Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Kalil Nieuw schreef: wo 24 nov 2021, 14:10 Schoolsluiting ligt op tafel. https://www.telegraaf.nl/nieuws/4615824 ... t-op-tafel

Ik vind het toch wel een beetje overdreven hoor. :( In plaats van dat ze eerst in stapjes alle klassen kleiner maken om een mogelijke sluiting toch te voorkomen...
De besmettingen gaan met name bij de scholieren nog stijl omhoog (20% van het totaal geloof ik) en daarna volgt de leeftijdsgroep waarin vooral de ouders van die scholieren zitten. Dus als je iets wilt doen om snel minder besmettingen te krijgen ligt het juist voor de hand iets op de scholen te doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

umbusko schreef: di 23 nov 2021, 19:50
Daniel schreef: di 23 nov 2021, 18:56 Het ECDC kwam met dit plaatje... Doet me toch nadenken, wat is er nu zo anders in Slowakije? Daar lijkt de relatie tussen vaccinatiegraad en dodental compleet zoek. Andersom is België ook wel een uitbijter met hoge vaccinatiegraad maar toch van de bovenste landen relatief veel doden.

<plaatje>
Slowakije heeft relatief veel dunbevolkt land met een lage vaccinatiegraad, terwijl het in de grote steden beter gaat: dichtbevolkt, maar met een hogere vaccinatiegraad. (In september was dat volgens mij al 65% in Bratislava.) Ook worden er vrij strenge maatregelen genomen - per gemeente geloof ik - afhankelijk van het aantal besmettingen. Daar is gewoon een landelijke routekaart voor. Of dat alles verklaart weet ik niet.
En inderdaad, ik heb het nog niet gezegd of Slowakije neemt wel daadkrachtig maatregelen. Twee weken lockdown voor iedereen met ingang van morgen, mensen mogen alleen naar buiten voor een bezoek aan essentiële winkels, om naar het werk te gaan of voor een wandeling.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Coronavirus

Bericht door Daan! »

ArrivaBas schreef: wo 24 nov 2021, 15:26 De strekking is wel duidelijk volgens mij. Als je de uitspraken van Hugo de Jonge letterlijk neemt hebben onder andere de wappies duidelijk niet de behoefte om, op de meest logische manier, hun vrijheid terug te krijgen, terwijl overduidelijk bewezen is dat vaccins de druk op de ziekenhuis verminderen in verhouding tot het aantal besmettingen binnen die groepen. Want de patiënten die in het ziekenhuis komen zijn nog altijd goeddeels leeftijdsgroepen waarin onderliggend lijden kan betekenen dat (de complicaties van) een simpele verkoudheid al reden zijn voor een ziekenhuisopname.
Ik zou de uitspraken van Hugo de Jonge niet te letterlijk nemen.
Zoals al vaker hier gezegd, de vaccins raken uitgewerkt en als eerste bij de oudste leeftijdsgroepen. Zij bezetten dan ook in grote mate de ziekenhuizen. Dus wat Suus zegt, hop die booster erin!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Ik zit te wachten op de vierde, de derde is al weer een maand geleden.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

@Daan: inderdaad. Ik zag ook een plaatje uit België waar ze de effecten van de booster al zien: in de verzorgingshuizen neemt daar het aantal besmettingen af na een initiële piek terwijl het in de rest van het land nog toeneemt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Coronavirus

Bericht door jelmerrr »

Kalil Nieuw schreef: wo 24 nov 2021, 14:10 Schoolsluiting ligt op tafel. https://www.telegraaf.nl/nieuws/4615824 ... t-op-tafel

Ik vind het toch wel een beetje overdreven hoor. :( In plaats van dat ze eerst in stapjes alle klassen kleiner maken om een mogelijke sluiting toch te voorkomen...
Helft online en helft fysiek bedoel je dan oid?
Daniel schreef: wo 24 nov 2021, 16:26 De besmettingen gaan met name bij de scholieren nog stijl omhoog (20% van het totaal geloof ik) en daarna volgt de leeftijdsgroep waarin vooral de ouders van die scholieren zitten. Dus als je iets wilt doen om snel minder besmettingen te krijgen ligt het juist voor de hand iets op de scholen te doen.
Hoe moeten ze wat leren dan? Als ik bij mijn jongste broertje kijk naar een uurtje online les per week (2x halfuur)
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Volgens nieuwe onderzoek van de WHO vermindern de vaccins de overdraging van Delta maar met 40 percent. Daarom zegt de WHO-voorzitter: ""We maken ons zorgen over het valse gevoel van veiligheid dat de vaccins een einde zouden hebben gemaakt aan de pandemie en dat gevaccineerde mensen geen verdere voorzorgsmaatregelen zouden hoeven nemen"

https://www.n-tv.de/panorama/Impfung-se ... 53670.html

Dat is net wat ik al eerder bedoelde dat 2G alleen een schijnveiligheid geeft.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Coronavirus

Bericht door JordiBrabant »

Dat is maar zijn halve boodschap.
Alleen vaccins bieden inderdaad slechte bescherming als de strategie zou zijn het voorkomen van alle mogelijke besmettingen. Dat is alleen nooit de strategie geweest, maar wel het zo veel mogelijk beperken van ernstig zieken en doden, daartegen beschermen de vaccins zeer goed. Ik moet toegeven ondertussen is de incidentie zo hoog dat erger alleen voorkomen kan worden door alle besmettingen proberen te voorkomen met maskers, afstand en volop testen.
Maar nog steeds: een zaal vol dansende 2G'ers levert minder ernstige ziektegevallen op dan een zaal vol dansende 3G'ers. Ik raad beide overigens niet aan.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

@ICE11: Dat laatste klopt alleen niet: 2G is er niet puur op gebaseerd dat gevaccineerden elkaar niet besmetten, maar op dat bij een optredende besmetting de kans veel kleiner is dat de besmette persoon in het ziekenhuis belandt. Want tegen dat laatste beschermen de vaccins juist wel goed.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Dat weet ik, mar het wordt wel vaak dergelijk weergegeven dat men "2G" juist verplicht maakt om de besmettingscijfers te verminderen. Bij voorbeeld hier:

https://www.morgenpost.de/vermischtes/a ... nesen.html

Citaat: "Die 2G-Regel soll helfen, die Zahl der Corona-Infizierten in Deutschland wieder zu senken"
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Coronavirus

Bericht door Daan! »

Daniel schreef: do 25 nov 2021, 08:02 @ICE11: Dat laatste klopt alleen niet: 2G is er niet puur op gebaseerd dat gevaccineerden elkaar niet besmetten, maar op dat bij een optredende besmetting de kans veel kleiner is dat de besmette persoon in het ziekenhuis belandt. Want tegen dat laatste beschermen de vaccins juist wel goed.
Nou, juist wel goed wil ik toch wel even nuanceren. In België is de helft van de opnames (on)gevaccineerd. Tuurlijk komen de gevaccineerden uit een grotere populatie. Maar is zou dat wel eens willen zien gesplitst naar leeftijd.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

3G, 2G, 1G en daarna komt .................. 0G, code zwart, het begin van het einde.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Coronavirus

Bericht door IC140 »

https://www.rivm.nl/sites/default/file ... 202021.pdf

Zie hier. Voor de alleroudste groep met minimaal 26 weken na de laatste prik is het alsnog 89% bij Pfizer. Dat kan natuurlijk worden opgeboosterd, maar is nog steeds erg goed.

Overigens zie je ook meer gevaccineerden uit ge oudste categorie in het ziekenhuis doordat de vaccinatiegraad daar hoger is dan bij de rest van de bevolking. Er zijn dus gewoon minder ongevaccineerden uit die leeftijdscategorie om in het ziekenhuis terecht te komen.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Coronavirus

Bericht door Daan! »

IC140 schreef: do 25 nov 2021, 09:11 https://www.rivm.nl/sites/default/file ... 202021.pdf

Zie hier. Voor de alleroudste groep met minimaal 26 weken na de laatste prik is het alsnog 89% bij Pfizer. Dat kan natuurlijk worden opgeboosterd, maar is nog steeds erg goed.
Gemeten over de periode 11 juli tot en met 31 oktober. Voor het voorbeeld; stel dat de VE op 11 juli 100% was en op 31 oktober 10%, kom je nog uit op een VE van 55%. Daar komt bij dat de VE helemaal niet lineair hoeft af te nemen. Als dat progressief is en er dus sprake is van een steeds hardere afname van de VE, hebben we nu te maken met een compleet vertekend beeld.
Ik vind het ook heel raar dat deze cijfers maar tot 31 oktober gaan. Als we een crisis goed willen aanpakken, zouden we cijfers tot en met minaal gister willen hebben. Nu hobbelen we overal achteraan.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Longarts: gevaccineerden in ziekenhuis zijn vaak ouderen met broze gezondheid
Bron: NOS
Laatst gewijzigd door Tom024 op zo 28 nov 2021, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aangepast ivm auteursrecht
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Boosterprikken zijn leuk en aardig, maar is het niet veel nuttiger om eerst de vaccins eens gelijkmatiger over de wereld te verdelen?
ICE11 schreef: do 25 nov 2021, 07:36 Volgens nieuwe onderzoek van de WHO vermindern de vaccins de overdraging van Delta maar met 40 percent.
ICE11 schreef: do 25 nov 2021, 08:15 Dat weet ik, mar het wordt wel vaak dergelijk weergegeven dat men "2G" juist verplicht maakt om de besmettingscijfers te verminderen. Bij voorbeeld hier:

https://www.morgenpost.de/vermischtes/a ... nesen.html

Citaat: "Die 2G-Regel soll helfen, die Zahl der Corona-Infizierten in Deutschland wieder zu senken"
Als er 40% minder besmettingen zijn, klopt die uitspraak toch gewoon? :|
isadora schreef: do 25 nov 2021, 09:03 3G, 2G, 1G en daarna komt .................. 0G, code zwart, het begin van het einde.
Daarom kwamen Jeroen en de Hoofdpiet Niels met een alternatief: de Wissel-G *O*
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Kalil Nieuw »

10 vragen en antwoorden over schoolsluiting: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... olen-dicht
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Scholen? Sluiten die besmettingshaarden. Onbegrijpelijk, dat daar zo moeilijk over wordt gedaan.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Ik begrijp de discussie en de argumenten van de tegenstanders van schoolsluiting heel goed. Echter, aangezien er maandenlang verzuimd is een uniform veiligheidsprotocol voor scholen uit te werken, is het gevolg nu dat bijna iedereen die in de nabijheid van schoolkinderen komt een enorm besmettingsgevaar loopt en het onderwijs nog meer achterstand gaat oplopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Kalil Nieuw »

isadora schreef: do 25 nov 2021, 11:50 Scholen? Sluiten die besmettingshaarden. Onbegrijpelijk, dat daar zo moeilijk over wordt gedaan.
Ik vind het scholensluiting geen goed idee. Het zijn jonge kinderen, zeg maar "virusfabriekjes". En die "virusfabriekjes" die zijn weinig in staat om zomaar volwassenen te besmetten,hoe jonger het kind des te minder besmettingen kunnen worden overgedragen naar volwassenen. En dan heb je ook nog dat kinderen niet ernstig ziek worden van corona en zij vullen te ziekenhuizen niet zo erg als de volwassenen. Zoals ik eerder aangegeven had, vind ik het schoolsluiting "een overdreven pakket". Ook een groot deel van de ouders, is uit onderzoek gebleken, tegen het sluiten van de scholen. En dan heb ik ook zoiets van: "probeer nou maar met die strengere maatregelen en begin er gelijk aan om een schoolsluiting "ternauwernood" te voorkomen" ;)
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Suus schreef: do 25 nov 2021, 11:59 Ik begrijp de discussie en de argumenten van de tegenstanders van schoolsluiting heel goed. Echter, aangezien er maandenlang verzuimd is een uniform veiligheidsprotocol voor scholen uit te werken, is het gevolg nu dat bijna iedereen die in de nabijheid van schoolkinderen komt een enorm besmettingsgevaar loopt en het onderwijs nog meer achterstand gaat oplopen.
Precies dat. Dus er is geen onderwijzend personeel meer over straks, alles zit thuis.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Kalil Nieuw »

Is er ook bekendheid over de sportscholen? Ja, dan heb ik het meer over de sportclubs waar ook kinderen in groepen trainen. Ontstaat daar niet ook een "ding" van? Aangezien dat ook in groepen is en je soms behoorlijk dicht op elkaar bent. Ik heb daar nog niks over gehoord. Het opmerkelijke is dat er op mijn sportclub zelfs "bijna geen" zieke zijn.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Mijn fysio zei dat maar 1,2% van de besmettingen te herleiden is naar de sport.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Kalil Nieuw »

Even weer wat coronanieuws: Het OMT adviseerd scholen toch open te houden, ouders gaan dus dan voor die strengere maatregelen. En het Kabinet staat voor "duivels dilemma". Het OMT had twee verschillende "simpele" scenario's voorgesteld aan het kabinet. De eerste is: scholen dicht en dan ook de hele maatschappij opslot. De tweede mogelijkheid: scholen open laten blijven en pleiten tot verdere coronamaatregelen. "In welke gebieden zijn de zwaarste coronabesmettingen uit te halen? Wat kan dan beter snel op slot? Ja, met scholen hebben we moeite mee"

En stukje tekst uit het liveblog van rtlnieuws over coronabrandhaard Limburg:

"Nergens in het westen van Europa worden zoveel coronagevallen vastgesteld als in Limburg. In de provincie zijn in de afgelopen twee weken 22.482 inwoners positief getest. Dat komt neer op 2012 gevallen op elke 100.000 inwoners, oftewel één op elke vijftig Limburgers."
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 35 gasten