Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Iedereen die daar behoefte aan heeft kan zichzelf beschermen met een FFP2-masker. :idea:
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Coronavirus

Bericht door Frank »

Mondkapjes helpen tegen alle infectieziektes die zich via de lucht verspreiden. Als RSV of een andere ziekte nu een probleem is en de ziekenhuizen daarmee vol liggen kan het dus ook nuttig zijn, zeker als je een goede kwaliteit mondkapjes gebruikt en als iedereen het doet.

Wat me dwars zit is dat alle problematiek die er nu is meteen gerelateerd wordt aan de lockdown en nooit aan corona zelf, terwijl ook daarvan bekend is dat het immuunsysteem kan beschadigen waardoor je vatbaarder bent voor andere ziektes.

Verder vind ik het algemene idee van "we moeten ziek worden om immuniteit op te bouwen om in de toekomst grote ziektegolven te voorkomen" een idee met een zeer rare gedachtekronkel erin. We zouden ook met z'n allen iets meer kunnen doen aan preventie, zoals schonere lucht in onze scholen en thuis blijven als je ziek bent totdat je weer negatief test. Met vaccinatie alleen komen we er niet (ook al is dat ooit wel beloofd, maar dat was, zeker achteraf, een beetje dom). Voor het individu heeft corona oplopen gemiddeld genomen nadelige gevolgen, geen voordelige.

Het direct naar China verwijzen vind ik een beetje jammer. China is het andere extreme van wat je kunt doen op het gebied van corona en dat weet iedereen best.

Een mondkapje is een relatief kleine ingreep in deze tijd om levens te redden. Zeker in een plek als het openbaar vervoer waar veel kwetsbare mensen bijeen komen (eigenlijk is iedereen kwetsbaar voor corona), dus daar een mondkapjesplicht hebben is logisch. Zeggen dat andere mensen er maar een moeten dragen is een beetje onzinnig als je weet dat ze een stuk beter werken als juist de zieke persoon er een draagt.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Het was inderdaad alweer even geleden dat we in dit topic wat op moesten ruimen, bedankt dat jullie ons weer die kans hebben geboden. Graag op een normale manier verder.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Coronavirus

Bericht door TffpaA »

Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat links en racisme met corona van doen hebben. Bovendien dacht ik dat Tom024's post boven je wel duidelijk genoeg was.

Kan het hier weer gewoon over corona gaan? Waar - in alle eerlijkheid en gelukkig maar - weinig meer over te melden valt, behalve dan misschien dit nieuws uit China:

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/12/07/ve ... n-a4150760

Ook daar lijkt de pandemie dus wel op zijn einde te lopen.
🗣
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Het vragen om verheldering mag wel (al had dat ook per PB gekund), maar het tweede deel van je zin was overbodig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Dat weet PHS, net zoals hij best snapt wat Suus met privilege bedoelt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Geen dank PHS. Je legt Meltrain precies uit wat ik opmerkte, dus met die vooroordelen valt het kennelijk nogal mee. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad even lekker om je heen te meppen met onterechte verwijten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Gisteren wellicht wat passief-aggresief uit de bocht gevlogen in dit topic, maar dat heeft het beheer opgeruimd. Het was niet fijn om te zien :@

Ik ben echter lichtelijk verbaasd dat de weledelgestrenge heer PHS nog verdere toelichting nodig heeft op privilege. Dat preventieve maatregelen in Europa op een laag pitje zijn gezet is mede omdat je 3/4/5 van de best mogelijke vaccinaties hebt kunnen krijgen. Een gedeeltelijke maskerplicht is geen zware maatregel en niet iedereen blaakt van de gezondheid dat ze zonder masker veilig kunnen reizen. Er zijn ook landen waar zo'n goede vaccinatie geen optie is, en waar de overheid rustig dwars door je voordeur beukt om de dagelijkse test af te nemen of je naar een kamp afvoert als je niet meewerkt.

De beleidswissel in China baart mij overigens wel wat zorgen. China is slecht gevaccineerd met een minder goed vaccin dan West-Europa, het gezondheidssysteem is nog niet zo sterk als in West-Europa en doordat de overheid nu meteen gaat doen alsof de omicronvariant geen enkel gevaar meer heeft en er geen instructies worden gegeven op een besmettingsgolf voorbereid te zijn zou dat dat toch nog wel eens wat chaos kunnen veroorzaken. Bovendien, vrije circulatie van een virus in een populatie van 1,4 miljard mensen is natuurlijk ideaal voor het ontstaan van nieuwe varianten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Dan snap je het dus gezondheidsprivilege niet of wil je het niet snappen. Ook goed, maar dan doe ik verder geen poging meer om het uit te leggen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Coronavirus

Bericht door TffpaA »

Blij dat het weer over corona gaat. Hoewel ook ik weinig op heb met de vaccinweigeraars, kan ik me voorstellen dat je daar als overheid aan voorbijkijkt en ook deze mensen probeert te beschermen. Daarnaast zal er nog wel een groep zijn die geprikt is, maar door ouderdom of onderliggende aandoeningen toch een verhoogd risico blijft lopen. Kennelijk is de situatie in Duitsland dus nog zodanig dat overheden menen aan de mondkapjesplicht in het OV vast te moeten blijven houden. En wat Suus al zegt: da's een klein offer voor een grote meerderheid.

En tóch ben ik blij dat het hier niet meer hoeft *O*
🗣
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Zojuist uit Herzogenrath vertrokken richting Aken. Veel reizigers zonder mondkapje in de stampvolle trein.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

TffpaA schreef: za 10 dec 2022, 10:36 Kennelijk is de situatie in Duitsland dus nog zodanig dat overheden menen aan de mondkapjesplicht in het OV vast te moeten blijven houden.
Zoals ik eerder al schreef wordt in Duitsland de mondkapjesplicht door de politici (of sterker: de politici in de deelstaten welke deze nog willen houden) inmiddels niet meer vanwege corona gemotiveerd maar vanwege de griep. En zelfs Karl Lauterbach heeft inmiddels indirect bekend dat de door hem eerder dit jaar voor deze winter voorspelde "killer-variant" van corona niet zal komen opdagen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Coronavirus

Bericht door Nitein-Repart »

Het grootste probleem is niet dat er een mondneusmaskerverplichting in het Duitse openbaar vervoer bestaat. Het grootste probleem zijn de absurd grote verschillen tussen Duitsland en Nederland. In de Duitse media wordt er nog serieus nieuws omtrent corona geplaatst, in Nederland zijn het alleen dit soort berichten (https://www.ad.nl/politiek/finish-coron ... ~a9b458f2/). Gevolg is dat bijna niemand meer in drukke binnenruimtes afstand houd of een mondneusmasker draagt en dat je raar wordt aangekeken als je wel een mondneusmasker draagt in drukke binnenruimtes, zoals het openbaar vervoer. De overheid had wat mij betreft nog altijd het dringende advies (geen plicht) moeten uitvaardigen om wel in drukke binnenruimtes afstand te houden en een mondneusmasker te dragen en als in ieder geval een kwart van de bus- en treinreizigers in de spits een mondneusmasker draagt, dan ben je al een stuk verder qua acceptatie dat het normaal is om een mondneusmasker in drukke treinen en bussen in de winter. Nu verwacht ik zelfs dat de PVV of FvD met een motie komt om het dragen van mondneusmaskers in het openbaar te verbieden, al hoop ik dat die motie er nooit komt.

Kortom, het probleem zit hem niet in het feit dat Duitsland (en Spanje) nog een mondneusmaskerverplichting in het openbaar vervoer hebben. Het probleem zit hem in de absurde verschillen tussen Nederland en Duitsland en de geringe acceptatie omtrent personen die wel in drukke binnenruimtes een mondneusmasker willen dragen.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op do 15 dec 2022, 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Gewoon IDGAF doen, er dragen wel meer mensen maskers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Coronavirus

Bericht door Nitein-Repart »

Wat is IDGAF, Suus?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

I Don’t Give A Fuck.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Nitein-Repart schreef: do 15 dec 2022, 08:02 Het probleem zit hem in de absurde verschillen tussen Nederland en Duitsland en de geringe acceptatie omtrent personen die wel in drukke binnenruimtes een mondneusmasker willen dragen.
En voor wie is dat precies een probleem? :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

De verschillen in regels zijn op zich niet per se absurd. Behalve verplicht mondkapjes dragen in het openbaar vervoer (wat in drie van de zestien deelstaten al op de schopstoel zit voor het streekvervoer), zijn er bijna geen andere regels in Duitsland vergeleken met Nederland. De verschillen die je ervaart komen vooral door de manier waarop Nederlandse en Duitse media ruchtbaarheid geven aan het bestaan van die regeltjes. In Nederland is coronanieuws inmiddels quasi non-existent.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

EU-politici vrezen dat ze veel te veel vaccinatiedoses hebben besteld en willen nu opnieuw met de farmaindustrie over de contracten onderhandelen:

https://www.welt.de/politik/ausland/art ... nwert.html

Terwijl is in de corona-onderzoekscommissie van het Australische parlament bekend geworden, dat de autoriteit welke in Australie toelating verleend aan artsen deze bedreigd om niet over bijwerkingen van de vaccins te spreken omdat zij anders een strafrechtelijke onderzoek of zelfs onttrekking van hun approbatie zullen ondergaan:

https://www.welt.de/politik/deutschland ... e-tut.html
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Volgens Christian Drosten is de pandemie beeindigt en ook een gevaarlijkere variant is volgens hem voor de toekomst zeer onwaarschijnlijk. Ik ben benieuwd hoe de politiek en vooral minister Lauterbach (wie nog steeds voor een "killervariant" waarschuwt) daarop zullen reageren, want Mhr. Drosten was lange tijd voor de Duitse regering om zo te zeggen de "hofleverancier" onder de virologen.

https://www.welt.de/vermischtes/article ... endet.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 81 gasten