Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

jelmerrr schreef: do 13 jan 2022, 12:34 Je mag alleen met 2g+ Duitsland in rijden nu, en ik heb in Twente nog geen kans gehad om me eerder te vaccineren buiten mijn werktijd
Dat is niet waar: Duitsland inrijden is 3G. Bepaalde zaken zijn wel 2G+, vooral in Nedersaksen komt dat veel voor.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Ik meende van de week gelezen te hebben dat 2G+ nu landelijk van toepassing is in de horeca.

Ah, de MDR zegt dat ook: https://www.mdr.de/nachrichten/deutschl ... e-100.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

jelmerrr schreef: do 13 jan 2022, 12:34 Je mag alleen met 2g+ Duitsland in rijden nu, en ik heb in Twente nog geen kans gehad om me eerder te vaccineren buiten mijn werktijd
Vanaf vandaag kun je in de Grolsch Veste zonder afspraak terecht, elke dag van 8:30 tot 16:15. Alleen a.s. zaterdag maar tot 14:30 omdat Twente thuis speelt: https://www.ggdtwente.nl/actueel/nieuws ... lsch-veste
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Wat betekent 2G+?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Coronavirus

Bericht door Frank »

Dat je gevaccineerd/genezen moet zijn en een negatieve test moet laten zien.

Ben persoonlijk nog niet enthousiast over de versoepelingen. We zitten hoger dan ooit qua aantallen besmettingen en het lijkt nog steeds te stijgen. Het is niet alsof er nu opeens super veel ruimte in de ziekenhuizen is en er zijn nog > 200.000 uitgestelde operaties. Long covid is ook nog niet weg en een grote verspreiding werkt nieuwere varianten (die echt niet "milder" hoeven te zijn, zie bijv. Delta t.o.v. de oorspronkelijke variant) nog meer in de hand. Als er meer gedaan zou zijn aan ventilatie en er beter gehandhaafd zou worden op het correct dragen van goede neusmondmaskers zou ik er misschien anders over denken, maar nu neem je het risico dat je binnen de kortste keren weer alles moet sluiten.
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door jjasloot »

in veel gevallen mag je bij 2G+ in plaats van een negatieve test ook een booster gehad hebben
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Coronavirus

Bericht door jelmerrr »

dennistd schreef: do 13 jan 2022, 14:30
jelmerrr schreef: do 13 jan 2022, 12:34 Je mag alleen met 2g+ Duitsland in rijden nu, en ik heb in Twente nog geen kans gehad om me eerder te vaccineren buiten mijn werktijd
Vanaf vandaag kun je in de Grolsch Veste zonder afspraak terecht, elke dag van 8:30 tot 16:15. Alleen a.s. zaterdag maar tot 14:30 omdat Twente thuis speelt: https://www.ggdtwente.nl/actueel/nieuws ... lsch-veste
Er zijn mensen die werken tot half vijf/vijf uur *O*
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

Zeven dagen per week ja?
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Coronavirus

Bericht door jelmerrr »

Nee maar morgen heb ik mijn afspraak al maar dan moet ik nog wachten om naar Duitsland te kunnen
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Frank schreef: do 13 jan 2022, 15:11Ben persoonlijk nog niet enthousiast over de versoepelingen. We zitten hoger dan ooit qua aantallen besmettingen en het lijkt nog steeds te stijgen. Het is niet alsof er nu opeens super veel ruimte in de ziekenhuizen is en er zijn nog > 200.000 uitgestelde operaties. Long covid is ook nog niet weg en een grote verspreiding werkt nieuwere varianten (die echt niet "milder" hoeven te zijn, zie bijv. Delta t.o.v. de oorspronkelijke variant) nog meer in de hand.
De werkelijke bezetting van de ziekenhuizen ligt mijlenver onder de meest optimistische voorspellingen van het OMT. Een heroverweging van het gevolgde beleid is dan noodzakelijk. We deden het immers voor de zorg.

Daarnaast mogen we ook verwachten dat we boosterprik voor boosterprik onze vrijheid terugkrijgen.

Het staat kwetsbare mensen en mensen die bang zijn voor long covid en dergelijke geheel vrij om thuis te blijven. Ik zou ook helemaal niet raar vinden als de overheid maatregelen zou nemen om bepaalde groepen te helpen zichzelf beter te beschermen.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

jelmerrr schreef: do 13 jan 2022, 18:01 Nee maar morgen heb ik mijn afspraak al maar dan moet ik nog wachten om naar Duitsland te kunnen
Nee hoor, de booster is direct geldig:
Die Ausnahme [...] gilt unmittelbar ab Erhalt der Auffrischungsimpfung.
https://www.land.nrw/corona/faq
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Misschien is het omdat ik in de zorg werk maar bij ons moest je werkgever je de mogelijkheid geven om je vaccinatie te halen bij de GGD als je daar eerder aan de beurt was dan bij het werk zelf
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

WSM schreef: do 13 jan 2022, 18:13
Het staat kwetsbare mensen en mensen die bang zijn voor long covid en dergelijke geheel vrij om thuis te blijven. Ik zou ook helemaal niet raar vinden als de overheid maatregelen zou nemen om bepaalde groepen te helpen zichzelf beter te beschermen.
Het OMT adviseert al om FFP2 mondkapjes te dragen voor kwetsbare groepen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Daantje schreef: do 13 jan 2022, 18:45 Misschien is het omdat ik in de zorg werk maar bij ons moest je werkgever je de mogelijkheid geven om je vaccinatie te halen bij de GGD als je daar eerder aan de beurt was dan bij het werk zelf
Sowieso heb je in de meeste CAO's wel iets als "Geoorloofd verzuim met behoud van loon" (zo heet het in mijn CAO), waaronder zaken vallen als verzuim t.b.v. dokters- of tandartsbezoek.
M'n eerste twee vaccinaties heb ik op die manier ook gewoon onder werktijd gehaald, wel een beetje rekening houdend qua tijdstip zodat ik binnen de 3 uur die ik er voor krijg bleef.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

dennistd schreef: do 13 jan 2022, 18:43
jelmerrr schreef: do 13 jan 2022, 18:01 Nee maar morgen heb ik mijn afspraak al maar dan moet ik nog wachten om naar Duitsland te kunnen
Nee hoor, de booster is direct geldig:
Die Ausnahme [...] gilt unmittelbar ab Erhalt der Auffrischungsimpfung.
https://www.land.nrw/corona/faq
In Frankrijk is de bijbehorende QR-code pas na vijf dagen geldig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Coronavirus

Bericht door jelmerrr »

Daniel schreef: do 13 jan 2022, 19:59
Daantje schreef: do 13 jan 2022, 18:45 Misschien is het omdat ik in de zorg werk maar bij ons moest je werkgever je de mogelijkheid geven om je vaccinatie te halen bij de GGD als je daar eerder aan de beurt was dan bij het werk zelf
Sowieso heb je in de meeste CAO's wel iets als "Geoorloofd verzuim met behoud van loon" (zo heet het in mijn CAO), waaronder zaken vallen als verzuim t.b.v. dokters- of tandartsbezoek.
M'n eerste twee vaccinaties heb ik op die manier ook gewoon onder werktijd gehaald, wel een beetje rekening houdend qua tijdstip zodat ik binnen de 3 uur die ik er voor krijg bleef.
Maar ik ben nu net begonnen vlak voor de kerstvakantie om achterstanden weg te werken, niet om nog meer les uit te laten vallen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Coronavirus

Bericht door Frank »

WSM schreef: do 13 jan 2022, 18:13 De werkelijke bezetting van de ziekenhuizen ligt mijlenver onder de meest optimistische voorspellingen van het OMT. Een heroverweging van het gevolgde beleid is dan noodzakelijk. We deden het immers voor de zorg.

Daarnaast mogen we ook verwachten dat we boosterprik voor boosterprik onze vrijheid terugkrijgen.

Het staat kwetsbare mensen en mensen die bang zijn voor long covid en dergelijke geheel vrij om thuis te blijven. Ik zou ook helemaal niet raar vinden als de overheid maatregelen zou nemen om bepaalde groepen te helpen zichzelf beter te beschermen.
Dus mensen met een zwakke gezondheid of mensen die geen long covid willen helpen moeten zichzelf maar opsluiten (en hun werk opzeggen?) Mensen die een operatie nodig hebben moeten nog maar even wachten? Dat vind ik, zacht uitgedrukt, ook geen heel erg sociale gedachte.

We hebben nu "geluk" gehad dat de omikronvariant minder hevig is (mild vind ik het verkeerde woord, zeker aangezien ook gevaccineerde mensen er sneller last van hebben). Als we het laten verspreiden kunnen er misschien varianten ontstaan die wel weer heviger zijn (net zoals de deltavariant heviger is dan het oorspronkelijk virus uit Wuhan). Dus we kunnen ook niet achterover leunen.

Alleen een booster gaat ons niet uit de crisis helpen; het zal wel de piek wat lager laten uitvallen (wat al heel veel winst is natuurlijk). Daarvoor heb je ook andere zaken nodig (het gatenkaasmodel). Dus ventileren, goede mondneusmaskers dragen, afstand houden, goede quarantaine- en isolatieregels die nageleefd worden (evt. met financiële compensatie), bron- en contactonderzoek etc. En helaas is van veel van die dingen het nut beperkt als er veel besmettingen zijn.

Ik hoop dat ik wat pessimistisch ben, maar ik denk dat we op deze manier het risico lopen dat we nog een lange weg te gaan hebben.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Waarom moeten gezonde mensen hun leven op pauze blijven zetten omdat hele volksstammen te beroerd zijn om te sporten en gezond te eten? Solidariteit moet ook van twee kanten komen. Mensen die ervoor kiezen om ongezond te leven zullen de consequenties daarvan moeten aanvaarden. Dan heb je gewoon te maken met een lagere levensverwachting. Door hart- en vaatziekten, maar nu dus ook door corona.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Coronavirus

Bericht door Frank »

Je vergeet (beledigt misschien wel) hele groepen mensen die wel gezond leven maar toch kwetsbaar zijn. Je sluit ze ook buiten de maatschappij.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Misschien zullen die mensen hun gedrag beter moeten aanpassen. Ik blijf het wonderlijk vinden dat er op zaterdagmiddag nog steeds rollatormeetings zijn in het lokale winkelcentrum.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Frank schreef: do 13 jan 2022, 23:03 Je vergeet (beledigt misschien wel) hele groepen mensen die wel gezond leven maar toch kwetsbaar zijn. Je sluit ze ook buiten de maatschappij.
De kwetsbaarsten hebben nooit meegedaan en stierven in verzorgingshuizen ook al per griepgolf af. Corona zal in alle gevallen doden blijven veroorzaken. Je zult naar een evenwicht moeten welke schade je op welk vlak accepteert. Corona verdwijnt niet meer. Geestelijk leveren lockdowns veel te veel schade op. Economisch is het wachten op een massale crisis. Welke beslissing je ook neemt. Je zult doden hebben.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8831
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Zeker met de omikronvariant is het onhaalbaar om het virus helemaal uit te bannen en te streven naar nul besmettingen per dag. Van de mensen die die luchtfietserij nog aanhangen krijg ik inmiddels al een behoorlijk punthoofd. Zelfs met onze strenge lockdown stegen de cijfers door het dak en daarom is zo'n lockdown alleen maar uitstel van executie, want vroeg of laat krijgt iedereen het virus toch wel een keer. In de ziekenhuizen komen de cijfers op een zeer gunstige manier in de verste verte niet in de buurt van de eerder door het OMT geschetste scenario's. En dit gaat niet om enkele patiënten. Het verschil met de doorberekende scenario's gaat ver voorbij de 50% in ons voordeel, waarbij met name de IC-opnames sterk achterblijven. Het Universitair Ziekenhuis van Gent had laatst nog geconstateerd dat 90% van hun patiënten met corona nog de deltavariant onder de leden had.

Door de gunstige ontwikkelingen in de ziekenhuizen zijn we duidelijk op een punt geraakt dat een lockdown een paardenmiddel is geworden dat zijn doel voorbij schiet, alsof je een opgerookte sigaret probeert uit te maken met een blushelikopter. Er komen inmiddels wat versoepelingen aan, maar gezien de ontwikkelingen in het VK en Denemarken, die de omikrongolf met veel minder maatregelen hebben doorstaan, had men in mijn ogen nog veel verder gekund en bijvoorbeeld de stap 'winkelen op afspraak' kunnen overslaan en, in plaats daarvan, de winkels weer volledig laten openen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Voor allerlei medische behandelingen zijn door alle coronapatienten enorme wachtlijsten ontstaan. Het idee dat, nu de omikronvariant meevalt en de aantallen coranapatienten in het ziekenhuis dalen, alles terug naar het oude kan is echt een zware overschatting.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3460
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Daar ben ik het wel mee eens, maar zeker de cultuursector heeft vorig jaar wel bewezen dat die prima open kan zonder veel besmettingen. Voor concerten of voorstellingen moet je immers toch al vooraf een kaartje kopen, dat valt best te reguleren. Het openen van het hoger onderwijs lijkt me een veel grotere gok, hoewel ik ook begrijp dat jongeren behoefte hebben aan perspectief.
WSM schreef: do 13 jan 2022, 22:47 Waarom moeten gezonde mensen hun leven op pauze blijven zetten omdat hele volksstammen te beroerd zijn om te sporten en gezond te eten? Solidariteit moet ook van twee kanten komen. Mensen die ervoor kiezen om ongezond te leven zullen de consequenties daarvan moeten aanvaarden. Dan heb je gewoon te maken met een lagere levensverwachting. Door hart- en vaatziekten, maar nu dus ook door corona.
Het inperken van de vrijheden van 'ongezonde mensen' is wel een van de paradepaardjes. Benieuwd hoe je dat dan concreet voor je ziet en wanneer je dan ongezond bent.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten