Dat schijnt niet duidelijk te zijn, aldus de voorman van de NL vereniging van Medische Microbiologie.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/232688 ... pleet.html

Heeft FDF een medestander in.. in de kritiek op het RIVM. :wink:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10642
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Durashift schreef:^^^ waarom dan alle advies maatregelen van heden middag?
Omdat jij het fijner vindt als het afneemt?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5698
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

Nee, ik vind het fijner als er minder paniekeriger wordt omgegaan met dit virus.

Het is een, verwant, griepvirus.. mensen.. en hoeveel mensen zijn er het afgelopen najaar gestorven aan de toen bekende griepvirussen?
Daarvoor werden evenementen etc. toch ook niet afgelast?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13234
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Dat iets verwand is betekent niet dat je het 1 op 1 mag vergelijken: de Spaanse Griep is ook een griep, en die was heftig genoeg om mogelijk tot 100 miljoen doden te veroorzaken. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50967
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Voor de jaarlijkse griep kunnen risicogroepen worden ingeënt, waardoor er relatief minder doden vallen dan wanneer dit virus, waarvoor nog geen vaccin en anti-stoffen in de mens aanwezig zijn, volledig ongecontroleerd en onbeheerst zou verspreiden.

Ik vind het persoonlijk ook wel irritant, mensen kijken mij meteen boos aan als ik moet niezen. Maar ik kan er toch ook niets aan doen dat ik zeer snel reageer op bepaalde materialen die de neiging hebben veel stof vast te houden en te verspreiden, zoals stoffen stoelbekleding, papieren zakdoekjes of alle vormen van tapijt. En niezen deed ik altijd al in mijn elleboog, en indien mogelijk probeer ik zo snel als mogelijk mijn handen te wassen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21446
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Ik ga morgen in elk geval wel naar mijn werk, vooral omdat ik (nu) niet thuis kán werken. Daarvoor heb ik namelijk mijn telefoon nodig en die ligt op mijn werk.
Na het weekend bekijk ik of thuis ga werken.
Niezen en hoesten deed ik overigens ook al een behoorlijke tijd in mijn elleboog.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Durashift
Berichten: 5698
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

Z2N schreef:Dat iets verwand is betekent niet dat je het 1 op 1 mag vergelijken: de Spaanse Griep is ook een griep, en die was heftig genoeg om mogelijk tot 100 miljoen doden te veroorzaken. (A)
Juist ja.. andere tijd, andere aanpak..

Voor de duidelijkheid.. ik ben er niet tegen dat er wát aan gedaan wordt.. maar de adviezen om tot maatregelen te komen zijn zo maf eigenlijk..
Ik bedoel.. lang niet alle musea hebben meer dan 100 bezoekers tegelijkertijd in huis.. nietwaar?
Wie dat kan.. mag (moet) thuiswerken.. maar kan wel een eventueel kind naar school brengen.. :?:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Nou, het zal jullie verbazen maar On traxs is afgelast. Daarnaast blijft het Spoorwegmuseum t/m eind maart dicht -o-
Durashift
Berichten: 5698
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

Bizar. Alles gaat naar de klote. :N
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten