Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Ik kan me goeddeels vinden in de statements van Jef. Echter heb ik met een baantje in de supermarkt niet al te veel zorgen over inkomen. De enige zorg is dat ik nog een contract voor bepaalde tijd heb. Kanttekening hierbij is dat desbetreffende supermarkt momenteel in een expansiedrift zit.
Echter mis ik wel het fysieke onderwijs en het contact met mijn vrienden en medestudenten. Momenteel is het fysieke onderwijs bij mij beperkt tot elke twee weken een halve dag. De rest is online onderwijs, wat absoluut niet de standaard moet worden. Niet iedereen heeft een stabiele verbinding, en interrumperen om een vraag te stellen is een stuk lastiger. Ik merk ook dat ik sneller afgeleid raak, onder andere door de drukke spoorlijn langs mijn huis.
Juist omdat jongeren behoefte hebben aan fysiek sociaal contact is het belangrijk dat er door de overheid meer perspectief wordt gegeven naar wanneer de situatie weer meer fysiek contact toelaat. De enkele losse flodder tijdens een debat is dat echter niet. De regering stelt nog altijd dat het maatregelenpakket volledig wordt opgeheven zodra er een vaccin is, maar wat als dat vaccin nog twee jaar duurt? of vijf jaar? en als er geen vaccin komt, wat doen we dan? Blijven we dan oneindig zo aanmodderen als de laatste paar maanden? Het is met bijna 40 miljoen geregistreerde besmettingen, en 800 miljoen vermoede besmettingen immers ondenkbaar dat dit virus plotseling verdwijnt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Mikos »

Aking schreef: zo 18 okt 2020, 23:15A: "Dat mag u uiteraard, maar als het u interesseert wil ik u graag dit overhandigen"
Heel mooi allemaal, maar je vergist je volgens mij wel in wat je aanbiedt:
Rijksoverheid.nl schreef:Moet je ook een mondkapje dragen, als je een beperking of chronische ziekte hebt?
Het dringende advies om in de publieke binnenruimte een mondkapje te dragen geldt ook voor mensen met een beperking of chronische ziekte. Een uitzondering geldt voor mensen die vanwege hun (zichtbare of onzichtbare) beperking of chronische ziekte niet in staat zijn een mondkapje te dragen, op te zetten of die daarvan ernstig ontregeld raken.

Ook mensen die (...) zijn van het dringende advies uitgezonderd.
In de trein geldt namelijk geen dringend advies, maar een algehele draagplicht van een mondkapje. Daarmee is het aangeboden document niet van toepassing op je treinreis.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Ook al getoetst door jullie juridische afdeling? Ik ben namelijk oprecht benieuwd of je daar zo maar mee weg komt als NS zijnde.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

En V&S vond het prima zónder dat document te hebben gezien, dus dan blijft weer "onvoldoende duidelijk" en "willekeur" over. :trein:

En verder staat het elke kondoekoe natuurlijk vrij om er V&S, politie, ambulance en de Crisisdienst GGZ bij te halen :trein:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Mikos »

Jef400 schreef: ma 19 okt 2020, 13:46 Ook al getoetst door jullie juridische afdeling? Ik ben namelijk oprecht benieuwd of je daar zo maar mee weg komt als NS zijnde.
"Vanuit juridisch oogpunt is iedereen in de trein verplicht een mondkapje te dragen en zijn er geen wettelijke uitzonderingen gemaakt (behalve op leeftijd)."
En die leeftijdsgrens is er dus voor kinderen tot en met 12 jaar. NS is dus geen 'uitzondering', het openbaar vervoer heeft een algehele mondkapjesplicht.
Aking schreef: ma 19 okt 2020, 13:54(...) dan blijft weer "onvoldoende duidelijk" en "willekeur" over. En verder staat het elke kondoekoe natuurlijk vrij om er V&S, politie, ambulance en de Crisisdienst GGZ bij te halen :trein:
Volgens mij is het juist heel erg duidelijk; in het OV is er een mondkapjesdraagplicht, in andere publieke ruimtes een dringend advies. In het geval van het dringend advies is er dus een uitzondering mogelijk voor mensen met een beperking of chronische ziekte. In het openbaar vervoer is die uitzondering er niet.

Geen spijkers op laag water gaan zoeken, ondanks dat je dat leuk lijkt te vinden, daarmee help je jezelf niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Onderaan de pagina van de Rijksoverheid over Corona en het Openbaar vervoer staat deze tekst:
Geen mondkapje kunnen dragen om medische reden
Mogelijk kunt u om een medische reden geen mondkapje dragen. Bijvoorbeeld omdat u een longziekte heeft. Bij een controle legt u aan conducteurs, chauffeurs of boa’s uit waarom u geen mondkapje draagt.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ar-vervoer
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

De mensen worden wat corona betreft steeds gekker. Zojuist las ik, dat hier in de buurt iemand peperspray tegen iedereen gebruikte, die hem tegenover in zijn ogen niet voldoende afstand hield:

https://www.aachener-zeitung.de/lokales ... d-54120271 :o
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Suus schreef: ma 19 okt 2020, 14:07 Onderaan de pagina van de Rijksoverheid over Corona en het Openbaar vervoer staat deze tekst:
Geen mondkapje kunnen dragen om medische reden
Mogelijk kunt u om een medische reden geen mondkapje dragen. Bijvoorbeeld omdat u een longziekte heeft. Bij een controle legt u aan conducteurs, chauffeurs of boa’s uit waarom u geen mondkapje draagt.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ar-vervoer
Klopt, en dus
Aking schreef: ma 19 okt 2020, 13:54dus blijft weer "onvoldoende duidelijk" en "willekeur" over. :trein:
:)

Mikos schreef: ma 19 okt 2020, 14:04Geen spijkers op laag water gaan zoeken, ondanks dat je dat leuk lijkt te vinden, daarmee help je jezelf niet.
Misschien dat zelf dan ook niet doen? Ik geef juist aan blij te zijn dat het twee keer goed is gegaan en ben zowaar dus een keer openlijk blij met die #kudtNS :trein:

Oh en je bent trouwens ook bekend met de Handreiking handhaving Boa’s domein IV Covid-19 ?
b.Mensen met een beperking
Er zijn relatief veel regels die op goede gronden door individuen niet nageleefd kunnen worden of situaties die het niet mogelijk maken. Dat kan alleen in de praktijk worden opgelost.
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 20 okt 2020, 22:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: alinea die wat uit de bocht vloog verwijderd
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Mikos »

Dat jij vind dat je een zwaar en moeilijk leven hebt, wil niet zeggen dat je het leven van een ander dan ook zuur moet maken. :S Je verwijst naar 'feiten' die niet kloppen in de genoemde situatie, daar wijs ik je op. Geen enkele reden om dan zo op me te reageren en met krachttermen te strooien, zo wens ik ook helemaal niet aangesproken te worden. :!:
Suus schreef: ma 19 okt 2020, 14:07 Onderaan de pagina van de Rijksoverheid over Corona en het Openbaar vervoer staat deze tekst:
Je mag het altijd uitleggen, waarna je gevraagd kan worden de trein (/tram/bus/metro) te verlaten op de volgende halte en een mondkapje aan te schaffen. Aldus de instructies.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Mikos schreef: ma 19 okt 2020, 14:22 wil niet zeggen dat je het leven van een ander dan ook zuur moet maken
Goed voorbeeld doet goed volgen? :lol:
Mikos schreef: ma 19 okt 2020, 14:22zo wens ik ook helemaal niet aangesproken te worden. :!:
Ik wens zonder mondkpaje per trein te kunnen reizen, en niet gediscrimineerd te worden door NS en het personeel :trein:

En de geest van het door mij en Suus aangehaald lijkt er op te doelen dat dat mogelijk moet zijn.
Laatst gewijzigd door Aking op ma 19 okt 2020, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Jef400 schreef: ma 19 okt 2020, 12:46 Nou ligt het probleem ook veel dieper als in het structureel missen van contacten, zorgen over inkomen en werkruimte en verregaande gebrek aan ontspanningsmogelijkheden. Ook het consequent veroordelen helpt ook niet mee. We zullen we samen uit moeten komen. Wat mij wel opvalt is dat de mensen die zeggen dat het wel mee valt (voor de duidelijkheid dat doe jij in deze niet Suus) zelf een stabiel inkomen, met doorlopende sociale contacten hebben en zich geen zorgen hoeven te maken over hun toekomstperspectief. Dat vind ik eigenlijk de meest ergerlijke mensen in deze crisis. De veroordelende mensen die geen oog voor schaduwzijden hebben.
Ik weet dat het vaak leuker is om mensen in het echt te zien, maar het is op dit moment ook niet dat je helemaal niemand meer mag zien en ook niet naar buiten mag he?

Wat er wel mist, dat zou de overheid nog aan de routekaart of escalatieladder kunnen toevoegen, is een niveau onder Waakzaam voor de normale situatie. Zitten we op dat niveau, dan is het leven weer praktisch zoals we het kenden in 2019 en uiteindelijk het doel waar we allemaal naar toe willen willen werken. Al hoop ik wel dat iedereen lekker vaak zijn handen blijft wassen en in de elleboog blijft niezen en hoesten, want dat is een stukje basishygiene wat bij sommige niet altijd even goed ging :S
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

@Suus Oh maar over die basishygiëne ben ik het volledig met je eens. Dat kan overal al stukken beter. Afstand houden is ook iets wat overal beter kan is mijn ervaring. Ironisch genoeg in mijn beleving vaker bij oudere personen dan bij jongere personen. Maar dat is slechts individuele perceptie.

@Mikos, Aking - Stop alsjeblieft met bakkeleien met elkaar. Laat het uitzoeken door juristen en kijk wat wel moet en wat niet moet. Instructies en huisregels zullen de komende tijd wel aan verandering onderhevig blijven. Niemand heeft zekerheid in de situatie en het heeft zeker geen zin elkaar af te kafferen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Niemand is blij met deze situatie. Ook ik niet. Het is voor iedereen moeilijk. Zoals mijn onderschrift zegt heb ik al tijdenlang mijn reishobby niet uitgevoerd. En ik vraag me ook af hoe het op mijn werk gaat in de toekomst. Maar het is zoals het is. Klagen en jammeren helpt niet, ook niet voor jezelf.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Coronavirus

Bericht door jelmerrr »

Terug naar de situatie van 2019 zullen we niet gaan. Het nieuwe normaal zullen we aan moeten wennen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Ik heb niet de hele routekaart gezien, maar welk scenario is "Zomer 2020"?
Dat lijkt me namelijk het eerste doel: nog niet alles in mogelijk, maar het leven gaat langzaam weer de "normale" kant op.
Aking schreef: ma 19 okt 2020, 14:11 Dus nogmaals, doe me ff je rooster, mag uiteraard via PB. Met een beetje mazzel kun je dan in je volgende schrijfsel vol trots vertellen dat je menselijke resten bij elkaar hebt mogen schrapen omdat je, zoals het Befehl voorschrijft de nazi uit bleef hangen over die kankerkapjes :trein:
Waarom gebruik je die term voor de mondkapjes? En bedoel je te zeggen dat jij doodgaat door het dragen van mondkapjes?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Omdat ik dat doe, en omdat dat bij wet niet verboden is. En ik sluit inderdaad niet uit dat ik aan de gevolgen van het dragen van een mondkapje of het gezeik er omheen sterf nee. :trein:
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Mikos schreef: ma 19 okt 2020, 14:04
"Vanuit juridisch oogpunt is iedereen in de trein verplicht een mondkapje te dragen en zijn er geen wettelijke uitzonderingen gemaakt (behalve op leeftijd)."
En die leeftijdsgrens is er dus voor kinderen tot en met 12 jaar. NS is dus geen 'uitzondering', het openbaar vervoer heeft een algehele mondkapjesplicht.
Ook in lijn met bovenliggende wetgeving? Begrijp dat het voor jullie als BOA's werkbaar moet zijn en dat de regels duidelijk moeten zijn. Maar er zit veel meer achter. Nederland heeft bijvoorbeeld in 2016 een VN-verdrag getekend waarin staat dat personen met een handicap mee kunnen in de maatschappij. Als ze op grond van een mondkapjesplicht uit de trein worden gemeiterd kan het in strijd zijn met. Daar wil ik weten wat daar op gevonden is. Dieper antwoord dan ja het is verboden. Waar de reactie van Aking waarschijnlijk uit voort komt (Dat die reactie volledig uit de bocht vliegt ben ik je met eens)
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Er is, nog, geen anderhalve ton schade, en, wederom nog, geen sprake van een TBS dwangverpleging die uitgesproken is. Ik doe het vrij voortreffelijk al zeg ik het zelf. :trein:
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

Suus schreef: ma 19 okt 2020, 14:24
Jef400 schreef: ma 19 okt 2020, 12:46 Nou ligt het probleem ook veel dieper als in het structureel missen van contacten, zorgen over inkomen en werkruimte en verregaande gebrek aan ontspanningsmogelijkheden. Ook het consequent veroordelen helpt ook niet mee. We zullen we samen uit moeten komen. Wat mij wel opvalt is dat de mensen die zeggen dat het wel mee valt (voor de duidelijkheid dat doe jij in deze niet Suus) zelf een stabiel inkomen, met doorlopende sociale contacten hebben en zich geen zorgen hoeven te maken over hun toekomstperspectief. Dat vind ik eigenlijk de meest ergerlijke mensen in deze crisis. De veroordelende mensen die geen oog voor schaduwzijden hebben.
Ik weet dat het vaak leuker is om mensen in het echt te zien, maar het is op dit moment ook niet dat je helemaal niemand meer mag zien en ook niet naar buiten mag he?
Ik snap dat zorgen over huisvesting en inkomen een probleem zijn. Maar anno 2020 zijn er genoeg ontspanningsmogelijkheden te verzinnen mede door het internet. Tegelijkertijd zijn er dan wel allerlei illegale bijeenkomsten. En ja, ik mis die fysieke sociale contacten ook, maar het is eenmaal niet anders.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Coronavirus

Bericht door Anne »

jelmerrr schreef: ma 19 okt 2020, 14:43 Terug naar de situatie van 2019 zullen we niet gaan. Het nieuwe normaal zullen we aan moeten wennen.
Het streven moet juist zijn > terug naar een "normale" situatie waarbij je elkaar weer gewoon kan ontmoeten. kan werken. kan reizen, concerten kan bezoeken enz.
Dat zal nog wel even duren maar is voor mij toch de stip aan de horizon.

Verschil met 2019 is dan wel dat je corona kan krijgen, ernstig ziek kan worden en eventueel eraan kan sterven. Maar dat geldt voor meer ziektes die er zijn. Het moet dan echter wel beperkt zijn en geen zware druk leggen op de medische zorg.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Anne schreef: ma 19 okt 2020, 15:16 Dat zal nog wel even duren maar is voor mij toch de stip aan de horizon.
En precies die stip, of überhaupt een stip, wordt dus nérgens benoemd. :lol: Althans, ik heb hem nog niet kunnen vinden maar ik laat me op dit punt graag corrigeren :trein:
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

jelmerrr schreef: ma 19 okt 2020, 14:43 Terug naar de situatie van 2019 zullen we niet gaan. Het nieuwe normaal zullen we aan moeten wennen.
Ikzelf - en ik denk een grote meerderheid van de bevolking is daarmee eens - wil geen "nieuwe" normaal! Want het is niet normaal, dwingend afstand te houden. Het is niet normaal, vrijheidsrechten te beperken. Het is niet normaal, slechts een beperkte aantal mensen te ontmoeten. Het is niet normaal, dat de economie vanwege de maatregelen achteruit gaat en mensen hun inkomsten kwijt raken. Het is niet normaal, niet te feesten. Het is niet normaal, om een mondkapje te dragen ....... Er zijn zeker nog meer dingen die niet normaal zijn! :!:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:Ik heb niet de hele routekaart gezien, maar welk scenario is "Zomer 2020"?
Dat lijkt me namelijk het eerste doel: nog niet alles in mogelijk, maar het leven gaat langzaam weer de "normale" kant op.
De situatie in de zomer is wat nu de laagste trede is, Waakzaam. Maar zoals het in de zomer ging was eigenlijk niet de bedoeling van waakzaam, want het leek toch regelmatig alsof alle regels overboord waren gegooid. Een deel van de uitbraken in augustus leken op het oog geblust, maar de brandweer vertrok voordat het vuur bewezen uit was. Die uitbraken geven nu nog steeds ellende.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Aking schreef: ma 19 okt 2020, 15:20 En precies die stip, of überhaupt een stip, wordt dus nérgens benoemd. :lol: Althans, ik heb hem nog niet kunnen vinden maar ik laat me op dit punt graag corrigeren :trein:
Daar stoor ik mij ook aan. Door de politici wordt altijd maar paniek gezaaid in plaats van de mensen hoop te geven. Ik heb zelf geen kinderen en dus niet veel kennis van educatie maar mijn gezonde verstand zegt mij dat het pedagogisch effectiever is te zeggen "als je lief bent dan krijg je een beloning" in plaats van "als je niet lief bent dan verbied ik dit en dat".
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Ik zie het niet eens als beloning, want het is iets wat ik al had. Volgens mij is het "stoppen met inperken van grondrechten" :roll:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten