Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Coronavirus

Bericht door Dennenboom »

Nederland nu nummer zes wereldwijd met het absolute aantal wekelijkse besmettingen.
https://www.worldometers.info/coronavir ... ly-trends/
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Dennenboom schreef: ma 22 nov 2021, 11:06 Een nieuwe invulling van 3G:
https://www.n-tv.de/politik/Das-neue-3G ... 38182.html
Men moet niet alle uitspraken van de heren Wieler en Lauterbach serieus nemen. In de laatste maanden is meer dan een keer gebleken dat allebei graag zwartkijken.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Coronavirus

Bericht door Dennenboom »

Ook minister Spahn bezigt deze woorden. Als het zo doorgaat staat Duistsland over twee weken wereldwijd bovenaan qua aantal absolute besmettingen per week, nog voor de USA.
https://www.gelderlander.nl/algemeen/li ... ~a7adb3ec/
Kalil Nieuw
Berichten: 1473
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Kalil Nieuw »

Vanwege mijn griepklachten zoals hoesten en verkoudheid heb ik mezelf pas geleden laten testen met een zelftest. Of negatief of positief is (Mijn test was dan negatief), alsnog wordt er geadviseerd naar de GGD te gaan, waarschijnlijk omdat dat dan betrouwbaarder is. Dus hoe betrouwbaar zijn zelftesten eigenlijk precies?

Zo is er iemand die ik ken die twee keer een zelftest heeft gedaan vanwege haar coronasymptomen, het was negatief. Daarna ging ze in beide gevallen ook naar de GGD, zoals geadviseerd. Dat was ook negatief. Maar een andere kennis van mij had met een zelftest een negatieve test, maar in de teststraat bij de GGD een positieve. Door dat laatste zat ik ook te denken dat je eventueel besmet zou kunnen raken in de teststraat, vooral in deze heftige golf. Ja, en die test is dan positief. Kan dat makkelijk gebeuren?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Coronavirus

Bericht door IC140 »

Stel dat je besmet raakt in de teststraat (niet onmogelijk), zal je alsnog negatief testen omdat het enkele dagen duurt vanaf het moment dat je besmet raakt tot het moment dat je positief test. Vandaar ook dat je pas 5 dagen na een contact moet testen.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Coronavirus

Bericht door JordiBrabant »

Kalil Nieuw schreef: ma 22 nov 2021, 13:05 Vanwege mijn griepklachten zoals hoesten en verkoudheid heb ik mezelf pas geleden laten testen met een zelftest. Of negatief of positief is (Mijn test was dan negatief), alsnog wordt er geadviseerd naar de GGD te gaan, waarschijnlijk omdat dat dan betrouwbaarder is. Dus hoe betrouwbaar zijn zelftesten eigenlijk precies?
Bij zelftesten hoort een bijsluiter te zitten waarin de data daarover staat. Als je niet bevlogen bent met statistiek, is dat vaak lastig te interpreteren, maar ik vind dat de bijsluiter van mijn Roche zelftest het best duidelijk doet voor "gewone" mensen:
Roche schreef:Testgevoeligheid en -specificiteit
In de zelfteststudie identificeerde de Rapid Antigen Test Nasal 82,5%
(CI: 67,2% - 92,7%) van de geïnfecteerde mensen en 100,0% (CI:
96,5% - 100,0%) van de niet-geïnfecteerde mensen correct. Als de
test werd uitgevoerd binnen de eerste 5 dagen na het begin van de
symptomen, identificeerde de test 86,2% (CI: 68,3% - 96,1%) van de
door een PCR-test geïdentificeerde geïnfecteerde personen correct.

Dit betekent dat van de 100 werkelijk geïnfecteerde patiënten de test
83 geïnfecteerde patiënten detecteert. Als de test wordt uitgevoerd
binnen 5 dagen na het begin van de symptomen, identificeert de test
86 van de 100 geïnfecteerde patiënten correct.
Die 83% voor de zelftest is niet zo heel hoog, voor een PCR-test is het hoger, maar het is al een stuk betrouwbaarder dan een muntje opgooien om te bepalen of je corona hebt of niet.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Een CI die zo breed is vind ik na al die maanden best vreemd: zoveel moeite zou het toch niet moeten zijn om een groter experiment te doen en een smallere CI te krijgen?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Denk het ook niet......geloof ik........, wat is eigenlijk een CI?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Tja die zelftests. Heb er zelf twee thuis. Nog niet gebruikt. Maar als die zelftest negatief is dan ga ik er van uit dat ik het niet heb. Is die positief dan laat ik me testen. Mark heeft nog weer benadrukt dat we ons moeten testen als we de bekende klachten hebben. Het zal wel. Heb vaak die klachten gehad, getest en er was niks aan de hand. Ik heb voor me zelf een test: zolang mijn reukvermogen goed is ga ik er van uit dat ik geen corona heb. _O_
Kalil Nieuw
Berichten: 1473
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Kalil Nieuw »

Ik ben toch het advies gaan volgen en ben ik vandaag naar de GGD geweest. Ook al ga ik er vanuit dat dit een negatieve test wordt, maar toch voor de zekerheid gedaan...
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

isadora schreef: ma 22 nov 2021, 14:51 Denk het ook niet......geloof ik........, wat is eigenlijk een CI?
Tijd voor statistiekles: een CI (confidence interval) is een bandbreedte waarvan je kunt zeggen dat een x% van de gevonden resultaten (meestal wordt 95% aangehouden, in ieder geval wel bij mij in de sociale wetenschappen) zal liggen. Simpel gezegd dus: bij een CI(95%) van 67,2% - 92,7% ligt dus statistisch gezien 95% van de resultaten in die bandbreedte. Bij statistiek geldt echter dat grotere steekproeven hoort te leiden tot een kleinere bandbreedte (door kleinere kans op outliars), dat zie ik hier niet.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Gave les. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Coronavirus

Bericht door Hainje »

en-es schreef: ma 22 nov 2021, 16:38 Tja die zelftests. Heb er zelf twee thuis. Nog niet gebruikt. Maar als die zelftest negatief is dan ga ik er van uit dat ik het niet heb. Is die positief dan laat ik me testen. Mark heeft nog weer benadrukt dat we ons moeten testen als we de bekende klachten hebben. Het zal wel. Heb vaak die klachten gehad, getest en er was niks aan de hand. Ik heb voor me zelf een test: zolang mijn reukvermogen goed is ga ik er van uit dat ik geen corona heb. _O_
Mijn reukvermogen was twee weken geleden ook best prima, toch een positieve coronatest.
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15346
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Beterschap ;) .

Hier was de zelftest negatief.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

De Russische deelgemeente Tatarstan laat je niet langer toe in het OV zonder "vaccinatiepaspoort".
En naar het schijnt, gaat dat allemaal vrij vlekkeloos.

https://meduza.io/en/feature/2021/11/22 ... code-chaos
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Coronavirus

Bericht door Hainje »

ODRAIL schreef: ma 22 nov 2021, 18:44 Beterschap ;) .

Hier was de zelftest negatief.
Dank je, al ben ik inmiddels alweer beter hoor. Was in de eerste twee weken van deze maand thuis. Het ergste hebben we inmiddels wel gehad, hooguit zo af en toe een dikke kriebel in de keel die je er dan maar amper uit krijgt. Ga ik nog wel een paar weken last van houden denk ik. Maar goed, liever dat dan al na drie treden traplopen buiten adem zijn.
🍉
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

umbusko schreef: zo 21 nov 2021, 21:34 Ik las ergens (maar ik zou niet meer weten waar) een interessante vergelijking. In Zweden gedraagt men zich uit zichzelf al voldoende naar de geest van de regel en dus volstonden lichte maatregelen. (Op één vervelende golf na.) In Frankrijk heeft men strenge maatregelen ingevoerd, omdat men wist dat iets anders met die anarchistische Fransen niet zou werken. In NL denkt de regering dat we net zo verantwoordelijk zijn als de Zweden, maar eigenlijk zijn we net zo rebels als de Fransen en daarom loopt alles in de soep. :')
Als de Nederlandse regering niet een 'Zweedse' benadering had gekozen vorig jaar, hoe zou het dan zijn afgelopen denk je?
Beul van de blindegeleidelijn
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Met minder slachtoffers, mogelijk. De kop OMT: beter naleven basisregels effectiever dan meer beperkingen spreekt wel boekdelen wat dat betreft. Ze komen er nu pas achter dat de Nederlander helemaal niet zo verantwoordelijk is als dat ze de hele tijd veronderstelden. :')

Maar ja, het komt allemaal in golven en soms doet het ene land het beter, dan het andere, en iedereen komt op voor zijn eigen kleine belang. Over "afgelopen" kunnen we nog helemaal niet spreken nu.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Dennenboom schreef: ma 22 nov 2021, 12:19 Ook minister Spahn bezigt deze woorden.
Het is toch zo makkelijk met met krachtige krantenkoppen van het eigen begeven af te leiden..... :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Toch vrees ik dat Spahn wel gelijk heeft, de Delta-variant speelt het spelletje nu zonder rancune en op moordend tempo. Het is recentelijk gevaccineerd zijn of besmet raken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Coronavirus

Bericht door Daan! »

En gezien er zoveel mensen besmet raken en bij de jongere leeftijdsgroep relatief recenter of recenter een vaccin is gezet, zou het ook zomaar kunnen dat de cijfers ineens gaan zakken.
Maar misschien is dit ook een wens van de gedachte. Ik vind het lastig in te schatten.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

De jongere leeftijdsgroepen zijn wel de groepen met de laagste vaccinatiegraad. In essentie klopt de redenatie van Spahn wel, maar met deze en andere valse dilemma's die hij de afgelopen dagen gebruikte bereik je precies niemand in de groepen die nog geen vaccin gehaald hebben.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: di 23 nov 2021, 10:47 Toch vrees ik dat Spahn wel gelijk heeft, de Delta-variant speelt het spelletje nu zonder rancune en op moordend tempo. Het is recentelijk gevaccineerd zijn of besmet raken.
Ik zou het iets anders verwoorden: het is besmet raken en door een recente vaccinatie weinig kans hebben om ziek te worden of besmet raken en veel kans hebben om ziek te worden.
Ik denk namelijk dat op den duur iedereen wel een keer besmet raakt. Het gaat er nu vooral om hoe erg de gevolgen van de besmetting zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Coronavirus

Bericht door Daan! »

Dat is niet helemaal waar. Er zijn ook zat ongevaccineerden (geweest) die corona hebben doorgemaakt zonder ernstige verschijnselen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

ArrivaBas schreef:De jongere leeftijdsgroepen zijn wel de groepen met de laagste vaccinatiegraad. In essentie klopt de redenatie van Spahn wel, maar met deze en andere valse dilemma's die hij de afgelopen dagen gebruikte bereik je precies niemand in de groepen die nog geen vaccin gehaald hebben.
Welk vals dilemma? Er zijn maar drie uitwegen. Een vaccinatie waardoor je geen ziekte doormaakt. Een genezing na een tijdje ziek te zijn geweest. Of je gaat dood. Als je niet ziek bent geweest en niet bent gevaccineerd, veel succes om aan te tonen dat je het gehad hebt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: rvcnl en 132 gasten