Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

ICE11 schreef: do 25 aug 2022, 07:37 Daarom wordt ook het verzet tegen de opnieuw geplande aanscherping van de regels groter en het wordt niet meer automatisch iedereen wie de regels achtervraagd als "Querdenker" (= wappie) uitgescholden zoals het tot nu toe het geval was.
Wat bedoel je met “achtervraagd”? :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Coronavirus

Bericht door Hainje »

Gezien de context ga ik voor "iemand die er zo zijn/haar/hen vraagtekens bij zet".
🍉
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Coronavirus

Bericht door hauptbahnhof »

Tot nu toe vond ik ze alleen heel streng in Düsseldorf (Rheinbahn) qua controle/mensen aanspreken om mondkapje. Buschauffeur die omroept om hem te dragen, of controlepersoneel die in de tram is en mensen aanspreekt en meteen om vervoersbewijs vraagt (als ze dus geen mondkapje hebben). Het kwam op mij een beetje over alsof ze niet kunnen beboeten maar het dan proberen door dan naar het vervoersbewijs te vragen. In Keulen en Berlijn was het vaak rond de helft van de passagiers die het niet droegen. Maar niemand die er wat van zei (ook geen andere passagiers), wat ik juist fijn vind. Degene die zich wilt beschermen, draagt hem en de rest moet het zelf weten.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Coronavirus

Bericht door TomSteyl »

Mij vielen de enorme verschillen tussen West en Oost-Duitsland op. Waar met name in de westelijke deelstaten er in het ov nog vrij veel wel een mondkapje gedragen wordt, is dat bijvoorbeeld in Sachsen, Sachsen-Anhalt, Thüringen en Brandenburg helemaal geen vanzelfsprekendheid. Veel mensen zijn het beu, dat begrijp ik goed. Met name het overdreven geblaf van OV-personeel en eerder genoemde zelfverklaarde hulpagenten werkt me een beetje op de wekker. Je wordt er bijna recalcitrant van...

De nieuwe aankondigingen van Lauterbach konden deze keer wel eens omgekeerd gaan werken.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Overigens viel me een paar weken terug in Wenen, waar ook nog een FFP2-plicht geldt in het OV en besloten stations, op dat velen er zonder mondkapje liepen en in de trein zaten. Of een "gewoon" medisch kapje en geen FFP2 droegen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

TomSteyl schreef: do 25 aug 2022, 17:59 Mij vielen de enorme verschillen tussen West en Oost-Duitsland op. Waar met name in de westelijke deelstaten er in het ov nog vrij veel wel een mondkapje gedragen wordt, is dat bijvoorbeeld in Sachsen, Sachsen-Anhalt, Thüringen en Brandenburg helemaal geen vanzelfsprekendheid. Veel mensen zijn het beu, dat begrijp ik goed. Met name het overdreven geblaf van OV-personeel en eerder genoemde zelfverklaarde hulpagenten werkt me een beetje op de wekker. Je wordt er bijna recalcitrant van...

De nieuwe aankondigingen van Lauterbach konden deze keer wel eens omgekeerd gaan werken.
De naleving van de maatregelen loopt klaarblijkelijk in de pas met het stemgedrag. AfD (de Duitse wappiepartij) is populair op het Oost-Duitse platteland, en zo te zien is de naleving van de maatregelen aldaar laag te noemen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Ik ga zaterdag voor het eerst sinds een jaar weer in Nederland met de trein. Hoe is het daar met de mondkapjes of draagt helemaal niemand die meer?
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Coronavirus

Bericht door Stefan »

hauptbahnhof schreef: do 25 aug 2022, 15:13 Degene die zich wilt beschermen, draagt hem en de rest moet het zelf weten.
Deze mening deel ik echt volkomen... Maar ik vrees dat we er hier voorlopig nog niet af gaan komen....
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Daantje schreef: do 25 aug 2022, 19:41 Ik ga zaterdag voor het eerst sinds een jaar weer in Nederland met de trein. Hoe is het daar met de mondkapjes of draagt helemaal niemand die meer?
Een enkeling die heel voorzichtig is draagt ze nog (meestal dan FFP2), maar veruit de meeste reizigers dragen geen mondkapjes meer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

hauptbahnhof schreef: do 25 aug 2022, 15:13 Degene die zich wilt beschermen, draagt hem en de rest moet het zelf weten.
In principe ben ik het met je eens.
Alleen beschermen mondkapjes nauwelijks de drager, maar vooral de rest.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

FFP2-maskers beschermen de drager wél.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door regenmaker »

Behalve als ze helemaal bezweet zijn van de hitte.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Hainje schreef: do 25 aug 2022, 14:37 Gezien de context ga ik voor "iemand die er zo zijn/haar/hen vraagtekens bij zet".
Klopt.

Overigens weer een pareltje van mijn vriend Lauterbach. In een persconferentie legde hij het voordeel van de vaccinatie uit door te zeggen dat gevaccineerden veel sneller symptomen krijgen dan niet-gevaccineerden en dat is nuttig omdat ze daardoor eerder thuis blijven.....

https://www.focus.de/gesundheit/news/ex ... 55995.html

Overigens is het nu een feit, vanaf 1 oktober mogen in al het OV in NRW geen medische maskers meer, alleen nog FFP-2..... Ok, het kan mij niets schelen, want als chauffeur heb ik geen masker nodig en in mijn vrije tijd rij ik vanwege de mondkapjesplicht alleen maar nog met het OV als het helemaal niet anders kan.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Coronavirus

Bericht door Frank »

Een miljoen coronadoden dit jaar, maar het probleem is dat er in Duitse treinen mondkapjes gedragen moeten worden... :X

https://nos.nl/artikel/2442037-dit-jaar ... -tot-actie
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Als deze getal zo berekend wordt als in Duitsland is ze niet serieus te nemen. Want hier is iedereen een "coronadode" wie bij het overlijden besmet was. Dus ook als iemand met corona uit de vijfde verdieping naar beneden valt is hij qua statistiek een "coronadode". En men mag ook niet vergeten dat het virus inmiddels niet meer zo dodelijk is als het ooit was.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Dat blijkt ook wel dat in 2,5 jaar corona er van de bijna 6,5 miljoen doden er in 2022 tot nu toe 1 miljoen doden zijn gevallen.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Coronavirus

Bericht door zone2000 »

ICE11 schreef: vr 26 aug 2022, 07:59 Als deze getal zo berekend wordt als in Duitsland is ze niet serieus te nemen. Want hier is iedereen een "coronadode" wie bij het overlijden besmet was. Dus ook als iemand met corona uit de vijfde verdieping naar beneden valt is hij qua statistiek een "coronadode".
Informeer je nou een keer, dit was de eerste hit bij Google:
Fazit
In Deutschland wird unterschieden, ob jemand "an" oder "mit" Corona gestorben ist. Beide Fälle fließen in die Corona-Todesfall-Statistik des Robert Koch-Instituts ein. Die Entscheidung, ob jemand "an" oder "mit" Corona gestorben ist, trifft jedoch nicht das RKI, sondern die lokalen Gesundheitsämter auf Basis ärztlicher Todesbescheinigungen.

Ob Covid-19 erkrankte Menschen, die bei einem Unfall oder durch Suizid ums Leben kommen, gezählt werden, hängt also von der Entscheidung des jeweiligen Gesundheitsamtes ab. Das RKI geht davon aus, dass die Gesundheitsämter solche Fälle nicht zählen. Ohnehin handelt es sich aber um Einzelfälle, die laut RKI in der Corona-Todeszahlen-Statistik nicht ins Gewicht fallen.

Die amtliche Todesursachen-Statistik des Statistischen Bundesamtes erfasst als Corona-Tote nur Personen, die "an" Covid-19 gestorben sind, bei denen Covid-19 also ursprünglich verantwortlich für den Tod ist.
https://www.br.de/nachrichten/wissen/fa ... ht,SGsKpEe
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

En welke getal gaat naar de WHO - diegene van het RKI of diegene van Destatis? Want diegene van het RKI is dan afhankelijk van de beslissing van de arts welke de overlijdensakte schrijft (naar goedvinden dus). En bij voorbeeld heeft de vrouw van een collega, welke in een verpleeghuis werkt, open en eerlijk verteld dat op het hoogtepunt van coronagolf de artsen corona gewoon als doodsoorzaak opschreven om zich daarmee verdere onderzoek te besparen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

ICE11 schreef: za 27 aug 2022, 23:00 En bij voorbeeld heeft de vrouw van een collega, welke in een verpleeghuis werkt, open en eerlijk verteld dat op het hoogtepunt van coronagolf de artsen corona gewoon als doodsoorzaak opschreven om zich daarmee verdere onderzoek te besparen.
Goh joh. En zij wist zeker dat de desbetreffende patiënten niet aan de gevolgen van corona zijn overleden? Of brengt ze de koffie rond en vangt ze daarbij weleens iets op? Hoe dan ook vindt ze bij jou in ieder geval een gewillig oor, en dat is natuurlijk fijn voor jullie allebei. Wat het verder over de pandemie zegt is een andere vraag.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Coronavirus

Bericht door Chrysa »

Nou gingen ze in Italië al vrij losjes om met de mondkapjesplicht, maar in Oostenrijk draagt werkelijk niemand zo'n ding. :shock:
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Coronavirus

Bericht door Chrysa »

Dan hebben ze nog heel wat stickers weg te halen. :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

PHS schreef: ma 29 aug 2022, 10:45 Het is dan ook niet verplicht in Oostenrijk, Wenen uitgezonderd ;)
Ook in Wenen draagt een meerderheid ze al niet meer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Wat de discussie over "coronadoden" betreft: Uit een recente onderzoek van het UMC Hamburg blijkt, dat met omicron voor alleen 46 % van de mensen welke in de officiele RKI-statistiek als "coronadode" staan het virus ook daadwerkelijk de doodsoorzaak was:

https://www.focus.de/gesundheit/news/ne ... 65127.html (en dan het nieuws van zondagochtend)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Door mijn woelige corona-geschiedenis ben ik via mijn longarts verbonden aan de Vaccinatiestudie Corona van het RIVM, dat met bloedtesten en regelmatige coronatesten de effectiviteit van de coronavaccinaties bijhoudt. Dat maakt het logisch dat ik maandag, toen ik terugkwam van twee weken vakantie, een bloedtest in mijn brievenbus vond. Dus ik nam gelijk de test af, en stuurde die maandag nog de sample terug naar het lab.

Tot mijn stomme verbazing vond ik vanmorgen echter wéér een bloedtest in de brievenbus. Na wat gecontacteer met het onderzoeksteam blijkt dat de eerste test eigenlijk al weken geleden gestuurd had moeten worden. Dat wordt een sampletje minder voor die dataset, dus ik mag mij waarschijnlijk morgen weer gaan prikken. :lol:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 49 gasten