Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Wat umbusko zegt. Het antwoord op de vraag hangt samen met hoeveel mensen gevaccineerd zijn. Ofwel: hoe meer gevaccineerden, hoe lager de druk op de zorg.

Dat overheden wereldwijd dus druk uitoefenen om zoveel mogelijk mensen gevaccineerd te krijgen, is goed te begrijpen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Mazelen is het meest besmettelijke virus dat er bestaat met zonder maatregelen een R waarde van 25 waarbij je dus een hogere vaccinatiegraad nodig hebt om het te bestrijden dan corona wat een R waarde rond de 8 heeft (laatste wat ik gehoord heb tenminste).

Edit ik zie dat Wikipedia andere getallen hanteert. Deze getallen komen uit een scholings praatje op werk van de microbioloog. De verhouding blijft min of meer gelijk dus het principe is duidelijk denk ik.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Nou ja, met een R van 8 gaan besmettingen nog steeds exponentieel hard. En of het dan exponentieel hard gaat of exponentieel extra hard maakt denk ik relatief weinig uit: in beide gevallen gaat het dan erg snel. De vaccinatiegraad mag vast lager liggen, maar hoeveel lager?
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

umbusko schreef: wo 04 aug 2021, 17:54Kortom, om een wereld zonder mazelen te creëren wil je eigenlijk een vaccinatiegraad van 95% halen; nu zitten we daaronder maar wel nog in een beheersbare situatie. Als er genoeg mensen tegen covid zijn gevaccineerd, kun je daar op dezelfde manier mee omgaan. Maar hoeveel procent dat dan precies moet zijn, dat weet ik niet, en ik ben bang dat we die noodzakelijke vaccinatiegraad voorlopig nog niet halen.
Dat is een functie van de besmettelijkheid van een virus en de effectiviteit van een vaccin, waarbij voor de vaccinatiegraad voor herd immunity geldt dat die gelijk is aan 1 - (1 / R0) voor een 100% effectief vaccin.

Als je voor de mazelen R0 tussen 12 en 18 neemt krijg je een benodigde vaccinatiegraad tussen de 11/12 en 17/18 (92% - 94%).

Als je voor de Delta-variant een R0 van tussen de 5 - 9.5 hebt (https://en.wikipedia.org/wiki/Herd_immunity) kom je dan uit op een benodigde vaccinatiegraad van tussen de 80% - 90% met een vaccin dat 100% effectief is tegen infectie.

Bij vaccins die niet 100% effectief zijn kom je snel in de situatie dat je meer dan 100% van de bevolking moet vaccineren om een wereld zonder een bepaalde infectie te creëren.

Druk op de zorg kan wel verminderd worden door een vaccins die niet altijd 100% effectief zijn tegen infectie, maar wel effectief zijn tegen het optreden van ernstige ziekte. Echter als dat het doel is zal er vooral ingezet moeten worden op een hoge vaccinatiegraad van risicogroepen en, waar mogelijk, bevorderen van de gezondheid van deze groepen. Bepaalde gewoontes en aandoeningen (roken, morbide obesitas door ongezond eten in combinatie met te weinig beweging) zijn ook zonder corona risico's op ziekenhuisopname, IC-opname en sterfte.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Inmiddels lijkt het alsof de politiek bij ons uit alle macht alleen maar nog maatregelen naar hun eigen visie wil doordrukken. Er bestaat een onafhankelijke commissie, de STIKO, onderdeel van het RKI, welke uit 18 wetenschappers bestaat die beslissen, welke vaccinaties aanbevolen worden. Deze aanbevelingen zijn bepalend of een vaccinatie door het ziekenfonds betaald wordt of niet en spelen ook een rol bij schadevergoeding voor eventuele bijwerkingen. Nu heeft de STIKO gedurfd niet onder de politieke druk te capituleren maar standvastig te blijven en (nog) geen algemene aanbeveling voor coronavaccins voor kinderen uit te spreken. Het argument van de politici is, de vaccinatie van kinderen is nodig voor de groepsimmuniteit en het argument van de STIKO is, dat er nog te weinig kennis over de impact van een vaccinatie op kinderen bestaat terwijl inmiddels bekend is, dat een corona-infectie voor kinderen meestal niet gevaarlijk is. Dientengevolge willen nu de eerste politici de STIKO toekomstig uit de macht ontzetten:

https://www.n-tv.de/politik/Sozialminis ... 24397.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Zo, de tweede prik zit er ook in. *O* Het was aanmerkelijk rustiger op de vaccinatielocatie dan vorige keer, er was bij de ingang maar één iemand voor mij en vlak voor de prik stonden er drie voor mij in de rij.

En het gele boekje laten stempelen ging ook zonder problemen. *O*
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1481
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Coronavirus

Bericht door JordiBrabant »

Bij mij zit de tweede prik er ook in, het is lekker rustig in de Brabanthallen, en ik ben zo voor de tijd dat m'n vaccinatie eigenlijk zou zijn de deur al uit.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Coronavirus

Bericht door waldo79 »

Goh, ik was vanochtend ook in de Brabanthallen, maar dan voor een coronatest.

En mijn 2e vaccinatie is alweer 23 dagen geleden *O*
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Gebruikersnaam »

Eergisteren m'n tweede prik gehaald *O* En ook in Wijk bij Duurstede was het rustiger. Gisteren had ik wel een hertentamen, dat was iets minder handig gepland :')
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Inmiddels zijn er meer details over Mhr. Spahns plannen voor aangescherpte maatregelen bekend geworden. Men kan het niet anders omschrijven als dat hij helemaal gek geworden is en blijkbaar een No-Covid-strategie wil doordrukken (dat Mvr. Merkel met deze idee bevriend raakte is al langer bekend). Volgens hem moeten de regels voor alle binnenruimtes geldig zijn, dus wie niet gevaccineerd of genezen is zou dan zelfs voor een bezoek aan de supermarkt altijd een (niet meer gratis zijnde!) test nodig hebben en moet dan bij stijgende besmettingscijfers verhongeren want dan zullen ook tests niet meer gelden. Gelukkig hebben SPD, Linke en FDP al verzet aangekondigd zodat het zeer onwaarschijnlijk is dat de plannen doorgaan.

https://www.focus.de/finanzen/news/der- ... 61328.html
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Het is wel frappant dat de standpunten ten aanzien van corona naar politieke kleur volledig omgekeerd lijken met Nederland. Bij ons wil links juist meestal aanscherpen en rechts niet, al kan ik me niet voorstellen dat de AfD het eens is met de totaal krankzinnige voorstellen van Spahn.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

FDP is toch de Duitse VVD? Dan is die partij niet echt links.
En SP wil volgens mij de regels ook niet (altijd) aanscherpen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Nee, de AfD is er zeker niet met eens en die Grünen maar gedeeltelijk. De FDP is liberaal met een lichte tendens naar rechts-liberaal. Maar dat was niet altijd zo, in de jaren 70 was er ook een bondsregering uit SPD en FDP (kanseliers Brandt en Schmidt).
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

Volgens Omroep West doet de GGD Hollands Midden aangifte tegen Willem Engel vanwege vermeende bedreiging, ofwel het oproepen om medewerkers van de GGD te filmen en fotograferen. Inmiddels rijdt de prikbus rond met een beveiliger, en heeft Willem Engels zelf aangifte tegen de GGD gedaan.
Beul van de blindegeleidelijn
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Het is alweer heel lang geleden dat Hugo de Jonge in de publiciteit was, gelukkig verschijnt er in Volkskrant Magazine van morgen een uitgebreid interview met hem. *O*

https://www.volkskrant.nl/mensen/hugo-d ... ~b7cbe24d/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Ik zag net op Twitter een bericht langskomen van het RKI dat per 8 augustus Nederland niet meer als hoogrisicogebied gezien wordt door Duitsland.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Das sind mal gute Dinges ja! *O*
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Op het aanmelden van de reis na verandert er voor mensen die volledig gevaccineerd zijn of een herstelbewijs in de CoronaCheck-app hebben niets aan, voor mensen zonder vaccinatie- of herstelbewijs vervalt alleen de verplichte quarantaine van 10 dagen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Channel 4 News deed vanavond verslag vanuit een kinderziekenhuis in Jakarta, waar veel kinderen besmet blijken met de Delta-variant van het Coronavirus. In Indonesië sterven nu elke week 150 kinderen met het Coronavirus, de helft daarvan jonger dan vijf jaar. Het verslag is best huiveringwekkend:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Meerdere grote Duitse winkelketens, o. a. Lidl, Kaufland, Edeka en Kaufhof zijn van plan om een uitgebreide campagne voor het vaccineren te voeren. Dus toekomstig dan aan de kassa naast de gewone vragen zoals contant of pinnen, bonuspunten ja/nee, kassabon ja/nee ook nog "Kent u al ons supervoordelige vaccinatieactie?" _O-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Lidl en Kaufland zijn van hetzelfde concern, dus als de een iets doet hoeft het niet te verbazen dat de ander het ook doet :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Coronavirus

Bericht door Stefan »

Gisteren mijn tweede prik gehad, heb een goeie nachtrust gehad in ieder geval, bijna 12 uur geslapen. _O- Verder niet te veel bijwerkingen, had het vannacht in bed wel behoorlijk warm, maar afgezien van een pijnlijke arm, gaat het meer dan prima. :Y
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Ik heb gisteren ook mijn tweede vaccinatie gehad en, afgezien van een pijnlijke arm, ook geen bijwerkingen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Het is nu precies 2 weken geleden dat mijn tweede prik werd gezet.

Ik ben nu volledig immuun! Ik kan vliegen woooeeeeiiiii *O*
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Coronavirus

Bericht door Bemined »

Ik wist dat je magnetisch kon worden, maar kunnen vliegen is een bijwerking die ik nog niet kende.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten